Brett Geplaatst: 19 november 2008 Delen Geplaatst: 19 november 2008 Heb het weer voorgehad, gisteren na 3tal dagen de wesp uitgehaald voor nog een avondritje met m'n PK50XL. Starten ging niet zoals gewoonlijk, na een 9tal keer kicken(normaal 2-3tal)begon hij te spinnen. Behoorlijk veel rook langs de uitlaat maar dat schreef ik nog toe aan het vochtige weer. Wanneer ik na een 5tal min stationair draaien gas bijgaf kwam er blauwe rook uit, maar dan echt bangelijk, en constant,plus neiging tot 'versmoren'. Na een 3tal keer herstarten en beetje spelen met de choke hem stilgelegd en terug garage ingeduwd. Enige verandering tegenover zaterdag(toen reed ie nog prima), getankt, 98 en halfsynthetisch Castrol,2% mengverhouding. Is er een bepaalde manier van tanken? Nu tank ik rechtstreeks van de pomp, en dan kwakje olie erbij. Of moet ik het probleem ergens anders zoeken? Link naar reactie
BartPK Geplaatst: 19 november 2008 Delen Geplaatst: 19 november 2008 mja probleem is meestal slecht mengsel. HEt is niet zomaar wat olie in wat bezine kappen. Je kan echt best de naft eruit halen en een keer normaal tanken: in een bidon, eerst olie in gieten, dan naft. Als hij het rookprobleem dan nog heeft dan ligt het ergens anders aan. misschien ontsteking, misschien keerringen, soit daar laat ik de meer ervarenere vespisten over spreken. Link naar reactie
wijlen vespista Geplaatst: 20 november 2008 Delen Geplaatst: 20 november 2008 uw oliekeering tussen de krukas en koppeling is beginnen meedraaien of versleten, ik zou deze asap vervangen en niet meer mee rijden. Als je de pech hebt dat ze is beginnen meedraaien zoals ik vermoed gezien het een plots fenomeen is en het slechte starten, kunnen er stukjes metaal van de keering uw krukashuis en/of cilinder ernstig beschadigen... Link naar reactie
geertvespa Geplaatst: 20 november 2008 Delen Geplaatst: 20 november 2008 mja probleem is meestal slecht mengsel. HEt is niet zomaar wat olie in wat bezine kappen. Je kan echt best de naft eruit halen en een keer normaal tanken: in een bidon, eerst olie in gieten, dan naft. Als hij het rookprobleem dan nog heeft dan ligt het ergens anders aan. misschien ontsteking, misschien keerringen, soit daar laat ik de meer ervarenere vespisten over spreken. iktank altijd aan de pomp en giet er dan ter plekke olie bij en doe dit al jaren. Anders moet je altijd een bidon meesleuren om te mengen als je onderweg bent, goed bezig. wat betreft het probleem: orfwel slecht mengsel (teveel olie) ofwel dat wat vespista zegt Link naar reactie
mr160 Geplaatst: 20 november 2008 Delen Geplaatst: 20 november 2008 Tank je altijd 98? Dat lijkt me overkill; voor een standaard 50cc wil95 ook prima - scheelt weer in de portomonee. En ben je van olie gewisseld? (van mineraal naar half-synthetisch?) En 'kwakje olie?' of precies afgemeten? Link naar reactie
Brett Geplaatst: 20 november 2008 Auteur Delen Geplaatst: 20 november 2008 Ik tank altijd 98, het 'kwakje' wordt wel afgemeten, 2% mengverhouding. Probleem deed zich idd plots voor, zaterdagavond de garage in zonder probleem en woensdagavond zonder geluk ook terug de garage in zonder toeren. Link naar reactie
Brett Geplaatst: 20 november 2008 Auteur Delen Geplaatst: 20 november 2008 Heb gewisseld van full synthetisch( van 7jr oud) naar semi-synthetisch, maar heb wel al een tank leeg gereden. Die eventuele keerring kan misschien ook verklaren waarom er olie aan m'n blok hangt?? Link naar reactie
