Ga naar inhoud
Vespaforum.be

stuurgevoel met een vespa gts


Bo

Aanbevolen berichten

Beste GTS - GT rijders (125-200-250):

Heb nogal last bij trage snelheid plus minus 40 km per uur van stuurreacties. Eeventjes het stuur lossen en de voortrein gaat aan het dansen. Ook duidelijk voelbaar in een traag genomen bocht.Gaan we iets sneller rijden geen probleem meer tot aan (op de teller) 90-100 km per uur gaat de vespa 250 hevig trillen. Een snelheid van 110 op de teller is dan ook nogal gevaarlijk. Wat zijn jullie ervaringen of hebben we hier een probleem.configuratie vespa wat chroom baren + een top koffer met aangepaste stuurgewichten ps de bandendruk is normaal voor 1.8 achter 2.0 bar

Link naar reactie

Het wobbling-effect zoals men dit noemt, op een gts bij snelheden rond de 40 per uur is normaal. Alleen bij hogere snelheden zou dit niet mogen voorkomen. Als je topkoffer gemonteerd werd, werden dan ook de zwaardere gewichten aan het stuur bevestigd? Indien niet zou dit de oorzaak kunnen zijn.

Link naar reactie

mijn GTS250 heeft net iets meer dan 3500km en heb den indruk dat het achterwiel er es één van die dagen gaat uitvallen... . optisch niets aan te zien dus het zullen gedachten zijn, ma bij trage snelheden in bochten gedraagt die zich wel anders dan voordien... net gelijk ik een lekke band heb... voor de rest alles ok :)

Link naar reactie

Het wobble effect heeft alles te maken met de topkoffer. Er is helaas niets aan te doen dan de koffer te verwijderen. En de ene heeft er al iets meer last van dan de andere. Mocht je ook trillingen hebben wanneer je je voorrem gebruikt dan dien je binnen te gaan, want dan moet er in de stuurkolom een ring wat aangedraaid worden;

Link naar reactie

Op de GT 200 van mijn vrouwke staat ook een topkoffer maar hier is geen enkel probleem. Raar toch dat er rijders zijn die last hebben van de topkoffer en anderen totaal niet. Misschien toch eens de bandendruk nakijken.

grtz

Javanu

Link naar reactie
Het wobble effect heeft alles te maken met de topkoffer. Er is helaas niets aan te doen dan de koffer te verwijderen. En de ene heeft er al iets meer last van dan de andere. Mocht je ook trillingen hebben wanneer je je voorrem gebruikt dan dien je binnen te gaan, want dan moet er in de stuurkolom een ring wat aangedraaid worden;

Lijkt me niet juist hoor : ga maar eens lezen bij Modern Vespa forum : wobble is aleatoir en komt bijna enkel voor bij GTS en dat in elke configuratie. Koffers en schermen hebben er meestal zelfs niets mee te zien en wie het heeft krijgt het blijkbaar niet weg.

De mijne heeft het een héél klein beetje en slechts binnen een miniem bereik tussen de ca. 37 en 40 Km/u op de teller en iets meer tijdens het vertragen dan wel tijdens het optrekken of constante snelheid rijden. Ik moet wel op ene perfecte biljartbaan rijden om het te voelen. Van zodra het wegdek iets geaccidenteerd is kan ik het niet meer voelen. Topkoffer erop of niet en scherm erop of er af maakt niks uit.

Dit heeft evenwel niets te maken met het voorwerp van deze thread : dergelijke trillingen zijn abnormaal. Mijn GTS blijft superstabiel en trilingvrij van 40 tot 135 Km/u.

Link naar reactie

Mijn GTS heeft er last van rond de 40 KM/u , de dealer zij dat dat door de orginele Sava bandjes komt,...????? . 135km/u op de teller haal ik ook vlotjes hoor .mijn top was in een tunnel mee in de zog van het verkeer en was 150 op de teller.Is wel niet aan te raden .

Link naar reactie

IK heb ook last van wobble, echter alleen als ik mijn stuur los, int begin had ik dat niet. Heb echter wel een topcase op. Ik had de indruk dat het weg is als ik de bandendruk verhoog.Heb er echter nog niet veel aandacht aan geschonken, ik rij alleen tussendoor eens zonder handen op het stuur, om te zien dat hij nog recht blijft gaan... ;-)))

Link naar reactie

Dank aan alle gts rijders voor hun reacties op " stuurgevoel met een gts"

Met het fenomeen wobble kan ik nog leven, maar die trillingen aan kruissnelheid, daar moet aan gewerkt worden. Alvast zijn de banden goed uitgebalanseerd en is de bandendruk ok.Kijk dan ook uit naar een oplossing van de dealer.

Link naar reactie

ik heb toch ook al gehoord dat de stuur-lagers soms van slechte (Chinese) kwaliteit waren/zijn. Als je er last van hebt, en de garagist beaamt het, dan krijgt die van Piaggio toestemming om die lagers te vervangen.

Van horen zeggen hé...

Link naar reactie
  • 3 weken later...

ik heb mijn voorwiel laten uitbalanseren bij de Vespa dealer. Ook bij een goede bandencentrale doen ze dat. Wiebelend stuur, bij traag rijden, "stuur wobble" is echter moeilijk op te lossen. Dit blijkt een eigenschap te zijn van de GTS 125 -250. Wiel uitbalanseren is echter nodig bij stuurtrillingen boven de 80 km per uur

Link naar reactie
  • 2 maanden later...

Ik heb hetzelfde probleem met een GT200 en mijn vader met z'n nieuwe GTS250.

Ik had er last van en heb een nieuwe voorband laten steken bij banden Donckers in Schoten. Uitbalanceren konden ze niet, maar dit was volgens hen niet nodig.

Plots komen de trillingen terug voor, vooral rond +- 40 km/h.

De trillingen zijn ernstig, vooral als je met één hand stuurt. Je stuur loslaten (wat altijd gevaarlijk is) is uit den boze, dan ga je 100% zeker tegen de korst !

De dealers lachen het probleem weg, en verwijzen naar de aanwezigheid van de topkoffer.

Dit is echter lariekoek, aangezien het probleem stelselmatig ernstiger wordt.

Mijn vader ervaart deze trillingen nu ook, en in het begin totaal geen enkel probleem, hij heeft deze koffer vanaf het begin op zijn scooter staan.

Weet iemand de exacte bandenspanning van de voor - en achterband ?

Ik denk persoonlijk dat het probleem tevens door de bandenspanning veroorzaakt wordt, en ga dit dan ook uittesten.

Graag jullie ervaringen hierover.

Mvg

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...