defeyter Geplaatst: 11 april 2012 Delen Geplaatst: 11 april 2012 Net mijn Vesa verzekerd, maar toch had ik graag jullie raad gehad omtrent het juiste gebruik van mijn vespa. -De 2takt olie en de naft zitten gescheiden van elkaar, moet ik nu nog iets extra aan de naft toevoegen? en moet ik de moteur nog voorzien van olie, of gaat dit ook via hetzelfde reservoir? Hebben jullie nog enkele nuttige tips die het leven van mijn Vespa aangenaam kunnen maken -) alvast bedankt Link naar reactie
fajes Geplaatst: 11 april 2012 Delen Geplaatst: 11 april 2012 in uw oliereservoir doe je 2-takt olie (half synthetisch is voldoende én goedkoper). aan de benzine hoef je niks toe te voegen. als je een luchtbel opmerkt in het kijkglaasje dan is het hoog tijd om je olie bij te vullen. aan je blok heb je links ergens een moer waar 'olio' op staat. daar ververs je de olie ongeveer om de 6 maand. de motorolie is SAE30 en laat je af langs een boutje onderaan. domme vragen zijn er niet, idiote antwoorden des te meer... Link naar reactie
.carl. Geplaatst: 11 april 2012 Delen Geplaatst: 11 april 2012 - neen, niets bijvoengen bij de nafte, gewoon tanken aan de pomp. De menging gebeurt automatisch. Wel goed in het oog houden via het glaasje als je nog genoeg 2takt-olie in het reservoir zitten hebt. Ik gebruik half-synthetische olie van castrol (Act-evo of zoiets) - olie voor de motor is apart. Koop een gewone bus SAE30, dat is prima: check http://www.scooterhelp.com/genmaintain/vespa.oil.change.html voor DIY. Vullen tot de carter overloopt (zal ongeveer 250 ml zijn, denk ik). Andere tips: goede banden (Micheling SM100 en Heidenau K58 wordt hier vaak geprezen) en let op je bandenspanning! Goeie sites met heel wat tips en DIY's: www.scooterhelp.com en www.vespamaintenance.com. Check op youtube zeker ook eens 'maintenance stella' and 'scooter mercato'. Succes ermee en veilige ritten! .carl. Link naar reactie
knifeman Geplaatst: 11 april 2012 Delen Geplaatst: 11 april 2012 een tweetakt is tweetakt omdat de smering van de motor gebeurd door de olie die aan de brandstof wordt toegevoegd. Een 2 takt motor heeft dus geen apparte motorolie. Een 4 takt heeft dat wel. Link naar reactie
defeyter Geplaatst: 11 april 2012 Auteur Delen Geplaatst: 11 april 2012 oke, dus als ik het goed begrijp zijn er dus 2 meningen. wel aparte olie toevoegen aan blok en geen... die moer waar ik olie moet toevoegen waar kan ik deze vinden, ben net gaan kijken maar zag ze niet echt zitten. ergens onder carbu? thx voor de snelle reactie Link naar reactie
mr160 Geplaatst: 11 april 2012 Delen Geplaatst: 11 april 2012 Nee - er is maar 1 mening; knifeman ziet even de carterolie over het hoofd. Maar die 'verbruik' je niet; je kunt die af en toe eens verversen, maar niet bijvullen. SEA30 in je blok, 2-takt olie in je reservoir, niets in je benzine. Link naar reactie
blen Geplaatst: 11 april 2012 Delen Geplaatst: 11 april 2012 Kijk hier: http://www.scooterhelp.com/genmaintain/vespa.oil.change.html en veel za duidelijker worden... .. Link naar reactie
fajes Geplaatst: 11 april 2012 Delen Geplaatst: 11 april 2012 een tweetakt is tweetakt omdat de smering van de motor gebeurd door de olie die aan de brandstof wordt toegevoegd. Een 2 takt motor heeft dus geen apparte motorolie. Een 4 takt heeft dat wel. breng aub de mens niet in verwarring, hij heeft op zijn px een oliereservoir voor de 2taktolie en dan kan hij de carterolie ong. om de 6 maand vervangen. hij moet in dit geval dus aan de brandstof ZELF NIETS TOEVOEGEN. Link naar reactie
arti-bella Geplaatst: 11 april 2012 Delen Geplaatst: 11 april 2012 Staat da trouwens niet in een onderhoudsboekje ofzo? Link naar reactie
geertvespa Geplaatst: 11 april 2012 Delen Geplaatst: 11 april 2012 een tweetakt is tweetakt omdat de smering van de motor gebeurd door de olie die aan de brandstof wordt toegevoegd. Een 2 takt motor heeft dus geen apparte motorolie. Een 4 takt heeft dat wel. qua verkeerde info kan dit weeral tellen als we nu eens enkel antwoorden als we zeker zijn van ons antwoord ... Link naar reactie
Cult Geplaatst: 11 april 2012 Delen Geplaatst: 11 april 2012 Sorry...moeder in ziekenhuis, complicaties bij een routine operatie...ligt nu op intensief...ben een beetje opgefokt... Veel succes met de PX!! Link naar reactie
defeyter Geplaatst: 12 april 2012 Auteur Delen Geplaatst: 12 april 2012 oke bedankt voor de tips, hier kan ik dus zeker zat mee. Nu heb ik gisteren eens gekeken naar de bout die eruit moet om de motorolie toe te voegen. kan het zijn dat deze bout met een zaaggleug is? Link naar reactie
fajes Geplaatst: 12 april 2012 Delen Geplaatst: 12 april 2012 een 'zaaggleug' ken ik niet... maar dat is een , geloof ik, M8 met olio op. op www.scooterhelp.com staat dat wel denk ik. Link naar reactie
defeyter Geplaatst: 12 april 2012 Auteur Delen Geplaatst: 12 april 2012 sorry het moest idd zijn wat Geert schrijft_) @geert is dit van u ook zo een bout? Link naar reactie
EriX Geplaatst: 12 april 2012 Delen Geplaatst: 12 april 2012 is dit van u ook zo een bout? Het is inderdaad een ronde bout met een gleuf in (zodat je die kan losdraaien met een schroevendraaier). De bout onderaan het motorblok voor het aflaten van de carterolie kan je met een sleutel nr.11 losmaken. Link naar reactie
EriX Geplaatst: 12 april 2012 Delen Geplaatst: 12 april 2012 http://www.scooterhelp.com/genmaintain/vespa.oil.change.html Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Gearchiveerd
Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.