BartPK Geplaatst: 21 november 2008 Delen Geplaatst: 21 november 2008 mja probleem is meestal slecht mengsel. HEt is niet zomaar wat olie in wat bezine kappen. Je kan echt best de naft eruit halen en een keer normaal tanken: in een bidon, eerst olie in gieten, dan naft. Als hij het rookprobleem dan nog heeft dan ligt het ergens anders aan. misschien ontsteking, misschien keerringen, soit daar laat ik de meer ervarenere vespisten over spreken. iktank altijd aan de pomp en giet er dan ter plekke olie bij en doe dit al jaren. Anders moet je altijd een bidon meesleuren om te mengen als je onderweg bent, goed bezig. wat betreft het probleem: orfwel slecht mengsel (teveel olie) ofwel dat wat vespista zegt hmm als jij het al zo lang doet dan zal dat wel ok zijn zeker. Ik dacht gewoon dat je nooit precies weet hoeveel er nog in je tank zat voor je bijtankt en ook dat de olie niet goed mengt als je die er achteraf bijgiet. Als je de olie eerst in een bidon doet en dan de naft erin giet, dan mengt het toch beter, niet? Link naar reactie
josse Geplaatst: 21 november 2008 Delen Geplaatst: 21 november 2008 @Bartpk : eerst tanken, dan olie erbij en rijden maar. De huidige 2T-olies mengen zeer eenvoudig en snel door de benzine. Link naar reactie
mr160 Geplaatst: 21 november 2008 Delen Geplaatst: 21 november 2008 k dacht gewoon dat je nooit precies weet hoeveel er nog in je tank zat voor je bijtankt Je weet toch precies hoeveel je erbij tankt? Dan weet je toch ook precies hoeveel olie erbij moet? Moet je trouwens voor de gein eens 200m rijden met je tankdop nog open; zul je verbaasd zijn hoe goed een tankje geschud wordt Link naar reactie
geertvespa Geplaatst: 21 november 2008 Delen Geplaatst: 21 november 2008 k dacht gewoon dat je nooit precies weet hoeveel er nog in je tank zat voor je bijtankt Je weet toch precies hoeveel je erbij tankt? Dan weet je toch ook precies hoeveel olie erbij moet? Moet je trouwens voor de gein eens 200m rijden met je tankdop nog open; zul je verbaasd zijn hoe goed een tankje geschud wordt en dat hebben we natuurlijk allemaal al eens meegemaakt :-) en dan terwijl het rijden maar denken "verdoeme da stinkt hier naar de naft" Link naar reactie
BartPK Geplaatst: 21 november 2008 Delen Geplaatst: 21 november 2008 hehehe, heb ik nog ni meegemaakt, maarja ik zit nog niet zo lang in het vespamilieu Link naar reactie
Brett Geplaatst: 21 november 2008 Auteur Delen Geplaatst: 21 november 2008 Ha, vorige zaterdag, ikke met de wesp, oranje lampje brandt dus naft bijna op. Ik naar pomp, dop af en tanken maar, ten volle overtuigd dat er een 5tal liter inkan. Tot ik plots noodgedwongen moet stoppen omdat er toch geen 5 liter inkan en ik echt tot boventoe heb getankt(i-a, ik weet het), ik kon zelfs m'n olie niet meer bijgieten. Dan effkens gereden met de dop eraf tot ie beetje gezakt was dan olie erbij en klaar was kees. Van een kieken gesproken, jongens toch. En zeggen dak al zoveeeeel gaan tanken heb!! Link naar reactie
josse Geplaatst: 21 november 2008 Delen Geplaatst: 21 november 2008 dat laatste is toch wel een risico hoor, efkes zonder olie kan voldoende zijn voor een vastloper. Heb dat ook al voor gehad, en dan kap ik gewoon de olie erin, naft loopt er dan inderdaad over, maar zoveel is dat nu ook weer niet. Link naar reactie
