nero Geplaatst: 19 mei 2013 Delen Geplaatst: 19 mei 2013 Naar het voorbeeld van de groene, hier een volgend projectje! Groetjes, nero. Link naar reactie
nero Geplaatst: 19 mei 2013 Auteur Delen Geplaatst: 19 mei 2013 Recept: Men neme een aftandse scoot, ... een bijpassende motor, ... en we zijn vertrokken! Ondertussen is de motor volledig gedemonteerd, het carter binnen voor enig laswerk en de meeste onderdelen gereinigd. Groetjes, nero. Link naar reactie
arti-bella Geplaatst: 19 mei 2013 Delen Geplaatst: 19 mei 2013 Welke ga je ? Polini, malossi ( zoals de groene dacht ik) quattrini?... Link naar reactie
nero Geplaatst: 19 mei 2013 Auteur Delen Geplaatst: 19 mei 2013 De volle 3-port's pk 125cc-kit met electronic ignition en 6 veren mallosikoppeling! Da zal al snel genoeg zijn voor 't vrouwken... Groetjes, nero. Link naar reactie
Thomassker Geplaatst: 19 mei 2013 Delen Geplaatst: 19 mei 2013 Dit topic wordt interessant! Ik ben met net hetzelfde begonnen dit weekend Link naar reactie
nero Geplaatst: 19 mei 2013 Auteur Delen Geplaatst: 19 mei 2013 Idd, en het wordt nog interessanter... Een paar foto's: De 3de poort vertrekt in de cilinderwand zelf. Is dit normaal voor een pk125? Op de cilinderkop staat P125ETS? Het voorste segment komt tot aan de voorkant van de piston? Iemand een idee waarvoor dat "tutje" dient juist tegen de duwpen? Na wat googelen kwam ik uit op dit: The Vespa P 125 ETS, produced from 1984 to 1986 , also with electric start (Elestart), was the Vespa "small-frame" most powerful ever produced: one can say that it is the heir of the famous Primavera ET3 . The novelty of this model were manifold, such as the brake front drum to double oil, to a greater braking, or the headlight of increased diameter. But the biggest news regarding the engine: cylinder cast iron slightly to increase the power factor correction brio, carburetor SHBC 20/20 L, muffler designed for the phases of the cylinder (remember the muffler to torpedo the ET3) tree in advance (also opening crankcase you will also notice a longer delay due to the intake valve on the casing stretched down), a taper shaft / flywheel plus 20mm (since then all other Vespa PK) and a seat cushion by 24mm to increase significantly the 'reliability. The only Vespa 125 most powerful and fastest of the ETS was the only Vespa T5. Bron: http://www.vespa.name/vespa-model/vespa-pk125ets-pk125et5 Iemand meer kennis over dit model, zijn de onderdelen courant te vinden ed...? @Typhon: het is misschien interessant om de verschillende onderdelen te vergelijken met die van jou motor (als het over een 125cc gaat), kwestie van de verschillen te weten, want zelf ben ik een (bijna)leek op gebied van small frames. Groetjes, nero. Link naar reactie
Thomassker Geplaatst: 19 mei 2013 Delen Geplaatst: 19 mei 2013 Nero, ik heb gisteren alle "externe" onderdelen van de motor losgemaakt en alle carterbouten verwijderd, als het een beetje meezit kan ik morgen de carterhelften splitsen en tracht ik wat foto's te nemen van de belangrijkste onderdelen. Volgens het motornummer heb ik een PK125S Link naar reactie
nero Geplaatst: 19 mei 2013 Auteur Delen Geplaatst: 19 mei 2013 Ben benieuwd! Groetjes, nero. Link naar reactie
arnev Geplaatst: 19 mei 2013 Delen Geplaatst: 19 mei 2013 Ziet er vet project uit... succes! Link naar reactie
mr160 Geplaatst: 20 mei 2013 Delen Geplaatst: 20 mei 2013 Heb je alleen een ETS cilinder? Of het hele blok? Zou wel passend zijn voor je SS want die blokjes zijn nogal zeldzaam Tuners kicken enorm op het ETS blok om een aantal redenen, ik weet ze niet allemaal, maar de krukas heeft een forse as, met bijbehorende grotere lager in het blok - bv Falc krukassen werken ook met dat ETS formaat. Er hoort ook een aparte uitlaat op de ETS, die sinds kort weer gereproduceerd wordt. Het grootste deel van je vervangonderdelen zal gelijk zijn, maar een stukje researchen op 't GSF kan denk ik geen kwaad Net als bij de T5 voor largeframes is het ETS blok het snelste plug an play blok voor de smallframes. Dat tutje, daar komt olie uit - de SFjes heben een interne automatische oliepomp, waar niemand ooit op let Link naar reactie
nero Geplaatst: 20 mei 2013 Auteur Delen Geplaatst: 20 mei 2013 @Arne: tot nu toe is het vooral een vet(tig) projectje.. @Maarten: bedankt voor de bijkomende info! Het motornr kan ik nog niet geven (blokje is binnen voor te lassen), maar de carbu is een SHBC 20L, wat het zou moeten zijn volgens scooterhelp: http://www.scooterhelp.com/scooters/VMS1T.pk125ets.html Hier nog een foto van de krukas: Misschien brengen de foto's van Typhon uitsluiting maar heb er alvast goede hoop in! Groetjes, nero. Link naar reactie
