Ga naar inhoud
Vespaforum.be

wie had er al problemen met zijn GTS/GTV 125/250 ?


josse

Aanbevolen berichten

Niet dat ik al problemen gehad heb, verre van. Maar heel af en toe zie je hier een probleempje passeren.

Ze bundelen in deze topic geeft anderen een goed zicht op wat er mis kan zijn.

Doel : anderen informeren, zodat ze het probleem vóór kunnen blijven.

Link naar reactie

Hallo,

Ik had sinds de afhaling van mijn GTS250 een bibberende/klapperende snelheidsmeter-naald; smering met wat olie van de binnenkabel door de dealer bij de eerste beurt gaf maar een tijdelijke oplossing; na een paar dagen deed ie het weer...Heb zelf de zaak losgedaan en de binnenkabel(overvloedig)gesmeerd met vet : nu gaat het al een tijdje zoals het moet, geen trillingen meer in de naald.

De originele H4 lamp heb ik uit veiligheidsoverwegingen (betere zichtbaarheid overdag) vervangen door een Philips "Xenon-Blue" type : meer licht 's nachts en een helderder, beter zichtbaarder licht overdag.

Groeten,

Erwin.

Link naar reactie

Na de 2de tankbeurt sprong de benzineslang los. De benzine liep over de uitlaat.

Algeluk dat hij niet in brand vloog, dit hebben ze gemaakt.

Het klokje loopt altijd vooruit.

Maar voor de rest geen problemen, alleen maar voordelen.

Link naar reactie

had van bij begin beetje startproblemen, moest aantal keren proberen...is nu minder

wacht nu paar seconden nadat ik het kontakt opgezet heb, 5-tal keer aan gashendel draaien en dan vertrekt hij van de eerste maal..

voor de rest ben ik er supergelukkig mee en nog geen minuut spijt van de aankoop van mijn gts125

Link naar reactie
  • 1 maand later...

Wel, ik heb 2 problemen :

1. Het handschoenkastje gaat niet goed meer open, omdat een vd scharnieren 'uit de kom' is geschoten. volgens de dealer door het toe te drukken met teveel inhoud... (kan ik mij niks bij voorstellen want bij mij zit er alleen een kopie vd papieren en een zonnebril in). Het kan makkelijk hersteld worden, zij het dat het hele paneel eraf moet, en daarvoor ook de bekleding van de koplamp... enfin een paar uur werk voor een scharniertje dat losschiet...

2. Startproblemen : GTS125 gekocht op 30 augustus, en al na 1 of twee maand (ook met het kouder worden) steeds meer en meer startproblemen : de startmotor draait wel, maar pakt niet op de hoofdmotor. Je hoort alleen de startmotor draaien en verder niets. Dit probleem werd erger met de tijd. Eerst hielp het al om de koplamp even uit te schakelen, en kwam het alleen voor als de vespa een hele nacht had stilgestaan. Nu helpt ook de truuk met de lamp niet meer, en heb ik al startproblemen als hij binnen staat (overdag op mijn werk).

Ik heb vanmorgen zo'n minuut moeten proberen te starten alvorens ik gestart raakte.

Heb er met de dealer (Staar en Co, Antwerpen) over gesproken en volgens hem hebben alle gts vespa's dit euvel, en is er niks aan te verhelpen...

fijn, heb ik daar een splinternieuwe gts125 en ben ik elke keer ongerust of ik wel ga gestart geraken.

Link naar reactie

Wat betreft je handschoenkastje...

Meestal zijn dit de scharnieren welke zijn losgekomen door trillen.

5 vijzen losdraaien ( 2 boven, 2 onder en eentje in de handschoenkast zelf) en de ganse bekleding komt los, zodat je de vijsjes kan aandraaien welke de scharnieren op hun plaats houden en de scharnier weer vast en op hun plaats zitten. Zelfs met twee linkerhanden doe je dit op minder dan een half uur.

Het startprobleem blijkt dan eigen te zijn aan een 125. 250 heeft daar geen last van.

Paar keer aan de ganshendel draaien voor het starten kan helpen, en anders op een druppellader hangen.

Link naar reactie

Startprobleem bij mij is nu minder na de truuk met paar keer aan gashendel te draaien, heb hem ook eens ganse tijd aan druppellader gehangen, batterij was blijkbaar niet volledig opgeladen toen ik hem nieuw had.

@Roobroup : De koplamp gaat toch automatisch mee aan als je je kontakt opzet ? Je kan die toch niet afzetten ? of wel ?

Link naar reactie

Wat betreft het 'een paar keer aan de gashendel draaien'. Voor zover ik kan begrijpen pompt dit wat brandstof in de motor/carburator en kan dit het starten verbeteren. Maar in mijn geval doet de startmotor de hoofdmotor niet eens draaien, want de tandwielen grijpen niet ineen...