Brett Geplaatst: 21 november 2008 Auteur Delen Geplaatst: 21 november 2008 Was idd m'n slimste zet nie, ma allé. khoop dak rap m'n ander probleem vindt, kga morgen nog es proberen... . Link naar reactie
Mod66 Geplaatst: 23 november 2008 Delen Geplaatst: 23 november 2008 Vespista heeft gelijk!! In je mengsel komt er boite-olie omdat je oliekeering niet meer voldoende dicht. Die moet je vervangen in je motor. Dit zorgt voor een enorme blauwe stinkende walm achter je. Na een tijdje zal het beteren. Maar dit is bedrog. Je denkt dat het probleem vanzelf opgelost is en je beseft wel niet dat je onvoldoende olie in je boite hebt! Let dus maar goed op. Best zo snel mogelijk je dichting(en) vervangen. Link naar reactie
BartPK Geplaatst: 23 november 2008 Delen Geplaatst: 23 november 2008 maar dan rijdt hij toch niet en dan zou hij ook na 5 minuten stilvallen? Link naar reactie
Mod66 Geplaatst: 23 november 2008 Delen Geplaatst: 23 november 2008 Hangt er vanaf, de motor kan gerust blijven draaien! Link naar reactie
Brett Geplaatst: 23 november 2008 Auteur Delen Geplaatst: 23 november 2008 Dus als ik het goed begrijp, de motor eruit en die oliekeering zoeken en vervangen. Bepaalde dingen dak moe weten voor ik eraan begin? Van Vespa motor ken ik (nog) niets. Zijn er nog andere dichtingen die ik dan ook beter direkt vervang, als hij er dan toch uit is?? Link naar reactie
geertvespa Geplaatst: 24 november 2008 Delen Geplaatst: 24 november 2008 als hij er toch onderuit en open is: alle lagers en oliekeerringen vervangen schakelkruis vervangen drukplaat koppeling (en eventueel koppeling zelf) en natuurlijk alle pakkingen en o-ringen maar dat spreekt voor zich zorg er ook voor dat je het gepaste gereedschap hebt oa vliegwieltrekker Link naar reactie
Brett Geplaatst: 24 november 2008 Auteur Delen Geplaatst: 24 november 2008 Awel bij deze: als er iemand mij alle stukken kan bezorgen dan begin ik eraan hé, dan is het direkt in de sjakosch!! Link naar reactie
geertvespa Geplaatst: 25 november 2008 Delen Geplaatst: 25 november 2008 er zijn verschillende winkels die u alle stukken kunnen bezorgen Link naar reactie
Brett Geplaatst: 25 november 2008 Auteur Delen Geplaatst: 25 november 2008 Yep, da weet ik, maar stel dat er iemand op dit forum alles liggen heeft dan kan ik die persoon er een plezier mee doen. En ook omdat ik met SIP of Legendsbike geen goede ervaring heb, doch dit terzijde... Link naar reactie
nero Geplaatst: 25 november 2008 Delen Geplaatst: 25 november 2008 als hij er toch onderuit en open is:alle lagers en oliekeerringen vervangen schakelkruis vervangen drukplaat koppeling (en eventueel koppeling zelf) en natuurlijk alle pakkingen en o-ringen maar dat spreekt voor zich zorg er ook voor dat je het gepaste gereedschap hebt oa vliegwieltrekker ...en eventueel ook de krukas, indien nodig. Link naar reactie
mr160 Geplaatst: 25 november 2008 Delen Geplaatst: 25 november 2008 Awel bij deze: als er iemand mij alle stukken kan bezorgen dan begin ik eraan hé, dan is het direkt in de sjakosch!! Klinkt een beetje fout zo: "Na het recept van jullie gehoord te hebben moet ik zeggen; Klinkt lekker dat zelf bakken, kom het morgenochtend maar even bezorgen..." Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Gearchiveerd
Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.