jenoes Geplaatst: 17 januari 2010 Delen Geplaatst: 17 januari 2010 hey iedereen ik ben mijn vnb (59) in elkaar aan het zetten en heb een vraagje. ik heb mijn spatbord vooraan vervangen door een nieuw spatbord nu zie ik dat aan de zijkant geen gaten inzitten. is dat normaal.weet er iemand een goede manier om ze dan op de juiste afstand te boren ? of is dit op puur gevoel en zijn de vijzen die er in komen slotbouten? wnt ik heb namelijk een hele set bouten gekocht en ik vind toch niet direct iets dat hier in zou kunnen passen. Link naar reactie
LoMax Geplaatst: 18 januari 2010 Delen Geplaatst: 18 januari 2010 dit wordt verkocht als 'schroef voor bevestiging voorspatbord'. Link naar reactie
nero Geplaatst: 18 januari 2010 Delen Geplaatst: 18 januari 2010 Bij een SS180 zitten de bouten, of eerder de vierkante moertjes (de vijzen worden van binnenuit gevezen)"verstopt" in de chromen bagette die op de zijkant wordt geplaatst. Of het bij een VNB ook zo is weet ik niet, maar als er chrome op komt lijkt dit me wel logisch. Groetjes, nero. Link naar reactie
jenoes Geplaatst: 19 januari 2010 Auteur Delen Geplaatst: 19 januari 2010 en weet er iemand waar ik deze kan vast krijgen? en ik heb nog een vraagje we hebben gisteren de motor er onder gehangen, nu zijn we stilletjes aan de bekabeling in orde aan het brengen, maar we stuiten op een probleem. We krijgen de gaskabel niet goed vast . bestaat hiervoor een truk die jullie toepassen? Link naar reactie
fajes Geplaatst: 19 januari 2010 Delen Geplaatst: 19 januari 2010 persoonlijk vind ik voor alle vespa oldies www.rollerladen.com een heel goede site. als je hun cataloog besteld heb je ineens een bron aan info! Link naar reactie
BartPK Geplaatst: 19 januari 2010 Delen Geplaatst: 19 januari 2010 gaskabel vast in het stuurhuis? bij mijn PX paste ik een truk toe die ik geleerd heb van Sidvespa, ik maakte met een ijzerzaagje een klein sleufje in de plastiek die de nippel van de kabel tegen houdt, zo trek je de kabel er gewoon vlot door met nippel er reeds in... Bij de VNB denk ik dat je best een ander soort gaskabel gebruikt, een die al een cilindertje heeft aan het uiteinde, zodat je die rechtstreeks in je stuur steekt en dan een soort nippel plaatst waar de kabel aan de carbu moet...(denkik) weet het niet zeker, maar het zou kunnen dat zo'n schakelkabeltje daar wel voor is geschikt... Link naar reactie
jenoes Geplaatst: 19 januari 2010 Auteur Delen Geplaatst: 19 januari 2010 dit is de situatie, ik heb dus een nieuwe kabel zo een van een hele set, dus de kabel moet normaal gezien passen de kabel heeft vanboven zoals je zegt een cilindertje en onderaan ook een soort vn cilindertje dat aan het gasschuifje moet bevestigd worden. bovenaan steekt hij al in het stuur vast. maar de kabel lijkt in de carbu precies te klein om in het mechanisme te passen. Link naar reactie
BartPK Geplaatst: 19 januari 2010 Delen Geplaatst: 19 januari 2010 een van die cilindertjes moet een los cilindertje zijn met een klein klein vijsje in. Dat kan je normaal over uw kabel schuiven en dat haakt achter de (laat ik het trekpin noemen) van de carbu waarmee je de gasschuif open en toe trekt... Link naar reactie
fajes Geplaatst: 19 januari 2010 Delen Geplaatst: 19 januari 2010 een normale gaskabel heeft aan de carbu een klein 'blokske' en het 'slotje' met het schroefje zit aan uw gashendel. Link naar reactie
