Ga naar inhoud
Vespaforum.be

PK50XL schakelhendel lam


DR

Aanbevolen berichten

Beste,

Onder het touren vandaag had ik bij het schakelen opeens geen weerstand meer in de schakelhendel en nu kan ik hem dus niet meer in de versnellingen zetten. Hij staat geloof ik nog in zijn 4 dus naar huis rijden ging nog net maar weet iemand wat het probleem zou kunnen zijn?

De schakelhendel is ook helemaal lam oftewel ik kan hem gewoon omhoog en omlaag draaien.

Gr,

Dagmar

Link naar reactie

awel ik heb sinds eergisteren hetzelfde voor met mijne PK50S

dinsdag zal ik hem es binnedoen bij den technieker se...

nieuwe versnellingskabels steken...

Link naar reactie

Ik heb net even het kapje van de km teller eraf geschroeft en zag dat 1 van de 2 schakelkabels was los gekomen uit het handvat.

Ik heb deze nu terug gestoken maar er blijft veel speling op de kabels. Is er een manier om de kabels weer strak terug te krijgen? Misschien dat de versnelling het dan ook weer gewoon doet...

Gr

Dagmar

Link naar reactie

ja ofwel versnellingskabeltje doorgebroken ofwel is het plastieken 'circelvormig' ding in uw stuurkap los van uw hendel zelf. Dat zit vast met een pinneke, die is misschien kapot. Als het dat is dan is het simpel, vijs uw stuurkapje is open en dan zal je het wel meteen zien. Als het niet da pinnetje is trek dan is aan je versnellingskabels. Als die gebroken zijn haal je die er zo uit...

Link naar reactie

Ik kan de kabel er inderdaad zo uit trekken !

Iemand in de omgeving van zutendaal die er een heeft liggen ?

Is dit eventueel makkelijk zelf te doen?

Ik heb nog een PK50 waar ik er eventueel een vanaf kan halen maar dan moet ik wel weten waar ik moet beginnen.

Ik kan alleen de kabel van de ontkoppelingshendel vinden..

Gr,

Dagmar

Link naar reactie

Daarnaast had ik onder het rijden het probleem dat ik op een gegeven moment op top nog maar 40 KM/h ging en daarna 30. vervolgens heb ik hem even uit gezet en daarna liep hij weer 45/50 km/h.

Zou dit te maken kunnen hebben met het koppelingsprobleem, zo nee waarmee dan wel ?

Gr,

Dagmar

Link naar reactie
als het enkel de binnenkabel is die kapot is, is het eigelijk niet moeilijk om zelf te doen

gewoon oude kabel eruit trekken, en nieuwe kabel erin schuiven ;)

Kun je me aangeven waar op de vespa deze kabels eindigen? Ik kan zo snel alleen de ontkoppelinngskabel vinden. Zit de koppelingskabel soms onder dat plastic kapje ?

Gr

Dagmar

Link naar reactie

jep, da zijn twee kabeltjes onder da plastiek dekseltje. Die zitten vast rond een maanvormig ding met schroefbare nippels. Een 10 en een 8 gebruiken om die los te make.

Best een nieuwe kabel kopen, oude kabels die verfrommelen meestal op het einde en dan is het heel moeilijk die opnieuw door die nippel te krijgen...

Als je de kabel hebt dan post je nog maar eens en dan zullen we uitlegge hoe ge uw versnellingen terug goed afstelt...Of zoek even op het forum, da sta hier ergens wel aangeduid, heb momenteel niveel zin om geheel dien uitleg te doen, ben naar escape from alcatraz aant zien :)

Link naar reactie
jep, da zijn twee kabeltjes onder da plastiek dekseltje. Die zitten vast rond een maanvormig ding met schroefbare nippels. Een 10 en een 8 gebruiken om die los te make.

Best een nieuwe kabel kopen, oude kabels die verfrommelen meestal op het einde en dan is het heel moeilijk die opnieuw door die nippel te krijgen...

