Ga naar inhoud
Vespaforum.be

verlichting snelheidsmeter


Bowyer

Aanbevolen berichten

Hoi Allemaal,

Is er iemand die een fotootje heeft van de verlichting in de snelheidsmeter?

het gaat om een ruitvormige snelheidsmeter van een vgla uit 1960.

Ik heb alleen nog een blauw draadje met een stukje plastic achter het messing contactje voor de rest zit er nu niets meer,en ik heb geen idee hoe het gezetten heeft.

Groetjes,Bowyer.

Link naar reactie

Hierbij het fotootje van de binnenzijde van de koplamp.

Heeft even geduurd had even andere dingen aan mijn hoofd ;-))

iqlpue.jpg

Naar mijn idee mis ik een onderdeeltje,ik heb nu alleen nog een draad met een messing cupje waarachter een kunstof issolator zit.

Groetjes,Bowyer.

Link naar reactie

Dit is wat ik bedoelde .Hierin past een rechthoekig gebogen plaatje met 2 clipsen op,waar het lampje in zit . Aan 1 zijde maak je contact met het frame van de teller , Aan de andere zijde van het buislampje zit het lampje aan de draad en geklikt op het rechthoekige plaatje met de isolator ertussen . Ik vermoed dat ik nog zo een teller heb , waar het plaatje af kan (Ik mis de isolator)

Link naar reactie

Hoi Dimitripx,

Zou je een fotootje kunnen maken hoe dat plaatje er uit ziet waarschijnlijk kan ik dan zelf wel iets fabrieken.

Voor je missende isolator kan je het boveneind van een 5mm slagplug gebruiken,dan kan je zelf nog iets met je plaatje ;-)

Groetjes,Bowyer.

Link naar reactie

Aha, ja dat ziet er uit alsof het in mijn snelheidsmeter past.

Moet er aan de andere kant nog een draad naar massa?

Voorlopig ben ik even uit geprutst,ik heb vanavond mijn kickstarter pedaal kapot getrapt,alle tanden er in één keer uit vermoedelijk heb ik de bout niet vast genoeg aangedraaid.

Ook al vreselijk aan het klieren met de stationair afstelling om de een of andere reden moet ik de stationairstelschroef helemaal strak aandraaien met de mengselschroef op 1.3/4 slag en dan blijft hij net aan lopen totdat ik het licht aan doe dan begint hij te horten en te stoten,eerst dacht ik dat er ergens sluiting was die van invloed was op de ontsteking maar na alles doorgemeten te hebben lijkt dit niet zo te zijn.

Sowieso is de vonk die er is niet heel krachtig,het is een beetje geel/oranje van kleur niet een mooie dikke blauwe vonk zoals eigenlijk zou moeten.

De buitenste bobine heb ik ook al vervangen door een modern exemplaar dus nu weet ik het eigenlijk niet goed meer,de ontsteking staat mooi op tijd en er zitten nieuwe contactpunten in.

Link naar reactie

Aan de andere kant van het lampje hoeft geen draad te komen; de lamphouder zelf zorgt voor massa door contact met snelheidsmeter/chassis.

Je kan de sterkte van de magneten controleren: iedere magneet zou 5kg metaal moeten kunnen dragen. Minimum aanvaarbaar gewicht = 3kg.

Link naar reactie

Ik heb een gl,zal ik dat maar niet wagen ;-))

Morgen zal ik het vliegwiel er eens afhalen en eens kijken of ik een stuk ijzer van 5 kg kan vinden wat ik kan overtuigen eraan te blijven hangen.

Kan dit dan ook verklaren waarom ik het probleem met de verlichting heb en het slecht stationair lopen?

Mocht het vliegwiel slecht zijn kan ik dan niet beter gelijk een elektronische erop bouwen?

Ik heb op sips gezien dat ik voor 135 euro al een bajaj ontsteking koop. Of is dat geen aanrader?

Hoe kan ik trouwens zien wat de conusmaat van mijn krukas is? Ik zie namelijk dat er verschil is tussen de verschillende krukassen de ene heeft een 18 mm de andere een 19 mm conus.

Groetjes,Thijs.

Link naar reactie

Dit is het lamphoudertje dat je nodig hebt:

dsc00018lamphouder.jpg

Het standaard lampje is 6V-0,6W en moet 28 mm lang zijn om in het houdertje vast te klikken. Aan de ene kant past het lampje in het koperen plaatje, aan de andere kant komt de blauwe draad in de isolator. De isolator heb ik zelf gemaakt van een klein rivetje en een plastic onderdeel van een pen. Je moet er alleen voor zorgen dat de stroomdraad tot bij het lampje komt zonder aarding te maken. Het lamphoudertje kan je bij Maskes vinden.

Link naar reactie

2u8v4ap.jpg

Stukje ijzer touwtje en een veerunster en dan kom ik aan gewicht nog niet tot 1,5 kg.

Gelijk maar even de conus opgemeten en kom op het dikste punt op de krukas op 17,86mm dus een 18 mm is waar ik voor moet gaan lijkt mij?

Groetjes,Thijs.

Link naar reactie

Hoi Allemaal,

Inmiddels een elektronische ontsteking aangeschaft maar met m'n stomme kop vergeten gelijk een trekker mee te nemen die wel past.

Wat is een slimme manier om te bepalen waar en hoe ik de sleufgaten in de grondplaat kan maken?

Groetjes,Thijs.

Link naar reactie

23tjgwh.jpg

Fotootje van statorplaat.

Ik geloof wel dat ik er uit ben,de plaats van de pickup is de plaats waar normaal gesproken je contactpunten openen en dat zou dan weer overeen moeten komen met de 28o voorontstekingmarkering.

Nu alleen nog de sleufgaatjes maken in de grondplaat,netjes boren en nog netter vijlen.

Groetjes,Thijs.

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...