Ga naar inhoud
Vespaforum.be

px200 motorisch upgraden, hulp


Rondpunt

Aanbevolen berichten

Ik zou graag mijn px200 wat meer pit willen geven, maar deze moet toch nog dagelijks bruikbaar blijven.

Op de site van "SIP" heb ik al verschillende onderdelen gevonden die ik eventueel zou willen aankopen en plaatsen. Had toch graag nog eens wat informatie gehad omtrent die onderdelen en eventueel wat wijze raad of andere sugesties.

- Malossi 210cc racing cilinder + cilinderkop. (Ook een zwarte versie, verschil?)

- Vespatronic + cdi

- Reed valve crankshaft seriepro (60mm)

- Koso 34mm vlak carburator

- SIP uitlaat "performance"

Is dit te doen?

Andere suggesties?

Nog parts toevoegen of aanpassen?

Prestaties?

Alvast bedankt,

Mvg!

Link naar reactie

maar met deze kit zal hij wel zeer vlot rijden (:

als ik een andere cilinder voor echt dagelijks gebruik zou zetten zou ik polini nemen (of dr ma die is dan weer iets trager)

grtz

Link naar reactie

@didier: Polini op een 200? Dat is toch een stadscooter setup? Niet perse goed geschikt voor volgas op de snlweg, zeg maar? Tenzij je flinke carb neemt, en/of Grand Sport piston. En een DR op de 200? Vergis je je niet in de grootte van de motor?

@rondpunt: Reedvalve maakt je Vespa wel iets minder 'Vespa', qua gevoel.

Andere vertanding op je primair en een kortere 4 zouden nog opties zijn.

Er zijn leukere uitlaatjes dan de SIP performance meen ik.

Beetje rukke site, wel leuke grafiekjes: http://www.leistung-messen.de/

Deze setup gaat je ook een stukje dremelen aan je casings kosten!

Link naar reactie

Rondpunt...je setup voorstel is in tegenstrijd met "dageliks gebruik" (verbruik, lawaai, niet vertrouwbaar)...vliegwiel te licht, carb te groot,...

Voor dagelijks gebruik zou ik volgende setup proberen

- Originele motor met nieuwe lagers, dichtingen, koppeling...

- Cylinderkit Pinasco 215 (DR bestaat niet voor een 200cc)+ aangepaste kop

- krukas 60 mm

- Originele Uitlaat of PEP uiltaat...zeer discreet maar efficient...in elk geval geen Sito+

- Originele carb met aangepaste jetting

- Originele ontsteking + PKXL vliegwiel

Als je niet tevreden ben van zo'n setup...koop een Yamaha R1 ;-) en breng je motor thuis

Link naar reactie

Voor dagelijks gebruik zou ik volgende setup proberen

- Originele motor met nieuwe lagers, dichtingen, koppeling...

- Cylinderkit Pinasco 215 (DR bestaat niet voor een 200cc)+ aangepaste kop

- krukas 60 mm

- Originele Uitlaat of PEP uiltaat...zeer discreet maar efficient...in elk geval geen Sito+

- Originele carb met aangepaste jetting

- Originele ontsteking + PKXL vliegwiel

Wat zullen de prestaties hier +- van zijn?

Kan je iets specifieker zijn (welke kop precies, welke kruk, koppeling)

Alvast bedankt voor de vele reacties!

Mvg!

Link naar reactie

waarom opteer je een langeslag krukas?

steek gewoon een pinasco cilinderkit met bijhorende uitlaat.

Je moet dan enkel de hoofdsproeier vergroten of een 26/26 carbu plaatsen.

Dat vliegwiel is een optie.

Daardoor zal hij iets beter koppel verkrijgen.

Verder zou ik alles zo laten,en zeker voor dagelijks gebruik.

Vgr nico

Link naar reactie

Laat die pinasco liggen, serieus overrated. Neem een polossi (polini met malossi piston. trekt als een gek en verdraagt heel veel, vraag maar aan speedracer.

Polossi, langeslag kruk 2MM koppakking, 1mm voetpakking.