Thomassker Geplaatst: 20 mei 2013 Delen Geplaatst: 20 mei 2013 Hey Nero, ik ben er bijna! Enkel nog een vraagje: hoe heb je onderstaand kreng kunnen verwijderen? http://www.scooterhelp.com/tips/engine/_sf.gearbox/sf.gearbox.strip23.jpg Deze as zit vast in een lager in het carter, en draait op kleine afstand van het carter rond. Ik wil niet met schroevendraaiers beginnen knoeien.. 't is wel een vettig boeltje, maar deze namiddag neem ik wat foto's Link naar reactie
nero Geplaatst: 20 mei 2013 Auteur Delen Geplaatst: 20 mei 2013 Ik heb een polietrekker gebruikt om die as eraf te halen, de lager zit wel nog vast in het carter. Kan je de lager niet warmen (eventueel van de andere zijde van het carter) en dan proberen de as eruit te trekken? Groetjes, nero. Link naar reactie
Thomassker Geplaatst: 20 mei 2013 Delen Geplaatst: 20 mei 2013 Die as er af krijgen zal niet voor vandaag zijn, misschien moet ik me toch maar eens zo'n poulietrekker aanschaffen. Enkele foto's: krukas http://imageshack.us/photo/my-images/41/dsc0012hel.jpg/ Cilinder http://imageshack.us/photo/my-images/824/dsc0017mp.jpg/ Piston http://imageshack.us/photo/my-images/10/dsc0020mg.jpg/ Cilinderkop http://imageshack.us/photo/my-images/707/dsc0023tk.jpg/ Al meteen grote verschillen zichtbaar in het aantal poorten in de cilinder. Ook komt het bovenste segment lager uit dan bij jou. Indien je van andere onderdelen graag nog foto's had gezien, laat je maar iets weten. Thomas Link naar reactie
nero Geplaatst: 20 mei 2013 Auteur Delen Geplaatst: 20 mei 2013 Blijkbaar toch wat verschillen... De lager op de krukas (vliegwielzijde) is dit een kogellager of een naaldlager? De pistonringen komen bij de ETS?- motor hoger dan dan bij een PKS-motor. Is er in je cilinder ook zo'n 3de poort? De "verhoging" op de cilinderkop lijkt bij een PKS groter dan bij een ETS, mogelijk om nog meer compressie te krijgen. Voor de rest zie ik niet direct veel verschillen... Groetjes, nero. Link naar reactie
nero Geplaatst: 20 mei 2013 Auteur Delen Geplaatst: 20 mei 2013 Heeft het duwplaatje van de koppeling bij de jouwe ook lagertjes binnenin zodat het afslijten van de duwpen tot een minimum wordt herleid? Alvast bedankt voor de foto's en uitleg, ik laat je nog wel iets weten als ik nog andere ongewone dingen tegenkom. Zou dat gleufje in de cilinder beneden dienen om de krukas te laten passeren (langere slag)? Groetjes, nero. Link naar reactie
Thomassker Geplaatst: 20 mei 2013 Delen Geplaatst: 20 mei 2013 De lager aan de vliegwielzijde is een kogellager, en poorten in de cilinder zijn duidelijker zichtbaar op volgende foto (geen 3de poort dus): http://imageshack.us/a/img195/114/dsc0019ss.jpg Het duwplaatje heeft ook lagers, dit heb ik ondervonden toen ze bij demontage verspreid werden over de tafel Over dat gleufje heb ik zelf geen idee, maar het klinkt wel mogelijk. Die cilinder ziet er alleszins nog in topconditie uit. Ik twijfel nog of ik de originele cilinder terug monteer, dan niet of er een plug-and-play kit beschikbaar is. Edit: het waren voor alle duidelijkheid niet de lagertjes van het duwpennetje zelf die er uit vielen, maar de lagers die de draaibeweging van de koppelingsarm opvangen Link naar reactie
nero Geplaatst: 6 juni 2013 Auteur Delen Geplaatst: 6 juni 2013 Ondertussen zijn we weer wat verder. Het carter is gelast en gevlakt: Het motornr is VMX6M: Na wat rondgoogelen lijkt het om een PK125XL te gaan, alhoewel daar blijkbaar ook nog verschillen in zijn (VMX5M)en het cijfer ook niet overeenkomt met wat het zou moeten zijn... Het carter is nu grondig gereinigd en de schakelarm gedemonteerd (er zat iets teveel speling op naar mijn goesting ). Ook al nieuwe koppelingsplaatjes gestoken, een nieuw scakelkruis gestoken, nieuwe pakkingen, lagers (blijken overeen te komen met die van PX), oliekeerringen,... Nu nog een messing bus steken om de speling op de selectorarm weg te nemen en we kunnen beginnen aan de opbouw. Groetjes, nero. Link naar reactie
khemoekeenwespoftwie Geplaatst: 7 juni 2013 Delen Geplaatst: 7 juni 2013 Mooi, blijven posten mannen. Grtz Walter Link naar reactie
wijlen de Makke Geplaatst: 7 juni 2013 Delen Geplaatst: 7 juni 2013 Goe bezig Neroke, blijven posten grtjs Makke Link naar reactie
nero Geplaatst: 7 juni 2013 Auteur Delen Geplaatst: 7 juni 2013 mooi tuin ornament Als ik hem niet terug ineen krijg kan ik er nog altijd geraniums in planten! )) Groetjes, nero. Link naar reactie
khemoekeenwespoftwie Geplaatst: 8 juni 2013 Delen Geplaatst: 8 juni 2013 Neen, zwarte )))) Grtz Walter Link naar reactie
nero Geplaatst: 8 juni 2013 Auteur Delen Geplaatst: 8 juni 2013 Lol! Groetjes, nero. Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Gearchiveerd
Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.