Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Restauratie vespa sprint veloce


arnev

Aanbevolen berichten

Na een 5-tal jaar met vespa te rijden en basic onderhoud zelf te doen op zoek gegaan naar een restauratieproject...

Als eerste project is het toch een behoorlijke uitdaging geworden (Voor mij toch)... Hopelijk lukt het om dit tot een goed eind te brengen.

Tijdsdruk zit er niet achter. Ik zal zoveel mogelijk zelf proberen doen, maar lassen laat ik toch aan iemand anders over.

Het is de bedoeling om de originele kleur zoveel mogelijk te behouden.

De plaatsen waar gelast zal worden probeer ik dit met een spuitbus in zelfde kleur zo goed mogelijk weg te werken.

Ik heb hier enkele ervaren brains rondlopen waar ik terecht kan met men vragen, maar toch zal ik ook jullie raad en tips zeker nodig hebben.

Grtz,

Arne

post-3109-13769190362686.jpg

post-3109-13769190364542.jpg

post-3109-13769190365958.jpg

post-3109-13769190368338.jpg

post-3109-13769190369343.jpg

post-3109-13769190370668.jpg

Link naar reactie

Ik ben begonnen met de voorvork... behoorlijk wat vet, modder weggewerkt.

Deze was oranje geschilderd. Dit eraf geborsteld en dan terug in oorspronkelijke velgengrijs.

Voldoende foto's gemaakt zodat ik bij het opbouwen alles makkelijk terug kan vinden.

De voorvork ongekuist

voorvorkcompleet.jpg

voorvorkongekuist.jpg

Voorvork gedemonteerd en opgekuist

img0574o.JPG

Gespoten in velgengrijs

img0640ft.jpg

Link naar reactie

Vandaag alle stukken toegestuurd gekregen het opbouwen kan beginnen.

Hierbij men eerste vraagje...

Bij de swingarm zitten twee lagers met een stang door.

Ik heb deze er met veel moeite uitgekregen.

Nu wil ik deze vervangen maar ik vroeg af of de afgeronde kant naar buiten moet, of de platte kant waar iets in gegraveerd staat?

img0641py.jpg

img0643fl.jpg

Link naar reactie
Nu wil ik deze vervangen maar ik vroeg af of de afgeronde kant naar buiten moet, of de platte kant waar iets in gegraveerd staat?

Denk niet dat dit veel uitmaakt maar ik zou de platte zijde aan de buitenkant steken, lijkt me logischer. :)

Groetjes, nero.

ps: zou het origineel geen blauwe vespa geweest zijn?

Link naar reactie

Neen, de voorvork is niet van deze sprint v,

deze kwam van een blauwe...

Ik wou ze ook met platte kant naar buiten toe monteren,

maar toch nog even checken voor zekerheid... Thnx

Link naar reactie

Na serieus te worstelen met de veer, hoop ik dat ik het gevecht gewonnen heb.

Ik heb me gebaseerd op de uitleg van maarten bij de opbouw van de rally... machtig gedaan trouwens!!!

Na tientallen pogingen is het op de volgende manier gelukt.

Ik heb eerste de veer onderaan vast gezet.

Daarna bovenaan de houder in de veer gedraaid.

De veer op zijn plaats geduwd en dan de houder terug omhoog draaien via spiralen.

Op die manier komt de schroefdraad door de opening en kon ik zo de moer vastdraaien.

Gezien ik niet heel zeker ben wou ik toch even checken of deze goed zat.

De veer in zijn geheel:

img0653aut.jpg

De veer onderaan vastgedraaid

img0652yc.jpg

De veer bovenaan vastgedraaid

img0651qq.jpg

Link naar reactie
  • 4 weken later...

Inderdaad. Maar was nodig... De kont van binnen was zo vort als iets, kon niet zo gelaten worden...

De andere roestplekken worden behandeld met owatrol...

Link naar reactie

Ah oke... nu ben ik weer mee. Dit heb ik eerlijk gezegd zo gelaten... Dus dit zou in orde moeten. Daarmee dat ik niet meteen mee was... Merci voor de tips!

Link naar reactie

Daarnet even de motor er bij genomen... Jammergenoeg lag deze al grotendeels uit elkaar... Vliegwiel was er al af, koppelingsdeksel, piston,...

Ook alle moeren moeren om de carterhelften te scheiden zijn er al af...

Omdat ik het zelf niet gedemonteerd heb, zal het alles iets moeilijker zijn om weer samen te steken.

