Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Prestatie: uitlaat versus cilinder


Yves px

Aanbevolen berichten

Ik heb hier op het forum al vaak gelezen dat de goedkoopste eerste stap, om wat aan power te winnen, een andere uitlaat is. Ik was dan ook van plan om in plaats van mijn standaard uitlaat een sito + te steken.

Nu was ik gister eens naar scootercenter in duitsland gereden, om allerlei optische elementen te kopen. En daar ineens geinformeerd naar wat zoiets bij hen zou kosten.

De man die mij geholpen heeft beweerde bij hoog en bij laag dat een nieuwe uitlaat steken volledig geen zin had. De Prijs/kwaliteit beste oplossing is een nieuwe cilinder, vervolgens een aangepaste koppeling, vervolgens een andere carburator en pas daarna een nieuwe uitlaat, aangepast aan het getunede systeem.

Dus in die volgorde zou hij vervangen wou hij systematisch aan power willen winnen. Wat denken jullie hiervan? Ik kreeg soms het gevoel dat hij graag wou verkopen maar ik weet het niet..

Groetjes,

Yves

Link naar reactie

Mijn persoonlijke mening, is dat een aangepaste pot (sito+) bij de nieuwe standaard PX'en wel iets kan opleveren, maar enkel omdat in de standaard (nieuwere px'en) een cat zit.

Afgelopen weekend tijdens de puzzelrit bleef ik mooi gelijk rijden, ik met mijn standaard px tov een standaard nieuwere px met sito+

Link naar reactie
Afgelopen weekend tijdens de puzzelrit bleef ik mooi gelijk rijden, ik met mijn standaard px tov een standaard nieuwere px met sito+

De nieuwe PX'en zijn trager/slomer dan de oudere modellen, dus deze vergelijking gaat niet echt op. Veel hangt ook af hoe de cilinder is ingereden hé.

Link naar reactie
Ik heb hier op het forum al vaak gelezen dat de goedkoopste eerste stap, om wat aan power te winnen, een andere uitlaat is. Ik was dan ook van plan om in plaats van mijn standaard uitlaat een sito + te steken

De man die mij geholpen heeft beweerde bij hoog en bij laag dat een nieuwe uitlaat steken volledig geen zin had. De Prijs/kwaliteit beste oplossing is een nieuwe cilinder, vervolgens een aangepaste koppeling, vervolgens een andere carburator en pas daarna een nieuwe uitlaat, aangepast aan het getunede systeem.

Dus in die volgorde zou hij vervangen wou hij systematisch aan power willen winnen. Wat denken jullie hiervan? Ik kreeg soms het gevoel dat hij graag wou verkopen maar ik weet het niet..

Dat is hier ook al meermaals vermeld hoor dat je best eerst een cilinderkit steekt. Om het op zijn Amerikaans te zeggen: "There's no substitute for cubic inches"

Maar een uitlaat is in de eerste plaats 'optische' tuning, een cilinder zie je niet zitten é...

Link naar reactie

Ok er wordt dus over het algemeen akkoord gegaan he.

De prijs van een DR 177 was 135 euro, da is eigelijk niet de kop af, kweet ni wa ge voor zo'n pijp betaalt ma tzal toch ook gauw tegen de 100 euro zitten.

Voor een malossi kit wast 183 euro. En wel frappant, wilt ge precies hetzelfde voor nen 200 cc, zat ge aan 300 euro..

groetjes

Yves

Link naar reactie

Heb bij mijne PX150 de cat vervangen door een gewone Sito en het verschil is duidelijk merkbaar. Vinniger in optrekken en bij lage toeren. Aan topsnelheid veranderd inderdaad niks. Het gevoel dat er een stop in je uitlaat steekt is weg. Wil je meer topsnelheid dan is een cilinderkit de enige oplossing.

Link naar reactie
De prijs van een DR 177 was 135 euro, da is eigelijk niet de kop af, kweet ni wa ge voor zo'n pijp betaalt ma tzal toch ook gauw tegen de 100 euro zitten.Yves

Een expansieuitlaat zal al gauw een stuk duurder zijn dan 135 euro, een JL zit je snel aan 250 euro voor een gewone stalen uitlaat, de inox uitvoering kost nog een stuk meer.

Voor een malossi kit wast 183 euro. En wel frappant, wilt ge precies hetzelfde voor nen 200 cc, zat ge aan 300 euro..

Een Malossi 166 is een 'gewone' stalen cilinder, de Malossi 210 is een aluminium cilinder met Nicasil loopvlak, dat is verre van "precies hetzelfde" en daar zit 't prijsverschil in.

Link naar reactie

bij SCK hebben ze volledig gelijk. Een Sito+ steken kun je bezwaarlijk tunen noemen hé.

Wat wel is, is dat een Sito+ steken kinderspel is. Een andere cylinder etc, dat vraagt wat meer vakmanschap en kennis en daar wagen de meesten zich minder snel aan.

En een Sito+ kun je zonder al teveel problemen steken; Vanaf een cylinder, expansieuitlaat etc, moeten er ook andere zaken aangepast worden zoals spoelpoorten, sproeiers, carbu,...

Link naar reactie
heeft er al iemand zich gewaagd aan de nieuwe uitlaat van PEP-parts, die sito+ lookalike met expansion pipe allures?

Ben daar ook over aant twijfelen om die eens uit te proberen op mijn GS. Ik laat je wel iets weten als ik hem heb en al wat mee heb rondgereden.

