kurt007 Geplaatst: 4 mei 2009 Delen Geplaatst: 4 mei 2009 Dus... motorrijbewijs behalen en je mag overal rijden. Het leven kan toch simpel zijn. Link naar reactie
Sakkerju Geplaatst: 6 mei 2009 Delen Geplaatst: 6 mei 2009 Veronderstelling klopt precies...'autochtoon' voertuig binnen landsgrenzen; toegestaan die te berijden in alle landen die berijden lichte motor met B rijbewijs toestaan. Maar het is inderdaad absurd ja. In Nederland mag je met B louter op een 50cc...of "natuurlijk" op een MP3 LT 400cc over de strada tussen de files door :-S En mocht iemand toevallig ALLEEN motorrijbewijs A hebben en geen auto B...dan mag deze WEL op een 'echte' MP3 maar weer niet op een MP3 LT rijden. Wetten zijn wetten toch :-( Link naar reactie
josse Geplaatst: 6 mei 2009 Delen Geplaatst: 6 mei 2009 ben je zeker dat de MP3 LT in NL op de snelweg mag ? In B toch niet (quads ook niet). Link naar reactie
Sakkerju Geplaatst: 6 mei 2009 Delen Geplaatst: 6 mei 2009 Alle berichten wijzen erop...zelfs op TV genoemd door de landelijke verkeersofficier verkeersveiligheid (Koos Spee) Heeft dus een auto kenteken, zonder gordel dus wel helmplicht. 'Garage' belangenvereniging Bovag heeft ervoor gezorgd dat de MP3 LT wel een béétje als motorfiets mag tellen, voor de wet: Je mag er ook mee tussen de filerijen door net als een motorrijder. http://www.verkeerenwaterstaat.nl/onderwerpen/vervoermiddelen/bijzondere/de_verschillende_voertuigen/quad/ Op de (snel)weg: Met de quads die aangemerkt worden als driewielig motorrijtuig of auto (en een kenteken hebben) mag u de autosnelweg en de autoweg op. Dan moet het voertuig wel de voor die wegen vereiste minimumsnelheid kunnen halen. Het gebruik van de autosnelweg is alleen toegestaan voor bestuurders van een motorvoertuig waarmee met een snelheid van tenminste 60 km/u kan worden gereden. Link naar reactie
RoflGts300 Geplaatst: 8 mei 2009 Delen Geplaatst: 8 mei 2009 Rare jongens die nederlanders! Link naar reactie
Pepone Geplaatst: 11 mei 2009 Delen Geplaatst: 11 mei 2009 Rijbewijs A is vereist voor alle bestuurders van een motorfiets waarvan de cilinderinhoud + 50cm3 (+50cc) is, < 25 kw en < 0,16 kw/kg **, > 25 kw en > 0,16 kw/kg * Het rijbewijs cat. B is ook geldig als men 2 j. een rijbewijs B heeft, doch de max. cilinderinhoud mag niet meer dan 125 cm3 (125cc) bedragen en een max. vermogen van 11 KW ** en is enkel geldig in België. Leeftijd : **18 jaar - *21 jaar (of 2 jaar A < 25 kw en < 0,16 kw/kg) http://verkeerweb.be/rijbewijs/inhoudstabel.html Link naar reactie
r0bk3 Geplaatst: 11 mei 2009 Delen Geplaatst: 11 mei 2009 weten ze het zelf wel?? :s Wanneer is de laatste nieuwe wetswijziging dan geweest, omtrent die grensoverschrijding.. Link naar reactie
Gette Geplaatst: 12 mei 2009 Delen Geplaatst: 12 mei 2009 seg zeveraars. De wet is heel duidelijk! Link naar reactie
vespone Geplaatst: 12 mei 2009 Delen Geplaatst: 12 mei 2009 Rijbewijs halen is idd de beste optie. Het is wel een duur grapke voor af en toe eens de grens over te steken. Link naar reactie
