Ga naar inhoud
Vespaforum.be

PK50XL schakelhendel lam


DR

Aanbevolen berichten

500 meter, dan kan je hem toch beter duwen. Dan ben je zeker dat je niets kapot maakt.het is misschien ook geen slecht idee om even te checke waar je kabel gebroken is. misschien is er ergens wel iets dat ertegen schraapt... Dan moet je hoogstwaarschijnlijk ook je omhulsel vervangen.

Dan kan ik net zo goed met de fiets gaan als ik hem moet duwen :-)

Hij was bijna op het einde gebroken, ik zal ineens eens kijken of er daar ook iets scheelt. De kabel zag er wel oud uit dus denkelijk is het gewoon slijtage.

Heeft iemand een idee of je deze kabels ook gewoon bij de fietsenwinkel kan verkrijgen ? De kabel die ze gebruiken voor de remmen bedoel ik dan.

Gr,

Dagmar

Link naar reactie
Heeft iemand een idee of je deze kabels ook gewoon bij de fietsenwinkel kan verkrijgen ? De kabel die ze gebruiken voor de remmen bedoel ik dan.

Of een brommer winkel, let wel op de dikte van de kabel.

Alle brommerwinkels zijn hier vandaag dicht, enkel een fietsenwinkel die open is !

Link naar reactie
omdat die kabels daar zo helemaal onderaan vastzitten is het iets makkelijker om je scootr op zijn zij te leggen. Ik gebruik daar twee reservebanden en een opblaasbaar matje voor. Maar enkele dekens of een oude dons zou ook wel moeten lukken. Eerst moet je het tweede kabeltje ook los maken, gewoon de nippel losmaken.

Voor je hier helemaal aan begint moet je zien dat hij in neutraal staat. Je ambriage even vastplakken aan je stuur en dan draai je aan het circelvormig ding terwijl je aan je wiel draait. Je mag met een vespa in principe nooit schakel terwijl hij stilstaat, normaal gaat dat ook niet. Dus nu staat hij in neutraal en maak je je ambriagehendel terug los.

als je nieuwe kabel erin steekt moet je eerst de spanvijs waardoor die loopt een paar toertjes naar binnen draaien. Dan de kabel erdoor en door het nippeltje steken en draai die lichtjes vast.

Zorg er voor dat het streepje op je handvat overeenkomt met het streepje onder je stuurkapje .(als je de kabel met het cilindertje reeds in je stuur vastgemaakt hebt)

Nippeltje terug los en span je kabel aan, maar niet teveel dat je een miniem beetje speling hebt. zorg hierbij dat de streepjes onderaan je stuur overeen blijven en nippel terug vast.

spanvijs terug beetje uitdraaien en normaal is kees nu klaar.(procedure tzelfde voor beide kabels)

kan zijn dat dit niet zo gestructureerd overkomt, maar vanaf je bezig bent zal je wel zien hoe het moet.

succes!

ps: Als iemand van de meer ervarenere vespisti dit leest: verbeteringen mogen steeds aangebracht worden :) Ik heb dit zelf reeds drie keer gedaan met succes ook gewoon door te proberen en beetje uitleg te vragen aan sid. Ik had alles aangesloten en ik probeerde te schakelen en dit lukte niet. Ik naar Sid(vant forum) maar blijkbaar had ik het wel goed gedaan, zoals ik hierboven zei moet je steeds "en roulant" schakelen. :)

Beste Bart,

Een ding snap ik niet:

Je zegt de spanvijs waardoor die loopt, welke bedoel je precies ?

Gr,

Dagmar

Link naar reactie

Zo, ik heb de schakelkabels binnen (meteen 4 stuks genomen).

Vanavond meteen proberen of ik het voor mekaar krijg.

Ik ga het als volgt proberen:

- versnelling in neutraal zetten

- kabel doorsteken en vastzetten met een nippel

- streepje op handvat en stuur gelijk en even vastplakken (cilindertje vastgezet)

- de kabels onder strak spannen met een klein beetje speling

En klaar ben ik ?

Gr,

Dagmar

Link naar reactie

Voor uw kabels effectief in het 'bakje' gaan wara je ze vastzet zitten twee vijzen waarin het omhulsel van uw kabel netjes inpast. Dat zijn de spanvijzen.

Dusja 1 versnelling in neutraal, 2 kabel steken(ik heb daar een beetje vet aangedaan om dat makkelijker te laten verlopen),3 cilindertjes vastzetten in stuur, 4 stuur en handvat gelijk zetten met streepje, 5 nippels vastzetten maar kabels niet Überstrak maar wel redelijk goed aanspannen, 6 spanvijsje wat uitdraajen, 7 klaar

Maar denk er dus aan dat je enkel kan schakelen wanneerje achterwiel draait...

Link naar reactie
Voor uw kabels effectief in het 'bakje' gaan wara je ze vastzet zitten twee vijzen waarin het omhulsel van uw kabel netjes inpast. Dat zijn de spanvijzen.

Dusja 1 versnelling in neutraal, 2 kabel steken(ik heb daar een beetje vet aangedaan om dat makkelijker te laten verlopen),3 cilindertjes vastzetten in stuur, 4 stuur en handvat gelijk zetten met streepje, 5 nippels vastzetten maar kabels niet Überstrak maar wel redelijk goed aanspannen, 6 spanvijsje wat uitdraajen, 7 klaar

Maar denk er dus aan dat je enkel kan schakelen wanneerje achterwiel draait...

