Ga naar inhoud
Vespaforum.be

GPS waar je routes in kan opladen


jverstreken

Aanbevolen berichten

Ik ga me een GPS aanschaffen.

Ik heb al eens zitten kijken op gpsshop.be, maar raak er niet veel wijzer uit.

Ik zoek een simpel model, nothing too fancy. Maar wel eentje waar ik op de PC routes voor kan maken/downloaden om deze dan op de GPS te duwen. En waterdicht uiteraard gezien de herfst nu meestal van juli tot december duurt :).

Wat kunnen jullie me aanraden? Met welke hebben jullie ervaring?

Link naar reactie

Ik hen een Garmin Nuvi 510 en die wordt geleverd met een montagekit voor scooters. Je kan hem ook in de Auto met een zuignap gebruiken. Hij heeft mij € 200 gekost en ben er zeer tevreden over. Routes kan je uploaden via Mapsource van Garmin

Link naar reactie

Ter info: ook de nuvi 510 is waterdicht en gemaakt voor wandelen, fietsen, varen, scooteren en autorijden. Een duiveltje doet al die 8 uur meegaat op zijn batterij. Je kan er uiteraard ook topo-, vaar- of motorkaarten opladen (die zijn wel bijna even duur als het toestel zelf :(

Meer info op: http://www.garmin.be/NL/prod.asp?refNR=GPIAUT0100070014

De Zumo-serie is gemaakt enkel voor op motors maar is wel veel duurder (maar wel beter)

Link naar reactie

De Nuvi 510 bestaat niet meer. misschien her en der nog te koop, maar is vervangen door de zumo 220.

Indien je routes wil gaan uitzetten op je mac of pc, heb je ook de kaarten hiervoor nodig. Bij de 510 zijn die enkel geprogrammeerd op het toestel bijgeleverd dus niet op dvd voor de computer. Indien je deze er moet bijkopen betaal je uiteindelijk meer dan een zumo 220, die compleet is.

Link naar reactie

En dan is de 220 trager in gebruik en bij het hertekenen van de kaarten dan de 550, 660 en 665 en hij heeft geen Bluetooth koppeling met je telefoon. En ik hoor dat de 220 niet erg hard over de headset babbelt; met doppen op de motor schijnt 't slecht te verstaan te zijn.

Link naar reactie

Indien het volume niet afdoende is dien je eens te controleren in je helm of de speakertjes weg recht over je ooringang zitten. Een paar centimeter boven of onder kan een hemelsbreed verschil maken.Het is de eerste klacht welke ik lees over volume op een 220. Snellere opbouw van kaarten verkrijg je door niet in 3D te rijden, maar met koers boven.

Maar elke toestel, zelfs de duurdere, hebben hun pro en contra. Aan de toekomstige gebruiker om af te wegen wat hij wil en wat er dient aan of bij te zitten.

Link naar reactie

Simpel in gebruik, ga dan voor de Tomtom rider (laatste versie), zelf ik kan ermee overweg! :)

Leuk extraatje: je kan "kronkelroutes" instellen. Dan kiest de GPS wegen uit waar het aangenaam motor en /scooter rijden is. Routes downloaden en zelf uitstippelen is geen probleem, en je kan zelf mooie routes gratis downloaden.

De (meegeleverde) houder is vlot monteerbaar op en scooter en is (deze keer wel) stevig).

Enig nadeel: de batterij gaat zo'n 4u mee, maar je kan op de batterij besparen door alleen beeld te krijgen op de GPS een paar km voor je van richting moet veranderen. Dan kan je vlot 7.00u rijden.

De rider 1 was (voor mij) een ramp, maar deze upgrade heeft toch al 2500km reizen achter de rug zonder enig probleem.

Groetjes, nero.

Link naar reactie

En wil je het klein, compact, waterdicht, handig, snel te monteren en lange autonomie dan kan je ook nog voor de Edge800 kiezen. 't is maar dat je de juiste kiest hé ;-)

Link naar reactie

Ik stippel meestal eerst mijn routes uit via Mapsource, daarna uploaden naar de Zumo 550.

Op de startlocatie deel ik de route via sd-kaart naar de overige Garmin Zumo gebruikers.

Soms verstuur ik reeds de routes (.gpx) via email naar de overige deelnemers.

Link naar reactie
  • 3 weken later...

Als ik een route wil overzetten, dan kies ik Tracks (via mapsource) en komen deze terecht bij :(gps) Waarheen > Favorieten in een lijst te staan ; hier moet ik dus elk "adres" apart aanklikken; lijkt me niet logisch als ik een volledige Route wil rijden ?

( Die optie: importeer uit bestand zie ik dus niet staan, in geen enkel menu of Submenu )

...

Link naar reactie

Tracks omzetten naar een route is om problemen vragen. Het kan inderdaad, maar je route heeft dan geen via-punten meer. gevolg als je even afwijkt, een omleiding tegenkomt dat de gps je rechtstreeks naar het eindpunt stuurt. Ook alleswat je download van route-you, daar kan je niets mee beginnen. Je dient deze tracks in mapsource of basecamp terug te hertekenen zodat je een echte route hebt, dan kan je gerust de baan op. Zelfs een echte route welke je download, dien je te laten herberekenen op je pc of mac, want ook deze kan weer gaan verschillen als het kaartmateriaal anders is.

Ten slotte, ook een zumo kan niet overweg met tracks, hij zet deze om naar een route. Hebben we weer het zelfde probleem als is al aanhaalde.

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...