Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Waterdichte GPS echt nodig of niet ?


Kristof@Ostend

Aanbevolen berichten

Ben van plan mij een gps aan te schaffen. Nu ziet een mens door het bos de bomen niet meer met alle merken en modellen die er op de markt zijn. Hier op 't forum al veel gelezen over de Nuvi 550 /510 /220 enz.Ik vind sommige modellen echt niet goedkoop...

Ik sprak onlangs met iemand die al vele jaren tourt met z'n motor .Ik sprak hem ivm een eventuele aankoop van een waterdichte moto GPS. Hij vond het prijsverschil die je meer betaald voor de waterdichtheid zeker de moeite niet waard.Hij zelf installeerde een auto gps op z'n moto. Zijn redenering was : als het regent ga ik toch niet moto rijden en als het begint te regenen trek ik er zo'n simpele douchekap met elastiekje eromheen.

Toen ik hem zei dat zo'n moto GPS makkelijk te bedienen is met handschoenen vertelde hij me dat je meestal éénmaal je voordien de route hebt ingetikt , niet meer aan de gps komt tot je de plaats van de bestemming hebt bereikt... ( dus ook geen reden om daarvoor meer te betalen). Zijn gps zit met een zuignap op z'n scherm vast. Enige waarvoor hij me waarschuwde is dat het een GPS met een schuifsysteem moet zijn , dus geen die je in z'n houder klikt . Hij was zo z'n 1e GPS kwijtgespeeld toen hij aan hoge snelheid over of in "iets" gereden had. Zijn er al mensen waarvan hun GPS loskwam toen ze bv over kasseikoppen reden ofzo.Graag even jullie mening ivm zijn redenering...

Link naar reactie

nogmaals: ik heb me de afgelopen jaren goed kunnen behelpen met een auto gps (software Igo). aangezien ik toch regelmatig met scooter/moto rij heb ik me toch maar eeen 2dehands motogps aangekocht. En het is idd beter (beter zicht in de zon, en vooral bluetooth audio-ondersteuning). Maar zoals je zegt aan alles hangt een prijskaartje, en het hangt ervan af hoeveel je het gebruikt...

de (auto)gps hing ik altijd vast met een borgkoordje, zodat moest de zuignap lossen, hij toch nog aan het koord bleef hangen. Maar al bij al, kwam de zuignap niet veel los. Soms eens in het begin, als de zuignap niet goed zat. Bij mij was het meestal een kliksysteem, daar is hij nooit losgekomen.

en zoals je ziet, dat hangt goed vast!

2008feb100022.jpg

Uploaded with ImageShack.us

2008feb100023.jpg

Uploaded with ImageShack.us

Link naar reactie

Mijn GPS (TOMTOM) zit op de PX exact hetzelfde vast als bij de Gette. Voor je de zuignap vastzet eerst alles goed ontvetten. De zuignap zit vast op zo'n rond schaaltje dat er meestal bijzit en die heb ik net TEC7 vastgemaakt. |Gezien de GPS achter het beenschild zit weinig last van wind en beetje regen.

Link naar reactie

Op mijn vespa ook eens een auto-gps gemonteerd met zuignap en kliksysteem... paar keer geen problemen ondervonden, maar toch één keer gaan vliegen :-((

Daarna een soort beschermtasje met doorkijk gekocht die je met velcro kon bevestigen op je stuur, maar dit vond ik ook niet echt praktisch.

Ik heb me deze week ook een mappy mini besteld bij pixmania "152€" ... zal waarschijnlijk wel minder kunnen dan die dure, maar software zou kunnen worden aangepast.

Meegeleverde accessoires : Motorhouder, Bluetooth headset, voedingslader voor headset, 12-volts motoraccu, USB-kabel, CD

zie ook klantenbeoordelingen.

Volgende week eens uittesten?

http://www.pixmania.be/be/nl/6879598/art/mappy/mini-330-moto-gps.html

Link naar reactie

Als men een voor de auto bestemde GPS op een moto gaat gebruiken zal dit vooral de levensduur van het toestel gevoelig inkorten. Het verschil in kwaliteit zit voornamelijk in hoe het binnenwerk van de GPS reageert op de schokken van je moto op onze perfect onderhouden wegen.

In een goede moto GPS worden namelijk al de gevoelige onderdelen van het binnenwerk met siliconen vastgezet om zo bestand te zijn tegen trillingen tijdens het rijden.

Link naar reactie

Ben ook de mening toegedaan dat je beter dingen koopt en gebruikt waarvoor ze bestemd zijn. Goedkoop is meestal duurkoop.

Als je de GPS maar enkele malen per jaar gebruikt kan je misschien overwegen om die van de auto te gebruiken, anders ben je beter af met goed gerief. Eventueel kan je een motor-GPS aankopen en die in de wagen gebruiken, meestal bestaan er er aanpassingssets om die daar te monteren.

@Gette: da zijn bina antieke foto's!!! :))

Groetjes, nero.

Link naar reactie

Vesparijden is voor mij toch vaak met kaart onderweg. Als ik dan toch de gps gebruik, gebruik ik een eenvoudige montage via RAM-Mount op de spiegel. Dan gaat hij zeker niet 'vliegen'. En de houder waarin hij klikt is echt wel geschikt voor alle trillingen. Het is wel zo dat ik mijn oude garmin NUVI 250, die ik vroeger in de auto gebruikte, gebruik. Een dingetje van om en bij de 200€ 5 jaar geleden. Nu misschien nog de helft? In geval van regen gewoon een zakje erover maar dat mag je niet te lang doen of het wordt toch nat (condens, warmteverschil, ...)