Als je de kabel hebt dan post je nog maar eens en dan zullen we uitlegge hoe ge uw versnellingen terug goed afstelt...Of zoek even op het forum, da sta hier ergens wel aangeduid, heb momenteel niveel zin om geheel dien uitleg te doen, ben naar escape from alcatraz aant zien :)

Haha dat is goed. Maar aangezien ik denkelijk toch vandaag een ander kabeltje "tijdelijk" ga steken, kan ik de informatie voor het afstellen wel gebruiken :-)

Mocht je zin hebben om het te typen ben ik je eeuwig dankbaar :-)

Gr,

Dagmar

Link naar reactie

omdat die kabels daar zo helemaal onderaan vastzitten is het iets makkelijker om je scootr op zijn zij te leggen. Ik gebruik daar twee reservebanden en een opblaasbaar matje voor. Maar enkele dekens of een oude dons zou ook wel moeten lukken. Eerst moet je het tweede kabeltje ook los maken, gewoon de nippel losmaken.

Voor je hier helemaal aan begint moet je zien dat hij in neutraal staat. Je ambriage even vastplakken aan je stuur en dan draai je aan het circelvormig ding terwijl je aan je wiel draait. Je mag met een vespa in principe nooit schakel terwijl hij stilstaat, normaal gaat dat ook niet. Dus nu staat hij in neutraal en maak je je ambriagehendel terug los.

als je nieuwe kabel erin steekt moet je eerst de spanvijs waardoor die loopt een paar toertjes naar binnen draaien. Dan de kabel erdoor en door het nippeltje steken en draai die lichtjes vast.

Zorg er voor dat het streepje op je handvat overeenkomt met het streepje onder je stuurkapje .(als je de kabel met het cilindertje reeds in je stuur vastgemaakt hebt)

Nippeltje terug los en span je kabel aan, maar niet teveel dat je een miniem beetje speling hebt. zorg hierbij dat de streepjes onderaan je stuur overeen blijven en nippel terug vast.

spanvijs terug beetje uitdraaien en normaal is kees nu klaar.(procedure tzelfde voor beide kabels)

kan zijn dat dit niet zo gestructureerd overkomt, maar vanaf je bezig bent zal je wel zien hoe het moet.

succes!

ps: Als iemand van de meer ervarenere vespisti dit leest: verbeteringen mogen steeds aangebracht worden :) Ik heb dit zelf reeds drie keer gedaan met succes ook gewoon door te proberen en beetje uitleg te vragen aan sid. Ik had alles aangesloten en ik probeerde te schakelen en dit lukte niet. Ik naar Sid(vant forum) maar blijkbaar had ik het wel goed gedaan, zoals ik hierboven zei moet je steeds "en roulant" schakelen. :)

Link naar reactie

Vijs het kapje van de selector (moet je toch doen om de kabels te vervangen) en duw de de kam in voorlaatste positie. Voor het wiel te kunnen draaien kan je de pikkel verhogen door er bvb houten blokken onder te plaatsen. Als er dan iemand op het voorspatbord gaat zitten komt je achterwiel van de grond. Groetjes, nero.

Link naar reactie
Vijs het kapje van de selector (moet je toch doen om de kabels te vervangen) en duw de de kam in voorlaatste positie. Voor het wiel te kunnen draaien kan je de pikkel verhogen door er bvb houten blokken onder te plaatsen. Als er dan iemand op het voorspatbord gaat zitten komt je achterwiel van de grond. Groetjes, nero.

Het is echt makkelijker om je vespa op zijn zij te leggen hoor. Je zet hem in neutraal door idd je ambriage in te houden en met je hand aan dat circelvormig ding te draaien, das even zoeken maar je voelt wel wannneer hij in neutraal staat. Maar maak wel beide kabels los

Link naar reactie

He,

Ik ben zo ver dat ik hem van zijn 4 in zijn 2 heb gekregen :-)

Morgen ga ik even opzoek naar een goede kabel en dan ga ik kijken of ik hem weer terug gemaakt krijg. Zoniet ga ik dinsdag even langs bij de scooterwinkel !

Alvast bedankt voor de hulp zover.

Kan het trouwens kwaad om nu zo af en toe een stukje in zijn 2 te rijden ?

Gr,

Dagmar

Link naar reactie

Heb je gelijk in alleen op een weg met veel stoplichten is het echt geen pretje in zijn 4 optrekken, daarbij komt dat ik dan met een slippende koppeling moet optrekken en dat leek met niet goed. De stukjes waar ik hier nu over spreek zijn 500 meter :-)

Gr,

DAgmar

Link naar reactie

500 meter, dan kan je hem toch beter duwen. Dan ben je zeker dat je niets kapot maakt.het is misschien ook geen slecht idee om even te checke waar je kabel gebroken is. misschien is er ergens wel iets dat ertegen schraapt... Dan moet je hoogstwaarschijnlijk ook je omhulsel vervangen.

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...