Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Restauratie Vespa V50 - Lagers voorvork?


PhilH

Aanbevolen berichten

1) volledig doorboren om de cilinder te vervangen. Ik denk niet dat het volledig slot demonteerbaar is.

2) op de buitenkant van de as zit een clips. Openbuigen en verwijderen. De remschoenen gelijkmatig naar buiten prangen met 2 schroevendraaiers (eventueel kruipolie gebruiken). Opgelet, oude remschoenen bevatten asbest, niet uitblazen met perslucht, het stof wegwrijven met een natte vod!

3)het sluitingshendeltje kan je niet zomaar vewijderen, best goed aftapen voor het stralen en spuiten.

Groetjes, nero.

Link naar reactie

Dankje,

Zoals je ziet op de foto's zijn de schoentjes er al uit. Ik bedoel eigenlijk de 2 ijzeren gedeeltes die aan de buitenkant op elkaar zitten (daar waar de wielmoeren doorheen zitten). Zit daar een ring aan de buitenkant die deze 2 gedeeltes op elkaar klemt? het gaat om achterrem

Groeten Phil

Link naar reactie

Medeforummers,

Bovenstaande zakan zijn (op het stuurslot na) allemaal opgelost. Ik moet momenteel wachten (SIP) op een verstevigingsbalk voor de bodemplaat die erop gelast moet worden alvorens de vespa naar de straler kan.

Ik ga daarom aanstaand weekend starten met de motorrevisie.

Mijn vraag of je het motorblok ook proef kunt laten draaien als hij nog niet onder de vespa gemonteerd is?

Groeten Phil

Link naar reactie

Kon je de kickstarter induwen toen de motor nog gemonteerd was?

Indien niet, de cilinder stangen demonteren om de carterhelften uiteen te kunnen halen en met de cilinder, piston en krukas naar een motorenrevisiebedrijf gaan om er de piston te laten uit persen.

Groetjes, nero.

Link naar reactie

slijp den bielle van uw krukas door, en steek een nieuwe krukas en dr50 cilinderkitje.

Link naar reactie

Beste Allemaal,

Vandaag de motor volledig gedemonteerd, een aantal zaken tegengekomen waar ik graag jullie advies voor wil hebben.

1)Hoe krijg ik de as met daarop de pyramide kickstarter tandwielen uit de carter, deze zit waarschijnlijk volledig vast in lager? (zie foto)

2)Is het noodzakelijk de schakelpal/staaf los te maken? Klopt het dat ik daarvoor alleen borgpen hoef los te maken? (zie foto)

3) Is het te adviseren het schakelkruis te vervangen? Ik vind de hoeken er vrij scherp uitzien? Sorry zie net dat ik er geen mooie foto van heb, zal deze morgen nog een keer posten(zie foto)

4) Hoe krijg ik de naaldlager uit het carterblok?

5) Waarvoor dienen de zwarte rubbers in het carterblok eigenlijk? (zie foto)

Dank alvast voor alle tips!

Groeten Phil

dsc02362h.jpg

dsc02352gs.jpg

dsc02395c.jpg

dsc02397np.jpg

dsc02409o.jpg

Link naar reactie

1) daar zit een lager onder, de veer en kickstarttandwiel kun je er zo vanaf pakken. Het is handig als kersboom en lager in 1 keer uit je carter kunnen komen; dit kun je nog wel eens voor elkaar krijgen door heel voorzichtig met een rubber hamer tegen de zijkant van de top heen en weer te tikken.

2) Nee.

3) Ja. Het is een prijzig ding maar als je het niet doet krijg je er spijt van. Hetzelfde geldt voor het kickstarttandwiel.

4) Met een lagertrekker. Even langs de dichtsbijzijnde vriendelijke dorps-garagist. Die heeft wel zo'n setje.

5) Daar slaat het kickstart kwadrant tegenaan als de kickstart weer terug veert; zijn vaak vergaan, dus vervangen.

Link naar reactie

Het gaat bij die slijtage niet om de tandjes aan de zijkant, maar die onder(of bovenop) zitten: als daar slijtagesporen op zitten (en die zitten er zeker) gaat je Vespa op een gegeven moment doortrappen.

Link naar reactie

Sorry maar wat is een jupla? Zuiger? Ik kan daar dan gewoon de huidige cilinderkop opzetten neem ik aan?

Moet ik ook preventief iets vervangen op de statorplaat? Ik zal de kabels nieuw solderen.

Resume ga ik dan de volgende onderdelen bestellen:

- lagerset

- pakkingset

- versnellingskruis

- krukas

- DR 50 cilinder met zuiger

- kickstarter tandwiel

- koppelingsplaten

- bougie

De carborateur ga ik vandaag nog even reinigen.

Hebben jullie nog aanvullingen?

Dank Phil

Link naar reactie

Beste allemaal,

Voor ik bij SIP ga bestellen, nog een aantal vragen

1) Hoort 1 van de 2 spoelen op de statorplaat geisoleerd te zijn? Zie foto of is dit vuiligheid?

2) Ik ga een 50DR cilinder bestellen, kan daar gewoon de origine cilinderkop op als die er goed uitziet?

3) Moet ik bij een 50DR nog rekening houden met speciale krukas?

4) Is het reinigen van een carborateur met het vervangen van de vlotternaald vaak voldoende, of is een nieuwe te adviseren, heb geen idee of deze nog iets deed (zuiger zat vast)

5) Wat bedoelen jullie met spiedje?

Dank voor de hulp alweer. Hopelijk zijn de onderdelen nog op tijd binnen om de motor voor mijn vakantie ineen te schroeven. Werkt toch verslavend dat sleutelen.

Gr Phil

dsc02287g.jpg

Link naar reactie

1) eerst maar eens schoonmaken en losschroeven

2) ja, je zou de kop nog kunnen vlakken als ie er gehavend uit ziet, vergeet geen groter sproeiers mee te bestellen voor je 50DR

3) nee, maar als je later wilt upgraden naar meer ccs (dikke kans, want 50cc gaat niet hard en is niet sterk), is een race krukasje nu een goeie investering. Ook zou je een ombouw naar electronische ontsteking kunnen doen; dan heb je een andere krukas, ontsteking en vliegwiel nodig (van een PK).

4) vlotternaald en reinigen is vaak voldoende, scoor er een pakkingsetje bij. Daarbij is een nieuwe carb nogal duur, dus beter de oude reviseren.

5) ook wel half maantje genoemd; zit bijvoorbeeld tussen de as en het vliegwiel - spiedje houd 'em op de goeie plek, maar als er iets mis gaat breekt je spiedje eerst, voordat je motor helemaal in de soep draait. Soort van veiligheid dus.

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...