PEP 3 of omgelaste T5 uitlaat

PHBH 28MM carbu

Malossi langere primaire 23/64

kortere 4de van een T5

ontsteking op 19 - 17graden

carter licht uitfrezen

ciao

Link naar reactie

Zowel de Malossi als de Pinasco zijn afgelopen jaar vernieuwd, toch? En worden sinds kort met aangepaste kop geleverd (waar je vroeger je eigen kop maar moest regelen).

De oude Pinasco kon je voor zover ik weet alleen met langeslag rijden, maar dat zou met de 'nieuwe' versie opgelost zijn.

Is nou de oude overrated, of de nieuwe ook?

Ik zit toevallig zelf te denken aan een beetje meer pit, maar meer richting 10tjes tuning; de originele cilinder bijwerken, misschien afdraaien of een lange slag en een Sito+ of T5 uitlaat; stond een artikel in de scootering laatst - 2.1 pk winst voor bijna nop :)

Link naar reactie

@Rondpunt, ik zie in jou eerste lijstje een krukas voor reedvalve, maar geen reedvalve, wat mij doet vermoeden dat je (nog) niet echt weet wat de mogelijkheden/vereisten zijn.

1ste vraag is waar je de scooter het meest voor wil gebruiken, stad, autosnelweg, korte verplaatsing, lange afstand?

2de vraag is je budget. Uit je lijste maak ik op dat je best wel wat budget over hebt voor 'iets' meer prestaties

3de vraag: kan je zelf werken aan je motor, of ga je dit laten monteren? Houd er rekening mee hoe meer je wil, hoe meer tijd en werk je er moet insteken.

4de vraag: Hoeveel vermogen/welke snelheid 'denk' je hiermee te bereiken? 5km/u sneller gaan is geen probleem maar kost iets, 10km/u sneller gaan kost twee keer zoveel, en 20km/u sneller gaan kost 4 keer zoveel, klinkt 4 keer zo luid, verbruikt ook 4 keer zoveel en vereist regelmatig onderhoud.

Met tunen ga je in eerste plaats je optrekvermogen helpen, de topsnelheid is een aangenaam bijverschijnsel.

Ik rijd zelf momenteel zoals Marnix al aangaf met een Polossi, maar een gewone nieuwe Polini met piston met 2 segmenten is eigenlijk evengoed. De Malossi piston is eigenlijk alleen een vereiste als je hoge toeren zoekt.

Mijn scooter rijdt heel aangenaam en is op koppel gebouwd, niet op hoge toeren, maar daar is veel werk ingekropen, dat heeft 'iets' gekost en vraagt onderhoud en een zeer nauwkeurige afstelling.

De Polini is een ijzeren cilinder en heeft dus al direct een nadeel tov de Pinasco en de Malossi wat koeling betreft. Voordeel is dan weer de prijs en de mogelijkheid om te herboren als 't dan toch verkeerd gaat.

Link naar reactie

@speedracer : Inderdaad, ben een "starter" op het gebied van vespa mechaniek. Ben altijd al met 4-takt motoren bezig geweest (honda dax blokjes, ...).

1. Is voor zowel korte als lange ritten. Geen/amper autostrade. In het stad zal ik redelijk veel rijden, woon

namelijk in Brugge zelf...

2. Budget +-1000euro

3. Kan (nog) niet werken aan m'n motor, zal alles dus moeten laten monteren...

4. Het px200 blok is nu nog volledig origineel, alsook de uitlaat. Ik had toch verwacht met een andere uitlaat

en wat motorische aanpassingen er toch wel minimum 120km/h uit te halen. Ik zoek ook een uitlaat die

redelijk discreet is, maar toch voor merkbaar meer vermogen zorgt.

Had gewoon graag een set-up gehad die een relatief lange levensduur heeft en betrouwbaar is. Het is namelijk ook de bedoeling een kleine trip te maken deze zomer (+-2000km).