Druppellader zou waarschijnlijk helpen, maar niet als eenmalige maatregel (ik heb immers al 900 km gereden ondertussen, als de batterij nu nog niet opgeladen is, dan weet ik het niet), en om permanent aan de batterijlader te hangen voor een splinternieuw machientje ????

@JohanR : de knop waarmee je schakelt tussen dimlicht en groot licht, kan je ook naar rechts indrukken, en dan staat de koplamp in parkeerstand :

knop nr links = groot licht

knop in het midden = dimlicht

knop naar rechts (iets stroever maar het gaat wel bij mij) = parkeerlicht

Parkeerlicht kan wel eens handig zijn als je ergens een tijdje in het donker staat, maar niet direct het grote verbruik van je dimlicht wil aanschakelen.

Link naar reactie
Wel, ik heb 2 problemen :

1. Het handschoenkastje gaat niet goed meer open, omdat een vd scharnieren 'uit de kom' is geschoten. volgens de dealer door het toe te drukken met teveel inhoud... (kan ik mij niks bij voorstellen want bij mij zit er alleen een kopie vd papieren en een zonnebril in). Het kan makkelijk hersteld worden, zij het dat het hele paneel eraf moet, en daarvoor ook de bekleding van de koplamp... enfin een paar uur werk voor een scharniertje dat losschiet...

2. Startproblemen : GTS125 gekocht op 30 augustus, en al na 1 of twee maand (ook met het kouder worden) steeds meer en meer startproblemen : de startmotor draait wel, maar pakt niet op de hoofdmotor. Je hoort alleen de startmotor draaien en verder niets. Dit probleem werd erger met de tijd. Eerst hielp het al om de koplamp even uit te schakelen, en kwam het alleen voor als de vespa een hele nacht had stilgestaan. Nu helpt ook de truuk met de lamp niet meer, en heb ik al startproblemen als hij binnen staat (overdag op mijn werk).

Ik heb vanmorgen zo'n minuut moeten proberen te starten alvorens ik gestart raakte.

Heb er met de dealer (Staar en Co, Antwerpen) over gesproken en volgens hem hebben alle gts vespa's dit euvel, en is er niks aan te verhelpen...

fijn, heb ik daar een splinternieuwe gts125 en ben ik elke keer ongerust of ik wel ga gestart geraken.

over dat niet goed starten, daar zou ik het niet zomaar bij laten. Ga desnoods langs bij een andere dealer in de buurt die je wel wil helpen.

Bij ons in de club (vespaclub Antwerpen) rijden nogal wat GTS'en en aanverwanten en ik heb over dit probleem van niemand van hen al iets gehoord

Link naar reactie

@mgent : bedankt voor je goede raad... het waren wel meer dan 5 schroeven (12 om precies te zijn), maar inderdaad je kan het paneel voldoende losmaken om de scharnieren te herstellen, zonder al te veel werk :

1. logo op de voorkant uitwippen met klein schroevendraaiertje

2. schroef onder het logo verwijderen en voorpaneel (met rooster voor claxon) omhoogschuiven en wegnemen (bekabeling mag blijven) Bovenaan zitten nu 2 schroeven vh handschoenkast paneel

3. 2 zwarte kapjes onder de hendels losschroeven. daaronder zit telkens ook weer 1 schroef vh paneel

4. 1 bout in het midden vh handschoenkastje zelf losmaken

5. 4 schroeven onderaan het paneel losmaken..

opgelet : niet alle schroeven hebben dezelfde lengte -> goed uit elkaar houden

opgelet 2 : de 2 schroeven onder de zwarte kapjes zijn zelftappende schroeven die in een metalen clipje draaien. Dat clipje kan als de schroef eruit is, wegschuiven en eruitvallen... evt deze even vastkleven tijdens de werken.

Het deurtje gaat nu zo mooi open en dicht... veel beter dan het ooit was (misschien was het gewoon niet goed vast van in het begin)

Tot slot is het deurtje toch niet echt goed gemaakt, want als het volledig open is, rust alle gewicht op de scharnier (poor engineering...)

@JohanR : ik vrees dat het niet in het boekje staat... ik heb het gewoon per toeval ontdekt.

Link naar reactie

Kickstart%20curved%20PX%20chrome.gif

Uitgevonden in 1910... nog steeds onklopbaar ;o)

Gevolgd door reservewiel op de scooter in '46...

Kick it!

N

Link naar reactie
  • 2 weken later...

