Ga naar inhoud
Vespaforum.be

femsa tronic


nero

Aanbevolen berichten

Kleine update:

vandaag de bekabeling van de verlichting ed. aangesloten:

electronischeontstekeki.jpg

De regulator heeft een plaatsje gevonden op de junctionbox:

electronischeontstekeki.jpg

Nadien even doen starten en... geen stroom meer op de verlichtingskring.-;(

Toch maar een testritje gaan doen zonder enige verlichting en de resultaten mogen er wezen:

de vespa trekt nog beter op en ik kan hoger in toeren gaan (= langer doortrekken) voor ik moet schakelen. Dit is wel even wennen, het lijkt of men met een andere vespa rijdt.

De topsnelheid heb ik nog niet gemeten, maar deze is zeker niet minder dan voordien.

Starten gaat nu heel vlot, terwijl ik vroeger soms een tiental keren moest kicken (waarschijnlijk ook wegens nog geen benzine in de cilinder) om in gang te geraken.

Deze namiddag gaan lampen kopen, alles gemonteerd, de vespa gestart en ...niets. Voor alle zekerheid het stoplicht ook uitgeprobeerd en alle lichten beginnen te branden!

In mijn haast heb ik alle stroomverbruikers aangesloten op de "+": verlichting, rempedaal en claxon. Meer dan waarschijnlijk heb ik er eentje teveel op aangesloten, vermoedelijk de rempedaal.

De claxon blijkt ook niet te functioneren, mischien omdat hij 6V is of omdat hij ook verkeerd aangesloten is.

Het wordt dus nog even uitzoeken en bricoleren.

Groetjes, nero.

Link naar reactie

...de vespa trekt nog beter op en ik kan hoger in toeren gaan (= langer doortrekken) voor ik moet schakelen. Dit is wel even wennen, het lijkt of men met een andere vespa rijdt.

Ik denk dat je dit kan toeschrijven aan het andere, en dus lichtere vliegwiel. Ik heb geen ervaring met deze ontsteking, maar wel met HP4 achtige vliegwielen: deze zijn zo ligt dat soms je koppeling als vliegwiel gaat fungeren, en daar kunnen krukas en koppeling niet tegen.

Wat doe je met de nu ongebruikte Femsatronic?

Link naar reactie

@christiaan : voor veel geld aan u verkopen ;-)

Overigens als je de hele draad leest, dan lijkt het alsof ik Nero in de steek gelaten heb... maar we hebben wat afmetingen en foto's via PM gestuurd. Bleek niet te passen (dikte krukas was grootste probleem). Mocht Nero zijn Femsa niet verkopen, kun je altijd mij eens een mailtje sturen.

Ik heb nog zo een blokje te koop/ruil liggen : http://www.scooterhelp.com/scooters/spanish.vespa.160cc.html

Link naar reactie

We hebben idd nog menig pm-contact gehad tussentijd waaruit bleek dat de femsa dezelfde was als diegene die ik reeds had aangekocht. Bedankt Josse voor de tip naar de vespatronic!

@Christiaan: wat is dan de oplossing? Een PK- vliegwiel steken en/of de koppeling versterken dmv een band? En zo ja, zijn die ingrepen gemakkelijk te doen of komt daar professionele hulp bij kijken?

De femsatronic ligt hier ondertussen te bestoffen, dus als ik je er een plezier kan meedoen, laat maar weten...

Groetjes, nero.

Link naar reactie

Ik denk dat Christiaan wel eens gelijk zou kunnen krijgen wat dat lichter vliegwiel betreft. Misschien voor alle zekerheid eens goed GSF doorlezen. Typisch iets waar ze op dat forum pagina's over vol kunnen lullen ;-)

In hoeverre is alles nog origineel ? ring lassen rond koppeling is niet het grootste probleem en mocht je krukas breken/splitten, die kun je tegenwoordig ook makkelijk vinden... het was ooit anders...

Link naar reactie

Ander vliegwiel is een beetje zonde: eerst een duur vliegwiel aankopen om het daarna af te schrijven.

Nogmaals; of het werkelijk een risico is weet ik niet, maar ik zou er wel achteraan zoeken. Ring om koppeling kan uitkomst bieden tegen het als een bloem open gaan staan van het koppelingshuis.

Van welk type scooter komt de Femsa ontsteking? Of komt deze uit Spanje?

