Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Installatie Bajaj ontsteking


Tyrian

Aanbevolen berichten

hallo!

Op aanraden van een forumlid heb ik een electronische onsteking van Bajaj gekocht.

http://www.scooter-center.com/scoweb/pages/productdetail.grid?product=288621643364224&target=productdetail&category1=C&category2=CAT

Zonder handleiding toegekregen. Stond wel bij dat er enig sleutelwerk voor nodig was.

Ipv de drie sleuven om ze vast te maken en te regelen had ze maar 1 gaatje.

Heb ze dan aangesloten op de enige manier dat de lengte van de bedrading dit toeliet. Vonk is aanwezig. Enkel draaide de motor bij gas geven met veel knallen ed... Heb dus wat gaten bijgemaakt zodat ik ze wat kon verschuiven en draaien; er was verschil in het draaien van de motor nadien. Soms beter, soms slechter. Ga precies niet de volle 360° proberen tot ik het juiste punt heb gevonden want dan ga ik eerde een stuk gruyere overhouden denk ik :)

Moet ik de draden misschien verlengen zodat ik de ontsteking anders kan roteren? (Groene en zwarte met oogje zijn te kort anders)

Weet iemand hier raad met ?

Groeten

Tom

IMG_0275.JPG?psid=1

IMG_0277.JPG?psid=1

Link naar reactie

Maak de draadjes die "te kort" zijn eens los en verdraai het vliegwiel één stand naar links. Zo te zien zou dit zelf moeten lukken zonder de bedrading te lossen (die bedrading dient voor de verlichting en voeding van de batterij).

Volgens mij zal de ontsteking dan perfect werken.

Groetjes, nero.

Link naar reactie

Je bedoelt toch die groene en die zwarte met een oog aan hé? Als ik de ontsteking draai naar links (tegenwijzerzin) om het volgend gat te vinden verdwijnen ze in het carter...

Dan zou dat zwart blokje ongeveer op 11u staan ?

En bedoel je losmaken op de ontsteking zelf ? :s

Groeten

Tom

Link naar reactie

Volgens ik kan zien zijn de groene en de zwarte alleen nodig voor de verlichting. Als ze in het carter verdwijnen isoleer je eerst zodat je geen kortsluiting krijgt. Niet losmaken aan de spoelen!

De kabel naar de hoogspanningsbobijn zal wel voldoende lang zijn.

Ploffen kan voorkomen als de ontsteking te laat staat, dus proberen op 11u.:))

Groetjes, nero.

Link naar reactie

:((( weeral eens te vroeg gejuigd...Motor deed het schitterend in ralentie en gas geven ging perfect tot in hoge toeren (in neutral). Ben gisteren avond eerste testrit gaan doen en dat viel dan weer tegen... . Geen knallen dit keer maar eerder inhouden bij gas geven :( Bij terug toekomen stilgevallen en zeer slecht terug aan de praat gekregen...

Nog eens een stand verder naar links gedraaid (zwart blokje naar beneden) maar ook geen succes. Ik denk ondertussen te weten waarom die ontsteking maar 1/3 van de prijs van een vespatronic kostte :)

In ieder geval, heb de scooter ne stamp gegeven en in haar hok geduwd, KOEST ! voilà sé :) K..ding !

Even laten bezinken want er schiet ondertussen al niet meer over vd statorplate...

@Nero : dat pintje krij je nog altijd hoor :) En we zullen beginnen zonder tong hé ;)

Groeten

Tom

Link naar reactie

dju...zo zie je maar :s

Ik vroeg mij af of er misschien geïnteresseerden waren onder de wijzen van dit forum om een soort workshopje te houden over het afstellen van ontstekingen? Ik merk dat er toch wel veel zijn die er problemen met hebben.

Ik wil best mee iets proberen te organiseren... Kan ook leuk zijn ? :)

Link naar reactie

Als je zo'n soort setje tools verzameld, is het een fluitje van een cent:

IMG_4446a.jpg

vlnr: Gradencircel, Flits/strobo-pistool (geschikt 2-takt!), batterij voor de strobo, 2 opzetstukjes voor de drukmeter, pistonstop, verstelbare pistonstop, houder voor de drukmeter, koperdraadje (voor markeren 0 graden), diktemetertje (alleen voor bougie), magnetische basis drukmeter.

Je hebt niet alles nodig, voor niet alles ligt hier de beste oplossing (je hebt ook strobopistolen die je op een aantal graden voorontsteking in kunt stellen, die kartonnen gradenboog trekt op niks :P), sommige onderdelen adhv de methode die je kiest (drukmeter voor TDC of pistonstop) en sommige dingen liggen er dubbel. Wat nog mist is een markeertooltje om TDC en x aantal graden voor TDC aan te geven op je carter.

TDC opzoeken met een drukmeter doe je zo:

DSC_6176a.jpg

TDC vinden mbv pistonstop (goedkoper maar iets minder precies): http://scooterhelp.com/tips/timing/points.timing.html

In het kort: Als je TDC weet, kun je ook x aantal graden voor TDC aangeven, dan alles 'vast' zetten op die plek (piston/krukas), je vliegwiel weer monteren, daar een puntje opzetten bij x graden voor TDC, starten en kijken of de markering op je carter en die op je vliegwiel overeenkomen met het lichtpistool.

Dit is even uit de losse pols voor een globaal idee, geen echte tutorial.

Link naar reactie

:s Bedankt MR160 voor de moeite, nu weet ik al ongeveer wat ik nodig heb :) Was ook net in de Haynes aan het lezen over het afstellen van de ontsteking. Op scooterhelp staat ook heel wat info. Nu moet ik alles nog zien te begrijpen en uit te voeren... . :)

Ik moet dus beginnen met zo'n drukmeter.

Groeten Tom

Link naar reactie

Die 'drukmeter' is eigenlijk een afstandsmeter, die meet hoeveel het pennetje ingedrukt is. Dit heb je niet nodig als je een piston-blocker gebruikt (zelf te maken van een oude bougie).

Ik dacht dat je een Vespatronic ook moest afstellen. Het bezondere is dat het ontstekinsmoment vervroegd wordt bij hogere toerentallen, maar je moet hem wel juist zetten bij ralenti.

Als jullie iets gaan organiseren wil ik wel meedoen.

Link naar reactie

Zou wel willen, maar alles wat jullie organiseren is minimaal 3 uur rijden bij mij vandaan - 't gaat nog een flink aantal maanden revalideren kosten voor ik dat aandurf (rij nu net max. een half uur ;).

Link naar reactie

Willen degenen die interesse hebben mij een mailtje sturen? Dan weten we al met hoeveel we zijn. Ik wil best mijn garage ter beschikking stellen. Is wel basic, maar behalve de zaken die Maarten hierboven opsomt heb ik wel wat gereedschap. Als iemand een betere plek zou hebben, laat maar weten! En dan hebben we natuurlijk nog een "wijze" nodig :)))

Misschien is het een idee dat de mensen die problemen hebben met hun ontsteking met hun scooter komen, zodat ze het zelf kunnen proberen op te lossen?

Groetjes

Tom

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...