tigrotto Geplaatst: 1 juni 2009 Delen Geplaatst: 1 juni 2009 nieuwe groep op Facebook: Ik wil ook rijden in het buitenland met 125cc en rijbewijs B wordt lid van deze groep! heb ook al een mail gestuurd naar Vincent Van Quickenborne via Facebook, is voorstander van 'eenvoud' zie zijn website http://www.kafka.be/ het kan maar helpen hé ;-) Link naar reactie
fajes Geplaatst: 2 juni 2009 Delen Geplaatst: 2 juni 2009 ge moogt allemaal blij zijn dat ge hier moogt rondrijden met een 125cc met uw AUTOrijbewijs. maar nee, zagen, want het is nooit genoeg... wilde uw eigen bezighouden met MOTORscooters haal dan uw rijbewijs hé zeveraars! ge krijgt ne vinger en ge wilt direct een heel hand! Link naar reactie
Sakkerju Geplaatst: 3 juni 2009 Delen Geplaatst: 3 juni 2009 Als 'Ollander zou ik dus wel mogen zagen toch? Het motorrijbewijs geintje heeft me afgelopen zomer maar liefst 1400 EURO gekost...theorie opnieuw (na 20 jaar), bijzonder verrichtingen en verkeersdeelname examens...wel meteen geslaagd gelukkig. En dat allemaal om hier in NL op mijn 150 Sprint Veloce scooterke te mogen rijden. Of toch maar niet zagen, want hier mag je dan weer wel zonder helm legaal op een Vespa (klasse A)...ook niet de grens over...ha ha Link naar reactie
bws23 Geplaatst: 8 januari 2010 Delen Geplaatst: 8 januari 2010 om even nog een vraag te stellen ivm een 125cc het rijbewijs B: mag je hiermee iemand voeren? groeten Link naar reactie
Twostroke Geplaatst: 10 januari 2010 Delen Geplaatst: 10 januari 2010 Je mag met een rijbewijs B rijden in de landen waar ze dezelfde uitzondering/regeling hebben als hier. Bij mijn weten is dit het geval in Frankrijk, en niet in Nederland Ooit eens gelezen in Motor & Toerisme Link naar reactie
Wutsie75 Geplaatst: 10 januari 2010 Delen Geplaatst: 10 januari 2010 Neen, kijk en lees nog es goed de uitleg van BULLDOG op de eerste pagina van dees topic... Link naar reactie
bardi Geplaatst: 10 januari 2010 Delen Geplaatst: 10 januari 2010 Is er iemand die de Franse taal machtig is én zin heeft om de nodige instantie in Frankrijk op te sporen en vervolgens aan te schrijven?? Kwestie van dit topic hier in duidelijkheid te kunnen afronden.. Denk dat menig vespist(e) dit ten zeerste zal apprecieren... Ik alvast zeker.. Link naar reactie
bardi Geplaatst: 10 januari 2010 Delen Geplaatst: 10 januari 2010 @wutsie : ik zal dan maar aannemen dat bulldog zich goed geinformeerd heeft en het dus niet is toegelaten... Blijft, voor mij althans, wel een vreemd wettelijk kader, nl ginder dus wel mogen rijden met 125cc die daar gehuurd of geleend is maar niet met een voertuig dat in Belgie is ingeschreven... ..Groeten, Bardi Link naar reactie
mgent Geplaatst: 10 januari 2010 Delen Geplaatst: 10 januari 2010 @Bardi: Het is geen vreemd wettelijk kader, de Belgische wetgeving stelt heel duidelijk dat je met je B rijbewijs en een Belgische nummerplaat niet over de grens mag. Als een ander land toelaat dat je met een Belgische B rijbewijs daar een scooter of motor huurt en dat dan wel geldig is, is dat hun wet en hun verantwoordelijkheid. Ik heb in het verleden al getracht dit allemaal op papier te krijgen via de Franse ambassade, maar er is nooit enig antwoord op gekomen. Link naar reactie