Als je steevast altijd met een GPS onderweg wil zijn, zou ik toch ook een motogps aanraden. Die is niet enkel duurder omwille van waterdichtheid...

Link naar reactie
deze Edge800 doet het al 2 jaar super goed en is handig - doet wat het moet doen zelfs in de gietende regen (gisteren nog ondervonden).

http://bit.ly/J4dK0h

maar geen geluid... (en is ook niet echt goedkoop)

het is meestal voldoende op den boerenbuiten, maar in stedelijke gebieden, kan het toch verdomd handig zijn, om niet constant op uwe gps te moeten gapen...

Link naar reactie

das waar Gette (geen geluid en niet echt goedkoop)

maar voor mij is dit echt wel een handig toestel, al veel plezier aangehad

in't stad moet ge naar de tetten gapen, da's ook waar ;-)

Link naar reactie
das waar Gette (geen geluid en niet echt goedkoop)

maar voor mij is dit echt wel een handig toestel, al veel plezier aangehad

in't stad moet ge naar de tetten gapen, da's ook waar ;-)

dan kost ne nuvi 510 of ne zumo 210/220 evenveel of minder

Link naar reactie
Bij mij een Zumo 220 gemonteerd en nog geen seconde spijt van gehad.

Ik hoop het zelfde te kunnen zeggen over enkele dagen ;)

Heb een paar toestellen vergeleken ... van Garmin ... en 220 is prijs-kwaliteit toch een goede keuze.

Kan bijna alles, buiten een paar functies die ja amper gebruikt, dan de 660 ... waarom dan meer dan 100 extra uitgeven?

Handig om routes te importeren zowel op Mac als op Windows ... klein ... lange batterijduur en alles zit in de doos ... van kabels tot ram-mount.

Link naar reactie
Bij mij een Zumo 220 gemonteerd en nog geen seconde spijt van gehad.

Ik hoop het zelfde te kunnen zeggen over enkele dagen ;)

Heb een paar toestellen vergeleken ... van Garmin ... en 220 is prijs-kwaliteit toch een goede keuze.

Kan bijna alles, buiten een paar functies die ja amper gebruikt, dan de 660 ... waarom dan meer dan 100 extra uitgeven?

Handig om routes te importeren zowel op Mac als op Windows ... klein ... lange batterijduur en alles zit in de doos ... van kabels tot ram-mount.

De Garmin 210 is nog eens 100 euro minder dan de 220 en is dezelfde,alleen dat er centraal europa opstaat en op de 220 staat europa volledig op

Link naar reactie

Voor wie een zumo koopt, koop er nu of later een Lifetime kaartupdate bij.Voor een eenmalig bedrag krijg je tot vier maal per jaar nieuwe kaartupdates zolang je de gps in gebruik hebt.

Wel opletten waar je koopt, kunnen soms grote prijsverschillen opzitten (20 a 30 euro)

Link naar reactie

@RolfGTS125, op de uitzondering na die de regel bevestigt, maar zij gaan er vanuit dat de gemiddelde gebruiker om de zoveel jaar een nieuwe koopt. Daarvan is er maar een kleine minderheid dat daadwerkelijk zijn kaarten regelmatig updatet terwijl een "lifeTime" altijd aanlokkelijk klinkt, want je investeert (zogezegd) maar een keer.

Link naar reactie

Voor de nostalgasten, ik heb hier nog een doos vol gele Michelin kaarten van Frankrijk...moet toegeven...Leven de GPS!!!!!

Link naar reactie

Met nüMaps Lifetime kunnen gebruikers van Garmin zich voor een bedrag abonneren op de laatste wegenkaarten en nuttige punten gedurende de levensduur van hun navigatietoestel (PND).

De update bevat naast de wegenkaart ook nieuwe nuttige punten en adressen. Dit pakket bevat een coupon met een unieke code waarmee het update abonnement wordt geactiveerd. Abonnees kunnen ervoor kiezen via email bericht te ontvangen zodra een nieuwe update wordt gepubliceerd. Maximaal gebeurt dit vier keer per jaar. De wegenkaarten zijn afkomstig van Navteq - wereldleider op het gebied van hoge kwaliteit digitale wegenkaarten. Het nüMaps Lifetime programma geldt gedurende de levensduur van het toestel van de gebruiker. Het abonnement is niet overdraagbaar bij verkoop van het toestel en niet overdraagbaar op een ander vergelijkbaar toestel. Het abonnement geldt zolang Garmin updates aanbiedt voor het specifieke PND model en er kaart updates beschikbaar zijn van de kaartleverancier. Verder dient de abonnee zelf te voorzien in een USB kabel en een hoge snelheid internet verbinding.

Kaart dekking van geheel Europa. Updates van de wegenkaarten op een compatible Garmin GPS voor de gehele levensduur van het toestel. Download de nieuwste kaarten elke drie maanden. Meld u aan voor een bericht per e-mail zodra er een nieuwe update beschikbaar is. Blijf continue op de hoogte van aanpassingen in het wegennet, nieuwe wegen, nieuwe Points Of Interest en andere functies. U betaald slechts één keer en u blijf op de hoogte. Geen maandelijkse kosten of andere verplichtingen.

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...