Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Installatie Bajaj ontsteking


Tyrian

Aanbevolen berichten

Ik heb 2 manieren van werken, 1 voor een ontsteking met contactpunten en 1 voor een electronische ontsteking.

De eerste manier:

- verwijder het schoepenwiel van het vliegwiel.

- plaats onder eender welke schroef van de beschermkap een stevig stukje ijzerdraad in een boogje naar beneden tot juist tegen het vliegwiel. Vijs de ijzerdraad voldoende vast (maak een oogje waar de vijs in past) zodat hij mooi terplaatse blijft.

- verwijder nu de bougie en steek een relatief fijne schroevendraaier voorzicht in het bougiegat.

- draai nu voorzichtig aan het vliegwiel tot op het punt dat de schroevendraaier het verst naar buiten komt. Je zal merken dat je het vliegwiel op TDC een kleine centimeter kan bewegen zonder dat de schroevendraaier naar binnen gaat of naar buiten komt. Neem het gemiddelde tussen die afstand.

- teken nu heel juist met een lijntje de plaats af waar de ijzerdraad tegen het vliegwiel komt.

- herhaal een paar maal de 2 laatste bewerkingen tot je zeker bent dat je het TDC gevonden hebt.

- plaats nu de graden boog zo dat het center mooi overeen komt met het middelpunt van je vliegwiel (eventueel met een potlood met een scherpe punt) en zet het nulpunt van de gradenboog mooi op de lijn die je hebt afgetekend.

- teken nu het aantal graden "voorontsteking" af die je wil hebben. Als je bvb 28° voorontsteking wilt geven teken je rechts van het nulpunt 28° over op het vliegwiel.

- Nu heb je 2 lijnen afgetend op het vliegwiel. Het TDC en rechts daarvan de lijn van de vooronsteking.

- Nu neem je een multimeter (stroommeter waarmee je ook de weerstand of OHM kan meten). Plaats de zwarte pen in een gat van het carter zodat ze mooi blijft steken (hoeft zelf niet te spannen) en de rode pen van de multimeter hou je tegen de + pool van de hoogspanningsbobijn.

- Als je nu aan het vliegwiel draait zal je zien dat de weerstand op de multimeter op een bepaald punt plots fel verminderd. Dit komt omdat de contactpunten zich openen. Dit is het punt dat je effectief een vonk (onsteking) krijgt.

- Nu is de kunst om dit punt te laten overeenkomen met de rechtse streep op je vliegwiel op het moment dat die passeert aan het uiteinde van het stukje ijzerdraad. Dit doe je door het vliegwiel te demonteren en de 3 vijzen die de statorplate op haar plaats houdt gedeeltelijk los te draaien zodat je de statorplate kan verdraaien (naar rechts om minder voorontsteking te geven of naar links om de ontsteking te vervroegen.

- plaats het vliegwiel nu terug en controleer of het ontstekingstijdstip nu overeenkomt met de zwarte lijn (op het moment dat die passeert aan het stukje ijzerdraad).

- Als het ontstekingstijdstip nog niet overeenkomt demonteer je het vliegwiel opnieuw en verdraai je de statorplate tot als alles mooi klopt.

- Vergeet niet om de 3 vijzen van de statorplate opnieuw stevig vast te draaien als de ontsteking juist staat!

Bij demontage maak je best een markering zodat je de positie van de statorplate achteraf snel kan terug vinden.

ps: voor je begint met het afstellen van ontsteking kan je best eerst de afstand tussen de contactpunten controleren en/ of bijregelen.

De 2de manier volgt...:)

Groetjes, nero.

Link naar reactie

De tweede manier komt voor een groot deel overeen met de eerste...:))

Dus eerst copie en paste:

De tweede manier:

- verwijder het schoepenwiel van het vliegwiel.

- plaats onder eender welke schroef van de beschermkap een stevig stukje ijzerdraad in een boogje naar beneden tot juist tegen het vliegwiel. Vijs de ijzerdraad voldoende vast (maak een oogje waar de vijs in past) zodat hij mooi terplaatse blijft.

- verwijder nu de bougie en steek een relatief fijne schroevendraaier voorzicht in het bougiegat.

- draai nu voorzichtig aan het vliegwiel tot op het punt dat de schroevendraaier het verst naar buiten komt. Je zal merken dat je het vliegwiel op TDC een kleine centimeter kan bewegen zonder dat de schroevendraaier naar binnen gaat of naar buiten komt. Neem het gemiddelde tussen die afstand.

