Wutsie75 Geplaatst: 1 mei 2012 Delen Geplaatst: 1 mei 2012 Dient een naftkraantje van een PX na het rijden steeds dichtgedraaid te worden? Ik ken er die het doen en die het niet doen. Zelf heb ik het maanden niet dichtgedraaid, behalve in de winter maar weet niet of dit ok is. Link naar reactie
nero Geplaatst: 1 mei 2012 Delen Geplaatst: 1 mei 2012 Als er geen benzine lekt of de motor "verzuipt" niet als de nafkraan open blijft mag deze open blijven. Maar bij winterstalling (zoals je hebt vernoemd) best de kraan toedraaien en de carbu laten leeglopen met draaiende motor. Groetjes, nero. Link naar reactie
sprangers_stefan Geplaatst: 1 mei 2012 Delen Geplaatst: 1 mei 2012 ik draai het altijd dicht, maar weet ook niet of dat het best is... Link naar reactie
Houdimi Geplaatst: 1 mei 2012 Delen Geplaatst: 1 mei 2012 @ Nero: waarschijnlijk een domme vraag maar hoe weet ik dat de carburator leeg is? Naftkraan open betekent naar boven gericht (12u) ? Vandaag Vespa aangekocht vandaar de "leek"-vragen... Bedankt alvast! Link naar reactie
vespadiverso Geplaatst: 1 mei 2012 Delen Geplaatst: 1 mei 2012 naftkraan open is als je de letter "a" ziet van aperto. Dus volledig naar rechts als je erop zit. De "c" staat voor chiuso wat dicht betekend. Als je een ouder model px hebt zonder benzinemeter in je km teller, dan is de verticale stand de reserve-stand. Link naar reactie
nero Geplaatst: 1 mei 2012 Delen Geplaatst: 1 mei 2012 Toch oppassen als het over een model met 3 standen gaat, mogelijk is de benzinekraan vervangen door eentje met 2 standen. Groetjes, nero. Link naar reactie
Macvespa Geplaatst: 1 mei 2012 Delen Geplaatst: 1 mei 2012 De carbu is leeg als je start en daarna je kraantje naar links zet. Dan kan er geen benzine meer naar je carbu en zal je Vespa automatisch stilvallen Link naar reactie
Houdimi Geplaatst: 1 mei 2012 Delen Geplaatst: 1 mei 2012 Ik ben net nog eens gaan kijken, indd 2 standen (C en R). Ik neem aan dat de "'open" stand gewoon naar boven zetten is dan ? (tussen de 2 dus)? Link naar reactie
Wutsie75 Geplaatst: 1 mei 2012 Auteur Delen Geplaatst: 1 mei 2012 Nee hoor, de open stand is horizontaal rechts ® en de gesloten stand horizontaal links ©. Geen idee wat verticaal, tussen de 2 dus, zou teweegbrengen bij een recente PX. Bedankt voor de reacties. Ik vroeg het me eigenlijk vooral af omdat de vorige eigenaar dat nooit dicht deed en die kraantjes misschien sneller stuk gaan van te gebruiken dan van niet te gebruiken... of was het nu omgekeerd? ;-) Link naar reactie
Thomassker Geplaatst: 1 mei 2012 Delen Geplaatst: 1 mei 2012 Wat Houdimi zegt klopt wel hoor..als het benzinekraantje een C (chiuso) en R (riservo) aanduiding heeft, dan is de A (aperto) stand verticaal naar boven. Om dit zeker te weten kan je altijd even de benzinedarm losmaken aan de carburator en het benzinekraantje verdraaien. Zo zie je meteen in welke stand er benzine stroomt Link naar reactie
vespadiverso Geplaatst: 1 mei 2012 Delen Geplaatst: 1 mei 2012 Als ik afga op je profielfoto, heb je een px van na 2000. Dus naftkraantje met 2 standen. Links, C van dicht, rechts A van open .Reserve stand heb je niet, wel een oranje lampje dat je laat zien dat je moet bijtanken. Link naar reactie
Houdimi Geplaatst: 1 mei 2012 Delen Geplaatst: 1 mei 2012 Vespa is van '84, is wel een recenter frame, vandaar dus de misvatting dat hij recenter is. Zoals ik al zei, staan er 2 letters op het kraantje (C en R). Ik neem dus aan dat de A van open verticaal naar boven is. Toch bedankt voor alle reacties! Link naar reactie
Wutsie75 Geplaatst: 1 mei 2012 Auteur Delen Geplaatst: 1 mei 2012 Was wat te snel, correctie, rechtse stand van hierboven is bij mij "A". No riservo ;-) Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Gearchiveerd
Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.