Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Budgetproject GLA 150 '60


Laurus

Aanbevolen berichten

Mijn naam is Laurens de Rijke, ik ben 20 jaar en student. Hierbij mijn "budgetprojectje". Wat houdt dat voor mij in? Eigenlijk komt het er op neer dat ik alleen de noodzakelijk technische onderdelen vervang zoals: kabels, lagers, kabeboom enz. Technisch moet hij weer perfect worden. Estetisch is van minder zorg.

Ik heb er daarom ondanks wat deukjes voor gekozen om de scooter te laten poedercoaten. Het resultaat valt echt niet tegen, alleen de voorkant is wel iets minder strak qua plaatwerk dan verwacht.

De scooter zal ik opbouwen met de onderdelen die er al op zaten, dus er komt geen splinter nieuwe koplamp, achterlicht, zadel enz op.

Ik kocht de scooter in onderdelen, helaas was de vorige eigenaar al begonnen met opknappen. De originele rode lak is daarom verloren gegaan:(

P160508_20.51%5B02%5D.JPG

P020508_16.50.JPG

spa0612km7.jpgspa0611gv9.jpg

Het hoogst waarschijnlijk gereviseerde blokje, is door de vorige eigenaar lopend onder een scooter vandaan gehaalt. Ik ben van plan om hier voorlopig niks aan te doen. Het liefst in de toekomst een keer een p200 blokje.

Vespa%20GL%20005.JPG

Hier wat losse onderdelen, voorvorkje enz.:

P020508_16.51.JPG

Toen het voorvorkje en de spullen laten coaten, voorvorkje zit ondertussen weer bijna in elkaar:

P160508_20.50.JPG

Photoshopje gemaakt van hoe ik hem voor ogen had, ik weet nog niet of het doorgaat:

Kleur%20copy.jpg

En de vespa terug van de coater! Hij is alleen wat minder strak dan gehoopt. Achterkant is eigenlijk helemaal strak, alleen het beenschild is wat minder strak qua plaatwerk. Op de foto's is het haast niet te zien:p Ik had er even wat onderdeeltjes op gezet om te kijken hoe het er uit ziet. Het bevalt me wel:)

GL%20gecoat%21%20002.JPG

GL%20gecoat%21%20003.JPG

GL%20gecoat%21%20004.JPG

Onderkant in de antisteenslag gezet:

GL%20gecoat%21%20006.JPG

Woensdag even flink wat spullen inkopen en beginnen met de opbouw!

Ciao!

Link naar reactie

Updateje!!!

Afgelopen dinsdag bij maskes geweest, hoop kleine onderdeeltjes en dingen gekocht. Helaas waren de schakelkabels op dus die komen per post. Gelijk maar begonnen met opbouwen dus. De kabelboom zit er in, viel me erg mee! De voorvork in elkaar zetten is een kutter werkje...:S Blij dat die weer in elkaar zit! Ook nog een goede benzinetank gekocht, ook gelijk een nieuwe benzinekraan er in. Nu is het dus wachten op de kabels, ik verwacht dat ze maandag binnen komen. Dan kan ik weer verder.

Fotootjes:

Gl%20opbouw%20003.JPG

Gl%20opbouw%20005.JPG

Tankje ook gelijk gespoten, kleuren verschillen iets;

Gl%20opbouw%20002.JPG

Zoals het er nu bij staat, mooi contrast het wit met blauw 8-) :

Gl%20opbouw%20004.JPG

En de originele sloten met originele sleutels gemonteerd 8-)

Ciao ciao

Link naar reactie

wat heeft dat poedercoaten je gekost ?

Ik las dat het een budget-projectje was, en dat het uiterlijk er alemaal niet zo toe doet.

Maar als ik dan zie dat je de onderkant netjes coat en toch een hoop dingen mooi/volledig afwerkt, vraag ik me af of je hem toch niet ineens klassiek had kunnen laten spuiten en afwerken ?

Op foto ziet die lak er een beetje appelsienschil-achtig uit.

geen critiek, gewoon een opmerking. Want tegenwoordig wordt elk woord hier gewikt en gewogen ;-)

Link naar reactie

Poedercoaten was inclusief alles 180e. Dit scheelt toch wel aanzienlijk in vergelijking met een strak gespoten vespa à 500-1000e? Lak is eingenlijk helemaal niet sinaasappelachtig ik vraag me ook af waar je dat ziet?:P Alleen aan de binnenkant ja, maar daar zit ook geen blanke lak overheen... Verder worden bijna alle originele onderdelen hergebruikt, geen nieuwe koplamp, achterlicht, zadel enz. Bovendien vind ik het gewoon zonde om 1000e oid aan een spuitbeurt uit te geven terwijl hij straks elke dag gebruikt zal worden. Netjes blijft ie nooit! Ik denk dat ik met alles bij elkaar zo'n 1500e goedkoper uit zal zijn dan een toprestauratie en toch een nette en technisch goede scooter zal hebben. Dat is toch redelijk lowbudget?