Primus primavera Geplaatst: 11 januari 2010 Delen Geplaatst: 11 januari 2010 Hierbij nog eens de bevestiging van deze wet door de politie van Lier Geachte heer, Wat betreft de Belgische wetgeving kan ik u melden dat men voor het besturen van een motorfiets van 125 cc men in het bezit moet zijn van een motorrijbewijs (Categorie A) of voor zover het af te leggen traject beperkt blijft tot het territorium van het Koninkrijk (dus enkel in België) men in het bezit moet zijn van een autorijbewijs (minstens categorie sedert minstens twee jaar. De wetgeving in de andere Europese landen dient u land per land na te kijken. Ik vermoed echter dat men niet in het buitenland mag rijden met een motorfiets 125 cc indien er geen goedkeuring is in het rijbewijs (stempel) voor de categorie A Met vriendelijke groeten, Rudi Goor Lokale Politie Lier Paradeplein 1 - 2500 Lier tel: 03/ 491 44 00 www.politielier.be U heeft onze aandacht! Link naar reactie
mr160 Geplaatst: 11 januari 2010 Delen Geplaatst: 11 januari 2010 U heeft onze aandacht! Dat klinkt best dreigend! Hoe je dat opvat zegt waarschijnlijk veel over de lezer ervan Link naar reactie
Twostroke Geplaatst: 15 januari 2010 Delen Geplaatst: 15 januari 2010 Ze vermoeden ... En wat als je nu tot aan de grens rijd, hem opheft en weer neerzet in Frankrijk? Maar ik vond idd ook dit: INTERPRETATIEVE MEDEDELING VAN DE COMMISSIE BETREFFENDE HET RIJBEWIJS IN DE EU (2002/C 77/03 - PB 28.3.2002) Punt B3 - vierde streepje Het besturen van een voertuig van categorie A1 met rijbewijs B — artikel 5, lid 3, onder Lidstaten mogen personen met een rijbewijs B toestaan een lichte motorfiets (die zou behoren tot subcategorie A1) te besturen, mits het voertuig de nationale grenzen niet overschrijdt. Onderstaand overzicht heeft alleen betrekking op lidstaten die bovengenoemd recht ingevoerd hebben en beschrijft de aanvullende eisen: België: twee jaar praktijkervaring met rijbewijs B Spanje: twee jaar ervaring met rijbewijs B en een theorie-examen Frankrijk: twee jaar ervaring met rijbewijs B. Een vrijwillige training van 6 uur wordt momenteel overwogen. De training kan in de toekomst verplicht worden Italië: het recht is als zodanig ingevoerd zonder aanvullende eisen Oostenrijk: vijf jaar ervaring met rijbewijs B en 6 uur verplichte praktijktraining. Nederland heeft bij mijn weten zulke uitbreiding niet ingevoerd tot op heden Jammer dat motoren en toerisme de bal mis slaat... Link naar reactie
JoeVespa Geplaatst: 15 januari 2010 Delen Geplaatst: 15 januari 2010 "ik vermoed" is wel ni slecht :-) Link naar reactie
Driesb Geplaatst: 7 februari 2010 Delen Geplaatst: 7 februari 2010 Dus in Italië maken ze er niets uit? Als ik me laat afzetten met een busje in Nederland en daar de trein neem (zonder mijn LML te starten in Nederland) tot in Italië mag ik daar rijden? (Zoniet ga ik tegen Augustus mijn A-rijbewijs proberen te halen.. Duur grapje, maar dan is het nu eenmaal zo!) Link naar reactie
josse Geplaatst: 8 februari 2010 Delen Geplaatst: 8 februari 2010 @Dries : het mag niet met je eigen Vespa. Je mag er daar wel een huren. Raar, ja. Waar, ja. Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Gearchiveerd
Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.