PhilH Geplaatst: 3 juli 2012 Auteur Delen Geplaatst: 3 juli 2012 Zou iemand mij nog kunnen helpen met de vraag over de achterrem en de vraag over het stuurslot! Dankje Phil Link naar reactie
nero Geplaatst: 3 juli 2012 Delen Geplaatst: 3 juli 2012 1) volledig doorboren om de cilinder te vervangen. Ik denk niet dat het volledig slot demonteerbaar is. 2) op de buitenkant van de as zit een clips. Openbuigen en verwijderen. De remschoenen gelijkmatig naar buiten prangen met 2 schroevendraaiers (eventueel kruipolie gebruiken). Opgelet, oude remschoenen bevatten asbest, niet uitblazen met perslucht, het stof wegwrijven met een natte vod! 3)het sluitingshendeltje kan je niet zomaar vewijderen, best goed aftapen voor het stralen en spuiten. Groetjes, nero. Link naar reactie
PhilH Geplaatst: 4 juli 2012 Auteur Delen Geplaatst: 4 juli 2012 Dankje, Zoals je ziet op de foto's zijn de schoentjes er al uit. Ik bedoel eigenlijk de 2 ijzeren gedeeltes die aan de buitenkant op elkaar zitten (daar waar de wielmoeren doorheen zitten). Zit daar een ring aan de buitenkant die deze 2 gedeeltes op elkaar klemt? het gaat om achterrem Groeten Phil Link naar reactie
PhilH Geplaatst: 6 juli 2012 Auteur Delen Geplaatst: 6 juli 2012 Medeforummers, Bovenstaande zakan zijn (op het stuurslot na) allemaal opgelost. Ik moet momenteel wachten (SIP) op een verstevigingsbalk voor de bodemplaat die erop gelast moet worden alvorens de vespa naar de straler kan. Ik ga daarom aanstaand weekend starten met de motorrevisie. Mijn vraag of je het motorblok ook proef kunt laten draaien als hij nog niet onder de vespa gemonteerd is? Groeten Phil Link naar reactie
PhilH Geplaatst: 7 juli 2012 Auteur Delen Geplaatst: 7 juli 2012 Wachten op mijn koppelingstrekker (SIP) al vast begonnen met demontage van motor. Probleem 1: vastzittende zuiger in de cilinder? Hebben jullie voorstel hoe ik deze loskrijg Link naar reactie
nero Geplaatst: 7 juli 2012 Delen Geplaatst: 7 juli 2012 Kon je de kickstarter induwen toen de motor nog gemonteerd was? Indien niet, de cilinder stangen demonteren om de carterhelften uiteen te kunnen halen en met de cilinder, piston en krukas naar een motorenrevisiebedrijf gaan om er de piston te laten uit persen. Groetjes, nero. Link naar reactie
PhilH Geplaatst: 8 juli 2012 Auteur Delen Geplaatst: 8 juli 2012 Nee kickstarter kon ik ook niet intrappen, zuiger zit echt volledig vast. Dank voor de tip! Link naar reactie
cee Geplaatst: 8 juli 2012 Delen Geplaatst: 8 juli 2012 slijp den bielle van uw krukas door, en steek een nieuwe krukas en dr50 cilinderkitje. Link naar reactie
bardi Geplaatst: 8 juli 2012 Delen Geplaatst: 8 juli 2012 De afmetingen vragen aan Tjerk voor motorsteun? Geen idee of de motor ook kan proefdraaien in die steun... http://www.vespaforum.be/nl/forum/topic/19577 Mvg, Bardi Link naar reactie
PhilH Geplaatst: 10 juli 2012 Auteur Delen Geplaatst: 10 juli 2012 Beste Allemaal, Vandaag de motor volledig gedemonteerd, een aantal zaken tegengekomen waar ik graag jullie advies voor wil hebben. 1)Hoe krijg ik de as met daarop de pyramide kickstarter tandwielen uit de carter, deze zit waarschijnlijk volledig vast in lager? (zie foto) 2)Is het noodzakelijk de schakelpal/staaf los te maken? Klopt het dat ik daarvoor alleen borgpen hoef los te maken? (zie foto) 3) Is het te adviseren het schakelkruis te vervangen? Ik vind de hoeken er vrij scherp uitzien? Sorry zie net dat ik er geen mooie foto van heb, zal deze morgen nog een keer posten(zie foto) 4) Hoe krijg ik de naaldlager uit het carterblok? 5) Waarvoor dienen de zwarte rubbers in het carterblok eigenlijk? (zie foto) Dank alvast voor alle tips! Groeten Phil Link naar reactie
mr160 Geplaatst: 11 juli 2012 Delen Geplaatst: 11 juli 2012 1) daar zit een lager onder, de veer en kickstarttandwiel kun je er zo vanaf pakken. Het is handig als kersboom en lager in 1 keer uit je carter kunnen komen; dit kun je nog wel eens voor elkaar krijgen door heel voorzichtig met een rubber hamer tegen de zijkant van de top heen en weer te tikken. 2) Nee. 3) Ja. Het is een prijzig ding maar als je het niet doet krijg je er spijt van. Hetzelfde geldt voor het kickstarttandwiel. 4) Met een lagertrekker. Even langs de dichtsbijzijnde vriendelijke dorps-garagist. Die heeft wel zo'n setje. 5) Daar slaat het kickstart kwadrant tegenaan als de kickstart weer terug veert; zijn vaak vergaan, dus vervangen. Link naar reactie
PhilH Geplaatst: 11 juli 2012 Auteur Delen Geplaatst: 11 juli 2012 Super bedankt! Wat is eigenlijk de reden om kickstarttandwiel te vervangen? Ziet er nog scherp uit? Groeten Phil Link naar reactie
