Ga naar inhoud
Vespaforum.be

femsa tronic


nero

Aanbevolen berichten

Dankzij de hulp van Maarten (MR160) heb ik eindelijk een femsatronic-ontsteking kunnen op de kop tikken. De bedoeling is om deze op mijn ss180-(reserve)motor te plaatsen. Dit omdat de vis-platinees van een ss180 nogal sleetgevoelig zijn, zeker bij dagelijks gebruik. Ik zal wel nog een weekje geduld moeten oefenen omdat de onsteking (samen met Sprima) nog onderweg is in Frankrijk.

Voor ik begin te experimenteren, iemand ervaring met het overbrengen van een electronische ontsteking op een "normale" motor?

Groetjes, nero.

Link naar reactie
  • 3 weken later...

Zijn die dingen zo zeldzaam ?

Ik heb volgens mij nog een oude Spaanse motor op zolder liggen en meen dat daar ook

een femsa tronic op zit. Zijn er verschillende maten in gemaakt ?

Bestaat er zo geen electr kit die past op de SS ? Er is toch zo een heel gamma uitgekomen

vanuit her verre oosten ? Sip en SCK hebben die op stock.

Link naar reactie

Naar mijn weten passen die kits alleen maar op een PX-krukas, en die past dan weer niet in een SS-motor... De femsatronic die ik heb kan wel van een rally 200 komen (was niet gespecifieerd).

@JOSSE: zou jij het even willen nakijken of er idd een FT opstaat en indien wel even "ruw" opmeten? Als die moest passen en je wil hem verkopen, ben ik kandidaat!

Alvast bedankt, nero.

Link naar reactie
  • 3 maanden later...

Uiteindelijk heb ik een vespatronic voor GS160 (2de serie) SS180 gekocht.

Alles schijnt te kloppen, de montage mag en zal dus geen probleem zijn.

Nu vraag ik me alleen nog af op hoeveel graden de ontstekingstijd moet worden ingesteld (normaal is dit 26°+1 PMH) en hoe men bij een vespatronic- ontsteking dit kan controleren. Ik vermoed dat dit niet kan uitgemeten worden met een OHM/volt-meter. Een stroboscooplamp heb ik wel, maar daarvoor moet de motor draaien.

Iemand ook een hint waar ik best de cdi plaats?

Groetjes en alvast bedankt, nero.

Link naar reactie

ik heb altijd gehoord dat een fersa tronic juist GEEN goede ontstekingen zijn...

dus ik begrijp niet echt waarom je die perse erop wil :)

grtz

Link naar reactie

@DIDIER WESPJE: femsatronic-ontstekingen zijn heel goede ontstekingen, als ze werken tenminste.:) Het probleem was (en is misschien nog altijd) om passende onderdelen vinden wanneer ze defect zijn (ze zijn niet zo lang gebruikt).

Een vespatronic (is niet gelijk aan een femsatronic) ontsteking is best vergelijkbaar met een electronische ontsteking, het enige verschil is dat (zeker bij de recente modellen) de ontsteking variabel is naargelang het toerental. Daarom mijn vraag of met de standaardontstekingstijd mag aanhouden.

Ondertussen heb ik de manier gevonden om een electronische ontsteking juist te zetten zonder risico op brokken: http://www.scooterhelp.com/tips/timing/electric.timing.html

De plaats van de cdi bij px'en is ,vermoed ik, onder de linkerbil bij de batterij, maar omdat ik geen bijkomende gaten wil maken (mijn vespa is er één zonder batterij) zou ik hem liever aan de vliegwielzijde plaatsen. Ik vraag me wel af in hoeverre de cdi's water- en moddergevoelig zijn, vandaar mijn vraag ivm de plaatsing.

Groetjes, nero.

Link naar reactie

Dit is allemaal nieuw voor mij, dus... heb ik nu "ontdekt" dat de cdi en hoogspanningsbobijn in 1 blokje zitten en idd op de plaats van de vroegere hoogspanningsbobijn komen.

Wat ik verkeerdelijk voor de cdi hield is in feite de spanningsregelaar.:)

Daarvoor moet ik nog wel een plaatsje vinden...

Groetjes, nero.

Link naar reactie

Vandaag dus begonnen met het demonteren van het vliegwiel.

electronischeontstekeki.jpg

electronischeontstekeki.jpg

electronischeontstekeki.jpg

Eerst het demonteren van het standaardviegwiel en de kam:

electronischeontstekeki.jpg

electronischeontstekeki.jpg

electronischeontstekeki.jpg

Het monteren gaat vrij vlot, men kan de statorplate slechts op 1 manier monteren, anders komen de gaten waar de vijzen in komen niet uit (de gleuven staan licht uit het center).

electronischeontstekekih.jpg

electronischeontstekekil.jpg

Na de montage begonnen met de aansluiting van de bedrading naar de CDI. En... en direct een mooie vonk.

