Ga naar inhoud
Vespaforum.be

afdalen met GTS


ruud

Aanbevolen berichten

deze zomer staat een reis naar Italië gepland, met de Vespa GTS 250 en van thuis uit (reeds eerder al eens vermeld). Toen stelde ik me de vraag hoe de Vespa zich gaat gedragen in lange afdalingen (ga over de Simplonpas)omdat ik al ondervond dat het afremmen op de motor zo goed als onbestaande is. Gisteren voor de bakker aan de praat geraakt met een andere Vespist (ook een 250 GTS) die mijn vrees alleen kon bevestigen. Hij deed de Grosglöckner en reed met een klein hartje naar beneden. Blijkbaar af en toe proberen een streepje gas te geven om alzo op een weliswaar klein motorremeffect te kunnen rekenen, maar blijkbaar vooral remmen. Het is natuurlijk niet evident als je aan een lange afdaling bezig bent waar je Vespa als een losgeslagen projectiel naar beneden zoeft om dan nog af en toe was gas te gaan geven. Ik zal alvast voor de reis de remblokken vervangen, het zal nodig zijn vrees ik. Dit is toch wel een minpunt van de automatische aandrijving ipv de handgeschakelde. Misschien iemand nog een goeie tip (buiten te voet naar beneden gaan) ;-)

Link naar reactie

Afdalen met een moderne Vespa is even wennen. Je moet er voor zorgen dat de continue variabele transmissie blijft ingrijpen door een heel klein beetje gas te geven bij de start van de afdaling. Anders komt je Vespa in vrij te staan en dan werkt de motorrem helemaal niet. Dit is echt wennen. Want je moet ietsje gasgeven bij de start om te remmen ;)

Als je eenmaal aan het afdalen bent en je niet te veel remt, dan blijft de motorrem mooi zijn werk doen. Heb je toch te veel geremd --> weer even gas geven en dan weer niet.

Succes

Link naar reactie
  • 1 maand later...
Achterwaarts den berg af... ..lolz.Of de bandjes lossen ..:)

Als je remt zou ik toch voorzichtig voor en achterrem gebruiken.afwisselend, die kunnen toch efkens afkoelen.

GTS + ABS verdeelt automatisch remkracht links 1/3e voor en 2/3e achterwiel.

Motorrem (eigenlijk automatische koppeling)valt uit beneden de 1000 toeren, dus correct, steeds aan de praat houden, desnoods bijna stoppen en terug gas geven tot 30/40Km/u minstens en dan heb je weer motorrem.

K2

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...