Geert_ Geplaatst: 24 december 2007 Delen Geplaatst: 24 december 2007 Hoi, Vooraleer over te gaan tot de behandeling van de benzinetank na het ontroesten ervan ben ik even informatie gaan inwinnen. Ik wou, zoals René had gesteld in zijn post, epoxy met verharder gebruiken. De verkoper van de speciaalzaak vreest echter dat epoxy in de benzinetank zal aangetast worden. Hij gelooft eerder in een zinkbehandeling van de tank. Er bestaat een vloeibare zink van Zinga-metal (Nazareth) die misschien bruikbaar zou zijn. Iemand een mening over/ervaring met de zinkbehandeling ? Link naar reactie
renoretro Geplaatst: 24 december 2007 Delen Geplaatst: 24 december 2007 De 2 componenten hars die ik heb heeft nog nooit negatieve reactie gekregen. Gebruiken die dit bij mij al komen halen hebben kunnen ervan meespreken. Zeer goed spul. Zink zal ook wel goed zijn maar dan moet je toch nog ontroesten hé. Een kit bij mij is met ontroester erbij. Vgr nico Link naar reactie
Geert_ Geplaatst: 24 december 2007 Auteur Delen Geplaatst: 24 december 2007 Nico, Is die ontroester een zuiver chemisch product of dient er bovendien een mechanische reiniging te gebeuren ? PS : kan je mij de prijs eens mailen ? (opgelet : nieuw e-mailadres-zie profiel Geert. Link naar reactie
Chris Geplaatst: 24 december 2007 Delen Geplaatst: 24 december 2007 Ik gebruikte voor mijn tank, tank-cure. Perfect spul. Reinigen, ontroesten en coaten. Link naar reactie
renoretro Geplaatst: 26 december 2007 Delen Geplaatst: 26 december 2007 de ontroester is een chemisch product en na de tank te doen kun je het zeker nog gebruiken. Je hoeft dan enkel de tank met oude bouten en moeren te vullen zo'n 2 handjes vol en dan het spul erin doen en goed schudden. indien je over een betonmolen beschikt kan je de tank binnenin de trommel vastbinden en die dan een kwartier of halfuur laten draaien. De tank laat je dan nog een 3tal uur rusten in zijn vloeistof. Vgr nico Link naar reactie
Iso Geerto Geplaatst: 27 december 2007 Delen Geplaatst: 27 december 2007 Dat spul van bij de Nico is prima hoor.Heb de benzinetank van mijn Iso scooter er mij gedaan en nog steeds perfect. Link naar reactie
renoretro Geplaatst: 27 december 2007 Delen Geplaatst: 27 december 2007 inderdaad geert dank je zeer goed spul,nog nooit problemen mee gehad... De ontroester is op basis van fosfor. De hars maakt dat de tank niet meer of beter nooit meer kan roesten binnenin. Heb er nu toch al zo'n 14 gedaan... Zelf zeer goed bij oude moto's en als de een ongeval hebben en de tank is gedeukt blijft naar het schijnt de hars intact en kraakt niet. Het kan natuurlijk altijd als de deuk te groot is. Maar tegen dat er een deuk in een tank van een vespa is dan zou de vespa toch al pertotal zijn denk ik. Vgr nico Link naar reactie
renoretro Geplaatst: 28 december 2007 Delen Geplaatst: 28 december 2007 moesten er liefhebbers zijn ik moet deze week nog een bestelling doen dan bestel ik er weer een paar bij,gelieve dan te mailen. Kit voor een gewone vespa tank. Link naar reactie
Iso Geerto Geplaatst: 28 december 2007 Delen Geplaatst: 28 december 2007 Zeg Nico.Weet je nog vorig jaar toen we naar Ninove vertrokken,dan hebben we eerst nog een gaatje in mijn Benzinedop moeten boren.Nu zie ik dat op de benzinetank een nieuwe dop staat zonder gat erin.Zelfde model.Denk dat dat een grote reden was waar voor de scooter is verkocht want die persoon had al 3 andere carburators gekocht.Als hij opnieuw klaar is een grondige test rit maken en hopen dat er geen andere problemen zijn. Link naar reactie
renoretro Geplaatst: 29 december 2007 Delen Geplaatst: 29 december 2007 inderdaad dat weet ik nog hihi een leuke tijd toen lol. Kan wel zijn 3 carbu's??? amaaii Link naar reactie
Geert_ Geplaatst: 30 december 2007 Auteur Delen Geplaatst: 30 december 2007 Na wikken en wegen heb ik toch voor de zinkbehandeling gekozen. De producent van de vloeibare zink garandeert immers dat het permanent contact met brandstof geen probleem vormt. Op de verpakking van de vloeibare zink staat bovendien dat het product zelfs op roest (!) mag worden aangebracht. Niettegenstaande werd het roest zo veel als mogelijk verwijderd met behulp van ontroester vooraleer de zinksubstantie aan te brengen. Link naar reactie
Geert_ Geplaatst: 17 augustus 2008 Auteur Delen Geplaatst: 17 augustus 2008 Ervaring leert ... Niettegenstaande de uitdrukkelijke verzekering dat de zinkbehandeling "uitermate geschikt" is voor de bescherming van de benzinetank dien ik vast te stellen dat de zink oplost in de benzine ... Dus zat er niets anders op dan de tank te demonteren, uitkuisen en een ander product te zoeken. Het product dat verkrijgbaar is bij "renoretro" verschaft levenslange garantie. De keuze is dan ook vlug gemaakt. Geert. Link naar reactie