Link naar reactie
Waarom is powdercoaten zo goedkoop eigelijk? Ik dacht zelf dat het duurder was, en "blijvender"

Het is iig een stuk goedkoper omdat het proces een stuk minder intensief is. Er hoeft alleen maar gestraald (was ook bij de prijs inbegrepen) te worden en vervolgens kan er gelijk gecoat worden. Grootste nadeel is dus dat er niks strak gemaakt kan worden. Voordeel is wel dat eigenlijk bijna alle delen gecoat worden, ook de binnenkant en de tunnel gaan mee. Verder ligt het er ook aan waar je het laat doen. Hier in de buurt zou het hoogglans 4 a 500e kosten terwijl het 100km verderop voor 180e kon... Stralen zou hier in de buurt ook 130e kosten met metaliseren. Voor dat geld kan je beter meteen laten coaten... Heb je een prima basis voor als je hem daarna laat spuiten!

Link naar reactie

En het einde nadert, en met een beetje pech begint het nu pas... Ik heb nu bijna alles gemonteerd, alleen achtervelg, uitlaat en bok moeten er nog op. En er moeten nog wat kleine dingetjes gedaan worden. Helaas is alleen het geld nu even op:S Moet dus nog even geduld hebben.

Ik durf hem alleen nog niet te starten:P Ben altijd een beetje bang voor de eerste start, slechte ervaringen mee.

Fotootje dan maar?

glnaderteinde007fj5.jpg

glnaderteinde014mc8.jpg

Link naar reactie

Gino Amisano was dan ook een kind van zijn tijd. In het eerste jaar na de oorlog richtte hij zijn aandacht op de fabricage van lederen zadels voor motoren en fietsen. In het door de oorlog berooide Italië waren fietsen en motoren belangrijke vervoermiddelen. Met zijn vakmanschap voor leder wist Gino direct een goede afzetmarkt voor zijn producten te vinden en al gauw was hij op zoek naar nieuwe markten voor zijn lederfabriek. Met een fascinatie voor alles wat op 2 wielen reed wilde hij ook zijn kansen wagen op de helmenmarkt. In 1947 begon hij met de productie van lederen helmen. Door zijn vakmanschap en zijn niet aflatende aandacht voor kwaliteit en afwerking waren de AGV helmen al snel niet meer aan te slepen. In 1948 was AGV al marktleider in Italië en in 1949 kwam AGV als eerste met een helm met een harde buitenschaal die bedekt was met leder.

ps: AGV (Amisano Gino Valenza)

Link naar reactie

Vandaag de vespa gestart! Hij startte aanvankelijk goed maar toen ik ging rijden stopte hij er al na een 100m mee. Ik vermoed dat er iets mis is met de benzinetoevoer. Er lijkt iets fout te zijn met de benzinekraan? De benzine sijpelt eruit, ik ben het gewend dat de benzine er uit stroomt?

Link naar reactie

Misschien toch wat te vroeg gejuigd... Het lijkt er op dat er iets van een keerring of pakking lek is waardoor er versnellingsbakolie in de cilinder komt, of hij loopt gewoon te rijk. Bougie is namelijk erg zwart en hij start ook moeizaam.. Misschien toch nog maar "even" het blokje reviseren dus..

"Final" pica's komen wel als hij helemaal afgewerkt is en goed loopt;)

Link naar reactie
  • 2 weken later...

Kijk wat ik heb gekocht!:)

glzomaar001hf4.jpg

glzomaar002ao9.jpg

Ja ja, een echt ouderwets werkplaatshandboek, van precies het goede model, en nog zo goed als nieuw 8-)

Wat betreft de vespa, ik ga waarschijnlijk op zoek naar een px200 blokje. Het huidige blok is redelijk gaar. Het lijkt er op dat de 4e versnelling er uit is gesloopt oid. Ik heb namelijk maar drie versnelling terwijl dit blok er 4 hoort te hebben :? Ook zit er een rare ratel in bij bepaalde toeren. Voorlopig doe ik het even met dit blokje maar op de korte termijn moet er wel een mooier blokje bijkomen.

Wel een mooi blauw plaatje gemonteerd trouwens. Verder moet ik nog steeds afwerken en een standaard monteren... Maar eerst op vakantie!

glzomaar004rt8.jpg

glzomaar010wf3.jpg

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...