De vorige eigenaar is met volle goesting op de motor gevlogen, maar blijkbaar met iets teveel hamer en iets te weinig kennis...

img0714mu.jpg

img0713fi.jpg

img0710z.jpg

Hopelijk krijg ik de koppeling los, de moer ziet er behoorlijk beschadigd uit.

vormen de beschadigingen aan de carterhelften enig gevaar naar het rijden of de werking van de motor?

Link naar reactie

Thnx Fabrizio.

Ik heb lang zitten twijfelen, maar de 'zichtbare' plaatsen waar ik met de spuitbus zal werken zullen miniem zijn.

op de treeplank en aan het kontje.

Kwil toch de proef op de som nemen, of ken je andere alternatieven zonder te herspuiten?

Grtz

Link naar reactie

De kans lijkt me vrij groot dat je olieverlies gaat hebben op de plaat(sen) waar men met een schroevendraaier geprobeerd heeft om het carter te openen.

Misschien kan je het carter "oplassen" met een alu-legering en nadien plaatselijk vlakken.

Het lijkt me ook dat hij "vergeten" was om de clipsen van de carterrondel naar boven te plooien vooraleer hij de bout van de koppeling probeerde te lossen.

Groetjes, nero.

Link naar reactie

Omdat je nu goed bezig bent met het restoreren, raad ik het aan om de vespa volledig te herspuiten. Dit omdat een nieuwe en een oude kleur een groot kleurverschil gaat geven.

Een alternatief is als je de juiste kleurcode kent deze in spuitbus te laten maken en vervolgens te polieren.

mvg sucses

Link naar reactie

De bedoeling was een rat-scooter, maar wel volledig in orde.

Daarom de beslissing om niet te herspuiten.

De kleurcode is niet moeilijk op te zoeken. Het is de bedoeling om bij Govaere in Brugge de kleur in te lezen en daar dan een spuitbus van laten maken.

Zoals jij zegt.

Ik ben wel benieuwd naar het resultaat...

Link naar reactie
  • 2 weken later...

Troubles in paradise...

Vorige week verder gewerkt aan de motor...

Gelukkig de koppeling zonder al te veel problemen losgekregen met de juiste tool.

Maar dan...

Zoals eerder verteld waren alle moeren al verwijderd door vorige eigenaar, makkelijk om de carterhelften van elkaar te halen denk je dan! Niet dus...

Omdat ik nu nog weinig af van de motor, besloten om zelf niets te forceren en de motor naar een kennis te brengen.

Bleek dat de langste bout waarmee de carterhelften aan elkaar bevestigd zijn er nog in zat.

Die er vlug even uitkloppen... Geen beweging... vastgeroest als wat... Zo vast had die nog nooit meegemaakt. Ook bleek die bout wat scheef te zitten...

Wat spanning brengen door strategisch schroevendraaiers in te plaatsen, maar van geen wijken weten.

Na uur kloppen, WD 40, inwerken, kloppen, WD 40, inwerken, ... nog steeds geen resultaat.

Nog wat WD40 in gedaan en laten inwerken... En een dagje later verder werken...

Nog steeds geen mm beweging.

Hij stelde voor om de bout er verder uit te boren, met kolomboor, op die manier makkelijker om recht te boren.

Een uurtje voorzichtig boren tot het niet dieper kon. Carterhelften nog steeds niet van elkaar te krijgen.

Dus nog maar laatste keer proberen op de minder koosjere manier...

Nog maar eens schroevendraaiers en spanning brengen... en zagen we toch wel niet de carterhelften rond die bout 1 mm opengaan.

Vanaf dat moment telkens de spanning opvoeren en na 10 minuten waar ze EINDELIJK uiteen.

Maar zoals gevreesd is de boor tijdens het boren niet alleen door de bout maar ook een stuk in het carter gegaan.

En hopelijk is dit niet het einde van men blok.

Zoals je op de foto's ziet op de plaats waar de scheve bout zat een allegaartje van vuiligheid en roest dat alles samen hield.

Met ernaast de plaats waar geboord werd.

Er is dus een opening tussen het binnenste van de motor en waar de bout zit.

Is er met één of ander middel een mogelijkheid om dit op te vullen of is de motor voor de schroothoop?

img0732eg.jpg

img0731nf.jpg

img0729u.jpg

Link naar reactie

Denk niet dat dit onoverkomelijk is. Als de pakking onvoldoende afsluit (is niet heel duidelijk op de foto's) kan je dit laten lassen door iemand die overweg kan met aluminium of het gat opvullen met een 2K- lijm en nadien zorgvuldig vlakken. (de eerste optie is natuurlijk de beste).

Groetjes, nero.

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...