Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Vespa 125CC 1965 will niet starten


verdyck

Aanbevolen berichten

Beste,

Waar moet ik beginnen? Zoals de titel reeds meldt, mijn vespa wil niet meer starten.

Het zit zo. Een tijdje geleden heb ik deze vespa gekocht en starte hij steeds onmiddellijk na de eerste kick.

Nu startte hij op een avond niet meer. Uiteindelijk, na vele andere dingen proberen, bleek dit aan de bougie te liggen. Hierna startte hij weer. Maar een x-tal keer later was het weer gedaan.

Wat heb ik allemaal geprobeerd na het eerste defect.

- Nieuwe 2-takt bij gedaan. Was deze gaan halen in benzinestation maar nu blijkt dat dit ongv. verhouding 1/50 heeft en dat dit niet ideaal is. Heb de tank dan leeg gepompd en zelf 2-takt gemaakt met verhounding +/- 1/20.

- Ook had ik gefoefeld aan de carburator. Eens opengehaald en dergelijke meer.

Nu denk ik dat daar het probleem zit. Dat de carburator niet meer correct is ingesteld. Kan iemand mij helpen hoe ik dit best uittest? Of om na te gaan wat het probleem kan zijn? De bougie geeft vonkske, de naft is in orde, ... wat kan er nog mis zijn?

Groetjes en al merci

Link naar reactie

Deze vespa is door jonge gast gerestaureerd in zijn garage. Heb de foto's allemaal gezien. Heb er praktische de helft aan betaald dan hierboven vernoemd, niet overdreven denk ik dan. Chassisnr komt overeen. Ben er dus gerust in.

Enkel mijn eigen foefelen heeft hem ontregeld. (domme®ik) Zoals hierboven gemeld.

Link naar reactie

Omdat er hier veel op het forum terecht komen met een dergelijk probleem.

Ze kopen een glimmende oldie Vespa. Dan blijkt die uit Indonesie te komen en net genoeg 'gerestaureerd' zijn om 10 km te bollen en een nietsvermoedende, dikbetalende Europeaan om de tuin te leiden.

Zoek maar eens op de term 'curry'

Maar over naar uw probleem. Ten eerste die naft van de benzinepomp is ok. Het verschil tussen 2% en 5% olie heeft niet zozeer te maken met de motor, maar eerder met de kwaliteit van de olie die vermengd wordt. 2% goede synthetische olie is ook goed voor een oldie.

Je hebt al een vonk, da's al goed. Wat ge nu nog nodig hebt is benzine en compressie. Was uw bougie nat toen ge die eruit haalde?

Link naar reactie

hebt ge bij het afhalen van uw carbu ook de sproeiers uitgekuisd?

ma idd als hij stilvalt tenzij je gas geeft, dan staat uw stationair schroef wellicht te veel open

de achterste schroef aan je carburator(daaar regel je de verhouding lucht/naft) 1,5 toeren uit draaien en dan heb je bovenaan de stationairschroef en die moet je(verdomme nu hoop ik dat ik mij niet vergis) 2,5 tot 3 toeren uit draaien.

DIt is normaal gezien de standaard afstelling en dan zou ie al moeten starten (na veel kickstart gedoe) en kan je hem bijregelen.

kan je trouwens een foto posten van je vespa, dan kunnen we al misschien zeggen of je het zelf zal kunnen oplossen of dat je beter naar een specialist gaat...

voor het posten van een foto, ga naar www.imageshack.us upload de foto, klik op afbeelding in grote versie tonen, kopieer de url en zet de url dan in een van de post venstertjes op het forum tussen de commands [ img ] url [/ img ]

Link naar reactie

Bedoel je dat de schroeven eerst volledig ingedraaid moeten zijn en dan ze instellen zoals hierboven vermeld?

Waarom moet ik hem dan nog veel kickstarten?

Ik zet hier straks nog een foto erbij maar nu is batterij van kodak leeg, dus eerst even bijladen.

En dat is nu gedaan:

img6932n.jpg

groetjes

Link naar reactie

ik vrees dat we hier toch met een curry geval zitten...

de stationair is de draaivijs onder dat piaggioteken, de luchtmengselschroef zit echt helemaal links en is niet echt zichtbaar langs boven. Je moet naar uw carbuhuis kijken lans de achterkant ervan, net boven de bobijn(waar die elektrische draden uit komen)

maar zoals ik zei denk ik dat het een curryvespa is, niet hersteld met originele vijzen, de elektrische draden ineengefoefeld me krimpkousen, de luchtfilterrubber met colsonbandje, ...

wil niet te hard van stapel lopen, ge zou ne keer ne foto van de wesp zelf moeten posten...

de vonk die je uit de bougie krijgt, is dat een mooie blauwachtige vonk die redelijk hard knettert? of eerder een vonkje dat wat oranjeachtig is?

vanwaar ben je eigenlijk?

Link naar reactie

Er staat een foto bij mijn profiel. Ik denk ook niet dat alles met originele vijzen terug ineen is gestoken ma soit. Toch raar dat eerste inschrijving in 1965 is gebeurd?

Zal ook eens kijken naar de vijs naast carbuhuis.

Ben van regio Dendermonde

Edit/

Heb die vijs daar gevonden. Deze lijkt me redelijk 'vettig'.

Beste dus met deze twee vijzen afregelen?

Link naar reactie

nee maar toch leek het mij op eerste zicht wat vreemd... :)

enneuh curry wil ook niet per se zeggen dat die uit azië komt hé...

In mijn mening is dat colsonbandje, krimpkousen en rare vijzen een indicatie dat er niet echt met zorg gerestaureerd werd...

Maar goed, als ie heeft gereden, moet ie terug kunnen rijden... :-)

dat die vijs vettig is, das redelijk normaal.

zoals je zelf al aanvoelde die vijzen gans indraaien en dan uitdraaien zoals ik zei. Check ook is of er geen onregelmatigheid zit op je bougie.

Heb zelf wat ontstekingsproblemen gehad met mijn vnb en da bleek een kleinklein bolleke te zijn tussen de contactpuntjes van de bougie.

hoop dat ge het snel in orde krijgt, nu ist eindelijk terug wat weer om te rijden :)

Link naar reactie

Heeft dieje gast ook foto's laten zien van hoe hij dat motorke reviseerde? Ik vind eigenlijk ook dat de foto op uw profiel en de foto in deze thread een verschillend beeld geven. Ik denk dat er mechanisch niet veel aan uwe scooter gewerkt is, de kantjes er een beetje vanaf gelopen als het ware.

Als ge niet zeker zijt dat het blokske tegoei gereviseerd is, zou ik overwegen dat toch maar te laten doen. Kan u veel ellende besparen.

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...