mr160 Geplaatst: 18 maart 2009 Delen Geplaatst: 18 maart 2009 Net dit onafgemaakte project gescoord: Een ACMA uit 1953, alles is al gespoten (in een kleur gematched aan de nog in originele kleur en goede staat verkerende luchtfilter van carb - zie foto verderop), wat verchroomd moest worden is verchroomd, er zit een hele zooi nieuwe onderdelen bij (maar een boel van de originele onderdelen heb ik ook nog; zoals ander achterlichtje, uitlaat met 3 pijpjes), blok is gereviseerd, veren zijn gereviseerd, zadels zijn opnieuw bekleed. Ik hoef em ei'k alleen nog inelkaar te zetten Hij komt uit een schuurtje van een huis in Frankrijk, en werd zo gevonden: Kosten nog moeite zijn tot nu toe gespaard, de paintjob, plaatwerk en chrome zijn naar mijn idee mooi, maar niet alles is gedaan zoals een Vespa restaurateur het zou doen, denk ik, maar goed; ik kon hem niet laten staan, dus ik mag niet klagen ei'k Hier een paar plaatjes van willekeurige onderdelen - rekje met extra zadel: Blokje: Allerhande spul: Die 3 pijps uitlaat kan beter direct eBay op zeker? Carb met luchtbox in o-lack: Paar plaatjes van puntjes die ik wel even op wil lossen voor ie in elkaar gaat: Beenschildrand loopt aan, en logo is vastgekit geweest, maar kwam weer los... oid. Beenschildrand zit niet netjes: Tritlijsten zijn een beetje dramatisch: Rubber steekt aan alle kanten uit, en ze zijn ingeknepen met een tang, en dat zie je nogal goed. Rubber onder neusdruppel is niet netjes geknipt: Rubber van stuur kabels is niet netjes: Standaard is nogal verbogen en geknikt: Die kun je niet gewoon even nieuw bestellen zekers? Trouwens weet iemand wat dit is? Meer hier: http://gallery.vespresso.nl/mr10/acma/ Nu eerst maar eens bepalen wat ik nog mis (niet veel: bijna alleen wormwieltje voor de km teller, meen ik), dan gedeeltelijk demonteren wat me niet bevalt en hem weer opbouwen. Er zit nu een repro achterlichtje op; het originele (van Auteroche) zitten zoveel putjes in het metaal dat het er gechromeerd niet echt top uitziet; weet nog niet wat ik daarmee moet; accepteren dat het zo is, of op zoek naar een ander origineel lampje... of gewoon die putjes versie erop zetten... Naja - m'n deadline is gelukkig pas 7 augustus Zijn er nog Acma kenners met goeie tips in de zaal? Link naar reactie
lord of de scoot Geplaatst: 18 maart 2009 Delen Geplaatst: 18 maart 2009 Waouw, heel leuk, wisselen ? Dat raar spul in de beenschild doet mij denken aan 1) nummerplaathouder? 2) spiegelhouder ? Hoe heb je die Acma gevonden ? Link naar reactie
mr160 Geplaatst: 18 maart 2009 Auteur Delen Geplaatst: 18 maart 2009 Iemand kwam net met het idee dat het een olieblikhouder zou kunnen zijn? Ik heb niet naar de scoot gezocht; zij vond mij! (werd me aangeboden via de mail) Link naar reactie
fajes Geplaatst: 18 maart 2009 Delen Geplaatst: 18 maart 2009 da's leuk! via mail! en dat ding zou inderdaad wel eens een houder kunnen zijn voor een bus olie. wwaarschijnlijk met rekkers. soms zijn die dingen wel voor een bepaald merk van oliebus gemaakt. Link naar reactie
frutsab Geplaatst: 19 maart 2009 Delen Geplaatst: 19 maart 2009 prachtig stuk - succes ermee - je scooter komt oorspronkelijk uit parijs (75 nummerplaat) - wellicht kan je zo de voledige historie van de wesp traceren - ik deed ooit hetzelfde met een peugeot 504 coupé grts frutsab Link naar reactie
mr160 Geplaatst: 19 maart 2009 Auteur Delen Geplaatst: 19 maart 2009 @frutsab: ik weet de geschiedenis geloof ik... maar ik zal het nog even controleren bij de verkoper; er zaten iig 2 plaatjes op de scooter; 1 van de dealer in Parijs (links St Christopher, rechts gegraveerd), en 1 met naam en adres van de eigenaar. Tot zijn dood haalde de oude man er brood op in het dorp (in de Limoges ergens 300km onder Parijs) - en stond daar ook bekend om! Vraagje: Ik heb het originele achterlicht, dat nogal aangetast is waardoor veel putjes in het chroom; zal ik dat toch monteren, of het repro achterlicht laten zitten? Link naar reactie
bluevespa Geplaatst: 19 maart 2009 Delen Geplaatst: 19 maart 2009 Origineel natuurlijk... Het is altijd leuk te kunnen zien aan enkele details, wat een voertuig al heeft meegemaakt. Link naar reactie
Speedracer Geplaatst: 19 maart 2009 Delen Geplaatst: 19 maart 2009 Die originele 'autoroche' achterlichten zijn zeer moeilijk te vinden, en hebben een meerwaarde op een ACMA, dus tenzij je er een Vespa-logo gaat ophangen zou ik het orgineel achterlicht monteren. Eventueel de putjes een beetje opsolderen en opnieuw laten chromeren... Link naar reactie