Mvg

Link naar reactie

Rij zelf met de 'bridgestone' vespa die DOC gemaakt heeft. Is ferm spel met ongeveer de setup die jij eerst vermeld hebt. Topsnelheid op teller ... aan het piaggio teken onderaan, vermoed zo'n dikke 140km/h en gaat als een speer. Rij er nu al een 3 tal weken mee en gaat goed. Ik ben zelf ook van Brugge, dus als je eens wil komen zien is dit geen probleem. Dan kan ik ook eens met een originele px 200 rijden. Grtz

Link naar reactie

Ik denk dat 120km/h geen realistische doel snelheid als je het over betrouwbaar en betaalbaar tunen van een daily driver p200 hebt. Dat wordt een benzineslurpende luide racebak :)

Kijk eens bij http://pep-parts.de bij de motoren, dan weet je wat je ongeveer kunt verwachten voor welk budget; 2500 euro voor een blok dat net geen 120 doet op een dyno, daar blijven geen 120 echte kms van over.

Ik heb een scoot die 130 doet (op de toerenteller, niet de km-teller). Best leuk om een stukje hard mee te rijden, maar niks voor in de stad (expansie), in lage toeren of met een bijrijder. En pretty freaky met die trommelremmetjes en 10" bandjes.

Heeft ook zeker meer dan 1000e gekost, trouwens, maar is dan ook een T5 ;)

Als je niet tegen onnodig commentaar kunt, ga je het nog zwaar krijgen op dit forum :)

Link naar reactie
Als je niet tegen onnodig commentaar kunt, ga je het nog zwaar krijgen op dit forum :)

Inderdaad! Oei, dit is ook een onnodige commentaar. ;-)

Als je dagelijks en betrouwbaar wil rijden kan je je motorblok best origineel laten, tenzij je er veel geld in wilt pompen. En anders heb je een verkeerde keuze gemaakt en moet je uitzien naar een andere motorfiets...

Link naar reactie

Dat klopt...Maar aangezien dit de map "techniek" is, verwacht men toch een antwoord op zijn/haar gestelde vraag en niet de onnodige commentaar zoals "niet meer classic,...". Deze horen volgens mij toch thuis in de map "zever, gezever en aanverwanten"?

Ben nu nog steeds niet geholpen eigenlijk...Ik zal nu maar eerst en vooral eens duidelijk maken wat voor mij belangrijk is. Een vespa die aangenaam rijdt en een snelheid van een +-100km/h mooi kan aanhouden zonder al te hoog in toeren te gaan. Af en toe eens wat kunnen bijgeven en vooral wat meer koppel hebben.

Weet nu nog altijd niet wat wel of niet aan te passen aan de motor...

Alvast bedankt,

Mvg!

Link naar reactie

Het commentaar lijkt misschien voor jou oberbodig, maar je ben niet de eerste die met een niet kloppend beeld van de topsnelheid van een klassieke Vespa komt; het advies, als je hard wil koop dan een moderne Vespa of een motor is welgemeend; naast een betrouwbare machine op hoge snelheden (die daarvoor ontworpen is), krijg je de toegevoegde veiligheid van schijfremmen en bv ABS.

Met je vraag om 120 te kunnen, kun je juist wel iets met de info dat je de verwachting van wat een plastic Vespa kan, niet bij een Classic kan gebruiken.

Als gevolg daarvan heb je je verwachting al bijgesteld naar 100km/h en liever meer koppel; al met al boeken we vooruitgang toch?

Er is geen eenduidig antwoord te geven op je tuning vraag; er zijn onnoemelijk veel setups en mogelijkheden - je zult dus zelf de voor en nadelen van genoemde tips nog na moeten gaan. Je kunt ook je blok binnenbrengen bij een shop en het voor je laten doen; ben je gelijk van het 'gezever' af. Er

is niet een plug en play pakket van onderdelen dat in 1 keer gaat werken, zonder afstelling, kleine aanpassingen (of grotere zoals de spoelpoorten), naar mijn idee.

Je kunt natuurlijk ook met kleine stapjes beginnen; andere uitlaat en sproeiers kan al wat schelen.

Link naar reactie

Zal inderdaad daar mee starten dan. Andere uitlaat en zo'n pk vliegwiel maken veel verschil? Is het ook mogelijk om een grotere carbu op het originele blok te plaatsen (met bijkomende verandering van vliegwiel en uitlaat)? Maar, zoals bij 4-takt blokjes zo was, als je gewicht van het vliegwiel afneemt, heb je minder koppel he...of niet?

Alvast bedankt voor de hulp!

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...