Ga naar inhoud
Vespaforum.be

125cc met b-rijbewijs


Aanbevolen berichten

Hallo,

sinds kort (lees: 2maand) heb ik mijn vast rijbewijs B.

nu weet ik dat de wetgeving ivm 125cc en b rijbewijzen veranderd is.

Hoe zit het nu? Kan ik ook met een 125cc rijden als ik een vast rijbewijs nog maar juist heb?

en wat moet ik dan juist doen?

Groeten,

Pieter

Link naar reactie

Zou ik ook doen...

Ik ben nu aan mijn rijlessen bezig, ondanks het feit dat ik zo mag rijden met mijn 125.

Redenen genoeg:

- je leert bij, wordt een betere bestuurder

- mogen rijden in het buitenland

- opent alle deuren: 125cc, 300cc Vespa's, motoren,...

Link naar reactie

Wim_1979 idem. Ben na mijn b ( die ik al jaren had) naar be dan c en nu a . ( juist theorie poep simpel ) eind mei praktijk, eind juni examen en hoop julli bollen maar.

Link naar reactie

Zeker NU A-rijbewijs gaan halen!

Ik heb het een jaartje geleden gedaan, toen ik net 18 was en ik kan het je enkel aanraden!

Natuurlijk kost het wel een beetje +-800euro, maar dan mag je van je 20ste (2 jaar A- gehad) al met een 300 gaan cruisen :) Ik wacht vol ongeduld!

Je mag zelfs als je goed je best doet, even een 'toertje' maken op je lesmoto, en ik kan je zeggen dat als je van 50cc naar 600cc gaat, OOOOOOOOOOO!!!

0-90 km/h in een flits, (relatief) schuin in de bochtjes en wat een geluid!

Volgend jaar wordt het duurder en langer, dus ofwel 125cc all the way, ofwel investeren!

Toon

Link naar reactie

ik kan het halen van een moto rijbijs ook alleen maar aanmoedigen, ik heb dat ook niet gedaan als ik 18 was, nu 20 en 2 jaar B-rijbewijs dus mag ik rijden met een 125CC. maarja, mijn gedacht gezet op nen 150 vespa: gevolg, gisteren gebeld voor de lessen voor de moto en dan cruzen maar. maar het is idd heel erg prijzig. tlijkt bijna op geldklopperij!!

Link naar reactie
  • 2 weken later...

Aangezien je je rijbewijs nog maar pas hebt val je in het nieuw systeem dat in 2013 in voege gaat.

Als je op 19 januari 2013 nog geen 2 jaar je vast B rijbewijs hebt, moet je 4u praktijkopleiding volgens alvorens je met een moto mag rijden (max 125cc/11kW)

Het motorrijbewijs verandert trouwens ook: je zal niet automatisch na 2 jaar met een zwaardere moto mogen rijden, je moet ook eerst 4 uur praktijkopleiding volgen en zelfs nog een praktisch examen afleggen.

mvg

Thijs

Link naar reactie
  • 3 weken later...

bedankt voor de info, heb ook gemaild, en misschien leuk voor iedereen om te weten:

Onder de 21 jaar moet je examen doen met een motor van max. 25 Kw. en 0,16 Kw/kg (vermogen-gewichtsverhouding van de motor) en dan moet je 2 jaar rijden met een motor met zo'n beperkt vermogen.

Boven de 21 jaar moet je examen doen met een motor van meer dan 35 Kw en meer dan 0,16 Kw/kg en dan kan je direct rijden met om het even welke motor. Je mag ook het rijbewijs afleggen met een lichte motor maar dan krijg je een beperkt rijbewijs zoals de personen die minder dan 21 jaar zijn.

gr

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...