Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Elektriciteit pk125s


EvilDevil

Aanbevolen berichten

starten doet hij (wel keer of 8kicke), met startpilot 1ne keer.

Normaal was de kabelboom (zowel oude als nieuwe) voorzien voor ne stator met 3 kabels, terwijl er ene opstaat met 5kabels.

Die 3 kabels, ik meen mij te herhinneren dat dit gebeurd is bij SDN, omdat sven de elektriciteit ook niet aan de praat kreeg en geen neiuwe kabelboom kon bestellen/maken.

En toen hij het zo deed werkte wel alles.

Nu ondertussen heb ik dezelfde van de oude kabelboom gevonden in italie, en alles aangekoppeld zoals het was, met resultaat dat er niets werkt.

Link naar reactie

Niet wanhopen EvilDevil,

De oplossing is in zicht : we kennen het laatste probleem (te weinig AC-spanning) en we kennen ook al de oorzaak (er is iets mis ter hoogte van de spoelen 3,4,5 en 6).

De allerbeste oplossing is het vliegwiel te demonteren, en de statorplaat (niet losmaken !) goed te bekijken :

1. Waar lopen die 3 draden waarvan jij spreekt (bruin/rood, zwart en geel) naartoe ?

Ik kan in de serieschakeling van de 4 spoelen weinig verbindingen bedenken (eigenlijk geen enkele) waarbij je nadien deze draden uitwendig aan elkaar kan vastmaken zonder de serieverbinding te verstoren ???

2. Zijn de 4 spoelen werkelijk in serie geschakeld ?

Link naar reactie

Het tweede probleem is dus nu te zoeken ter hoogte van de statorplaat : te weinig afgeleverde spanning.

Omdat hij goed start (vermoed ik en door jou te bevestigen) is de werking (en dus de aansluiting, inclusief massaverbinding) van spoel 1, 2 en 7 OK.

Te onderzoeken zijn dus spoel 3,4,5 en 6 die zorgen voor de grofweg 15 à 16V AC spanning nodig voor de werking van de regulator.

Dat de blauwe draad nu in verbinding staat met 3 kleuren is hoogst merkwaardig, temeer dat de spoelen in serie staan ? Post eens een foto hiervan.

99q9lg.jpg

Link naar reactie

Waar is de bruinrode draad, die samen met zwart en geel verbonden zijn met de externe blauwe draad, mee verbonden op de statorplaat?

Waar loopt de geelbruine draad aan de spoel naar toe ?

Is groen op de tekening correct ? Lijkt me toch geen groen te zijn.

Link naar reactie

Opnieuw want ik begrijp er niks van...

1. Waar is de bruinrode draad, die samen met zwart en geel verbonden zijn met de externe blauwe draad, mee verbonden op de statorplaat?

2. Waar loopt de geelbruine draad aan de spoel naar toe ?

3. Is groen op de tekening correct ? Lijkt me toch geen groen te zijn.

Refereer naar een nummer aub.

Link naar reactie
Opnieuw want ik begrijp er niks van...

1. Waar is de bruinrode draad, die samen met zwart en geel verbonden zijn met de externe blauwe draad, mee verbonden op de statorplaat?

2. Waar loopt de geelbruine draad aan de spoel naar toe ?

3. Is groen op de tekening correct ? Lijkt me toch geen groen te zijn.

Refereer naar een nummer aub.

1 & 2 die rode draad die mee verbonden is aan blauw die zie je op de spoel linksboveaan op de foto

3 groen is zwart

Link naar reactie

Als bruinrood, geel en zwart met elkaar zijn verbonden met blauw, dan worden de 2 bovenste spoelen kortgesloten en val je terug op de halve AC-spanning, zijnde 8.5Volt. Dat klopt dus met de werkelijkheid.

f24fus.jpg

Kijk eens na hoe de onderste spoel is verbonden. Wellicht is de ene kant van de spoel verbonden met de rechtse buur. En de andere kant ?

Link naar reactie

OK bij deze dus de bevestiging.

Door de verbinding van geel aan rood en zwart worden de 2 bovenste spoelen letterlijk buiten spel gezet m.a.w. de uitgang wordt aan de ingang gelegd en er gebeurt geen inductie.

Zoek nu nog de aansluiting van de onderste spoel even uit en we zijn er !

Djeehah

Link naar reactie

Ik denk dat we d'er zijn.

Doe het volgende als test :

Van het knooppunt geel/rood/zwart naar blauwe draad, verwijder je rood en zwart maar laat ze wel verbonden (voorlopig laten zweven) ! Op die manier is de in- en uitgang van de bovenste spoelen terug vrij.

Koppel de spanningsregelaar af en meet de AC-waarde op de blauwe draad .

't zou moeten gaan denk ik...

Indien ok, dan zal ik even langskomen om alles deftig te hersolderen...

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...