Ik heb sedert mei dit jaar ook een 125 GTS (nu 2300 km) en ondervind ook het startprobleem. Afgelopen vrijdag wel een kleine 2 (!) minuten geprobeerd om te starten, pas dan lukte het. Batterij is vol genoeg. De Vespa staat overdag bij mijn werkgever in een warmere garage (12 ° ??) en start hij naar 2 keer. Enkel in mijn koude garage lukt het niet. Italiaantjes houden niet van kou zeker ??? Ga de truuk van extra gasgeven eens proberen, maar 'k ben al bang dat het niet lukt, want 'k heb hem ook bij Staar gekocht... ik weet dus al welk antwoord ik kan verwachten. Zijn er ergens "passievolle" herstellers in't Antwerpse ? Blommaert is nu ook niet direkt de vrolijkste mens die hier rondloopt...

Link naar reactie
Hallo,

Ik had sinds de afhaling van mijn GTS250 een bibberende/klapperende snelheidsmeter-naald; smering met wat olie van de binnenkabel door de dealer bij de eerste beurt gaf maar een tijdelijke oplossing; na een paar dagen deed ie het weer...Heb zelf de zaak losgedaan en de binnenkabel(overvloedig)gesmeerd met vet : nu gaat het al een tijdje zoals het moet, geen trillingen meer in de naald.

De originele H4 lamp heb ik uit veiligheidsoverwegingen (betere zichtbaarheid overdag) vervangen door een Philips "Xenon-Blue" type : meer licht 's nachts en een helderder, beter zichtbaarder licht overdag.

Groeten,

Erwin.

Hey Erwin

Ivm dat trillen, 'k denk dat ik dat ook hem. Op een stabiele snelheid gaat 'ie een klein beetje op en neer. Is het dat dat je bedoeld?

Waar zit die kabel ergens? En wat voor vet heb je daar aan gedaan? Dan kan ik zelf is gaan kijken hoe dat zit.

Kan dat eigenlijk kwaad zo iets? Anders kan ik het is vragen bij een onderhoud (nog 850km te gaan)

Link naar reactie

Hallo,

Je moet de kap over de claxon eraf doen (eerst piaggio plaatje eraf, daaronder zit de schroef), vervolgens de schroef midden onder de koplamp en de 2 schroeven links en rechts aan de onderkant van de handvaten eruit. Dan kan je de kap met de koplamp eraf wrikken.

De kabel zit onderaan de teller, vast met een schroef.

Onderaan het voorwiel doe je de aansluiting los van de teller en vervolgens kan je langs boven de binnenkabel eruit trekken.

Met een geschikte adapter (rubber) kan je vervolgens met behulp van een vetpomp vet in de buitenkabel pompen; doe dit ook langs de onderkant (zoveel mogelijk, totdat het langs je adapter uitperst)

Nu kan je de binnenkabel terug monteren langs boven, het vet dat er teveel inzit komt er langs beneden uit.

Groetjes,

Erwin.

Link naar reactie

Mijn Gts 250 is gewoon een schatje!

Maar... sinds het begin beeft mijn stuur op een bepaalde snelheid. Mijn verdeler beweert dat het door de topcase komt en dat Vespa daarom tegengewichten in het stuur voorzien heeft. Met die tegengewichten vind ik geen verschil.

Het geeft echt een onveilig gevoel, alsof uw stuur plots naar links of rechts zou gaan. Ik heb reeds gezegd (aan mijn verdeler "union Halle")dat er geen loodjes aan het voorwiel waren, maar dat zou geen reden zijn. Iemand ervaring?

Link naar reactie
Wel, ik heb 2 problemen :

...

2. Startproblemen : GTS125 gekocht op 30 augustus, en al na 1 of twee maand (ook met het kouder worden) steeds meer en meer startproblemen : de startmotor draait wel, maar pakt niet op de hoofdmotor. Je hoort alleen de startmotor draaien en verder niets. Dit probleem werd erger met de tijd. Eerst hielp het al om de koplamp even uit te schakelen, en kwam het alleen voor als de vespa een hele nacht had stilgestaan. Nu helpt ook de truuk met de lamp niet meer, en heb ik al startproblemen als hij binnen staat (overdag op mijn werk).

...

Ondertussen heeft mijn Vespa zijn 1e onderhoud gehad, en is er toch enige oplossing in zicht : Vespa erkent dat het startprobleem een fabrikagefout is op een bepaalde reeks vd productie. Er is iets fout met de bendix. Niet alle GTS125's hebben dit probleem, enkel een bepaalde reeks. Er wordt momenteel samen met de leverancier vh onderdeel naar een oplossing gezocht, en zodra die gevonden is, zal het zonder kosten vervangen worden.

Om het tijdelijk ongemak een beetje goed te maken heeft Staar en Co mijn 1e onderhoud gratis gedaan, dat vind ik toch wel klantvriendelijk. (Als het goed is mag het ook gezegd worden he !)

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...