Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Startprobleempje px 125


Yves px

Aanbevolen berichten

Ik heb de laatste tijd een beetje een dubieus probleempje.

Mijne px staat in de garage binnen, en die start gelijk een klok. Maar wat ik nu al verschillende keren aan de hand heb gehad is, ik rijd ne kilometer of 3 naar de kameraad, zet em daar stil, vertrek halfuurke later en hij start nimer.

De eerste keer dacht ik dat em lucht trok en hebkt spanriemke rond mijn benzine leiding eens aangevijsd. En toen startte hij opeens weer. (maar dat had volgens mij niets te maken met mijn acties)

De tweede keer hebk em een tijdje laten staan en ging em een uur later opeens weer.

En nu gister weer. Hebk em probere aan te lopen, en na 15 keren proberen gaat em, heel fel tegen zen goesting. Hij pruttelde heel fel,hebk blijven vol gas geven voor 20 seconden en toen heel opeens precies alsof em tegoei aan ging. vroem vroem vroem en gaf het geluid dat ik zo graag hoor. En toen was het weer voorbij.

Nu ik heb het gevoel dat het niks mechanisch scheelt maar dat er iets is wat ik verkeerd doe.

Waar het aan kan liggen:

- ik start altijd met choke..

- ik laat altijd mijn benzineleiding open, tenzij ik em twee dage ofzo niemer start

- hij heeft ne schuine poot..

kan dat met een van die dingen te maken hebbe? Want ik heb zo de indruk dat em verzuipt of juist te weinig benzine krijgt als ik em probeer te starten

Link naar reactie

Maar wat is warm nu ?

in deze temperaturen is dat na een ritje van 3km 30m later toch wel afgekoeld hoor

Als ik met de automaatmotoscooter (wat een woord :-) ), een kleine km afleg en 10m later weer vertrek , slaat de autochoke toch ook weer aan hoor

Link naar reactie
is ni waar e.

choke dient alleen voor koude start.

als hij warm is moet je gewoon kunnen starten.

greets

jaja dat is waar, maar ik bedoel stel hij is warm en ik zet de choke desalniettemin toch aan, ook dan zou hij moeten starten? Dus aan het feit dat ik de choke altijd aanzet ligt t niet? ofwel?

Link naar reactie

hij krijg juist minder lucht als je de choke gebruikt, maar dat komt op hetzelfde neer hoor.

probeer volgende keer eens gewoon zonder choke te starten.

misschien dat de schuine poot er ook wel iets mee te maken heeft, maar dat moet je eens aan de kenners over laten. ik dacht het hier ooit eens te hebben gelezen. probeer de zoekfunctie eens.

groeten

Link naar reactie

tis alleen als hij herstart. ksnap het eigenlijk ni goe, alsem zoveel problemen heeft als hij herstart en gebruikt maakt van de choke dan probeer je het toch eens zonder choke.

ben er bijna zeker van dat dit de oplossing is tot uw probleem. herstarten (na een half ureke is die motor ni koud terug) zonder choke.

greets

Link naar reactie

Ja hij staat in de garage idd ook op schuine poot.

Ma kijk het volgende gebeurd:

Ik start em met choke in de garage, zonder probleem. Ik rij drie kilometer, laat em halfuurtje staan. Ik probeer hem vervolgens te starten ZONDER choke, hij doet het niet. Vervolgens met choke, doet het ook niet. Dan paar keer aangelopen, dan gaat em zo ffkes flauwtjes aan, en trug uit. En dan na paar keer probere gaat em zo "tegen zen goesting" aan en ik blijf dan gas geven en na 10 seconden ofzo gaat em tegoei aan..

Ik hoop dat het nu wat duidelijker is

Edit: Ivm die schuine poot, het is natuurlijk wel zo dat in de garage staat de benzineleiding af, op de schuine poot. Ik ga erop zitten, zet em dus recht, zet de leiding open, en start na een aantal seconden.

Als ik al drie kilometer heb gereden, dan blijft de leiding open staan wanneer ik hem parkeer en zet em ook op zene schuine poot en dan zit er miss meer benzine in de carbu ofzo..

Zo ging mijn gedachtegang een beetje :) weet niet of het volslagen onzin is

Link naar reactie

Ik heb ook een px van 1978 met schuine poot. Alleen bij echte koudstart (dus na een dag of zo) gebruik ik de choke, anders nooit. Hij start altijd! Vroeger had ik jouw probleem ook maar nu ik een nieuwe cilinder heb, is dit volledig verdwenen. Mijn redenering is de volgende maar kenners mogen deze zeker te niet doen als dit niet zou kloppen; een oude cilinder met versleten segmenten verzekert niet dat alle uitlaatgassen verdwijnen uit de cilinder waardoor een "warme start" moeilijk kan worden. Bij een nieuwe cilinder is dit niet het geval. Mijn bescheiden advies: een nieuwe cilnder of op zijn minst nieuwe segmenten.

Groetjes Joost

Link naar reactie

Of omdat je dan gewoon minder compresie hebt. Doordat de zuigerspeling te groot word en de veerkracht van de segmenten te slap geworden is.

