Ga naar inhoud
Vespaforum.be

50 special.


lois

Aanbevolen berichten

Hallo Vespa-isten, enkele weken geleden via mijn dochter vernomen dat een vriend zijn 50 special zou verkopen,

ik daar direct op af. Het was een afgeleefd bakje, banden versleten, uitlaat was er onderweg afgevallen,

was zelf geschilderd, deuken en krassen en roest. Toen ik vroeg aan de verkoper "draait hij nog", natuurlijk zei hij

,enkele keren kicken, en hij sloeg aan, een lawaai dat bij de buren ongetwijfeld rillingen van afgrijnzen teweeg bracht,

maar mij aleen maar meer zin gaf om hem eens goed onder handen te nemen.Om het kort te maken, 800€ vroeg hij, voor 750€ was ik de

fiere eigenaar van een afgeleefde hoop oud ijzer.

post-5498-13769186034624.jpg

post-5498-13769186036571.jpg

post-5498-13769186037245.jpg

post-5498-1376918603815.jpg

post-5498-13769186040644.jpg

post-5498-13769186048195.jpg

post-5498-13769186063753.jpg

post-5498-13769186390508.jpg

Link naar reactie

We zijn nu 2 weken verder, motor er onderuit gehaald, proper gemaakt met remmenreiniger en wasbenzine, nieuwe koppeling en schakelkabels gestoken,

Michelins sm100 eronder gelegd, nieuwe uitlaat, nieuw setje floorrails, nieuwe stand-boots gestoken, de oude waren zo versleten dat het ijzer van de poot opgestuikt was. Dan elec. bedrading nagekeken, was nog vrij goed,hier en daar een stukje tape als extra isolatie, en dan...

Motor er terug onder, alles aangesloten, naft open, choke erop, kicken, en... niets.

Bogie (nieuwe) eruit , tegen de cilinder gehouden,kicken, geen vonk. bogiekabel eruit, stukje afgeknipt , bobijn eraf, contacten proper gemaakt,kicken ,geen vonk.Testsnoertje tegen rode draad die van motor naar bobijn loopt,6volt knipperend krijg ik daar,dus spoelen geven stroom,en platines gaan open en dicht. Andere bogie, bogiekabel en bogiekop,geen vonk.

Dus het lijkt erop dat de bobijn het tussen dit en 2 weken opgegeven heeft.of zie ik iets over het hoofd,iemand een suggestie dat ik nog kan uit testen... lois

Link naar reactie

maak alle andere kabels los en probeer nog eens, miss zit er toch nog ergens een slecht contact, bedrading ziet er niet zo fris uit.

Link naar reactie

@ Sindo, had ik ook al geprobeerd, alleen de rode draad die uit de motor komt, en ook de bobijn massa gegeven, voor er iemand dat opmerkt.

Ben er stiletjes aan aan het denken van een nieuwe bobijn te bestellen, maar vind het vreemd dat die het bij de verkoper wel deed, en nu ineens niet meer... Ik was ook al aan het denken in de richting van een contactslot of zo, maar dat zit er niet op...

Waar zitten al die jeanetten hier... ;0) lois

Link naar reactie

Het blokje zou helemaal los van het frame gewoon moeten draaien. Heb zelf weleens sluiting gehad in het stuurhuis, alles losgehaald en op die manier achterhaald dat de kortsluiting buiten het blok zat.

Als je de drie(?) draadjes in het blokje wat rechts op het motorblok zit loskoppelt, geeft hij dan nog steeds geen vonk?

Link naar reactie

De drie draden die naar de schakelaars aan het stuur lopen bedoel je, die heb ik afgekoppeld.Alleen de rode draad uit het motorblok(van de spoelen dus)is aangesloten op de bobijn.Op die draad zit 6volt,heb ik nagemeten. Nu zou misschien de condensator defect kunnen zijn, zonder condensator geen vonk...

Link naar reactie

6.33ohm lijkt me vrij weinig.

Heb je voldoende massa, die stroomdraad is onvoldoende om een vonk te krijgen.

Meet de bedrading door van de statorplate naar de hoogspanningsbobijn, mogelijk heb je binnen de isolatie een draad afgetrokken bij de demontage.

