Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Zinkbehandeling benzinetank ?


Geert_

Aanbevolen berichten

Hoi,

Vooraleer over te gaan tot de behandeling van de benzinetank na het ontroesten ervan ben ik even informatie gaan inwinnen.

Ik wou, zoals René had gesteld in zijn post, epoxy met verharder gebruiken.

De verkoper van de speciaalzaak vreest echter dat epoxy in de benzinetank zal aangetast worden. Hij gelooft eerder in een zinkbehandeling van de tank. Er bestaat een vloeibare zink van Zinga-metal (Nazareth) die misschien bruikbaar zou zijn.

Iemand een mening over/ervaring met de zinkbehandeling ?

Link naar reactie

De 2 componenten hars die ik heb heeft nog nooit negatieve reactie gekregen.

Gebruiken die dit bij mij al komen halen hebben kunnen ervan meespreken.

Zeer goed spul.

Zink zal ook wel goed zijn maar dan moet je toch nog ontroesten hé.

Een kit bij mij is met ontroester erbij.

Vgr nico

Link naar reactie

de ontroester is een chemisch product en na de tank te doen kun je het zeker nog gebruiken.

Je hoeft dan enkel de tank met oude bouten en moeren te vullen zo'n 2 handjes vol en dan het spul erin doen en goed schudden.

indien je over een betonmolen beschikt kan je de tank binnenin de trommel vastbinden en die dan een kwartier of halfuur laten draaien.

De tank laat je dan nog een 3tal uur rusten in zijn vloeistof.

Vgr nico

Link naar reactie

inderdaad geert dank je zeer goed spul,nog nooit problemen mee gehad...

De ontroester is op basis van fosfor.

De hars maakt dat de tank niet meer of beter nooit meer kan roesten binnenin.

Heb er nu toch al zo'n 14 gedaan...

Zelf zeer goed bij oude moto's en als de een ongeval hebben en de tank is gedeukt blijft naar het schijnt de hars intact en kraakt niet.

Het kan natuurlijk altijd als de deuk te groot is.

Maar tegen dat er een deuk in een tank van een vespa is dan zou de vespa toch al pertotal zijn denk ik.

Vgr nico

Link naar reactie

moesten er liefhebbers zijn ik moet deze week nog een bestelling doen dan bestel ik er weer een paar bij,gelieve dan te mailen.

Kit voor een gewone vespa tank.

Link naar reactie

Zeg Nico.Weet je nog vorig jaar toen we naar Ninove vertrokken,dan hebben we eerst nog een gaatje in mijn Benzinedop moeten boren.Nu zie ik dat op de benzinetank een nieuwe dop staat zonder gat erin.Zelfde model.Denk dat dat een grote reden was waar voor de scooter is verkocht want die persoon had al 3 andere carburators gekocht.Als hij opnieuw klaar is een grondige test rit maken en hopen dat er geen andere problemen zijn.

Link naar reactie

inderdaad dat weet ik nog hihi een leuke tijd toen lol.

Kan wel zijn 3 carbu's??? amaaii

Link naar reactie

Na wikken en wegen heb ik toch voor de zinkbehandeling gekozen.

De producent van de vloeibare zink garandeert immers dat het permanent contact met brandstof geen probleem vormt.

Op de verpakking van de vloeibare zink staat bovendien dat het product zelfs op roest (!) mag worden aangebracht.

Niettegenstaande werd het roest zo veel als mogelijk verwijderd met behulp van ontroester vooraleer de zinksubstantie aan te brengen.

Link naar reactie
  • 7 maanden later...

Ervaring leert ...

Niettegenstaande de uitdrukkelijke verzekering dat de zinkbehandeling "uitermate geschikt" is voor de bescherming van de benzinetank dien ik vast te stellen dat de zink oplost in de benzine ...

Dus zat er niets anders op dan de tank te demonteren, uitkuisen en een ander product te zoeken. Het product dat verkrijgbaar is bij "renoretro" verschaft levenslange garantie. De keuze is dan ook vlug gemaakt.

Geert.

Link naar reactie

Mooi resultaat heb je daar bereikt.

In mijn bezinetank (GS 150) zit echter een tussenschot. Zo kan ik niet kan nagaan hoe proper de tank is achter dat tussenschot.

Zo lang je regelmatig gebruik maakt van je vespa is er m.i. geen probleem met een tank die enkel gekuist is; als je vespa echter een tijdje stil staat zou de roestvorming opnieuw de kop kunnen opsteken.

Vandaar dat ik toch liever de volledige behandeling uitvoer en de tank voorzie van een harslaag waar ik levenslange garantie op krijg.

Link naar reactie
  • 5 jaren later...

Tank Cure is gewone epoxy. Kost véél te veel voor wat het is. Gewoon hars en verharder halen bij de lokale epoxyboer. Eventueel zelfs vragen om de juiste verhoudingen al bij elkaar te doen. Kan je enkele uren verwerken. 

 

De enige negatieve ervaring die ik heb met Epoxy (het was zelfs Tank Cure):

Bij voertuigen die lang stilstaan met de benzinetank afgesloten (3 jaar bij mij) kunnen de dampen in de tank inwerken op het product. In dat geval kan de epoxy aangevreten worden (rond de benzinedop in mijn geval). Simpele oplossing, de tankdop niet volledig sluiten, maar gewoon los op de tank laten liggen. Eventueel met een doekje ertussen om vuil en stof tegen te houden. 

 

Als de tank regelmatig eens open gaat heb je dit probleem niet. Dan zijn de dampen minder agressief.

Link naar reactie

Tank cure is een totaalpakket, ttz: fosforzuur, detergent en epoxy. Duur misschien wel, maar als je zelf gaat mengen loop je het risico dat je de verkeerde verhoudingen gebruikt en niet op de juist manier werkt.

 

Wie een leek is op chemiegebied is beter af met zo'n setje.

 

Groetjes, nero.

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...