Ik heb de neiging Femsa zooi mee naar huis te slepen, omdat er ooit helemaal geen onderdelen voor te krijgen waren, en ik wel nog 100 jaar op de Rally 200 wil blijven rijden. Intussen is de pick up weer leverbaar, alleen de weerstand niet.

En daar haal ik gelijk het afwijkende van de Rally 200 Femsatronic naar voren: er zit geen condensator op, maar een weerstand. Met menig Vespa-goeroe heb ik hier al discussie over gehad en iedereen denkt het beter te weten; toch zit op de Femsa een Resistenza, en deze is niet nieuw verkrijgbaar.

Link naar reactie

De femsa is afkomstig uit Frankrijk maar ik weet niet van welk model. Ik zal dit weekend (flits van mijn toestel doet het niet meer) een paar foto's posten.

Bedankt voor de bijkomende info! Ik dacht wel eerder aan het vervangen van de schoupen om het vliegwiel wat zwaarder te maken, niet het volledige vliegwiel te vervangen.:)

Aan de motor is nog niets veranderd, wel overweeg ik om een andere uitlaat te steken (geen expantie, maar eerder een T5- uitlaat), iemand ervaring?

Groetjes, nero.

Link naar reactie

Vanavond de draad naar de voetremschakelaar onderbroken en nu heb ik "normaal" licht. Het enige probleem is dat het remlicht nu niet werkt.

Iemand een idee waar of hoe de bedrading naar de voetrem moet worden aangesloten om te werken? Of ben ik beter af met een ander type voetremschakelaar?

Alvast bedankt!

Groetjes, nero.

Link naar reactie

Heb je al eens geprobeerd of in de oude setting de lichten wel werken als je de rempedaal indrukte (niet het remlicht dan, maar de gewone lichten) ?

Ik denk er ineens aan dat je 2 soorten 'rempedaal-knoppen' hebt : eentje die de kring sluit en eentje die de kring juist onderbreekt, als je de pedaal indrukt.

Het is maar een denkpiste, maar aangezien hetzelfde systeem voor verschillende modellen gebruikt wordt, zou het zomaar kunnen...

Link naar reactie

De lichten en remlicht werkten perfect. Bij de oude stator kwamen de verlichting (rem- en voorlicht) van dezelfde spoel (links en rechts). Men zou kunnen stellen dat dit + en - is, maar omdat het om wisselstroom gaat is dit (denk ik) niet het geval.

De bijgeleverde schema's zijn van een vreselijk niveau, er valt nauwelijks iets van op te maken...

Ik vrees alleen dat , als ik een ander type (open of gesloten) remschakelaar plaats, ik het omgekeerde ga bereiken: het voorlicht dat uitvalt als ik rem.

't Zal voor volgend jaar zijn.:)

Groetjes, nero.

Link naar reactie

Vanavond een andere voetremschakelaar (maak) gemonteerd en ..., nu werkt er niets meer van de verlichting.

Eigenlijk wel logisch omdat de zwarte draad op het originele schema nu geen massa maar + geeft aan de verlichting.

Vervolgens proberen massa te nemen op het chasis, maar dit lijkt ook niet te werken omdat er in origine geen massa op het chasis aanwezig is (de massa wordt door bedrading rechtstreeks naar de verlichting gebracht).

Ik denk dat het simpelste is om extra draden rechtstreeks naar de voetremschakelaar te brengen en de andere bedrading te laten zoals het in origine was.

Het enig probleem is dan nog om de claxon te laten werken als de lichten branden. Hopelijk is dit simpelder op te lossen...

Zal iets voor het weekend worden.

Groetjes, nero.

Link naar reactie

Ik heb me nog eens over het "stroomprobleem" gebogen en het meeste werkt nu, ttz. de bedrading is weer naar de originele toestand gebracht.

Het probleem met de voetremschakelaar is opgelost door één kabel bij te trekken van de voetremschakelaar naar het stoplicht die nu zorgt voor de + voeding.

Omdat de stop toen alleen werkte als de verlichting ging heb ik nog extra massakabel van aan de motor naar het achterlicht getrokken, maar het "probleem" blijft.

De dingen waarvoor nog een oplossing moet worden gevonden zijn:

- de claxon werkt alleen als de verlichting is uitgeschakeld.

- geen stoplicht als de verlichting niet op staat (maar dit is eigenlijk niet erg omdat men de verlichting verplicht moet op staan bij een motorvoertuig.

