Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Back to the fifties!


nero

Aanbevolen berichten

als hij te snel gaat kan je toch eenvoudig een ringetje lassen in de pijp, net voor uw uitlaatbocht? (ok gaat niet fijn rijden)

ma in principe kunnen ze niets maken als ie te snel gaat hoor.

Moest ie op de rollen gezet worden en gaat ie te snel, en heb je een goede flik, mag je enkele dage later terug gaan om een 2e controle => steek je snel een pk motor

Moest ie toch kwaadwillig zijn, wordt ie in beslag genomen, vervoerd naar een magazijn, 30dagen bijgehouden en alle niet-originele stukken worden er af gehaald. Ze gaan dus veel kunnen doen met een brommer waar geen GVA bij hoort en ze dus niet weten wat of hoe origineel is. Dan moet je wel voor komen, maar elke rationele politierechter gaat zoiets seponeren, ge hebt uiteindelijk niets verkeerd gedaan.

Link naar reactie
maar elke rationele politierechter gaat zoiets seponeren, ge hebt uiteindelijk niets verkeerd gedaan.

Behalve wanneer je in Dendermonde voor Peter D'Hondt mag voorkomen ...

Je hebt uiteindelijk WEL iets verkeerd gedaan - te snel gereden of je bestuurt een voertuig dat te snel kan rijden.

En dat wordt misschien door iedere politierechter geseponeerd maar mijnheer D'Hondt lacht daar helemaal niet mee - die lacht met geen enkele verkeersovertreding (en ik spreek uit ondervinding).

grts frutsab

Link naar reactie

ma nee, als ge niets veranderd hebt aan uw brommer en die rijdt zo standaard vanuit de fabriek, dan mogen ze hem op de rollen zetten en dan is er nog steeds probleem.

Als je inderdaad tegen 70 aan het rondtuffen bent, en de flikken volgen je even, dan ben je wel in fout.

Mijn point dus: dat de brommer te snel is, is geen probleem, enkel de bestuurder mag er niet meer dan 45km/h mee rijden. En zodoende heb je niets verkeerd gedaan.

Een voertuig dat "te snel kan rijden" zal ook niet verzekerd kunnen worden, mag dus in principe niet op de baan, vermits de brommer al ingeschreven is geweest...

Zo hebben ze toen de Hayabusa uitkwam ook lang getwijfeld om het mogelijk te maken hem in belgiƫ in te schrijven. Maar ze hebben dat uiteindelijk dan toch maar gedaan.

Link naar reactie

@ERIX: ok, bedankt!

Betekent dit dat je mag rijden zonder nummerplaat, of beter een nummerplaat aanvragen (eventueel op mijn naam).

Heb vandaag gehoord dat men (zoals Bart zegt) niet veel kan doen, tenzij een boete geven voor te snel rijden. De vespa is, zover ik heb kunnen zien, volledig orignineel (IGM nrs) en geen 125cc, dus geen motorrijbewijs nodig of toch wel?

Gisteren nog het ontbrekend koelkapje geplaatst, morgen de kabels ed nog wat bijregelen en dan grondig uittesten om te zien hoe hard hij nu eigenlijk (op GPS) rijdt. Ben benieuwd!

Groetjes, nero.

Link naar reactie

Als je er een nummerplaat aan hangt wel, indien geen nummerplaat heb je een brommer rijbewijs nodig.

Ik weet zelfs niet als je een 50 cc op nummerplaat kan zetten.

Hier een quote uit rijbewijs online waaruit blijkt dat je brommer max 45/u mag rijden:

BROMFIETS KLASSE B

1. Wat is een bromfiets klasse B?

- Tweewielig voertuig met een verbrandingsmotor van maximum 50 cc of een elektrische motor.

- Een driewielig voertuig met een verbrandingsmotor van maximum 50 cc of een elektrische motor en lege massa van 270 kg (*).

- Een vierwielig voertuig met een verbrandingsmotor van maximum 50 cc of met elektrische of andere types van motoren met een netto vermogen van maximum 4 kW en een lege massa van maximum 350 kg

- Kan op een horizontale weg niet sneller rijden dan 45 km/uur.

