Ga naar inhoud
Vespaforum.be

bandenspanning


Bo

Aanbevolen berichten

  • 1 maand later...

Ik zet in mijne voorste band maar 1,2 bar

Komt minder hard aan en rijd aangenamer ;)

Zijn er waarschijnlijk nog wel die dit doen, niet?

Link naar reactie

Heb net ook ene gekocht en de dealer zei tegen ons 2,2 v. en a.

Hangt volgens mij ok een beetje af of je met z'n twee veel rijd of alleen.

Ook volgens eigen ervaring en goesting denk ik?

Ik zou zeggen test het een beetje zelf uit zolang je maar niet onder de voorschriften gaat !!

Succes.

Link naar reactie

Eigenlijk is het vrij simpel: als het achterste van de vespa ligt "te dansen" terwijl je rijdt moet je de druk vergroten, als je elk putje in het wegdek voelt als een belasting op je ruggegraat staat de band te hard. Vooraan: als je wiel in de bochten de neiging heeft om weg te schuiven, moet je de druk iets verminderen, als je elk putje voelt in je armen best iets meer druk geven. Groetjes, nero.

Link naar reactie

Maar nog belangrijker vind ik de banden. Tot deze week tufte ik rond met een GTS125 met SAVA's op. De bandenspanning is altijd te veel of te weinig: weinig druk en ik had last van "wheel wobble" te hard en ik schoof steeds vooraan weg.

Sinds een paar dagen heb ik een GTS250 met Pirelli "god weet welke" en plots heb ik dat probleem niet meer. Is het nu de motor of de banden??? Vooraan zit er 1.9 en achteraan 2.0 in. Groeten, Teckel.

Eigenlijk is het vrij simpel: als het achterste van de vespa ligt "te dansen" terwijl je rijdt moet je de druk vergroten, als je elk putje in het wegdek voelt als een belasting op je ruggegraat staat de band te hard. Vooraan: als je wiel in de bochten de neiging heeft om weg te schuiven, moet je de druk iets verminderen, als je elk putje voelt in je armen best iets meer druk geven. Groetjes, nero.
Link naar reactie
  • 10 maanden later...

die standaard sava bandjes lijken mij ook maar rommeldingen, eenmaal uit mn rodage van 1000km ga ik mij toch denk ik betere bandjes opleggen...

1,2 vooraan lijkt mij erg weinig hoor... ik sta nu op 2 en 2,2 maar ik denk vooraan 1,8 te nemen, gisteren over een putdeksel gereden die 2 centimer lager lag dan het wegdek aan een 60 per uur, ik dacht da me vespa in 2 gebroke was...

Link naar reactie

denk ik ooK. Ik heb Pirellibandjes en had ze na deze winter wat bijgeblazen en ook het gevoel dat ik in de bochten geen weg meer hield. Ik ga er dus wat lucht weer uitlaten.

Let wel: die Pirellibandjes verslijten volgens mij wat sneller... Doch veiligheid boven alles!

Link naar reactie
  • 3 jaren later...

Ik rakel hier misschien een oude post op, maar ik zit toch met een dilemma ivm bandenspanning.

Volgens het boekje is de correcte bandenspanning van mijn Vespa (een LX 125 ie) 1,6 vooraan en 2,0 achteraan. Bij een onderhoud heeft mijn garagist vastgesteld dat de bandenspanning van mijn Vespa te sterk was gedaald (mijn fout, niet voldoende gecontroleerd) tot 1,6 achteraan. Hij heeft mijn banden dan maar bijgepompt tot 1,7 vooraan en 2,1 achteraan, dus 0,1 meer dan in het boekje, omdat dit toch vanzelf vrij snel terug zakt.

Op vlakke en droge baan kon ik voelen dat dit bepaalde voordelen had: minder rolweerstand, dus gemakkelijker op snelheid komen, hogere top,... Maar op hobbelige en natte baan vond ik dit eerlijk gezegd een ramp. Het leek alsof mijn Vespa bij ieder bultje of putje van de weg kon vliegen (en ik heb nochtans Bitubo dempers voor en achter), alsof de grip en het rijcomfort volledig weg waren... Dit voelde eerlijk gezegd minder veilig aan dan toen de bandenspanning te laag was.

Ik het de bandenspanning dan terug wat verlaagd naar 1,6 vooraan en 1,8 achteraan en ik had onmiddellijk terug een veilig en comfortabel gevoel op de Vespa.

Dus vandaar mijn dilemma: wat doe ik best, netjes de voorschriften van het boekje volgen (hogere bandenspanning) of afgaan op mijn gevoel (iets lagere bandenspanning)???

Ter aanvulling: ik ben een relatieve lichtgewicht (66 kg) en rij nooit duo.

Link naar reactie

Euhmm...misschien just wel,mijn ervaringen met Bitubo's zijn ni zo schitterend,kmoet er wel bij vermelden op mijn classics weliswaar ( die allemaal verkocht zijn),,,in die zin dat ik die nooit naar wens kreeg afgeregeld en naar mijn normen altijd bikkelhard waren,ik deelde deze mening met nog een paar scooteristen,waarvan sommige toch het " karakter" hadden om ze er toch op te laten steken i.p.v deze te vervangen door goedkopere soepelere veringen...en blijkbaar na een paar duizend km's begonnen die Bitubo's dan toch wat redelijker ( lees soepeler door slijtage) te worden...nu ik weet niet wat die Bitubo's voor LX'en doen,kwestie van afregeling,maar misschien staan deze ook te hard afgeregeld,my2cents

CHEERS

Link naar reactie

De Bitubo's waren toch een serieuze verbetering toen ik ze liet plaatsen. Maar de bandenspanning en de veerspanning moeten blijkbaar toch wat op mekaar afgestemd zijn. Vooraan alles gelaten zoals het was, maar vooral achteraan wat zitten experimenteren. Met een bandenspanning van 2,0 mag de achterveer inderdaad wat zachter. Problem solved ;-)

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...