Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Vespa 125CC 1965 will niet starten


verdyck

Aanbevolen berichten

cult doelt op (ondertussen) een hele hoop mensen die hier terechtkomen met de vraag waarom hun vespa niet meer werkt en na enkele andere problemen blijken er zoveel problemen dat het beter is om meteen een nieuwe LML/PX motor te plaatsen.

(en als ge het geld hebt, valt dat wel te overwegen...)

Link naar reactie

allé fajes, ik probeer dat voorzichtig aan te brengen en Verdyck de waarheid op subtiele wijze aan te brengen zodat ie niet Te teleurgesteld is :s

maarja het ziet er naar uit dat ge nog wat kosten gaat hebben aan uw vespa, maar de aanhouder zal winnen! met wat liefde krijg je die wel terug in orde!

Link naar reactie
ik vrees dat we hier toch met een curry geval zitten...

maar zoals ik zei denk ik dat het een curryvespa is, niet hersteld met originele vijzen, de elektrische draden ineengefoefeld me krimpkousen, de luchtfilterrubber met colsonbandje, ...

quote]

Het is niet om dat er colsenbandje en geen originele vijzen zijn gebruikt dat het om een curry gaat hé;-)

Maar inderdaad als je de profielfoto bekijkt.

Link naar reactie

het kan ook zijn dat uw ontstekingstijdstip niet goed is door het fout afstellen/versleten zijn van uw platinekes (contactpuntjes in het deftig nederlands)Om uit te leggen hoe je dat afstelt is redelijk omslachtig.

Als uw carbu goed gemonteerd is (incl pakkingen ed), uw sproeiers juist zijn en niet verstopt zitten, uw lucht/benzine-regelschroef (achteraan de carbu) op 1.5 a 2 toeren staat moet hij normaal starten. de ralentischroef kan je pas afregelen als hij warm staat.

Link naar reactie

Mja hoe kan je zo'n ontstekingstijdstip ontregelen? Ik zou niet weten hoe me da gelukt is.

Een ander vraagje, loopt de naft door uw carbu? En waar juist? Het kan natuurlijk ook zo zijn dat er iets met de nafttoevoer is.

En waar kan ik die sproeier vinden?

Ik probeer deze avond, als het niet te donker is, nog één en ander te bekijken.

Groetjes en al merci allemaal

Link naar reactie

Ik denk dat ge aan de onsteking best niet teveel prutst als ge niet het juiste gereedschap en know-how hebt. Probeer de standaard carburator instellingen en kijk eens of ge een sterke blauwe vonk krijgt in uw bougie.

Als hij het dan nog niet doet zou ik hem eens binnendoen bij iemand bij u in de buurt. Ik ben niet van die kanten, maar ze kunnen u hier vast iemand goed aanraden.

Bart

Link naar reactie

om uw sproeiers te vinden moet je eerst uw carbuhuis open maken, dan vind je net naast de staionairvijs twee koperachtige vijzen, een grote en een iets kleinere. Dat zijn uw sproeies. Daar zitten gaatjes in en die zouden niet verstopt mogen zijn, om ze proper te maken in naft even late weken en heel sterk uitblazen zeker niet met metale naalden ofzo in porren...

Link naar reactie

Ok, ik heb even kunnen kijken. Carbu lijkt op standaard instellingen te staan. De sproeiers lijken me niet verstopt. (kan erdoor kijken)

De bougie lijkt me voldoende vonk te geven (bij 1 kick soms meerdere vonken)

Start nog steeds niet (ook niet zonder luchtfilter) Het zal dus geen carbu probleem zijn maar ontstekingsprobleem of nafttoevoer?

Kan vanavond niet verder testen, hopelijk morgen meer kans.

Groeten

Link naar reactie

ja, zie je dat de naft ofwel in die buis gezogen wordt ofwel dat die er uit lijkt te spuiten langs boven?

langs boven dan zit je wellicht met een ontstekingsprobleem.

Owja, je moet ook eens proberen te starten zonder uitlaat, kan zijn dat die gewoon te dicht is gekoekt...en dan start ie uiteraard niet.

en ja, probern te jumpstarten he, in 2e zetten, ambriage inhouden, lopen en ambriage loslaten dat je hoort dat de motor in gang schiet...

Link naar reactie

spuit wat startpiloot of remmenreiniger erin, als hij dan niet gaat weet je teminste al zeker dat de ontsteking niet goed staat...

uitlaat die dicht zit lijkt me onlogisch als je ervoor er wel nog vlot mee hebgt gereden.

en ja kan het ook gwn in 1e, of2e zette en dan beginnen lopen zodat de zuiger metteen op en af gaat..

soit, keuze genoeg we horen het wel!

grtz

Link naar reactie

Ik heb dat ook gehad ,bij mij was er een pennetje van een lager aan de krukas tussen uit gekomen en hier een daar wat tussen geslagen.

De motor zat niet vast maar diepe kras in piston en natuurlijk krukas stuk.

Door die kras loopt de benzinne dan weg en kan je geen ontploffing krijgen .

Ik had ook een vonk ,sproeiers waren ook o.k,en de carbu ook alleen starte hij niet meer.

Is misschien ver gezocht .

Link naar reactie
hij had toch opnieuw naft gemengd

met die startpiloot zou ik toch oppassen, als ge daar wat teveel van gebruikt creeert ge alleen maar problemen bij

een beetje is voldoende, geen 2 liter he ;)

met wat start piloot weet je meteen op 10sec als het al dan niet erges aan ligt wat met onsteking ofzo te maken heeft, als hij dan niet start weet je dus al zeker dat het niet aan de brandstof ligt..

grtz

Link naar reactie

OK, maar als het niet direct lukt moet ge ook stoppen met dat spul. Die ether die daarin zit haalt al de olie uit uwe motor.

Wat ik geprobeerd had toen ik dat benzine toevoer probleempke had, was gewoon een beetje melange met een glassex/plantenspuit in het carb gespoten. Toen startte hij direct.

Naar het schijnt ge dat met WD40 ook doen, en dat smeert ook een beetje.

Link naar reactie
Ik heb dat ook gehad ,bij mij was er een pennetje van een lager aan de krukas tussen uit gekomen en hier een daar wat tussen geslagen.

De motor zat niet vast maar diepe kras in piston en natuurlijk krukas stuk.

Door die kras loopt de benzinne dan weg en kan je geen ontploffing krijgen .

Ik had ook een vonk ,sproeiers waren ook o.k,en de carbu ook alleen starte hij niet meer.

Is misschien ver gezocht .

Moest het zijn wat ik heb voor gehad doe je meer kwaad dab goed met proberen te starten.

Haal er uw cylinder eens af en bekijk uw piston en cylinder eens.

Link naar reactie

Als je een probleem hebt met de benzinetoevoer kan je dit ook controleren door een "kwakske" benzine rechtstreeks in de carbu te gieten (niet teveel!). Als hij dan wel start ligt het probleem verderop.

Maar GUNTER zou wel eens gelijk kunnen hebben ivm compressieprobleem. Kijk wel eerst eens na of de bouten van de cilinderkop ed nog voldoende vast staan, en begin toch maar eerst met een nieuwe bougie te steken.:)

Groetjes, nero.

Link naar reactie
. Kijk wel eerst eens na of de bouten van de cilinderkop ed nog voldoende vast staan.

indien deze niet goed vast zaten , zie je tussen de cilinder, en de cilinderkop wel een (zwarte) plek waar je ziet dat je compressie langs verloren is gegaan...

grtz

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...