Nadien met behulp van een stroboscooplamp de ontstekingstijd ongeveer juist gezet, maar toen ik het vliegwiel wou vastschroeven merkte ik dat de bout van het originele vliegwiel te groot is (en er is geen nieuwe bijgeleverd).

electronischeontstekeki.jpg

Maandag dus naar de vespaboer achter een andere moer en 12V-lampjes.

Nu nog de aansluitingen van de verlichting, claxon en en stilleggen van de motor bekijken. Werk genoeg dus...:)

Groetjes, nero.

Link naar reactie

nero, stilleggen van de motor gebeurt door de groene draad die van de statorplaat komt met de massa te verbinden. Op de cdi zijn twee van de vier contacten met elkaar verbonden (dacht de meest rechtse). Een daarvan gaat naar de statorplaat, de andere naar het contactslot. Redelijk eenvoudig om daar iets op te verzinnen.

Link naar reactie

Vergeten te vermelden dat het er één is zonder batterij:

http://www.scooterhelp.com/electrics/pages/VSC1T.180ss.html#nobatt

Er komen nu nog 2 draden uit de nieuwe stator die niet gebruikt zijn (geel/wit en rood/wit).

Geel/wit zal waarschijnlijk via de spanningsregelaar (contact2) naar de verlichting gaan.

Is rood/wit de aarding?

Reeds bedankt voor de hulp!

Groetjes, nero.

Link naar reactie

Voor de stroom heb jij vier draden ipv. twee, omdat er twee voorzien zijn om de accu op te laden. Je gaat die circuits moeten doorverbinden om er één generator circuit van te maken.

Zie dit schema (de stator in het bijzonder), dit is wat je wilt hebben

VNX1T.VLX1T.no.battery.jpg

Rechts in de stator zie je een verbinding tussen de onderste spoelen en de bovenste. Deze verbinding ga je uitwendig moeten realiseren door tzee draden door te verbinden. Dus de 'plus' van de onderste spoelen met de 'grond' van de bovenste.

Om de plus te vinden, eerst de massa zoeken (met ohmmeter tussen draden en motorblok zoeken naar nul ohm), dan zoek je een kleine (niet nul) weerstand tussen de grond en een draad. Dit is de plus van de set spoelen die met de massa verbonden is. Waarschijnlijk heb je nu de combinatie rood - wit/rood, met wit/rood de massa.

Dan ga je zien dat tussen de twee overgebleven draden (waarschijnlijk geel en wit/geel) er ook weer diezelfde kleine weerstand zit, maar tussen de massa en die draden afzonderlijk een heel grote weerstand (geisoleerd). Om uit te maken welke van die twee de massa is ga je moeten uitgaan van de kleurenconventie dat wit waarschijnlijk massa betekent.

In dat geval moet je dus de plus van de eerste set spoelen (ic. rood) verbindne met de grond van de tweede set (ic. wit/geel). De overgebleven draden (wit/rood en geel) zijn nu de massa en plus die naar de spanningsregelaar gaan.

Het klinkt misschien wat raar, zo draden doorverbinden. Maar als je de schema's battery/no-battery van bvb een PX naast elkaar legt zie je direct wat ik bedoel.

Bart

Link naar reactie

Wow, effe weer iets gemist precies: sinds wanneer zijn die vespatronic kits? Is dat dezelfde kit als in http://www.vespaforum.be/index.php?q=nl/node/2063 (2006)

Van bij SIP?

http://www.sip-scootershop.com/EN/Products/50004200/CDI+ignition+VESPATRONIC+Vespa+160+GS+2180+SS+.aspx

Can be fitted in all Vespa’s engine from 1958 "with PX’s crankshaft" - Mmh wat wordt daarmee bedoeld?

Link naar reactie

Waarschijnlijk zijn het min of meer dezelfde kits.

Wat men wil zeggen met "Can be fitted in all Vespa’s engine from 1958 "with PX’s crankshaft" weet ik niet, maar na een mailtje naar SIP verzekerde men mij dat deze kit past op een "ordinaire" SS180- krukas.

En het klopt! Dus vermoed ik dat de andere modellen ook zullen passen.

Voor mij is het vooral te doen om het gebruiksgemak (geen bijregelen of vervangen van contactpunten meer en een grotere lichtsterkte).

Wat de prestaties betreft, dit heb ik nog niet kunnen uittesten. (maar ik hou jullie op de hoogte :)) )

@BARTOLINO: ik geloof dat mijn verstand nog kleiner is dan de weerstand die ik zou moeten meten...:))

Is het niet zo dat, als men twee stroombronnen met elkaar verbindt (de plus aan de min), men het voltage verhoogd van bvb 6 naar 12 volt?

Op de pagina van SIP staan rechtsonder 2 pdf'en met het oa aansluitingsschema, kun jij daar iets van breien? Het probleem is dat ik teweinig kennis heb en dat men de verschillende modellen naar mijn mening een beetje dooreen heeft gehaspeld om inkt te winnen.

Als ik het goed heb wordt rood/wit niet verbonden (of wil dat kruisje iets anders zeggen).

Groetjes, nero.