Mijn voorlopige eindconclusie is dat een vespatronic bij een SS180 (zonder batterij) heel gemakkelijk te plaatsen is (plug and play), maar dat bij gebrek aan een duidelijk schema het niet zo evident is om de bekabeling aan te passen. Zeker als electriciteit niet je "dada" is. :)

De verlichting is super, vergeleken met de 6V kaarsjes.

De ontsteking werkt ook veel beter (gemakkelijker starten).

Het optrekken gaat nóg beter, al is het afwachten hoe de koppeling reageert op al die extra pk's..;)

De topsnelheid heb ik nog niet kunnen uittesten.

Nu wachten op iets beter (of zoutlozer) weer om alles eens deftig uit te testen.

Groetje, nero.

Link naar reactie

Heb je enig idee hoe die claxon aangesloten is. Bij een PX is dat redelijk vreemd: de stroom gaat daar van de bobbijn, door de claxon-schakelaar, naar de spanningsregelaar, en dan naar de verlichting. Als ge op het knopje van de claxon drukt wordt daar het contact ONDERBROKEN en gaat de stroom door de claxon die daar parallel over staat. Allemaal redelijk vreemd, maar dat zal wel een reden hebben.

Waarschijnlijk is dat bij de oldies op eenzelfde manier aangesloten. Bij de elektrische schema's op Scooterhelp staat bij de 'hybrids' een work-around (zie link): nl de claxon aansluiten via een dubbelpolig relais. De claxon-knop bedient het relais, en het relais geeft spanning aan de claxon. Normaal is dan het relais gesloten en gaat open als ge het knopje bedient. Maar als ge de claxon aansluit op de 'inverse' polen van het relais krijgt ge net het omgekeerde gedrag.

Waarschijnlijk kunt ge het ook oplossen door een draadje anders te verbinden, anders is dat relais misschien een oplossing.

http://scooterhelp.com/electrics/wiring/VBA.P200.elestart.pdf

Link naar reactie
  • 2 weken later...

Vandaag ook een toerken gaan doen, na weken van "gedwongen" rust.

En eindelijk de vespatronic eens deftig kunnen uittesten.

Het optrekken is merkelijk verbeterd waardoor de vespa heel wat vinniger is geworden. De topsnelheid is zeker niet minder, ik denk zelf dat men meer als 10km/u wint tov de ontsteking met contactpunten.

Het was zo heerlijk rijden dat het het donker was toen ik naar huis reed. De 12-volts verlichting scheelt hem heel wat. Nu ben je niet alleen gezien, maar kun je zelf ook nog iets zien op onverlichte wegen.

De claxon werkt nog niet met de verlichting aan, maar zoals Bartolino hierboven vermeld is dit alleen kwestie van de juist draden op de juiste plaats aan te sluiten. Als het iets warmer wordt ga ik dit probleempje proberen op te lossen.

Het enige (negatieve) dat ik opgemerkt heb is dat de cilinder iets warmer lijkt te worden dan voordien. Misschien het ontstekingstijdstip nog iets bijstellen voor de hete dagen.:)

Groetjes, nero.

Link naar reactie

@Josse: klopt helemaal, alleen verliest men een deel van de charme van weleer (in panne vallen om dan een dagje "onder" de vespa door te brengen om het euvel te herstellen.:) )

Eerst en vooral door de geur van oude verbrandde olieresten als men de rechterbil verwijdert. Ook nog als ik bij het rijden de hand op de bil hield voelde ik vooraan (terhoogte van de cilinderkop) een relatief hoge temperatuur ten opzichte van de rest van de bil, terwijl de warmte voordien eerder gespreid was over de voor- en zijkant. Dit kan gedeeltelijk te maken hebben met het koude weer waardoor de rest van de bil sneller afkoelt maar ook door het hoger in toeren gaan van de motor.

ps: omdat ik ooit een paar warmlopers heb gehad, heb ik de gewoonte aangenomen om de vespa regelmatig eens over de billen te wrijven.:))

Groetjes, nero.

Link naar reactie
Ik vraag me af of je dat kan voelen :-)

Fingerspitzengefuhl :))

Denk je niet dat het vliegwiel er meer mee te maken heeft ? Die plastic schubben staan toch anders dan de grote scherpe schubben van de SS.

Is ook een mogelijkheid natuurlijk...

Volgende stap : alu ss180 replica met nicasil wand.

Bestaan die dan? (kwijl, kwijl)

Groetjes, nero.

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...