nero Geplaatst: 19 januari 2010 Delen Geplaatst: 19 januari 2010 De kabel (niet de gaine) zal idd te lang zijn waardoor het cilindertje aan de gashendel telkens lost als je gas terugneemt. Zoals Bart zegt: nieuwe kabel steken met slechts aan één uiteinde een cilindertje en een "los" cilindertje met vijsje (dat past in de carbu) voor het andere uiteinde. Je kan proberen om de bestaande kabel in te korten, maar deze gaat dan binnen de korste keren uitrafelen. Groetjes, nero. Link naar reactie
LoMax Geplaatst: 19 januari 2010 Delen Geplaatst: 19 januari 2010 en weet er iemand waar ik deze kan vast krijgen? Hopla, http://www.vespaclassicparts.com/Webshop/index.php?page=details∏=171&cat=14&group=23 Maar natuurlijk ook wel in de betere ijzerwarenhandel. Link naar reactie
jenoes Geplaatst: 20 januari 2010 Auteur Delen Geplaatst: 20 januari 2010 het probleem is ondertussen opgelost we hebben de kabel erin kunnen steken. de kabel stak aan het stuur niet ver genoeg en daardoor was de kabel precies te kort. toch bedankt voor de info Link naar reactie
jenoes Geplaatst: 20 januari 2010 Auteur Delen Geplaatst: 20 januari 2010 nog een vraagje nu heb ik gezien dat de kabels vn de versnellingen te lang zijn. hoe kan dat zijn? kan het zijn omdat het een standaard set is dat deze te lang zijn? ik ga proberen een afbeelding bij te voegen wnt dat zegt veel meer ( maar lukt niet zo goed) grtz Link naar reactie
Joene Geplaatst: 20 januari 2010 Delen Geplaatst: 20 januari 2010 nog een vraagje nu heb ik gezien dat de kabels vn de versnellingen te lang zijn. hoe kan dat zijn? kan het zijn omdat het een standaard set is dat deze te lang zijn? dat is normaal, nadien op maat afknippen Link naar reactie
jenoes Geplaatst: 11 februari 2010 Auteur Delen Geplaatst: 11 februari 2010 we staan nu al een pak verder met de opbouw. ik heb de olie op de motor gedaan, maar vraag me af ik heb hier 1O W 40 syntetische (benzine) olie opgedaan zou dit goed zijn of raden jullie andere aan? ik las in een onderhoudsboekje van vroeger bij onderhoud na 1000km. dit staat er "remove air cleaner filter. then with engine not running and throttle twist grip fully open. pour 40cc of ESSO motor oil 30, using an oil can, into the carburator, intake through the hole in air cleaner cover. operate kick starter 3 or 4 times." kan iemand me zeggen wat ze hermee bedoelen of wat dit inhoud. mvg Link naar reactie
nero Geplaatst: 11 februari 2010 Delen Geplaatst: 11 februari 2010 Gebruik gewone SAE30 olie (voor grasmaaiers) als boîte-olie. De engelse uitleg beschrijft wat je moet doen als je de vespa lange tijd niet gaat gebruiken (waarschijnlijk is dit bij jou niet van toepassing). Dan doe je best langs de carburator opening een beetje SAE30 in de cilinder om nadien een paar maal te kicken zodat de olie zich mooi verspreid. Dit belet dat de cilinder vast komt te zitten. Groetjes, nero. Link naar reactie
Bartolino Geplaatst: 12 februari 2010 Delen Geplaatst: 12 februari 2010 Ik gebruik ook (half-synthetische) 15W40. Volgens verschillende Vespa-mechaniciens is dit prima. Het is enkel maar om de tanwielen wat te smeren. Je kan die olie er gewoon op laten, en eventueel de volgende keer SAE30. Trouwens, op bedrijfstemperatuur zal de viscositeit van 10W40 wel ongeveer 30 zijn. Link naar reactie