mr160 Geplaatst: 18 augustus 2008 Delen Geplaatst: 18 augustus 2008 Ghe - dus een wijze les: luister naar het forum, niet naar de verkoper Link naar reactie
Sebacmoi Geplaatst: 18 augustus 2008 Delen Geplaatst: 18 augustus 2008 moesten er liefhebbers zijn ik moet deze week nog een bestelling doen dan bestel ik er weer een paar bij,gelieve dan te mailen.Kit voor een gewone vespa tank. Hey Renoretro, wat vraag je voor die hars? zou voor een tank vespa GL nodig hebben? Thx Sebastian Link naar reactie
Gette Geplaatst: 18 augustus 2008 Delen Geplaatst: 18 augustus 2008 Bij Vosschemie kost dat een goei 20€... Link naar reactie
Geert_ Geplaatst: 18 augustus 2008 Auteur Delen Geplaatst: 18 augustus 2008 Voor 39,30 wordt een set (ontroester en hars !)toegestuurd aan huis. @ MR 10 : niemand had ervaring met zink en ik had veel te weinig tijd om tot bij Nico te raken. Dus het was het proberen waard maar bleek niet te voldoen. Link naar reactie
Dakke Geplaatst: 18 augustus 2008 Delen Geplaatst: 18 augustus 2008 Dat setje van Nico is echt een aanrader. Ik heb het ook gebruikt en de tank ziet er echt top uit! Groeten, Koen Link naar reactie
supervespa Geplaatst: 19 augustus 2008 Delen Geplaatst: 19 augustus 2008 Ik heb Nico zijn ontroester ook gebruikt, resultaat was zo goed dat ik uiteindelijk de coating niet meer gedaan heb. Foto's hier: http://www.vespaforum.be/forum/viewtopic.php?id=87634 ondertussen zijn we twee jaar verder en nog steeds geen spatje roest te zien. Link naar reactie
Geert_ Geplaatst: 19 augustus 2008 Auteur Delen Geplaatst: 19 augustus 2008 Mooi resultaat heb je daar bereikt. In mijn bezinetank (GS 150) zit echter een tussenschot. Zo kan ik niet kan nagaan hoe proper de tank is achter dat tussenschot. Zo lang je regelmatig gebruik maakt van je vespa is er m.i. geen probleem met een tank die enkel gekuist is; als je vespa echter een tijdje stil staat zou de roestvorming opnieuw de kop kunnen opsteken. Vandaar dat ik toch liever de volledige behandeling uitvoer en de tank voorzie van een harslaag waar ik levenslange garantie op krijg. Link naar reactie
arnev Geplaatst: 8 januari 2014 Delen Geplaatst: 8 januari 2014 Al een zeer oude post... Maar toch even uppen. Zijn er ondertussen andere producten om een vuile benzinetank proper te krijgen en te behandelen? Grtz, Arne Link naar reactie
nero Geplaatst: 8 januari 2014 Delen Geplaatst: 8 januari 2014 Die zinkbehandeling zeker niet gebruiken, deze komt los en maakt dat je filters nog meer verstoppen. Gebruik gewoon tank cure, dit product heeft zijn degelijkheid al lang bewezen. Groetjes, nero. Link naar reactie
arnev Geplaatst: 8 januari 2014 Delen Geplaatst: 8 januari 2014 Ik had uit deze post al door deze niet te gebruiken :-) Tank cure it is dan :-) thnx Grtz, Arne Link naar reactie
geronimooo Geplaatst: 8 januari 2014 Delen Geplaatst: 8 januari 2014 arne, eens kijken bij mattys in vichte, die hebben vanalles daarvoor. Link naar reactie
dmi Geplaatst: 9 januari 2014 Delen Geplaatst: 9 januari 2014 Tank Cure is gewone epoxy. Kost véél te veel voor wat het is. Gewoon hars en verharder halen bij de lokale epoxyboer. Eventueel zelfs vragen om de juiste verhoudingen al bij elkaar te doen. Kan je enkele uren verwerken. De enige negatieve ervaring die ik heb met Epoxy (het was zelfs Tank Cure): Bij voertuigen die lang stilstaan met de benzinetank afgesloten (3 jaar bij mij) kunnen de dampen in de tank inwerken op het product. In dat geval kan de epoxy aangevreten worden (rond de benzinedop in mijn geval). Simpele oplossing, de tankdop niet volledig sluiten, maar gewoon los op de tank laten liggen. Eventueel met een doekje ertussen om vuil en stof tegen te houden. Als de tank regelmatig eens open gaat heb je dit probleem niet. Dan zijn de dampen minder agressief. Link naar reactie
nero Geplaatst: 10 januari 2014 Delen Geplaatst: 10 januari 2014 Tank cure is een totaalpakket, ttz: fosforzuur, detergent en epoxy. Duur misschien wel, maar als je zelf gaat mengen loop je het risico dat je de verkeerde verhoudingen gebruikt en niet op de juist manier werkt. Wie een leek is op chemiegebied is beter af met zo'n setje. Groetjes, nero. Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Gearchiveerd
Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.