Welk vet kan ik daarvoor gebruiken? Moet ik daar een apart potje voor kopen ?

Die spanvijzen spannen de kabels dus nog een beetje aan als ze vastzitten met de nippel ? En deze zitten ook onder dat zwarte kapje ?

Op hoop van zegen ga ik vanavond aan de slag.

Gr,

Dagmar

Link naar reactie

die zitten vast net voor dat bakje waar dat zwart kapje opzit. Dat vet is gewoon lagervet ofzo, maakt nizzo veel uit, als je geen vet hebt hoeft dat oo niet zenne, dat is maar om je kabel makkelijker door de huls te krijgen...

Link naar reactie

Ale, goed nieuws.

Opzich is het helemaal niet zo'n moeilijk karwei je moet het alleen een keer gedaan hebben !

De versnellingskabels staan nog niet helemaal strak maar dat stel ik morgen verder netjes af. Belangrijkste punt is dat hij weer schakelt !

Bedankt voor alle hulp !

Gr,

Dagmar

Link naar reactie

Nog even een vraagje:

Ik had de schakelhendel netjes recht op het streepje gezet en de versnelling ook in de vrij. Ik heb de kabel toen aangespannen en met de nippel vastgezet alleen is het schakelhandvat nog wat losjes.

Heeft iemand nog een manier om de nieuwe kabel goed strak aan te spannen zodat de hendel ook weer stevig staat ?

Gr,

Dagmar

Link naar reactie

Heb je beide kabeltjes aangespannen?

Je zal je hendel ook niet supervast krijgen, er zal altijd een beetje speling zijn.

Met die spanvijsjes maak je normaal gezien het verlies in spanning dat je hebt omdat je je stuur goed zet, terug goed.

Link naar reactie

Ik heb die kabel die niet kapot was eigenlijk gewoon laten zitten omdat die nog goed zat.. Die zat voorheen ook al goed..

Weet jij misschien ook een manier om al die vieze zwarte vettige rotzooi van de motor, remmen, wielen en omstreken goed weg te krijgen? Kan ik hier gewoon een bus remmenreiniger op los spuiten en vervolgens afspuiten met water of moet het toch met enig beleid ?

Gr,

Dagmar

Link naar reactie

je kan dat doen en dat is idd héél gemakkelijk, maar ferm ongezond en duur. Je kan ook een bus werkplaatsontvetter en een borstel met stijve haren gebruiken. Leg wel een karton of een afdekfolie onder je vespa want da maakt vettige plekken op de grond...

Link naar reactie

hey,dagmar,ik zit met hetzelfde probleem bij mijn pk50s,na enkele weken met veel succes (geluk??) hebben rongereden was het moment eindelijk daar voor de eerste toertocht met oldtimers,jawel na 14km kon ik niet meer schakelen,ik als leek dadelijk aan het panikeren en het ergste aan het vermoeden,bleek na losdaraaien van kapje hetzelfde probleem te zijn,ga het nu zelf ook oplossen,zo leer je toch stap voor stap iets bij,dus wie weet helpen we elkaar nog vooruit,of komen we elkaar nog wel eens tegen want kom uit buurt van zutendaal,nl Beek (bree); grtz Kurt

Link naar reactie
hey,dagmar,ik zit met hetzelfde probleem bij mijn pk50s,na enkele weken met veel succes (geluk??) hebben rongereden was het moment eindelijk daar voor de eerste toertocht met oldtimers,jawel na 14km kon ik niet meer schakelen,ik als leek dadelijk aan het panikeren en het ergste aan het vermoeden,bleek na losdaraaien van kapje hetzelfde probleem te zijn,ga het nu zelf ook oplossen,zo leer je toch stap voor stap iets bij,dus wie weet helpen we elkaar nog vooruit,of komen we elkaar nog wel eens tegen want kom uit buurt van zutendaal,nl Beek (bree); grtz Kurt

He kurt,

Ik heb het gisteravond terug gemaakt en het valt echt goed mee. Vandaag heb ik de kabels netjes strak gezet en ben net terug van een tochtje van ongeveer 30km :-)

Succes !

Gr,

Dagmar

Link naar reactie

Het is toch leuk als je zulke dingen zelf kunt doen hé(mits beetje hulp) , ben tevreden da het allemaal goed gelukt is! geniet nog van het vesparijden, ik moet nog een paar dagen studeren en dan mijn cilindertje vervangen en kan ik ook lekker terug gaan cruisen!

Link naar reactie
  • 3 maanden later...

Hi, sorry om dit topic omhoog te kicken. Ik ben nogal nieuw hier, nl. ontzéttend nieuw, maar heb al wel drie jaar een Vespa 50N uit '64.

Heb er al een hoop technische problemen mee gehad :) tja, de aard van het beestje.

Nu zit ik ook met een schakelhendel die weerstandloos rond kan draaien. Bij mij staat'ie vast in 1ste versnelling.

Kan ik op dezelfde manier m'n Vespa repareren? Of is er meer aan de hand?

Alvast heel erg bedankt!

Guido

Link naar reactie

Ik denk het wel, ma da betekent niet dat er niet meer aan de hand kan zijn. Probeer gewoon al eens een nieuw kabeltje te steken zodat je er al terug mee kan rijden.

owja, om traditie in ere te houden: kan je je profiel invullen? :)

dan weten we wie je bent, waar je woont en kunnen we eventueel even tot bij jou komen als je dichtbij woont...(om te helpen ;)

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...