Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Alle activiteit

Deze stream update zichzelf

  1. Vandaag
  2. Wellicht met een ander prijskaartje bij good old Peet
  3. De VGLA is op de remtrommelgrootte en de vorklengte vrijwel identiek aan de VBA. Via de explode view van Scooter-Center.com is vrijwel alles te vinden: https://www.scooter-center.com/en/vespa-piaggio-vespa-150-vgla/exploded-views?vehicle=VESPA-PIAGGIO_150-VGLA.
  4. Damn... €300 voor een stalen cilinder. Prices are getting ridiculous...
  5. Ja dat heb ik vanmorgen dus na 200km al gedaan. Maar stelt weinig voor dus doe ik nog wel bij 500km en 1000km. mvg Arno
  6. Dag allen Voor mijn 150 cc VGLA1T uit 1961 (waarschijnlijk een MISA) moet ik nogal wat onderdelen kopen om hem opnieuw rijklaar te krijgen. Probleem is dat ik bij bijvoorbeeld SIP Scootershop maar heel weinig onderdelen vind waar expliciet "geschikt voor VGLA1T" bij staat. Echter, ik vermoed dat een VGLA1M (motor) identiek zal zijn aan de motor van andere Vespamodellen. Dus, mag ik dan ook naar onderdelen geschikt voor andere Vespatypes gaan zoeken? Welke types komen dan ook in aanmerking behalve VGLA1T? Iemand een idee? Zelfde vraag overigens voor chassisonderdelen (lichten, remmen, enzovoort). Dank bij voorbaat. Patrick.
  7. Mijn VGLA1T heeft geen gaatjes in het beenschild. Dus... MISA?
  8. niet vergeten na 300 à 400km de cilinderkop moeren nog eens op koppel te controleren
  9. Ik heb mijn PX van 1991 ondertussen 3 jaar en 10.000km gereden hoofdzakelijk bij droog weer. Zowat alle onderhoud en kleine herstellingen zelf gedaan. Toen ik hem pas had heb ik 1 keer een korte vastloper gehad en de reden daarvoor gevonden bij een carburateur die lost stond en bijgevolg valse lucht zoog. Na de noodzakelijke zorgen heb ik toch nog duizenden kilometers gereden tot ik onlangs merkte dat er tweetakt olie lekte tussen de cilinder en cilinderkop. Dit was dan ook het moment om de cilinderwand te inspecteren. En ja dat had er ooit beter uitgezien. Het motortje is niet meer het originele en aan de hand van het motornummer begrijp ik dat deze van 1984 is. Niet tegenstaande de vastloper en de schade aan de cilinderwand heb ik nog een paar duizend km gereden zonder problemen met een topsnelheid van 85km. Echter zelfs na het vlakken van de aluminium cilinderkop en het correct op het juiste koppel aantrekken van de cilinderkop kreeg ik het lek tussen kop en cilinder niet helemaal dicht. Bij draaiende motor zag ik er de rook tussenuit komen maar de Vespa bleef vlot starten en rijden. Ik heb toen met wat hulp de juiste originele onderdelen besteld. Omdat er eindelijk dan toch droog weer werd voorspeld leek mij een hele dag regen het moment om alles te vernieuwen. Ik kreeg nog de raad om de bramen aan de cilinderpoorten wat weg te vijlen. Verder was het met mijn mechanica ervaring niet zo heel ingewikkeld het motortje voor het slapen gaan terug draaiende te krijgen. De testrit was voor gisteren dinsdag want er was goed weer voorspeld. De hogere compressie viel meteen op. Ook kon de ralenti een stuk lager. Ondertussen heb ik al een 200 km gereden en ben ik erg blij dit zelf voor elkaar te hebben gekregen met weliswaar a little help van het forum, een forumlid van achter de hoek en vooral met het resultaat wat voelt als een nieuw motortje. mvg Arno
  10. Welkom Patrick, via dit forum zal je ongetwijfeld de nodige technische info vinden die je nodig hebt voor je projecten. mvg Arno
  11. op de bon staat alleen: uitlaat wide box. maakt trouwens wel een pokkeherrie dat ding 😳
  12. Ik weet niet precies welke pijp het is, Peter Maas (Maskes) heeft de hele set up voor me samengesteld.
  13. Alles is afhankelijk van wat je waar bijkomend hebt aangesloten.
  14. Ik heb er 1 staat uit 2005. Px150 bouwjaar 2005 zwart origineel nederlands geleverd en aangekocht van eerste eigenaar. Heeft een aantal jaar stil gestaan maar loopt wel. Prijs iets van € 3500-3750?
