mgent Geplaatst: 16 september 2008 Delen Geplaatst: 16 september 2008 Het is een combinatie van ... De topkoffer is er deels een oorzaak van. Een ander probleem zijn de SAVA banden. Deze banden slijten ongelijkmatig af waardoor je een verschillend blokpatroon krijgt. Ik heb verleden week nieuwe banden laten leggen. bridgestone ML50 deze keer en laten balanceren. In plaats van een 120 vooraan ligt er nu een 130 voor en achter. Het is veel stabieler rijden, en het wobble gevoel komt bijna niet meer terug nu. Het enige wat een beetje wennen is, is het bochten werk. Door de bredere band voor ga je ietsje zwaarder door de bocht, maar na enkele dagen ben je dit alweer gewoon. Het voordeel ervan, veel stabielere wegligging en bijna geen woble niet meer nu. Link naar reactie
Pewe Geplaatst: 16 september 2008 Delen Geplaatst: 16 september 2008 Lijkt me vreemd aangezien ik 1500 km. geleden nieuwe Michelin Banden heb laten plaatsen en toen was tijdelijk het probleem opgelost. Ondertussen (1500 km later) beginnen de trillingen opnieuw. Volgens mij kan het moeilijk aan de banden liggen aangezien deze zo goed als nieuw zijn en Michelin is een goed merk (volgens bandencentrale een van de beste). Ik weet het niet meer ! Ik ga vanavond de bandenspanning eens controleren en eventueel eens verhogen. Ik hou jullie op de hoogte. Grtz Link naar reactie
Ar Geplaatst: 16 september 2008 Delen Geplaatst: 16 september 2008 @ Pewe Peter, Er ontbreken toch geen loodjes van het uitbalanceren. Die worden normaal gekleefd... Link naar reactie
mgent Geplaatst: 16 september 2008 Delen Geplaatst: 16 september 2008 Bandendruk voor 1.8 en 2.2 achter. Uitbalanceren maakt een groot verschil. Als je eens zoekt op wobble op modern vespaforum dan kan je een ganse avond berichten gaan lezen. Het is dus een algemeen verschijnsel.En idd aan dd Michelin banden kan het niet liggen. Maar hiervoor waren er periodes dat ik het frequent hqd, en dan weer helemaal geen. Je kan er dus geen moer mee verder. Link naar reactie
Speedracer Geplaatst: 16 september 2008 Delen Geplaatst: 16 september 2008 De 'wobble' is voor zover ik versta een gevolg van de relatief steile balhoofdhoek op de GT200/250, die hem zeer wendbaar maakt bij lage snelheden en in stadsverkeer, maar die hem onstabieler maakt op hogere snelheid. Dit fenomeen word vertserkt door te lage bandenspanning en banden met blokprofiel. Link naar reactie
Geronimotjes Geplaatst: 16 september 2008 Delen Geplaatst: 16 september 2008 Het is een combinatie van ...De topkoffer is er deels een oorzaak van. Een ander probleem zijn de SAVA banden. Deze banden slijten ongelijkmatig af waardoor je een verschillend blokpatroon krijgt. Ik heb verleden week nieuwe banden laten leggen. bridgestone ML50 deze keer en laten balanceren. In plaats van een 120 vooraan ligt er nu een 130 voor en achter. Het is veel stabieler rijden, en het wobble gevoel komt bijna niet meer terug nu. Het enige wat een beetje wennen is, is het bochten werk. Door de bredere band voor ga je ietsje zwaarder door de bocht, maar na enkele dagen ben je dit alweer gewoon. Het voordeel ervan, veel stabielere wegligging en bijna geen woble niet meer nu. Beste, waar heb ge nieuwe banden laten leggen ? Link naar reactie
mgent Geplaatst: 16 september 2008 Delen Geplaatst: 16 september 2008 Banden kan je laten leggen bij elke vespadealer of bij een goeie bandencentrale in je buurt, ik heb we in Gent laten leggen. Link naar reactie
