nero Geplaatst: 8 december 2010 Delen Geplaatst: 8 december 2010 Is 28° niet wat veel? ) Van waar heb je die info? Groetjes, nero. Link naar reactie
Tyrian Geplaatst: 8 december 2010 Auteur Delen Geplaatst: 8 december 2010 http://www.scooterhelp.com/scooters/VBB2.150.html juist toch? Link naar reactie
nero Geplaatst: 8 december 2010 Delen Geplaatst: 8 december 2010 Met een electronische onsteking zou ik meer geneigd zijn om de waarden van bvb een Bajaj met electronische ontsteking te nemen, maar dit is eerder een aanvoelen en een beetje logica. Iemand anders ervaring met de electronische voorontsteking van een bajaj? Groetjes, nero. Link naar reactie
Tyrian Geplaatst: 8 december 2010 Auteur Delen Geplaatst: 8 december 2010 lap, dat wordt dus nog meer gaten boren Link naar reactie
nero Geplaatst: 8 december 2010 Delen Geplaatst: 8 december 2010 Met al je ervaring zal dit toch geen probleem zijn? )) Ik vind niet direct de ontstekingingstijden voor een bajaj-ontsteking maar ik zou proberen naar 22° te gaan, eventueel nog iets minder. Misschien toch wachten op een "second opinion"... Groetjes, nero. Link naar reactie
raf77 Geplaatst: 27 februari 2011 Delen Geplaatst: 27 februari 2011 Ik heb 2 manieren van werken, 1 voor een ontsteking met contactpunten en 1 voor een electronische ontsteking.De eerste manier: - teken nu het aantal graden "voorontsteking" af die je wil hebben. Als je bvb 28° voorontsteking wilt geven teken je rechts van het nulpunt 28° over op het vliegwiel. - Nu heb je 2 lijnen afgetend op het vliegwiel. Het TDC en rechts daarvan de lijn van de vooronsteking. Groetjes, nero. is het niet links van TDC , before top dead center BTDC ? http://www.scooterhelp.com/tips/timing/points.timing.html Link naar reactie
nero Geplaatst: 27 februari 2011 Delen Geplaatst: 27 februari 2011 Je moet het vliegwiel naar links draaien(cilinder gaat omgekeerd) om het aantal graden (bvb 28) te laten overeenkomen met je "nulpunt" dat afgetekend is op het chasis, maar de "voorontsteking" moet je rechts van het TDC aftekenen op het vliegwiel omdat dit punt dan eerst passeert voor je piston aan het TDC komt. Het klinkt vrij ingewikkeld maar als je een schema maakt van motor en vliegwiel wordt het snel duidelijk. Groetjes, nero. Link naar reactie
raf77 Geplaatst: 28 februari 2011 Delen Geplaatst: 28 februari 2011 Je moet het vliegwiel naar links draaien(cilinder gaat omgekeerd) om het aantal graden (bvb 28) te laten overeenkomen met je "nulpunt" dat afgetekend is op het chasis, maar de "voorontsteking" moet je rechts van het TDC aftekenen op het vliegwiel omdat dit punt dan eerst passeert voor je piston aan het TDC komt. Het klinkt vrij ingewikkeld maar als je een schema maakt van motor en vliegwiel wordt het snel duidelijk. Groetjes, nero. Ik heb met mijn stroboscooplamp gekeken, bij mij staat de voorontsteking toch voor het TDC. Het is toch de bedoeling dat dat het punt is waar de contactpuntjes beginnen open te gaan om ervoor te zorgen dat op het moment dat de zuiger zijn bovenste dode punt bereikt heeft, er een ontploffing van het mengsel plaatsvind, die de zuiger terug naar beneden duwt. Na het bovenste dode punt zie ik niets speciaals gebeuren, niet met men testlampje, noch met mijn stroboscoop. En zo staat het ook op scooterhelp.com beschreven. Of zie ik iets over het hoofd ? Groetjes Raf Link naar reactie
nero Geplaatst: 28 februari 2011 Delen Geplaatst: 28 februari 2011 Klopt ongeveer, maar als je het vliegwiel met de richting van het uurwerk draait moet je toch eerst je "voorontstekings punt" tegenkomen en dan pas het TDC, anders is de kans groot dat je vespa achteruit rijdt ipv vooruit (vraag het maar aan Sprima.)) ) Groetjes, nero. Link naar reactie
raf77 Geplaatst: 1 maart 2011 Delen Geplaatst: 1 maart 2011 oef, ik ging vooruit :-) Dat moet wel een zicht zijn, vol in vitesse gaan en dan achteruit vliegen, met al die brute power :-) Ben net even gaan rijden maar tis te koud en donker om motortje warm te krijgen, weet nog niet als alles opgelost is. Wachten opt weekend en droog weer voo verder te testen Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Gearchiveerd
Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.