Meet ook eens na of je geen verbinding hebt tussen de + en de massa als de contactpunten open staan.

Groetjes, nero.

Link naar reactie

Bedankt nero, heb toch mijn twijfel over de bobijn, bobijn heeft 2 kringen, op de secundaire (tussen bogiekabel en massa) krijg ik die 6,33 ohm, maar op de primaire (tussen stroomaansluiting en massa) meet ik niets.Zal de punten die je opnoemt eens nameten, maar dat lijkt me in orde,krijg 6 volt op de rode draad die uit het blok komt. anders bestel ik maar een nieuwe bobijn, kan ik dat al uitsluiten... lois

Link naar reactie
  • 2 weken later...

Ondertussen weer wat verder,nog steeds geen vonk, heb deze week het vliegwiel afgenomen, (ging gemakkelijker dan ik had gedacht),zie laatste foto.

Met de spoelen en bedrading en platins lijkt alles in orde,ook bedrading die uit het blok gaat is-op eerste zicht- alles in orde. Nieuwe bobijn op gezet,gele draad die van condensator naar spoel gaat losgemaakt(had hier op het forum gelezen dat je zo een kapotte condensator kan uitsluiten),nog steeds geen vonk, zelfs geen zwakke.

Samenvattend: nieuwe bobijn,bogie, bogiekabel,bogiedop,platins zeer lichtjes afgeschuurd,heb 6 volt op rode draad van spoel naar bobijn, scooter startte bij aankoop, sindsdien niet mee gereden of iets veranderd (buiten motor afgenomen en gereinigd).Alleen de rode draad van de spoel naar de bobijn is aangesloten,om kortsluiting of slechte bedrading van het licht of claxon uit te sluiten.We zoeken dus verder, hoop dat jullie me willen helpen...lois

Link naar reactie

De massa van de bobijn gaat volgens mij via de 2 bevestigingsschroeven, van de spoelen gaan 3 draden naar buiten, een rode(+ bobine), een zwarte (massa),en een groene (denk van verlichting), maar ik ga toch eens proberen van overal massa verbindingen te maken,zou best kunnen dat de oplossing iets simpel is, bedankt...

lois

Link naar reactie

Heb zojuist de zwarte draad met het blok verbonden, geen vonk, heb de bogie-kabel nog eens doorgemeten, voor de bobijn heb ik 6 volt, achter de bobijn (aan de bogiekop) heb ik ook 6 volt(veel sterker),en het lampje van 12 volt brand soms...zou zeggen dat het aan de bogie ligt, maar de 2 bogies werken zonder problemen in mijn Puch... ik zoek verder... lois

Link naar reactie

Is dit geen schema van je vespa: http://modvespa.com/wp-content/uploads/2007/08/vespa-wiring-diagram-v5a1.gif

Als dit klopt heeft men de externe hoogspanningsbobijn later toegevoegd (omdat die op de statorplate defect was?).

Edit: de spoel op je statorplate lijkt geen hs-bobijn te zijn en de bevestigingsvoorziening voor een externe bobijn lijkt standaard.

Kijk de volledige bedrading naar de hoogspanningsbobijn na o te zien dat de verbindingen en isolatie nog ok zijn. Meet de contactpunten in open stand uit (dan mag je geen weerstand (ohm) meten.

6V op je bougiekabel is véél te weinig (noemt niet voor niets een hoogspanningsbobijn), 6V voor je hs-bobijn is weinig genoeg maar zo voldoende moeten zijn.

Probeer systematisch te werk te gaan, verbindingskes maken met alle soorten van draden werkt niet!

Groetjes, nero.

Link naar reactie

@sidvespa:Alle draden zijn los, enkel de rode naar de bobijn, en nu de zwarte naar de massa zijn verbonden,

@nero: zal het morgen eens nakijken, heb toch stroom aan de bogie, maar geen vonk, zelfs geen zwakke... ben nu in de richting van kapotte condensator aan het denken... lois

@nero: dat is het schema, zelfs de kleuren kloppen, eigenlijk een simpel schematje, ga het morgen eens bestuderen, bedankt...

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...