Vesparica Geplaatst: 16 september 2008 Delen Geplaatst: 16 september 2008 De banden zijn weldegelijk de oorzaak. Ik heb het zelfde probleem gehad. Als zij nieuw was had ik geen probleem na 1500 Ã 2000 km begon de trilling op mijn stuur te komen rond een snelheid van 40 km/u. Uiteindelijk heb ik op 4500 km mijn achterband vervangen door een Pirelli GT en het probleem was opgelost. Nu heb ik een 6000 km en krijg er terug last van rond 50/u. Ik ga nu de voorband vervangen ook door een Pirelli. Had die beter gelijk met mijn achterband vervangen. Het is het afslijten van de originele banden waar de rubbere noppen schoepvormig worden en zo het wiel uit ballans brengen of de vibratie veroorzaken. Let wel!!!een gouden TIP !!! voor diegene die zelf sleutelen...bij het verwijderen van het achterwiel moet de uitlaat verwijderd worden. Als je de uitlaat terug monteerd MOET je de dichting vernieuwen !!!! Succes en ciao, Rudi Link naar reactie
Il Paperino Geplaatst: 16 september 2008 Delen Geplaatst: 16 september 2008 Ik rij met een GTV 250 wat in principe geen verschil uitmaakt met een GTS volgens mij ? Nu , mijn km stand is op dit ogenblik iets meer dan 4000 en heb geen problemen met het trillen. Wel als ik wat lang op een witte middenlijn rij "passeren van een file" voelt mijn vespa ook wat onstabiel aan, heeft neiging tot glibberen ? Is dit te wijten aan die Savaband ? Ik heb enkel ervaring met autobanden en daarom toch eens informeren wanneer of hoelang banden meegaan. Ik hoor veel negatiefs zeggen over die Savabanden die er nu origineel opliggen. De winter komt eraan, wat nattere wegen, dus misschien een andere band nemen ? Link naar reactie
VespAlfa Geplaatst: 16 september 2008 Delen Geplaatst: 16 september 2008 Ik heb in nog geen 2 jaar tijd 15000 km op mijn GTS afgelegd en heb nog nooit iets gemerkt van wobble. Voor en achter 130ers Banden Heidenau K61 racer, achterband heb ik 9300 km mee afgelegd. Geen topkoffer, geen screens gewoon standaard. Natuurlijk een dealer die fatsoenlijk balanseert nemen, kunnen ze echt niet allemaal. Link naar reactie
2T Geplaatst: 16 september 2008 Delen Geplaatst: 16 september 2008 Mijn GTS heeft ook last van wobble tussen 50 en 60. Met de Sava banden een beetje dus heb ze vervangen door Continental Twist en uitgebalanseerd maar nu heeft hij er nog meer last van,je kan amper met 1 hand rijden.Deze banden zijn dus geen aanrader. Link naar reactie
Pewe Geplaatst: 17 september 2008 Delen Geplaatst: 17 september 2008 Ik heb gisteren mijn bandenspanning gecontroleerd en mijn achterband stond op 1,5 kg. en bijgevolg gebract op 2,2 kg. (bedankt Mgent) en probleem VOLLEDIG opgelost. Kan mijn stuur nu perfect loslaten zelfs, zonder enige trilling. Dan weten we dat ook weeral. Probleem bij mij volledig van de baan, nu nog op de baan blijven ) Bedankt voor jullie advies en hulp. Grtz Link naar reactie
josse Geplaatst: 6 juni 2009 Delen Geplaatst: 6 juni 2009 iemand een goed adres in antwerpen waar ze en heidenau k58 hebben en kunnen balanceren. ? Ben het in enkele bandencentrales gaan vragen, maar de. Elf past niet op het toestel dat ze gebruiken voor moto's. Ik betwijfel of de meeste dealers de investering in zo'n toestel doen. Link naar reactie
mgent Geplaatst: 6 juni 2009 Delen Geplaatst: 6 juni 2009 Josse, ik zou als ik u was nu met geen k58 rijden. De 58 is een typische winterband, gevolg is dat deze ook een stuk lawaaierig is. Een gulden midden is de k66. Houdt het midden tusen de 58 en de 61. Maar tot op heden heb ik ze zelf nog niet gevonden. In Antwerpen zouden ze misschien te krijgen zijn in de pitbikestore op de Herentalse baan. Zij verkopen Heidenau in 10 inch, dus met wat goeie wil zal 12 ook wel verkrijgbaar zijn. Link naar reactie
