Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Vnb restauratie vragen


jenoes

Aanbevolen berichten

goed sorry dat ik nogal fel heb gereageerd maar het is zo dat zulke vragen over olie hier denk ik iedere maand verschijnen van nieuwe mensen,

daar heb ik geen probleem mee op zich ,daarvoor is het een forum maar de raad van de meeste oudere forum gangers wordt dan wel eens in de windt geslagen door sommige met de woorden" bij mij in de winkel of garage hebben ze dit of dat gezegd "daarom ook deze reactie

de olie smeert niet alleen een paar tandwielen, ze smeert ook de koppeling en daar komt het probleem: zij slipt bij gebruik van andere olie gewoon door, met het gevolg geen snelheid of trekkracht en hoog in toeren

wat het verschil is tussen 15W40 en SAE30 kan ik u niet vertellen (dat zullen anderen wel doen die daar meer verstand van hebben als ik) maar er is zeker een verschil in die twee

grtz sidvespa

Link naar reactie

@sidvespa: versta me niet verkeerd, ik neem uw commentaar niet slecht op. Ik leer hier nog veel bij. Ik (denk dat ik) wel weet wat het verschil is tussen SAE30 en 10W40.

Bij enkelvoudige olieen wordt de viscositeit ('plakkerigheid") bepaald bij 100°C. Die neemt echter enorm toe bij koudere temperaturen. Bij dubbelwaardige olieen wordt hiervoor gecompenseerd, en wordt ook de viscositeit bepaald bij 0°C (of misschien 20°C, ben niet 100% zeker). Dus 10W40 heeft de viscositeit van SAE10 als hij koud is en SAE40 bij 100°C. Tussenin komt die overeen met SAE30.

Het verwarrende is dat het lijkt dat de viscositeit van dubbelwaardige olie meer verandert dan die van enkelwaardige olie, maar het is net andersom. Ik heb er ergens een grafiekje van, maar waar... ?

Waarschijnlijk reken(d)en ze er bij Piaggio op dat die 100°C nooit bereikt wordt en de effectieve visositeit hoger ligt dan 30 (als ik dat zo even mag uitdrukken). Maar dan zou 20W50 een beter alternatief zijn (in theorie).

Ik heb die 15W40 alleen nog maar geprobeerd in twee PX'n (een oude en een nieuwe) en merk niks aan de koppeling. Maar zoals je zegt kan dat bij die oldies anders zijn.

Om eerlijk te zijn: ik gebruik die 15W40 ook alleen maar omdat ik dat bij de hand heb. Als je speciaal olie moet gaan kopen kun je misschien het gemakkelijkste voor SAE30 gaan. Maar in dit geval leek het me onnodig om die verse olie al meteen terug te vervangen. Nogmaals sorry als ik er helemaal naast zit.

Bart

Link naar reactie

@ nero

aan de carbu ben ik niet aan geweest dus de tijdstippen zouden nog goed moeten staan. ik ben enkel aan de regelvijs geweest ( mengsel vijs). maar heb ze nu op 1?5 toer gezet. de truk met de benzine in de carburator te gieten heb ik ook al gedaan , op die manier draait hij pak weg 3 sec en vast stil ( wrs valt hij stil omdat het scheutje op is). maar uit het koperen buisje komt nog steeds niets uit.

Link naar reactie

man man...

die tijdstippen hebben te maken met de ontsteking en niet met de carbu. je moet beginnen bij het begin, als hij draait met een 'scheutje' zal er aan de ontsteking niets mis zijn.

begin eens met je naftdarm af te koppelen aan de carbu, als er daar niets uit komt dan zie je of er geen knik in je darm zit of zo. komt er wel iets uit dan moet je gaan zien of er geen vuil in je carbu zit, en zo verder.

is het eigenlijk een gereviseerde motor?

Link naar reactie

Kijk eens in de opening van de benzinetank om te zien dat er zich daar bezinksel bevindt. Anders de tank eruitnemen (eerst zadel demonteren) en alles grondig reinigen, ook de filter en kraan.

Maak ook de benzinedarm eens los aan de carbu terwijl de benzinekraan gesloten is. Hou het uiteinde van de darm dan op dezelfde hoogte en plaats waar hij normaal aangesloten is en zet het naftkraantje dan even open. Normaal moet de benzine eruit gutsen, dus geen dun straaltje.

Als dit ok is kijk dan na of het ziftje juist achter de benzine-inkom van de carbu niet vuil of verstopt is.

Als dit goed is open dan de vlotterkamer in de carbu. Als je de vlotter naar beneden laat hangen (naftkraan open) moet de benzine er "vlot" uitkomen. Duw je de vlotter omhoog, zou er geen benzine meer mogen lopen.

Kijk ook na of de vlotterkamer onderaan geen vuil bevat, anders verwijderen.

Bovenop de carbu zitten 2 of 3 koperen "vijzen" waarvan er 1 of 2 een gaatje hebben in het midden. Vijs deze voorzichtig los en kijk na of er geen vuil in de openingen zit. Eventueel reinigen met wasbenzine en een paar fijne haren van een verfborstel. NOOIT EEN METALEN DRAAD GEBRUIKEN!! Als je een compressor hebt kan je de sproeiers nadien droogblazen.

Voor je de sproeiers monteert, eerst het benzinekraantje even openen, nu zou de benzine in (te) grote mate uit dat koperen buisje moeten vloeien.

De sproeiers terugplaatsen (niet te hard aanspannen) en de motor zou moeten draaien zonder probleem.

Succes, nero.

Link naar reactie
  • 2 maanden later...

Graag nog een vraagje ivm het eerder vermeld kabel probleem.

Langs welke zijde sit bij een VNB5T het vaste nippeltje en langs welke zijde het verstelbare koperen nippeltje?

Ik het gezien dat bij mij het verstelbare koperen nippeltje langs de gashendelzit en heb een vermoeden dat dit omgekeerd moet zijn.

Alvast bedankt en vriendelijke groet

Dirk

Link naar reactie

Stuk 1, alhoewel deze van mij niet identiek is. Hij is iets smaller en het gaatje zit in het midden.

Deze is dan wel correct geplaatst! Misschien alleen het verkeerde model ( te smal ).

Ik dacht gewoon dat die andersom moest zitten omdat het misschien makkelijker is de koperen klem lans de carb zijde erop te zetten. Heb de indruk dat dit een gepruts is om deze in de koplamp rond het gashendelmechanisme te krijgen.

Bedankt voor de hulp.

groetjes

Dirk

Link naar reactie

een nippel is het eerste fotoke hé, het tweede is een spanvijs en het derde noem ik een trechterke :P

hij bedoelt vast het eerste.

Dat maakt due echt geen jota uit hé. Ik steek het verstelbare altijd in het stuur, maar dat was bij pk en px-en en ik denk dat dat op een VNB(gesloten stuurhuis) gemakkelijker is andersom, dus het vaste in het stuur en de aanvijsbare aan de carbu...

Link naar reactie
@Nero, hebt gij ook nippels met een spanvijs ( lol )

Alleen in't weekend!

Het probleem is dat een zo'n eindstukje met vijs niet in de holte van gassschuif past. Daarom wordt het meestal aan het stuur gemonteerd. Kleinere eindstukjes bestaan, maar het vijsje is dan zo klein dat het bijna niet vast te vijzen is en lostrilt of afbreekt bij het aanspannen. Als je de bout die je gashendel vasthoud lost, kan je alles mooi monteren. Nadien plaats je het gashendelgedeelte opnieuw op zijn plaats en regel je de lengte van de kabel.

Groetjes, nero.

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...