Kan je die hier ergens krijgen of is het enkel via internet te bestellen?

Link naar reactie
Ofwel monteer je een sito en stel je de ccarbu erop af ofwel vervang je heel de handel (carbu, krukas, cilinder, uitlaat en koppeling) met onderdelen die op elkaar zijn afgestemd en dus optimaal samenwerken. Of je blijft er gewoon vanaf.

Greetz

jij praat je eigen toch altijd tegen.

in het ene topic kom je met veel blabla vertellen, dat je door enkel een andere pijp te steken veel vermogen winst hebt, en in het andere topic praat je helemaal anders...

Link naar reactie
Ofwel monteer je een sito en stel je de ccarbu erop af ofwel vervang je heel de handel (carbu, krukas, cilinder, uitlaat en koppeling) met onderdelen die op elkaar zijn afgestemd en dus optimaal samenwerken. Of je blijft er gewoon vanaf.

Greetz

jij praat je eigen toch altijd tegen.

in het ene topic kom je met veel blabla vertellen, dat je door enkel een andere pijp te steken veel vermogen winst hebt, en in het andere topic praat je helemaal anders...

Een race cilinder monteren zonder aangepaste uitlaat en carbu haalt zeer weinig uit bedoelde ik met deze post.

Met een andere uitlaat kan je vermogen winnen, hoeveel hangt van het type motor af, wat er allemaal in de originele uitlaat zit (catalysator,..) en hoe deze is opgebouwd.

Link naar reactie
Een race cilinder monteren zonder aangepaste uitlaat en carbu haalt zeer weinig uit bedoelde ik met deze post.

Met een andere uitlaat kan je vermogen winnen, hoeveel hangt van het type motor af, wat er allemaal in de originele uitlaat zit (catalysator,..) en hoe deze is opgebouwd.

Niet helemaal waar. Liever een Malossi/DR/POLINI met standaard pot, dan standaard cylinder met expansiepijp. Die gewone pot heeft lekker veel koppel onderaan. Zo'n expansie rijdt heel anders, geen koppel, en vermogen op hoge toeren = niet leuk in stadsverkeer.

Soit ieder zijn ding.

Link naar reactie

Een andere uitlaat steken, kan effect hebben. Zeker als de standaard 1 met cat. is.

Een andere cilinder heeft ook redelijk wat effect.

Maar als je begint te combineren. Kan je meestal beter de hele mikmak doen. Om het maximum uit je onderdelen te halen. Cilinder, pijp carburator, krukas aanpassen of vervangen, poorten aanpassen, reed-valve steken,..

Dit hangt af van de gebruikte stukken, wat je er nog aan moet veranderen of aanpassen.

Als je het mij vraagt, kun je best beginnen met een andere cilinder. (dr ofzo)

Link naar reactie

Ik zou wel graag wat vermogenswinst hebben. Maar ik ben niet van zin om de hele mikmak te veranderen, die investering is het mij niet waard.

Maar zouden jullie het dan waard vinden om zo'n dr 177 te steken? En mijn schrik is, dat ik die laat steken, en dan blijkt dat de scooter toch niet meer zo optimaal loopt en dat ze dan tege u zeggen jah kzou toch een andere uitlaat proberen. En dan hebt ge een andere uitlaat en dan: jah misschien toch uw krukas vervangen, enz...

m.a.w. : Is het nuttig prijs/prestatie gewijs om enkel en alleen een dr 177 te steken.

bedankt,

Yves

Link naar reactie
m.a.w. : Is het nuttig prijs/prestatie gewijs om enkel en alleen een dr 177 te steken.

bedankt,

Yves

Als je wil dat je vespa nog betrouwbaar is dan raad ik dit tenstelligste af, tenzij je dus meer doet dan enkel de cilinder veranderen. Ik spreek uit ondervinding!

Link naar reactie
m.a.w. : Is het nuttig prijs/prestatie gewijs om enkel en alleen een dr 177 te steken.

bedankt,

Yves

Als je wil dat je vespa nog betrouwbaar is dan raad ik dit tenstelligste af, tenzij je dus meer doet dan enkel de cilinder veranderen. Ik spreek uit ondervinding!

Ik denk dat jij gewoon pech gehad hebt EriX, maar ik weet van geen enkele ander DR177 die hetzelfde probleem gehad heeft... Nu, de eerlijkheid gebied mij daar direct bij te vermelden dat de meeste ook niet de kilometers doen die jij met de jouwe gedaan hebt aan het tempo dat jij het deed.

Maar ik zou een DR177-kit zeker durven aanraden, als je niet van plan bent een grote carbu, expansieuitlaat en racekrukas te steken.

Direct uit de doos geeft de DR177 een aangename toename in vermogen, vooral koppel onderin, en dit zonder direct de betrouwbaarheid te beïnvloeden. De Malossi heb ik zelf geen ervaring mee, maar ik vermoed dat die niet optimaal functioneert zonder grote carbu en uitlaat, en de Polini heeft op lange termijn problemen met de piston die durft breken ter hoogte van de transfergaten

Link naar reactie

ik rij nu met een sprint met px blok en sip expansie uitlaat.

kleine aanpassing in carburator en ik moet zeggen dat het toch vlotter gaat.

koppel onderin is wel weg.

De sound mag er wel zijn.

Enige probleem is dat de remmen nu niet meer voldoen.

volgende op de lijst is cilinderkit en remrevisie(schijfrem op sprint?)

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...