Link naar reactie

Hmm, ik ben een beetje in de war met de PX'en (met en zonder batterij). Daar is het zo dat in het geval v/e batterij de spoelen opgesplitst worden in laadspoel/verlichtingsspoel. In het geval zonder batterij zijn die samen. Dacht dat het voor deze stator hetzelfde zou zijn.

Vanop het schema van SIP lijkt het erop dat ze de laadspoelen gewoon niet gebruiken (rood/zwart niet verbonden). Ik vraag me af waarom?

Het is inderdaad zo dat als je twee spanningsbronnen verbindt, je de spanningen moet optellen. Alleen hier moet je er rekening mee houden dat je enkel een spanningspuls krijgt wanneer de magneet voorbij de spoel vliegt. Dus in het geval dat één spoel verbonden is krijg je maar een korte puls. Als je meer spoelen met elkaar verbindt (met de juiste polariteit) gaat niet zozeer de hoogte van de puls, maar de breedte van de puls toenemen. Want in elke spoel wordt op een ander moment een stroom opgewekt. Gevolg is dat de lamp een hoger percentage van de tijd spanning krijgt, dus een betere lichtsterkte.

Ik heb het één en ander moeten uitzoeken om de stator van een PX met batterij werkende te krijgen voor een PX zonder batterij, en heb nu de laad- en lichtspoelen met elkaar verbonden en dat werkt goed. Maar als jij er een schema bij gekregen hebt kun je misschien best het schema volgen.

Link naar reactie
Er komen nu nog 2 draden uit de nieuwe stator die niet gebruikt zijn (geel/wit en rood/wit).

ben wat aan het kijken naar de datasheets op de site van SIP, daar hebben de draden uit de stator deze kleuren:

blauw = massa

rood/zwart = ontsteking

geel/wit = AC stroom

rood/wit = laadstroom

verder is er wat verwarring tussen de handleiding van sip en vespatronic om de motor stil te leggen:

bij vespatronic wordt pin 1 van de cdi met de grond verbonden

bij sip wordt de ontsteking uit de stator onderbroken

van wat ik uit het schema van scooterhelp kan opmaken wordt de gs stilgelegd door de onsteking naar de grond te trekken, dus ik zou die handleiding van sip negeren en verder gaan op die van vespatronic zelf.

om de spanningsregelaar aan te sluiten, alleen pins 2 en 3 gebruiken. pin 2 verbinden met de massadraad (zwart???) en eventueel aan het chassis zelf, en pin 3 met: AC van de stator (geel/wit) en voeding voor lampen+remlicht (blauw+geel???).

ook hier komt de sip handleiding niet overeen met scooterhelp. als je niet zeker ben, misschien de draden van de vespa eens nameten.

groeten,

Bart

Link naar reactie

Vandaag de bout die het vliegwiel vast houdt een " beetje" aangepast zodat hij kan dienen voor het vespatronic-vliegwiel vast te zetten. Als het wat op houdt met regenen ga ik hem proberen te starten. Dan kan ik direct uitmeten welke draad hoeveel stroom geeft.

Op het schema van vespatronic staat er precies geen regulator tussen de geel/witte draad. Ik begin me af te vragen of dit wel nodig is, tenzij om de lampen te beschermen tegen overspanning.

Bij die regulator, moet de stroomdraad die van de bobijn komt samen komen met de de draden die naar de verlichting vertrekken (pin 3)?

De draad voor de motor af te leggen is ondertussen ook getraceerd (is de rode op de kabelboom). Daarom heb ik de draad (rood/zwart) die naar pin 1 van de CDI gaat daarmee doorverbonden. Normaal zou dit moeten werken.

Bedankt voor mee te denken! Hoe meer ik de verschillende schema's bekeek, hoe minder logisch ze werden.-;(

Groetjes, nero.

Link naar reactie

Volgens het schema moet ge die rood/witte draad niet gebruiken, die is voor het laadcircuit van de accu. En die geel/witte draad is toch verbonden met de regulator, via de kabelboom. Wat ik zou doen is een extra draad trekken van de rechterbil naar de linker om de geel/witte draad op de regulator aan te sluiten.

Wat anders is, is dat ge eigenlijk een regulator heb met twee polen: ene is de grond, en de andere is zowel input als output (bij de standaard regulator zijn dat twee verschillende polen). Dus ge moet de uitgang van de stator (geel/wit) direct verbinden met de plus van de verlichting (ik denk blauw en geel, maar ben niet zeker) en dat allemaal op pin 3 van de regulator zetten.

Wat ge anders eerst kunt doen is alleen de bobbijn verbinden met de regulator en dan eens wat gas geven en de spanning meten. Nornaal gaat ge dan niet boven de 12V kunnen geraken, allez dat denk ik toch... ..

Wel plezant zo schema's uitpuzzelen.

Groeten,

Bart

Link naar reactie

Yep, in de "stille" wintermaanden toch:).

Morgen 12V-lampjes halen (een paar van elk voor alle zekerheid) en we kunnen hopelijk weer de baan op.

Die 2 ontstekingen per omwenteling klopt in ieder geval, aan de lijve ondervonden...

Groetjes en bedankt!

nero.

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...