Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Acma 1953


mr160

Aanbevolen berichten

Net dit onafgemaakte project gescoord:

acma+018a.JPG

acma+014a.JPG

acma+010a.JPG

Een ACMA uit 1953, alles is al gespoten (in een kleur gematched aan de nog in originele kleur en goede staat verkerende luchtfilter van carb - zie foto verderop), wat verchroomd moest worden is verchroomd, er zit een hele zooi nieuwe onderdelen bij (maar een boel van de originele onderdelen heb ik ook nog; zoals ander achterlichtje, uitlaat met 3 pijpjes), blok is gereviseerd, veren zijn gereviseerd, zadels zijn opnieuw bekleed. Ik hoef em ei'k alleen nog inelkaar te zetten :)

Hij komt uit een schuurtje van een huis in Frankrijk, en werd zo gevonden:

acma2.jpg

acma1.jpg

acma3.jpg

Kosten nog moeite zijn tot nu toe gespaard, de paintjob, plaatwerk en chrome zijn naar mijn idee mooi, maar niet alles is gedaan zoals een Vespa restaurateur het zou doen, denk ik, maar goed; ik kon hem niet laten staan, dus ik mag niet klagen ei'k ;)

Hier een paar plaatjes van willekeurige onderdelen - rekje met extra zadel:

acma+001a_001.JPG

Blokje:

acma+002a_001.JPG

acma+003a_001.JPG

Allerhande spul:

acma+004a_001.JPG

acma+005a_001.JPG

Die 3 pijps uitlaat kan beter direct eBay op zeker?

acma+010a_001.JPG

Carb met luchtbox in o-lack:

acma+011a_001.JPG

Paar plaatjes van puntjes die ik wel even op wil lossen voor ie in elkaar gaat:

acma+012a_001.JPG

Beenschildrand loopt aan, en logo is vastgekit geweest, maar kwam weer los... oid.

Beenschildrand zit niet netjes:

acma+016a_001.JPG

Tritlijsten zijn een beetje dramatisch:

acma+013a.JPG

acma+014a_001.JPG

Rubber steekt aan alle kanten uit, en ze zijn ingeknepen met een tang, en dat zie je nogal goed.

Rubber onder neusdruppel is niet netjes geknipt:

acma+017a.JPG

Rubber van stuur kabels is niet netjes:

acma+018a_001.JPG

Standaard is nogal verbogen en geknikt:

acma+020a.JPG

Die kun je niet gewoon even nieuw bestellen zekers?

Trouwens weet iemand wat dit is?

acma+015a_001.JPG

Meer hier:

http://gallery.vespresso.nl/mr10/acma/

Nu eerst maar eens bepalen wat ik nog mis (niet veel: bijna alleen wormwieltje voor de km teller, meen ik), dan gedeeltelijk demonteren wat me niet bevalt en hem weer opbouwen. Er zit nu een repro achterlichtje op; het originele (van Auteroche) zitten zoveel putjes in het metaal dat het er gechromeerd niet echt top uitziet; weet nog niet wat ik daarmee moet; accepteren dat het zo is, of op zoek naar een ander origineel lampje... of gewoon die putjes versie erop zetten...

Naja - m'n deadline is gelukkig pas 7 augustus ;)

Zijn er nog Acma kenners met goeie tips in de zaal?

Link naar reactie

da's leuk! via mail!

en dat ding zou inderdaad wel eens een houder kunnen zijn voor een bus olie. wwaarschijnlijk met rekkers. soms zijn die dingen wel voor een bepaald merk van oliebus gemaakt.

Link naar reactie

@frutsab: ik weet de geschiedenis geloof ik... maar ik zal het nog even controleren bij de verkoper; er zaten iig 2 plaatjes op de scooter; 1 van de dealer in Parijs (links St Christopher, rechts gegraveerd), en 1 met naam en adres van de eigenaar. Tot zijn dood haalde de oude man er brood op in het dorp (in de Limoges ergens 300km onder Parijs) - en stond daar ook bekend om!

Vraagje: Ik heb het originele achterlicht, dat nogal aangetast is waardoor veel putjes in het chroom; zal ik dat toch monteren, of het repro achterlicht laten zitten?

org_vs_repro.jpg

Link naar reactie

Die originele 'autoroche' achterlichten zijn zeer moeilijk te vinden, en hebben een meerwaarde op een ACMA, dus tenzij je er een Vespa-logo gaat ophangen zou ik het orgineel achterlicht monteren. Eventueel de putjes een beetje opsolderen en opnieuw laten chromeren...

Link naar reactie

MR160,

Ik wil graag een keer met je meelopen, dit soort projecten zijn echt zeldzaam aan het worden! Succes ermee ik volg het zeker op het forum. Echt een Beauty

Vespappa

Link naar reactie

goed plan: het achterlicht wordt het oude; ik zal nog een plaatje fabrieken zoals die franse plaat, zodat die ook anhter het lampje gemonteerd kan worden!

Speedracer; dat van dat solderen wist ik nog niet; goeie tip - dank!

Vespappa: met me meelopen? hoe bedoel je precies? Ik kloot meestal gewoon maar wat aan namelijk :)

B-man: helaas zijn voorrek, de spiegel en de zakken niet meer te redden geweest. De ACMA badge en de badges voorop en achterop (F) de scoot heb ik nog wel. Ik twijfel ook nog over die 3 pijps uitlaat of gewoon een nieuw uitlaatje.

Link naar reactie

some have all the luck ;-)

Mooie vespa zeg ! Wordt beslist een beauty binnenkort

veel suc6 ook nog met je zoektocht naar de ontbrekende originele onderdelen.

Link naar reactie

@nero: hier plaatjes van de zilinderkop los:

acma001a.JPG

acma004a.JPG

Ik lees 56.44 op de kop, en mat 56 met de micrometer aan de binnenkant van de zilinder - 125cc is 54, en 150cc is 57mm; waar zit ie het dichtst bij he :) Er zit iig wel de Guertner carb op.

Link naar reactie

Standaard zou het een 125cc moeten zijn, een 150cc werd nog niet gemaakt in 1953. Dat model zuiger (met die hoge kam) is altijd voor een 125cc. Een 150cc van 1956 heeft een boring van 58.5.

Ik moet ook nog zo'n plaat laten maken om de nummerplaat en het achterlicht op te hangen.

Die standaard kan je nog nieuw bestellen bij Pascoli. Kijk ook eens op http://acma-scooter.fr/F_frame.html?http://acma-scooter.fr/ en op http://www.vintagescooter.com/website/fr-0-0-0-vintage-scooter-services voor alle mogelijke onderdelen.

De treelijsten zijn wel een pak moeilijker te vinden, maar je moet regelmatig eens kijken op ebay.fr of op http://www.vespaclubfrance.com/ , daar vind je wel eens iets interessants.

Nog veel succes!

Link naar reactie

@vitamien: oh - ik hoop dat een Caltex blik ook gaat passen :S, naja - we zien wel.

In de mail: de originele badges die op de scoot zaten; boven de dealer, onder de Franse eigenaar.

acma_badges.jpg

Link naar reactie
  • 1 maand later...

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...