Vespappa Geplaatst: 19 maart 2009 Delen Geplaatst: 19 maart 2009 MR160, Ik wil graag een keer met je meelopen, dit soort projecten zijn echt zeldzaam aan het worden! Succes ermee ik volg het zeker op het forum. Echt een Beauty Vespappa Link naar reactie
B-MAN Geplaatst: 19 maart 2009 Delen Geplaatst: 19 maart 2009 ik zou deze ook voledig origineel laten. Je hebt er weer een pareltje bij... ook die zakken aan 't beenschild find ik ferm! Link naar reactie
mr160 Geplaatst: 19 maart 2009 Auteur Delen Geplaatst: 19 maart 2009 goed plan: het achterlicht wordt het oude; ik zal nog een plaatje fabrieken zoals die franse plaat, zodat die ook anhter het lampje gemonteerd kan worden! Speedracer; dat van dat solderen wist ik nog niet; goeie tip - dank! Vespappa: met me meelopen? hoe bedoel je precies? Ik kloot meestal gewoon maar wat aan namelijk B-man: helaas zijn voorrek, de spiegel en de zakken niet meer te redden geweest. De ACMA badge en de badges voorop en achterop (F) de scoot heb ik nog wel. Ik twijfel ook nog over die 3 pijps uitlaat of gewoon een nieuw uitlaatje. Link naar reactie
nero Geplaatst: 19 maart 2009 Delen Geplaatst: 19 maart 2009 Prachtige vespa! Steekt er een 125 of een 150cc- motor onder? Groetjes, nero. Link naar reactie
Joene Geplaatst: 19 maart 2009 Delen Geplaatst: 19 maart 2009 some have all the luck ;-) Mooie vespa zeg ! Wordt beslist een beauty binnenkort veel suc6 ook nog met je zoektocht naar de ontbrekende originele onderdelen. Link naar reactie
B-MAN Geplaatst: 19 maart 2009 Delen Geplaatst: 19 maart 2009 Als die "3pijp" (wat een leuk woord:) nog doet wat ie moet doen... waarom niet... Je kunt het altijd eens proberen... En idd jammer van de ter zieler gegane accessoires. Link naar reactie
mr160 Geplaatst: 20 maart 2009 Auteur Delen Geplaatst: 20 maart 2009 @nero: moet ik de kop even voor loshalen, waarschijnlijk? @joene: volgens mij heb ik alle originele onderdelen erbij! (op voorrek en tassen na zeg maar) Link naar reactie
mr160 Geplaatst: 20 maart 2009 Auteur Delen Geplaatst: 20 maart 2009 @nero: hier plaatjes van de zilinderkop los: Ik lees 56.44 op de kop, en mat 56 met de micrometer aan de binnenkant van de zilinder - 125cc is 54, en 150cc is 57mm; waar zit ie het dichtst bij he Er zit iig wel de Guertner carb op. Link naar reactie
Joene Geplaatst: 20 maart 2009 Delen Geplaatst: 20 maart 2009 da goed nieuws dat alles erbij is ! dus toch echt "some have all the luck" ;-)) Link naar reactie
nero Geplaatst: 20 maart 2009 Delen Geplaatst: 20 maart 2009 De cilinder ziet er binnenin nog zeer mooi uit en weinig ingesleten, zal wel een 150cc zijn (op zijn frans gemeten:) ). Groetjes, nero. Link naar reactie
The Sarge Geplaatst: 22 maart 2009 Delen Geplaatst: 22 maart 2009 Standaard zou het een 125cc moeten zijn, een 150cc werd nog niet gemaakt in 1953. Dat model zuiger (met die hoge kam) is altijd voor een 125cc. Een 150cc van 1956 heeft een boring van 58.5. Ik moet ook nog zo'n plaat laten maken om de nummerplaat en het achterlicht op te hangen. Die standaard kan je nog nieuw bestellen bij Pascoli. Kijk ook eens op http://acma-scooter.fr/F_frame.html?http://acma-scooter.fr/ en op http://www.vintagescooter.com/website/fr-0-0-0-vintage-scooter-services voor alle mogelijke onderdelen. De treelijsten zijn wel een pak moeilijker te vinden, maar je moet regelmatig eens kijken op ebay.fr of op http://www.vespaclubfrance.com/ , daar vind je wel eens iets interessants. Nog veel succes! Link naar reactie
Laurus Geplaatst: 23 maart 2009 Delen Geplaatst: 23 maart 2009 Dat doe je weer goed! Vet dingetje! Link naar reactie
mr160 Geplaatst: 23 maart 2009 Auteur Delen Geplaatst: 23 maart 2009 Thanks! @Kurt, bedankt voor de links en tips! Link naar reactie
vitamien160 Geplaatst: 26 maart 2009 Delen Geplaatst: 26 maart 2009 de olieblikhouder is voor blikken van het merk BP, ik heb er zo nog eentje liggen, zat ookoop mijne 150 gs. koste me 2 dagen om dat kl"te blik los te krijgen. Link naar reactie
mr160 Geplaatst: 28 maart 2009 Auteur Delen Geplaatst: 28 maart 2009 @vitamien: oh - ik hoop dat een Caltex blik ook gaat passen :S, naja - we zien wel. In de mail: de originele badges die op de scoot zaten; boven de dealer, onder de Franse eigenaar. Link naar reactie
mr160 Geplaatst: 26 mei 2009 Auteur Delen Geplaatst: 26 mei 2009 Een tijdje terug aan de hand van deze: Deze gescoord, past precies in de 'onbekende' houder Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Gearchiveerd
Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.