vespabiggetje Geplaatst: 6 juni 2009 Delen Geplaatst: 6 juni 2009 ik had wat de topicstarter vernoemd ook met de originele SAVA banden, ook: - lomp sturen/rijden - altijd het gevoel dat mn achterband plat was (toch juiste spanning) - vanaf 85-90 per uur een onstabiele bike - zeer onstabiel gevoel in bochten, zelfs trage ik heb nu 2x Heidenau K61 erop gesmeten en al een 25 km achter de rug, eerste opmerkingen: - lomp stuurgevoel is verdwenen, stuurt soepel - geen onstabiel gevoel bij +90 - veel betere/vlottere acceleratie - de rest heb ik te weinig rijervaring om al te melden zoals bochtjes nemen... de kleren maken de man de banden maken de rit mvg, Vespa Biggetje Link naar reactie
gtsabs Geplaatst: 16 juni 2009 Delen Geplaatst: 16 juni 2009 Op het modern vespa forum lees ik dat de SAVA's juist het wobblen zouden verdoezelen. Eerlijk gezegd ik rij met de SAVA's en ik heb er weinig op aan te merken . De bandenspanning is wel heel belangrijk ; iets meer dan voorgeschreven kan wonderen doen. Ik heb ook een topkoffer en geen aangepaste stuurgewichten en toch heeft de mijne er geen last van ... Link naar reactie
MOOSE Geplaatst: 16 juni 2009 Delen Geplaatst: 16 juni 2009 - veel betere/vlottere acceleratie Wat heeft dat feitelijk met die banden te maken ? Na 4000 km met mijn Sava's heb ik nog geen problemen ondervonden Link naar reactie
campingcosmos Geplaatst: 21 juni 2009 Delen Geplaatst: 21 juni 2009 Altijd eerst bandenspanning controleren...dan kan je verder zoeken. Maar eerst je bandenspanning... Link naar reactie
Jabriz Geplaatst: 3 juli 2009 Delen Geplaatst: 3 juli 2009 er worden nu Pirelli banden op de nieuwe Gts 125 super gelegd ipv Sava...wat zijn de ervaringen hiermee? Link naar reactie
Wutsie75 Geplaatst: 3 juli 2009 Delen Geplaatst: 3 juli 2009 Ik heb die ook, kan niet vergelijken met die Sava's. Ben er tevreden over doch lijken snel te verslijten... Link naar reactie
vespabiggetje Geplaatst: 3 juli 2009 Delen Geplaatst: 3 juli 2009 Op het modern vespa forum lees ik dat de SAVA's juist het wobblen zouden verdoezelen. Eerlijk gezegd ik rij met de SAVA's en ik heb er weinig op aan te merken . De bandenspanning is wel heel belangrijk ; iets meer dan voorgeschreven kan wonderen doen. Ik heb ook een topkoffer en geen aangepaste stuurgewichten en toch heeft de mijne er geen last van ... ik heb 2 sava's in goeie staat met amper 750 km op, ik verkoop ze voor een "prikje"... Link naar reactie
vespabiggetje Geplaatst: 12 juli 2009 Delen Geplaatst: 12 juli 2009 wat? wel, ik ondervind gewoon dat hij beter optrekt... en aangezien de banden de enige aanpassing zijn kan het maar aan die banden liggen he... het gaat gewoon vlotter... EDIT: http://nl.wikipedia.org/wiki/Acceleratie_(auto) kijk eens naar puntje 2 bij "andere invloedsfactoren", dan zul je zien dat wat ik meende te ondervinden wel technisch mogelijk is... Link naar reactie
hands Geplaatst: 16 juli 2009 Delen Geplaatst: 16 juli 2009 Ik heb ook nog geen problemen gehad met de SAVA's, zelfs niet met het weer van afgelopen winter... Greetz Link naar reactie
Wutsie75 Geplaatst: 25 maart 2010 Delen Geplaatst: 25 maart 2010 Hey hey, weet er iemand hoe lang ongeveer (km's) die PIRELLI GTS banden meegaan? (achteraan) Link naar reactie
mgent Geplaatst: 25 maart 2010 Delen Geplaatst: 25 maart 2010 Bij de ene 4000, bij de andere 8000. Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Gearchiveerd
Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.