Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Installatie Bajaj ontsteking


Tyrian

Aanbevolen berichten

Met een electronische onsteking zou ik meer geneigd zijn om de waarden van bvb een Bajaj met electronische ontsteking te nemen, maar dit is eerder een aanvoelen en een beetje logica.

Iemand anders ervaring met de electronische voorontsteking van een bajaj?

Groetjes, nero.

Link naar reactie

Met al je ervaring zal dit toch geen probleem zijn? :)))

Ik vind niet direct de ontstekingingstijden voor een bajaj-ontsteking maar ik zou proberen naar 22° te gaan, eventueel nog iets minder.

Misschien toch wachten op een "second opinion"...:)

Groetjes, nero.

Link naar reactie
  • 2 maanden later...
Ik heb 2 manieren van werken, 1 voor een ontsteking met contactpunten en 1 voor een electronische ontsteking.

De eerste manier:

- teken nu het aantal graden "voorontsteking" af die je wil hebben. Als je bvb 28° voorontsteking wilt geven teken je rechts van het nulpunt 28° over op het vliegwiel.

- Nu heb je 2 lijnen afgetend op het vliegwiel. Het TDC en rechts daarvan de lijn van de vooronsteking.

Groetjes, nero.

is het niet links van TDC , before top dead center BTDC ?

http://www.scooterhelp.com/tips/timing/points.timing.html

Link naar reactie

Je moet het vliegwiel naar links draaien(cilinder gaat omgekeerd) om het aantal graden (bvb 28) te laten overeenkomen met je "nulpunt" dat afgetekend is op het chasis, maar de "voorontsteking" moet je rechts van het TDC aftekenen op het vliegwiel omdat dit punt dan eerst passeert voor je piston aan het TDC komt.

Het klinkt vrij ingewikkeld maar als je een schema maakt van motor en vliegwiel wordt het snel duidelijk.

Groetjes, nero.

Link naar reactie
Je moet het vliegwiel naar links draaien(cilinder gaat omgekeerd) om het aantal graden (bvb 28) te laten overeenkomen met je "nulpunt" dat afgetekend is op het chasis, maar de "voorontsteking" moet je rechts van het TDC aftekenen op het vliegwiel omdat dit punt dan eerst passeert voor je piston aan het TDC komt.

Het klinkt vrij ingewikkeld maar als je een schema maakt van motor en vliegwiel wordt het snel duidelijk.

Groetjes, nero.

Ik heb met mijn stroboscooplamp gekeken, bij mij staat de voorontsteking toch voor het TDC.

Het is toch de bedoeling dat dat het punt is waar de contactpuntjes beginnen open te gaan om ervoor te zorgen dat op het moment dat de zuiger zijn bovenste dode punt bereikt heeft, er een ontploffing van het mengsel plaatsvind, die de zuiger terug naar beneden duwt. Na het bovenste dode punt zie ik niets speciaals gebeuren, niet met men testlampje, noch met mijn stroboscoop. En zo staat het ook op scooterhelp.com beschreven. Of zie ik iets over het hoofd ?

Groetjes Raf

Link naar reactie

Klopt ongeveer, maar als je het vliegwiel met de richting van het uurwerk draait moet je toch eerst je "voorontstekings punt" tegenkomen en dan pas het TDC, anders is de kans groot dat je vespa achteruit rijdt ipv vooruit (vraag het maar aan Sprima.:))) )

Groetjes, nero.

Link naar reactie

oef, ik ging vooruit :-) Dat moet wel een zicht zijn, vol in vitesse gaan en dan achteruit vliegen, met al die brute power :-)

Ben net even gaan rijden maar tis te koud en donker om motortje warm te krijgen, weet nog niet als alles opgelost is. Wachten opt weekend en droog weer voo verder te testen

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...