StevieV Geplaatst: 16 november 2008 Delen Geplaatst: 16 november 2008 Mijn vespa start goed als hij koud staat maar na minder dan een kilometer valt hij stil... en is hij niet meer aan de praat te krijgen! Wachten tot hij koud staat is dan de boodschap eer hij opnieuw wil starten. Het probleem blijkt de carburator te zijn, met een andere carburator kon ik probleemloos 10 kilometer rijden zonder stil te vallen. Ook stilleggen en opnieuw met warme motor starten was geen probleem meer... Wat kan er mis zijn met de "probleem"-carburator? Ik heb die volledig gedemonteerd en gekuist, sproeierkes nagezien, nieuwe dichtingen en rubberkes gestoken maar het probleem blijft. Wat is nu de volgende logische te nemen stap om het probleem op te lossen? Sproeierkes één voor één veranderen? Nieuwe schuif? Iemand suggesties of dit probleem al tegengekomen? Link naar reactie
nero Geplaatst: 16 november 2008 Delen Geplaatst: 16 november 2008 Bestaan er geen "vervangcarbu's", of misschien is je type carbu nog nieuw te verkrijgen. Misschien SIP een afschuimen. Als er teveel sleet zit op je carbu kan je dit alleen oplossen door een andere te steken. Succes, nero. Link naar reactie
StevieV Geplaatst: 16 november 2008 Auteur Delen Geplaatst: 16 november 2008 Hi Nero, is een Dellorto SI 27/17D en is nog volop te verkrijgen... waar kan een dergelijke carburator "sleet" vertonen? Link naar reactie
sidvespa Geplaatst: 16 november 2008 Delen Geplaatst: 16 november 2008 kijk eens eerst of er niets scheelt met uw benzine toevoer hierbij denk ik dan aan uw benzinekraan werkt deze nog goed ? is uw benzineleiding niet gekneld of gekraakt ? is het gaatje in uw tankdop niet dicht waardoor uw tank vacuum trekt? grtz sidvespa Link naar reactie
StevieV Geplaatst: 16 november 2008 Auteur Delen Geplaatst: 16 november 2008 Beste Sidvespa, er zit een nieuwe benzinekraan aan mijn nieuw gecoate tank... De darm zit zeker niet gekneld of is niet te lang want met de andere carburator reed de scooter perfect! Mijn vraag is eigenlijk welke onderdelen vervang ik best systematisch aan de defecte carburator om uiteindelijk bij de oorzaak van het probleem uit te komen... Ik zou gelijk denken dat er aan de behuizing van de carburator weinig sleet kan komen, wel eerder aan de sproeiers of schuif of sla ik hier de val mis? Link naar reactie
nero Geplaatst: 16 november 2008 Delen Geplaatst: 16 november 2008 Waarschijnlijk sleet aan de gasschuif. Het probleem is dat niet alleen de gasschuif maar ook de wand van de carbu sleet gaat vertonen, een nieuwe gasschuif kan je probleem alleen maar heel tijdelijk oplossen. Als je probleem daarmee opgelost is, zou ik voor een nieuwe gaan. Groetjes, nero. Link naar reactie
StevieV Geplaatst: 16 november 2008 Auteur Delen Geplaatst: 16 november 2008 Ik zal eens de gasschuiven en de sleet erop + sleet op de behuizing van beide carburators checken en vergelijken. Een ander symtoom dat ik bij het begin niet had vermeld is dus dat hij tijdens het rijden plots stilvalt terwijl ik gas aan het geven ben (plots vermogensverlies door geen benzinetoevoer?) Link naar reactie
BartPK Geplaatst: 16 november 2008 Delen Geplaatst: 16 november 2008 jep, ik heb dit ook met mijn broer zijn P80X, als ie koud is dan start ie wel maar na 5 minuten valt ie stil. Heb met Frank van scootermarket gechat over dees probleem en het ligt hem aan sleet op de binnenkant van het carter. Normaal zou zulke sleet bij een 125 niet zoveel kwaad kunnen, maar een duitse 80cc is op een bepaalde manier begrensd waardoor als er iets teveel sleet komt de as die de naft aanvoer, niet meer vacuüm trekt en de cilinder geen naft krijgt. De carbu spoot namelijk via de gasschuif enorm veel benzine er terug uit... Misschien heb je wel sleet op je carter en past die andere carbu gewoon beter waardoor je er geen problemen mee hebt... Link naar reactie
wetebe Geplaatst: 16 november 2008 Delen Geplaatst: 16 november 2008 Het probleem ligt 'm dus duidelijk aan deze carburateur. Een mogelijkheid is het bevriezen bij temperaturen onder de 10 gr. C en hoog luchtvochtigheidsgehalte. Maar dan had ook die andere carb dat moeten doen. Andere mogelijkheid is dat de vlotter om een of andere reden bij warme motor blijft hangen of dat het vlotternaaldje in de zitting blijft kleven. Link naar reactie
renoretro Geplaatst: 18 november 2008 Delen Geplaatst: 18 november 2008 Is best mogelijk dat uw compressieplaat versleten is of stuk is. Als er echt veel naft uitspuit langs de carbu is het zeker dat. Je kan dat ook hebben als uw zuiger te weinig compressie heeft of de segmenten versleten zijn waardoor de naft langs de piston kruipt als hij naar boven gaat en als de zuiger dan terug keert naar beneden de naft die onder de zuiger zit deze dan vervolgens naar buiten spuwt.amaai wat een uitleg. sorry manne voor eventuele schrijffouten hé. ik noem niet vandaele en ben niet dik hé Vgr nico Link naar reactie
StevieV Geplaatst: 18 november 2008 Auteur Delen Geplaatst: 18 november 2008 Is best mogelijk dat uw compressieplaat versleten is of stuk is.Als er echt veel naft uitspuit langs de carbu is het zeker dat. Je kan dat ook hebben als uw zuiger te weinig compressie heeft of de segmenten versleten zijn waardoor de naft langs de piston kruipt als hij naar boven gaat en als de zuiger dan terug keert naar beneden de naft die onder de zuiger zit deze dan vervolgens naar buiten spuwt.amaai wat een uitleg. sorry manne voor eventuele schrijffouten hé. ik noem niet vandaele en ben niet dit hé Vgr nico Nico, de zuiger heeft goeie compressie, de vespa start met de "defecte" carbu maar valt stil naar paar honderd meters... er spuit niet abnormaal veel benzine uit de carbu, de bougie blijft zelfs droog bij het aankicken (als hij is stilgevallen). Is 100 % zeker de carbu, met die andere carbu reed ik perfect 10 kilometer aan een stuk zonder stilvallen. Ook onmiddellijk opnieuw starten na scooter uitdoen was mogelijk. Met die korte dagen zal het iets zijn om dit weekend eens te onderzoeken. Ik contacteer je wel indien ik een nieuwe carbu nodig heb! Alvast bedankt, StevieV Link naar reactie
geertvespa Geplaatst: 20 november 2008 Delen Geplaatst: 20 november 2008 pman man man als je zeker bent dat het de carbu is waarom koop je dan niet gewoon een nieuwe Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Gearchiveerd
Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.