arti-bella Geplaatst: 11 juli 2012 Delen Geplaatst: 11 juli 2012 Voor de zekerhied dat je niet na een aantal km's ineens doorkickt omdat er toch een tandje afbreekt. Link naar reactie
mr160 Geplaatst: 11 juli 2012 Delen Geplaatst: 11 juli 2012 Het gaat bij die slijtage niet om de tandjes aan de zijkant, maar die onder(of bovenop) zitten: als daar slijtagesporen op zitten (en die zitten er zeker) gaat je Vespa op een gegeven moment doortrappen. Link naar reactie
PhilH Geplaatst: 11 juli 2012 Auteur Delen Geplaatst: 11 juli 2012 Prima, zal ik die vernieuwen! En de krukas hoe kan ik die beoordelen? Momenteel zit de zuiger vast in de cilinder. Die wil ik eruit laten persen. Moet ik er dan vanuit gaan dat de krukas ook teveel slijtage heeft ondergaan? Gr Phil Link naar reactie
arti-bella Geplaatst: 12 juli 2012 Delen Geplaatst: 12 juli 2012 Je kan ook gewoon nieuwe krukas kopen dat kost 65 euro, nieuwe dr50 cilinder en jupla zekerheid gegarandeerd. Link naar reactie
PhilH Geplaatst: 12 juli 2012 Auteur Delen Geplaatst: 12 juli 2012 Sorry maar wat is een jupla? Zuiger? Ik kan daar dan gewoon de huidige cilinderkop opzetten neem ik aan? Moet ik ook preventief iets vervangen op de statorplaat? Ik zal de kabels nieuw solderen. Resume ga ik dan de volgende onderdelen bestellen: - lagerset - pakkingset - versnellingskruis - krukas - DR 50 cilinder met zuiger - kickstarter tandwiel - koppelingsplaten - bougie De carborateur ga ik vandaag nog even reinigen. Hebben jullie nog aanvullingen? Dank Phil Link naar reactie
Pietjah Geplaatst: 12 juli 2012 Delen Geplaatst: 12 juli 2012 Vergeet je oliekeerringen niet te vernieuwen, alsook de externe ontstekingsbobijn. Link naar reactie
mr160 Geplaatst: 12 juli 2012 Delen Geplaatst: 12 juli 2012 In dit topic staat een redelijk uitgebreid lijstje; http://vespaforum.be/index.php?q=nl/node/11437 Link naar reactie
PhilH Geplaatst: 12 juli 2012 Auteur Delen Geplaatst: 12 juli 2012 Dank, Hoe weet ik wat te vervangen aan de koppeling? Alleen de voeringen? Gr Link naar reactie
mr160 Geplaatst: 12 juli 2012 Delen Geplaatst: 12 juli 2012 'koppelingsplaten' Als je kooi slijtage vertoond (de randjes vaan de koppeling in valt zijn gekarteld ipv recht) dan die ook. Link naar reactie
PhilH Geplaatst: 12 juli 2012 Auteur Delen Geplaatst: 12 juli 2012 Beste allemaal, Voor ik bij SIP ga bestellen, nog een aantal vragen 1) Hoort 1 van de 2 spoelen op de statorplaat geisoleerd te zijn? Zie foto of is dit vuiligheid? 2) Ik ga een 50DR cilinder bestellen, kan daar gewoon de origine cilinderkop op als die er goed uitziet? 3) Moet ik bij een 50DR nog rekening houden met speciale krukas? 4) Is het reinigen van een carborateur met het vervangen van de vlotternaald vaak voldoende, of is een nieuwe te adviseren, heb geen idee of deze nog iets deed (zuiger zat vast) 5) Wat bedoelen jullie met spiedje? Dank voor de hulp alweer. Hopelijk zijn de onderdelen nog op tijd binnen om de motor voor mijn vakantie ineen te schroeven. Werkt toch verslavend dat sleutelen. Gr Phil Link naar reactie
mr160 Geplaatst: 12 juli 2012 Delen Geplaatst: 12 juli 2012 1) eerst maar eens schoonmaken en losschroeven 2) ja, je zou de kop nog kunnen vlakken als ie er gehavend uit ziet, vergeet geen groter sproeiers mee te bestellen voor je 50DR 3) nee, maar als je later wilt upgraden naar meer ccs (dikke kans, want 50cc gaat niet hard en is niet sterk), is een race krukasje nu een goeie investering. Ook zou je een ombouw naar electronische ontsteking kunnen doen; dan heb je een andere krukas, ontsteking en vliegwiel nodig (van een PK). 4) vlotternaald en reinigen is vaak voldoende, scoor er een pakkingsetje bij. Daarbij is een nieuwe carb nogal duur, dus beter de oude reviseren. 5) ook wel half maantje genoemd; zit bijvoorbeeld tussen de as en het vliegwiel - spiedje houd 'em op de goeie plek, maar als er iets mis gaat breekt je spiedje eerst, voordat je motor helemaal in de soep draait. Soort van veiligheid dus. Link naar reactie
PhilH Geplaatst: 13 juli 2012 Auteur Delen Geplaatst: 13 juli 2012 Dankje, en welke spoeier zou je dan adviseren? Ik zie op SIP een soort van setje te koop staan voor 16.80euro? Groeten Phil Link naar reactie
Pietjah Geplaatst: 13 juli 2012 Delen Geplaatst: 13 juli 2012 Koop het setje van 50-.. Hoogstwaarschijnlijk zal je sproeier 55 nodig hebben. Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Gearchiveerd
Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.