- teken nu heel juist met een lijntje de plaats af waar de ijzerdraad tegen het vliegwiel komt.

- herhaal een paar maal de 2 laatste bewerkingen tot je zeker bent dat je het TDC gevonden hebt.

- plaats nu de graden boog zo dat het center mooi overeen komt met het middelpunt van je vliegwiel (eventueel met een potlood met een scherpe punt) en zet het nulpunt van de gradenboog mooi op de lijn die je hebt afgetekend.

- teken nu het aantal graden "voorontsteking" af die je wil hebben. Als je bvb 28° voorontsteking wilt geven teken je rechts van het nulpunt 28° over op het vliegwiel.

- Nu heb je 2 lijnen afgetekend op het vliegwiel. Het TDC en rechts daarvan de lijn van de vooronsteking.

- Neem nu de stroboscooplamp en een geladen 12V- batterij.

- Hang de rode klem aan de +, de zwarte aan de - en 3de kabel plaats je rond de bougiekabel (zo dicht als mogelijk tegen de bougie, en met het pijltje naar de bougie gericht).

- de motor hoeft niet te draaien, laat je de bougie met kabel gewoon los naast de motor hangen.

- Als je nu de kickstarter naar beneden duwt gaat de lamp branden op het moment dat je ontsteking krijgt. Door het stroboscopisch effect ga je het lijntje op het vliegwiel zien "oplichten". Als de ontsteking juist staat gebeurd dit op het moment dat de lijn op het vliegwiel aan het ijzerdraadje passeert.

- Als de ontsteking ongeveer juist staat, monteer je de bougie en start je de motor.

- Ter controle hang je er nog eens de stroboscooplamp aan. Eventueel kan je nog wat bijregelen.

En eigenlijk is er nog een derde manier om een Vespatronic te regelen...:))

Groetjes, nero.

Link naar reactie

Great! Dus eigenlijk heb ik enkel zo'n stroboscooplamp nodig?

http://www.sip-scootershop.com/EN/Products/FS118600/Strobe+lamp+HELLA+ignition.aspx

Nu heb ik nog een stomme vraag, die ik me al sinds het begin afvraag...moet ge dat doen in een donkere ruimte? :) Of gaat dat ook in daglicht?

Merci hé Nero! Uw pintenkaart is langzamerhand aan het vol geraken. Wat niet wegneemt dat het misschien wel interessant en leuk zou kunnen zijn om zo eens samen te komen om die k..-ontstekingen eens de les te lezen !

Groeten

Tom

Edit : Merci voor de moeite hé !

Link naar reactie
Great! Dus eigenlijk heb ik enkel zo'n stroboscooplamp nodig?

En nen tournavies, een stuksken ijzerdraad, ne gradenboog en wat geduld.:))

Met een 12V-batterij gaat dit ook overdag, als er geen te fel zonlicht is.

Als er voldoende interesse voor is en ik geraak hier weg, met plezier!

De beschreven methode is waarschijnlijk niet de volle 100% correct, maar bij mij werkt ze toch! :))

Bij de Vespatronic is er een klein bijkomend probleem. ALs je de ontsteking wilt afstellen kom je algauw tot de conclusie dat dit niet lukt met de "originele" voorontstekingswaarden (31° vor een GS150 en 27° voor een SS180). Bij een GS geraak ik tot 27° en bij een SS180 tot 25° en dan zit ik op het einde van de sleuf.

Nu dacht ik ergens gelezen te hebben dat het ontstekingstijdstip bij een vespatronic zou vervroegen naarmate de motor hoger in toeren zou gaan (up to 8 degrees).

Zou ik daar kunnen uit afleiden dat bij bvb 10.000 toeren de ontsteking 8 graden vertraagt?

Dan zou ik in relantie de ontsteking van een GS op 26° kunnen zetten in relantie om dan in hoge toeren (7000) op ongeveer 30° uit te komen.

Iemand ervaring hiermee (ook de Lammy-boys)?

Groetjes, nero.

Link naar reactie

Super, nog eens bedankt! Ik zie het wel als er mensen mailen om iets te organiseren. Anders moeten we gewoon eens pinten gaan drinken ! :)

Ik ga dus proberen ergens zo'n lamp op de kop te tikken en het uitproberen.