En doordat de segmenten door slijtage verder open komen staan tussen de uiteindes.

Een warme cylinder heeft op zo'n moment meer last van compresieverlies dan een afgekoelde.

Link naar reactie

Jullie uitleg kan volgens mij zeker kloppen.

Onder mijne pxke hangt wel ne volledig gereviseerde motor.. Ik heb da ni zelf gedaan maar er is mij verzekerd dat alles volledig nieuw is dus daar gaat he tniet aan liggen volgens mij.

Ik ben juist eens een beetje gaan foefelen deraan. En kmerk zelfs alsk em koud start en ffkes buiten en trug binnen rijd en em dan opnieuw wil starten MET choke dat em dat em dan direct uitvalt en ik serieus moet doen om em terug aan te krijgen.

DUS ik denk dat ik es van die choke moet afblijven :), ofwel is mijne choke een beetje TE gul met de benzine.

Zodra ik nog een incidentje heb gehad laat ik het weten, als het nu maar es wat warmer zou willen worden..

Link naar reactie

draai je benzine kraan dicht als je de motor uitzet, ik heb netzelfde met mijn p125x, blijkbaar verzuipen die gemakkelijk bij het afzetten van de motor, en draaien ze nog een paar toeren zonder ontsteking, waardoor onverbrande benzine blijft zitten in de cilinder

btw chock is lucht en geen benzine

Link naar reactie

Trouwens,

Als je een aantal keer probeert om je vespa in gang te duwen, zal er automatisch al een benzine-luchtmengsel in het carter en in de verbrandingskamer aanwezig zijn dat niet wordt verbrand. Hierdoor creëer je eigenlijk een "verzuip-effect".

Daarom zal je motor het eerst even moeilijk hebben om te draaien eens hij aanslaat, omdat het teveel aan benzine nog moet worden weggewerkt. Eenmaal dat weg is draait je motor normaal gezien terug normaal.

De choke zorgt er idd voor dat er minder lucht wordt aangevoerd, en zo wordt er automatisch meer brandstof aangezogen via de carbu in het carter.

Ik zou eens proberen om voor je je wespje stillegt eerst de benzinekraan dicht te doen.

Maar zeker en vast altijd de benzine kraan dichtdraaien als hij stilstaat, zelfs al is het voor 5 min. Beschouw het als een gewoonte! Bij het starten zou ik misschien altijd eerst eens proberen zonder choke.

staun

Link naar reactie

ah dat zou wel goed kunnen stanman. dan ga ik idd zoals staun zegt, als ik stop de kraan dicht doen en dan het contact uit. En dan sowieso zo weinig mogelijk de choke gebruiken.

Maar wat bedoel je met choke=lucht? De choke open wilt toch zeggen dat er meer benzine in verhouding met lucht in de motor komt? of word ik gek?

En toch iedereen eens even bedanken voor de vele reacties, ben al veel wijzer!

groetjes

Yves

Link naar reactie
Maar wat bedoel je met choke=lucht? De choke open wilt toch zeggen dat er meer benzine in verhouding met lucht in de motor komt? of word ik gek?

En toch iedereen eens even bedanken voor de vele reacties, ben al veel wijzer!

groetjes

Yves

Nee hoor , dat klopt , er komt meer (verhoudingsgewijs dan) benzine dan lucht naar je carbu

Je kan (en op de meeste carbu's is dit zo)zien :

er is achteraan een (rond) plaatje dat horizontaal staat als de choke toe is , zet je de choke open , dan draait dit plaatje zodat het verticaal komt de staan en dus de achterkant (naar je luchtfilter toe) afsluit

Link naar reactie
Is je startprobleem al opgelost?

Het zou ook je bougie kunnen zijn.

Best vervangen (kost niks)

Het probleem doet zich enkel voor na een ritje, de eerste keer start hij altijd.

En met dit weer rij ik liever niet rond (zout op de baan en glad enzo) dus ik heb nog niet echt kunnen testen. maar ik zal jullie up to date houden, miss dat het er zondag van komt.

greetz

Link naar reactie
Volgens mij blijft je vlotternaald hangen of is je vlotter lek. Dan kan een van de verschijnselen je startprobleem zijn.

Wat doet een vlotter juist? en waarom gebeurt het dan niet als ik em voor de eerste keer start?

greetz

Yves

kortweg zorgt die combinatie ervoor dat je benzine niet permanent blijft doorlopen.

Het zou kunnen dat je na een korte rit er benzine blijft doorsijpelen in je carter, waardoor die beetje verzuipt. (of door je scheve pikkel)Als je lang genoeg wacht, verdampt dat wel, waardoor je na bv een uurtje wel vlot kan starten.

Probeer eens je naftkraan toe te zetten totdat je motor stilvalt. Wacht 2 min. Nafkraan openzetten. Start hij dan warm wel, is het 99% zeker de vlotter/-naald.

Lost dat je probleem niet op, dan zou ik eens naar de bobijn kijken. Ik heb ergens eens gelezen dat goedkope after-market bobijnen dat probleem kunnen geven.

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...