  15. Ah, is dat die Italiaanse "Road" expansie uitlaat? Die word je geacht enkel met trekkracht van de veren te monteren. Sommige exemplaren sluiten mooi af, bij anderen verlies je resonantiedruk (wat de prestaties stevig kan beïnvloeden). Ik heb er zelf eentje op een VGL1T 160cc Nordkap reedvalve gestoken met middelmatige prestaties (15pk). Met een SIP adaptor beugel en één van de betere PX box uitlaten (Pinasco, Polini, SIP...) win je makkelijk een paar pk's.
  16. Bedankt Frederik. Een gleuf slijpen in de uitlaat en deze vervolgens om de cilinder klemmen met een slangenklem zou dus wat overkill zijn, veertje aan het vliegwiel is afdoende?
  17. Gewoon een gaatje boren in één van de cilinderkoelribben. De meeste shops verkopen ook veerplaatjes op het achterste exemplaar vast te zetten met de vliegwielcovervijs daar in de buurt. Zit vaak bij uitlaten ook mee in de doos. Dat gietnokje zit er altijd bij Flytech CDI’s. Gewoon afsnijden met een scherp keukenmesje.
  18. Gisteren
  19. Wat vraagjes voor de experts… ik heb een uitlaat (volgens mij Sip) die met veren vast zit, echter waar haken de veren aan de cilinder, de uitlaat heeft twee oogjes… ik heb electronische ontsteking, heeft iemand tips voor de bevestiging hiervan heb het nu zoals op de foto met een zelfgemaakte beugel, plus er zit een nokje op de unit (cdi?) maar geen corresponderend gat in de beugel…
  20. Dit is gelijkaardig probeer dit eens, je weet nooit 😅 bij mij werkt dit allesinds heel goed 6 volt zonder batterij. Succes
  21. VNA aangepast, namelijk remlichtbedrading toegevoegd. Verder is er nauwelijks verschil: er gaan nog steeds een voedende groen en gele kabel naar voren toe. Ik heb het idee dat groen en geel verkeerd combineren in de stuurschakelaar, of misschien klopt er iets niet aan het vliegwiel (aantal poolparen verkeerd).
  22. Op basis van "iets wat lijkt op" valt er er helaas niet veel zinnigs te zeggen, vrees ik. VNA en VLB hebben niet echt gelijkende kabelbomen. Welke kabelboom zit er nu in? De originele VNA aangepast? Of een vers exemplaar; if so: welke? Probeer desgevallend je huidige kabelboom eens uit te tekenen op papier en verschillende kleuren. (Of steek ineens een 12v-ontsteking en een conversiekabelboom )
  23. Hoi, ik heb mijn VNA ietwat gemoderniseerd: voorzien van remlicht en remlichtschakelaar (normally closed model), en daartoe ook een iets modernere grondplaat geplaatst, met 5 kabeltjes. Claxon en remlicht heb ik aan de praat, maar koplamp en achterlicht doen bijna niks. Volgens mij kom ik qua elektrisch schema in de buurt van de Sprint: https://scooterhelp.com/electrics/pages/VLB.150sprintv.html. Als ik het goed begrijp wordt de verlichting dan door groen en geel parallel gevoed (die komen bij elkaar in de stuurschakelaar): druk je de claxonknop in, dan wordt groen via de claxon en wit geleid (zodat de claxon af gaat), en anders komt deze direct samen met geel. Iemand een idee wat daar mis gaat? Als ik de koplamp eruit haal dan wordt (uiteraard) alleen het achterlicht gevoed zodat ik wel íets van licht zie, en het valt me op dat het achterlicht feller brandt als ik alleen de gele kabel aansluit (en de groen dus los laat). Alsof groen en geel elkaar tegenwerken (uit fase lopen) in plaats van helpen. Het betreft een conventionele contactpuntontsteking en het vliegwiel heeft 6 magneten.
  1. Laad meer activiteit
×
×
  • Nieuwe aanmaken...