jenoes Geplaatst: 12 februari 2010 Auteur Delen Geplaatst: 12 februari 2010 danku voor de info. nu probeer ik de motor te starten, hij wil niet starten, de sproeier laat geen benzine door, weet iemand hoe dit komt of werkt? moet men de regelschroef van benzine/lucht redelijk open staan of redelijk dichtgeschroefd deze is er bij het demonteren uitgehaald geweest? alvast bedankt jongens Link naar reactie
Joene Geplaatst: 12 februari 2010 Delen Geplaatst: 12 februari 2010 lucht regelschroef volledig dicht draaien en dan 1,5 toer uitdraaien maar als de sproeier geen benzine doorlaat, hoe is het dan bv. met je benzinedarm gesteld, nergens een kink ? Link naar reactie
jenoes Geplaatst: 12 februari 2010 Auteur Delen Geplaatst: 12 februari 2010 a owkey ga de regelschroef eens testen. de benzine komt tot in de carburator, maar als je je luchtfilter eraf haalt zie je in de gasschuif een koper buisje dit is toch het sproeiertje ? of niet soms? in motoren afstellen enzo ben ik nog een leek dus alle hulp is welkom. bij het kicken heb ik het "kopere buisje " in het oog gehouden en zag toch geen benzine eruit komen dus ... Link naar reactie
sidvespa Geplaatst: 12 februari 2010 Delen Geplaatst: 12 februari 2010 niet alleen in het afstellen van motoren ben je een leek als ik je post er op na lees . in hetgeen je in uw boite doet ben je ook een leek voor mij ... de olie die je er in doet is zeker niet goed ,maar je doet maar he ,kom daarna niet af van mijn vespa gaat in hoge toeren en gaat niet vooruit hoe komt dit nu?????? SAE 30 en niets anders moet er in een boite van een oude vespa en @ bartolino die olie is er niet enkel om wat tandwielen te smeren, maar smeert nog meer dingen je moet maar eens een motor open doen of eens een goed boek erover lezen grtz sidvespa Link naar reactie
jenoes Geplaatst: 12 februari 2010 Auteur Delen Geplaatst: 12 februari 2010 weet er iémand anders dan hoe het zou kunnen komen waardoor mijn sproeier geen benzine doorlaat. Link naar reactie
jenoes Geplaatst: 12 februari 2010 Auteur Delen Geplaatst: 12 februari 2010 en trouwens "sidvespa" ik heb het toch gezegd dat ik een leek ben in motoren !! Link naar reactie
nero Geplaatst: 12 februari 2010 Delen Geplaatst: 12 februari 2010 als je kickt met de gas open zou je moeten benzine uit dat koperen buisje zien komen, zonder gas geven weinig of niet. Dit buisje is niet de sproeier(s). Deze zitten bovenaan in de carbu (3 stuks). Als het starten niet lukt (en je hebt ontsteking) kan je altijd proberen om een scheutje benzine rechtstreeks in de carbu te gieten. Dan zou hij moeten starten en even draaien. Hopelijk heb je de statorplaat niet verwijderd of ontregeld, anders moet je ook het ontstekingstijdstip opnieuw juist zetten en de contactpunten bijregelen. Op http://www.scooterhelp.com vind je een schat aan informatie, zeker als je een beetje engels verstaat. Succes, nero. Link naar reactie
Bartolino Geplaatst: 12 februari 2010 Delen Geplaatst: 12 februari 2010 @sidvespa: Ik ben blijkbaar verkeerd geinformeerd, maar wat is dan het verschil tussen 15W40 op pakweg 60°C en SAE30? Is die olie dan te dik, te dun, ... ? Dat van die tandwielen is iets te simpel, ik weet het. Sorry voor het off-topic gaan en de eventuele foute informatie. Bart Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Gearchiveerd
Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.