. Op een bromfiets klasse B is het verboden om een

geel signalisatieplaatje aan te brengen.

2. Regels

- Bestuurder moet 16 jaar of ouder zijn om te rijden zonder passagier.

- Bestuurder moet 18 jaar of ouder zijn om te rijden met passagier.

- Bestuurder heeft een rijbewijs A3 nodig (of een rijbewijs B of A. Een voorlopig rijbewijs B of A telt NIET).

- Bestuurder en passagier moeten een helm dragen.

Link naar reactie

Zo te zien is afstellen de enige manier om wettelijk volledig in orde te zijn.

Vanavond een eerste testritje gedaan rond de kerktoren. Wheely's zitten er (voorlopig) niet in, maar eenmaal de vespa op snelheid gaat de speedo vlot naar 65km/u. En een geluid waar the sound of music niet kan aan tippen (ben er nog een beetje doof van):).

Groetjes, nero.

Link naar reactie

Off the record, maar D'Hondt zit niet meer in Dendermonde dacht ik. En er is een max snelheid voor het rijbewijs A3, al rij je niet sneller, de brommer mag niet sneller kunnen dan 45 Km/uur. Anders ben je in fout, een nummerplaat kan daar niets aan veranderen.

Link naar reactie

ga eerst eens langs het politiekantoor voor een vrijblijvende controle van de snelheid.

Die meterkes van de rollen hebben een nogal pessimistische ijking :)

mijn scoot ging (voor ik er mee bezig was geweest) ook een 68 km/h en dat leverde uiteindelijk maar een echte 59km/h, maar dan heb je nog een foutmeting van 8 km/h dus ik zat safe :)

Link naar reactie

@Bart: goed idee, dan weet de (plaatselijke) politie direct wie ze op de rollen moeten zetten nadien (dei lelejk blaufgruun mobbelet):))

Nee, is misschien geen slecht idee, misschien hebben deze mensen tips over wat kan en wat niet. Alleen weet ik niet of ze in Edingen rollen hebben...

@JOENE: 't was da of een pigmeevelleken, en een SS leek me net iets leuker om op te rijden.:))

@PIETER-JAN: jij hebt wel de mooiste (moto)vespa.:)

@BlUEVESPA: dank je, een mooi compliment dat geldt voor meer als 90% van de forumleden hier...

Eerst zien da we da "brommerken" een beetje deftig in orde krijgen zodat ik hem "den berg" op krijg en dat zoonlief slaagt in zijn theoretisch rijexamen.:))

Groetjes, nero.

Link naar reactie
  • 2 weken later...

Vanavond nog eens onder de vespa gedoken.

Bij het voortduwen van de vespa had ik gemerkt dat hij met regelmaat begon te trillen. Blijkt dat er 3,5x10" band onderstak en hij tegen de uitlaatbuis schuurde. Dat worden dus 2 nieuwe bandjes...

Omdat bij een laatste ritje bleek dat de motor weinig kracht had, de cilinder eens gedemonteerd:

supersprintthomas003a.jpg

supersprintthomas005a.jpg

supersprintthomas007a.jpg

supersprintthomas008a.jpg

Tussen het carter en de cilinder zat geen dichting. Ik vraag me af of er daar geen hoort te zitten.

Bij de demontage gemerkt dat er onderaan de uitlaat een gaatje is. Zou dit "standaard" zijn of achteraf gemaakt om de overtollige olie af te voeren?

supersprintthomas011a.jpg

Hier een foto van de pistonringen:

supersprintthomas012a.jpg

Duidelijk aan vervanging toe...

We weten weer wat te doen, maar eerlijk gezegd is het wel leuk werken aan een smallframe.

Groetjes, nero.

Link naar reactie

Dat gaatje zorgt er idd voor dat de achtervelg goed gesmeerd wordt.:)

Hier nog een paar detailfoto's van cilinder en piston:

supersprintthomas001a.jpg

supersprintthomas002a.jpg

supersprintthomas005a.jpg

Vanavond bandjes 10x3" gaan halen. Spijtig genoeg geen gepaste segmenten en/of piston gevonden.