Je zult wel vermoeden dat ik je met je probleem met de vespatronic niet kan helpen zekers :))

Groeten

Tom

Link naar reactie

@nero: heb je dat grafiekje bekeken dat bij de documentatie zit; daar kun je volgens mij ook op aflezen hoeveel de voorontsteking precies verschuift bij welk toerental, toch? Volgens mij klopt je idee verder wel - je zou uit kunnen vogelen wat je ideale voorontsteking bij je ideale toerental is, en dan terugrekenen.

Je afstelverhaal zou een sticky moeten zijn :)

Link naar reactie
@nero: heb je dat grafiekje bekeken dat bij de documentatie zit; daar kun je volgens mij ook op aflezen hoeveel de voorontsteking precies verschuift bij welk toerental, toch?

Ik dacht dat die grafiekjes erbij zaten voor de "show".:))

Je afstelverhaal zou een sticky moeten zijn :)

Misschien als jij de bijpassende foto's maakt?

Ga die grafiekjes eens bestuderen. Hopelijk raak ik er wijs uit...:)

Bedankt alvast voor het meedenken!

Groetjes, nero.

Link naar reactie

Heb de grafiek proberen te ontcijferen: http://www.sip-scootershop.com/DE/Products/50004200/CDI+Zundung+VESPATRONIC+Vespa+160+GS+2180+SS.aspx (links in het midden articel info download)

Ik vermoed dat de linkse maatlijn ( [DEG] BTDC ) de voorontsteking is en de bovenste lijn de curve van het ontstekingsmoment.

Maar dat zou willen zeggen dat op relanti (500tpm) de ontsteking op 20° zou moeten staan?

Iemand een idee wat de andere curves voorstellen (Kv en Pw)?

Groetjes, nero.

Link naar reactie
Die andere assen horen bij bougiespanning (vonk) Vp in kV, en vermogen (om de lampen te doen branden) dat gegenereerd wordt Pw in W.

Da's voorlopig "show" voor mij.:))) Bedankt!

Als het weer wat meezit ga ik proberen om dit weekend na te kijken hoeveel toeren de vespa maakt in relanti. Heb nog een beetje zitten googelen en het lijkt me dat de meesten zo'n 23° voorontsteking geven op relanti (1500 toeren?).

Volgens de meeste grafieken wordt de voorontsteking eerst vervroegd in lagere toeren om nadien te verlaten in hogere toeren. Dus de grafiek lijkt wel te kloppen.

Alleen bij de begininstelling heb ik een beetje mijn twijfels (DE GS'en hun voorontsteking ligt merkelijker vroeger dan bvb een PX of een VNB).

Iemand nog wat meer info?

Groetjes, nero.

Link naar reactie
  • 1 maand later...

Zo,

Zoals een goede leerling ben ik vandaag dus de strobolamp gaan halen :)

Braafjes mijn maten uitgezet op het vliegwiel en dan gestart...Nu blijkt toch dat de voorontsteking "lichtjes" verkeerd staat :)))

IMG_0965.JPG?psid=1

Volgende keer als er wat meer tijd is de statorplate bewerken om het te kunnen regelen. Moet ik ze hier wijzerszin of tegenwijzerszin draaien ?

Nogmaals merci hé Nero ;)))

Groeten

Tom

Link naar reactie

Ik zie een draadje, goe bezig ;)

is het verschil tussen de lijn en draadje het verschil, dat noem ik geen beetje !

Waar hebt ge de Strobo gekocht en hoeveel betaald?

Grtz

Sindo

Link naar reactie
  • 2 weken later...

Gisteren ontsteking afgesteld :) 2 pogingen nodig gehad met het boren van nieuwe gaten, daarna was het op de streep juist :)))))

Nu draait ze perfect op ralenti, maar vanaf ik gas geef gaat ze stilvallen...:( Nog carbu aanpassingen denk ik.

Groeten

Tom

Link naar reactie

28 graden.

Heb er zelf een nieuwe krukas ingestoken. Het kan natuurlijk zijn dat er nóg mankementen zijn na die eerste revisie zoals ik jou heb verteld, maar ik denk dat alles nu ok is.

Wat zouden nog eventuele oorzaken kunnen zijn denk je?

Groeten

tom

Edit : is echt wel kicken nu om die ontsteking zelf te kunnen afstellen met de strobo na jouw deskundig advies :))))

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...