Fireball Geplaatst: 24 juli 2012 Delen Geplaatst: 24 juli 2012 De koppeling van m'n 210 malossi ontkoppelt niet volledig. Als ik de hendel indruk ontkoppelt hij na een halve cm intrekken, maar de motor blijft licht doortrekken. Dit is niet alleen lastig aan het licht, ik heb ook schrik dat ik terug schade ga rijden als ik zo door rijd. Voorgeschiedenis: motor had bijna 2 jaar stilgestaan, bij installeren en opstarten merkte ik dit probleem al, vermits ik nog een setje nieuwe platen in de olie had liggen heb ik die toen gemonteerd. In eerste instantie reed de wesp super, maar na een tijdje bollen is het euvel er terug. Kan het zijn dat die platen blijven "plakken"? Of terug opgedroogd na een 2 weken niet rijden. Gebruikte olie voor drenken als in motor SAE30. Ik hoor ook geen abnormaal slepend geluid ofzo tijdens ontkoppelen, dus basket die te diep komt ofzo is het ook niet. Iemand een idee waar dit aan kan liggen? Link naar reactie
nero Geplaatst: 24 juli 2012 Delen Geplaatst: 24 juli 2012 Je mag de koppelingshendel nog zo'n 2 à 3 mm verder opspannen (2mm is de minimumspeling). Kijk wel na of de koppeling niet begint door te slippen als je kickt/rijd (hoog in toeren gaan zonder snelheid te halen). Als dat niet lukt zijn de koppelingsplaten/tussenplaten van slechte kwaliteit en/of krom. Ik vermoed dat je een 4-plaatskoppeling hebt gestoken, heb je dan ook de tussenplaten vervangen? Groetjes, nero. Link naar reactie
Fireball Geplaatst: 24 juli 2012 Auteur Delen Geplaatst: 24 juli 2012 heb enkel de kurkplaten vervangen. als ik die tussenplaten er uit haal en gewoon plat neerleg zie je dan met het blote oog dat ze krom staan? Thx, Fireball Link naar reactie
Fireball Geplaatst: 25 juli 2012 Auteur Delen Geplaatst: 25 juli 2012 @nero: als ik met kromme platen zit veronderstel ik dat de kurkplaten niet mooi zullen spreiden omdat de tussenplaten klemmen? Wat stellen jullie voor indien ik de clutch volledig wil vervangen? http://www.sip-scootershop.com/en/products/clutch+newfren+sport+for+vespa+_93010000 ? Link naar reactie
nero Geplaatst: 25 juli 2012 Delen Geplaatst: 25 juli 2012 Denk niet dat dit een slechte aankoop is... voor een standaard PX. Met een 210cc-cilinder steek je volgens mij beter een versterkte koppelingskooi, zeker bij een 4-plaatskoppeling (de "versterking" op de buitenste plaat slijt sneller omdat het metaal dunner is dan bij een 3-plaatskoppeling. Vergeet niet uw duwplaatje en duwpen te vervangen, dit kan ook het indrukken van de koppeling beïnvloeden. Newfrenplaatjes zijn top, alleen slijten ze nogal snel bij een sportieve rijstijl. Tegenwoordig rijd ik met een 3-plaats koppeling met Malossiplaten en met versterkte veren en een versterkte koppelingskooi(apart te bestellen of zelf een ring rond lassen). Mogelijk moet je de koppelingskooi (lichtjes) bijvijlen zodat de platen mooi passen (zonder speiing weliswaar). Met deze koppeling toch al een 7000km gereden zonder problemen. Als je jaarlijks niet meer dan 1000km rijdt is de newfren koppeling voldoende. Groetjes,nero. Link naar reactie
Fireball Geplaatst: 25 juli 2012 Auteur Delen Geplaatst: 25 juli 2012 Cool nero, thx voor de duidelijke uitleg. Zal al eens beginnen met alles te demonteren en kijken wat de staat is. Groeten, Fireball Link naar reactie
kvdpoort Geplaatst: 26 juli 2013 Delen Geplaatst: 26 juli 2013 Even heropenen: gisteren na revisie alles gemonteerd. De koppeling was nog ok en heb ik dus niet vervangen. Is het nodig de oude ook te weken in olie voordat ze opnieuw wordt geïnstalleerd. Of is dat alleen nodig als de kurk/platen zijn vervangen? Link naar reactie
Mister T Geplaatst: 26 juli 2013 Delen Geplaatst: 26 juli 2013 Tussenplaten zijn te dik heb dit ook al eens voorgehad met een koppeling van sip. Link naar reactie
Sebastien De Pessemier Geplaatst: 8 mei 2017 Delen Geplaatst: 8 mei 2017 Heb zelfde voor en het is erger als hij warm is, valt bijna stil aan de lichten met koppeling ingetrokken. En naar eerste gaat heeft serieus wip en klop. Hoe weet ik welke koppeling ik zou moeten steken zou volledig de koppeling vervangen. Maar diameter? aantal tanden? Rij met Px maar met 200cc blokje eronder motor nr 9DN Wat raden jullie aan als koppeling. Nu is ze ook zeer hard om te ontkoppelen al andere kabels gestoken maar blijft zelfde. Link naar reactie
nero Geplaatst: 8 mei 2017 Delen Geplaatst: 8 mei 2017 Een cosa-koppeling? Groetjes, nero. Link naar reactie
Frederik9111 Geplaatst: 8 mei 2017 Delen Geplaatst: 8 mei 2017 Begin al ne keer met de koppelingskabel wat harder aan te spannen. Check op de gaine vooraan juist in het vakje zit! Link naar reactie
Sebastien De Pessemier Geplaatst: 8 mei 2017 Delen Geplaatst: 8 mei 2017 http://www.sip-scootershop.com/nl/products/koppeling+piaggio+cosa+sta_93042000 of http://www.sip-scootershop.com/nl/products/koppeling+fa+cosa+standard+_93032000 zoiets dan? Gaine zijn nieuw alsook het koperen duw pennetje en arm vervangen Maar wat wil die t22 of t20 zeggen? Wat ik vergeten te zeggen heb is als hij koud staat en motor heeft nog niet gedraaid en trek de koppeling in hoor ik een geluid in de koppeling iets dat verspringt of zoiets. of veer die op haar plaats springt. dan paar keer knijpen en geluid is weg. Link naar reactie
sindo Geplaatst: 9 mei 2017 Delen Geplaatst: 9 mei 2017 De T staat voor tanden, je kan tellen hoeveel tanden erop je huidige koppeling staat (normaal 21 of 23) en een koppeling met hetzelfde aantal tanden bestellen. Btw 9DN is een Spaans blokje als ik mij niet vergis Link naar reactie
Sebastien De Pessemier Geplaatst: 10 mei 2017 Delen Geplaatst: 10 mei 2017 Zal eerst eens beginnen met de koppeling eruit te halen en eens alles nazien en de tanden tellen voor ik nieuwe bestel. Heb ik speciale thools vandoen om deze eraf te trekken in zie alleen maar bout!. Niet goed die Spaanse blokjes?? Link naar reactie
sindo Geplaatst: 10 mei 2017 Delen Geplaatst: 10 mei 2017 je hebt een tool nodig om uw koppeling te blokkeren, anders draait die gewoon mee, of een bouloneuse gebruiken. Spaans blokje is nis mis mee maar niet alle onderdelen komen overeen met de Italiaanse modellen (oa ontsteking en plaat) als je dat moet vervangen moet je die ergens op een Spaanse site zien te vinden of een conversie doen. Ik heb zelf een Spaanse T5 motor en dat gaat als een speer Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Gearchiveerd
Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.