Wat denken jullie ervan om een 50cc DR-kit te steken. De huidige cilinder boren + een nieuwe piston zou ongeveer even veel kosten als een DR-kitje.

En hoe zit het dan met het ontstekingstijdstip? Dient dit te worden aangepast of blijft die "standaard"?

Groetjes, nero.

Link naar reactie
Ik zou proberen om de cilinder ook origineel te houden, trouwens, die DR kitjes zijn volgens mij 3-poorters niet?

Klopt, maar het ingenieuze is dat de 3de poort in de cilinderwand zit. Niks frezen dus... Zal staks wat foto's posten.

Groetjes, nero.

Link naar reactie

Hier het volledig 50cc-kitje, gebruiksaanwijzing en sticker inbegrepen.:)

supersprintthomasdr001a.jpg

Hier de cilinder met 3 poorten. Zoals men kan zien zit de 3de poort volledig in de cilinderwand wat frezen overbodig maakt.

supersprintthomasdr002a.jpg

Hier het originele carter:

supersprintthomasdr005a.jpg

Eerst best de circlip plaatsen die wielzijde komt, zo moet men niet onder de vespa door de circlip op zijn plaats proberen mikken.

supersprintthomasdr010.jpg

Eerst de naaldlager smeren en op zijn plaats zetten:

supersprintthomasdr006a.jpg

Dan de segmenten monteren:

supersprintthomasdr012a.jpg

Best de carteropening mooi afdichten met een vod om te vermijden dat de 2de circlip bij het monteren erin valt.:)

Hier moet het pijltje op de piston naar boven wijzen omdat de uitlaat zich bovenaan bevindt.

supersprintthomasdr013a.jpg

Niet vergeten de dichting te plaatsen alvorens men de cilinder monteert:

supersprintthomasdr014a.jpg

Nakijken of de poorten mooi open gaan als de piston in zijn laagste positie zit:

supersprintthomasdr008a.jpg

Nu alleen nog de uitlaat monteren (met dichting).

supersprintthomasdr017a.jpg

Nu is het nog wachten op de cilinderkop en we kunnen gaan proefritjes doen...

Groetjes, nero.

Link naar reactie

Dag Nero, heb het hier te druk gehad met mijn ontstekingsproblemen en daarbij nog een drukke periode (pasen) dat ik dit draadje gemist heb,

nu , proficiat met jullie nieuwste aanwinst. Echt heel mooi, ik wou dat mijn pa ook zo iets kocht toen in 16 was.

Veel plezier ermee en tot binnenkort !

Ondertussen neem ik even de tijd om Bartolino te bedanken via het forum voor zijn hulp. Thx

Link naar reactie

Vanavond de cilinderkop en de rest gemonteerd en daarjuist eens geprobeerd. En eigenlijk heb ik een vespa nog noit zo weten draaien. Bijna geluidloos, een heel mooi geluid. Het gaatje in de uitlaat is gedicht en tussen de uitlaatpijp zijn de dichtingen vervangen.

Het enig probleempje is dat de koppeling wat doorslipt bij het optrekken, maar hopelijk is dit alleen de kabel die wat te strak staat.

We weten weer wat te doen, morgen...:)

Groetjes, nero.

Link naar reactie

humm doet me terug hunkeren naar mijn Pk'tje, misschien ooit toch nog eens een 50ccke aanschaffen, lijkt me geen slechte investering in de toekomst :)

BTW: is het vliegwiel gezandstraald? of hoe hebt ge da zo proper gekregen?

Link naar reactie

Het vliegwiel is wit geverfd geweest door de vorige eigenaar. Misschien komt daar een laagje zilver over.:)

Gisteren de koppelingskabel een beetje gelost en het doorslippen is beter maar nog niet gedaan. Het wordt dus een nieuwe (versterkte)koppeling. Voor de rest rijdt hij heerlijk. Het is wel even wennen ivm het brute geweld van een SS180.:))

Iemand een idee welke koppeling ik beste steek in combinatie met het DR-kitje? Ik vrees dat een gewone koppeling ook gaat doorslippen in het optrekken bergop.

Alvast bedankt!

Groetjes, nero.

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...