marcdax Geplaatst: 20 november 2007 Delen Geplaatst: 20 november 2007 Even beroep doen op een hulpvaardige ziel hier op dit forum : Vespa VNB 125cc uit 1959 Probleem : Als ik kick , dan gaat de kick naar beneden en das ook alles. Dus hij blijft beneden hangen en pakt het vliegwiel niet mee. Cylinder ofzo zit zeker niet vast , als je aan vliegwiel draait , dan hoor je de zuiger mooi op en neer gaan. Nu moet daar een half blok voor open vermoed ik , volgens ik gezien heb op de ploftekening er van ?! Wat zou het zijn ? Had al gedacht aan veer , maar dan zou die het vliegwiel toch in beweging moeten krijgen. Volgende gedacht de as met het halve maantandwiel op ? Of het tandwiel op de versnellingsbak Kan er me iemand zeggen , ik weet het is moeilyk 'out of the blue' , maar wat het ongeveer zou kunnen zijn. En of je er echt cylinder en dergelijke allemaal moet voor demonteren Bedankt edit , en soms iemand een gedacht van de prijs van de dichtingen en eventuele onderdelen , ik vind het niet op sip of dergelijke site Link naar reactie
coney T-town Geplaatst: 20 november 2007 Delen Geplaatst: 20 november 2007 Draait de as mee? Of schuift de kick over de as. Vermoedelijk is dan de karteling van de kick en of de kickstarteras beschadigt. Gewoon is demonteren (als hem doorschuift) en kijken wat er kapot is. Het zou kunnen dat je de kickstarthendel gewoon terug vast kunt zetten (als het boutje niet afgebroken is). Dit ligt denk het meest voor de hand. Link naar reactie
marcdax Geplaatst: 20 november 2007 Auteur Delen Geplaatst: 20 november 2007 kick is splinternieuw en tandjes op de as zijn ook nog perfect dus kick neemt de as mee , das geen probleem Dus het moet ergens binnenin zijn , maar om dat eens simpel te demonteren Lijkt me toch niet al te simpel (cylinder moet er ook af onder andere vermoed ik) Link naar reactie
nero Geplaatst: 20 november 2007 Delen Geplaatst: 20 november 2007 Waarschijnlijk heb je de kabel van de koppeling iets te hard aan gespannen waardoor je contstant ontkoppelt. Probeer hem iets te lossen (met de regelvijs) en je zal wel kunnen kicken. Groetjes, nero. Link naar reactie
marcdax Geplaatst: 20 november 2007 Auteur Delen Geplaatst: 20 november 2007 Dat zijn die moertjes onderaan het blok vermoed ik dan ? Zit zo : Vespa net gekocht met gereviseerd blokje Verkoper had de kickstarter gebroken en zei me , gewoon kickstarter opsteken en is weer bruikbaar Dus misschien dat dit meer info kan geven ? Kan die koppeling te weinig staan ook , dat die daardoor doorslipt (ipv teveel) ? edit 2 : Als ik die in versnelling leg en dan kick is het net hetzelfde Link naar reactie
jeroenp Geplaatst: 20 november 2007 Delen Geplaatst: 20 november 2007 zal wel zo zijn als nero zegt koppeling iets lossen en dan wal het wel gaan Als je hem ook in vesnelling zet ,de koppeling blijft ingedrukt Link naar reactie
nero Geplaatst: 20 november 2007 Delen Geplaatst: 20 november 2007 Maak het eindstukje van de kabel even los zodat de kabel ontspannen is. Als hij dan nog doorslipt ligt het probleem aan de koppeling zelf. Groetjes, nero. Link naar reactie
staun Geplaatst: 20 november 2007 Delen Geplaatst: 20 november 2007 zou het ook niet kunnen dat het veertje (eigenlijk een veerplaatje) dat tegen het tandwiel drukt dat de kickstartkrans aandrijft afgebroken is. Maw, dat dat kleine losse tandwieltje niet tegen uw primaire as van de boite word gedrukt? Spreek mij tegen als dit uitgesloten is! mvg stijn Link naar reactie
marcdax Geplaatst: 20 november 2007 Auteur Delen Geplaatst: 20 november 2007 Heb eens gekeken , beide kabels staan tot tegen het bakje Heb ze dan eens uitgedraait , maar dat geeft ook geen verschil Je kan het vergelijken zoals je een kick zou monteren op een as met geen groeven , dan sliert die daar ook zo over , zelfde gevoel Verkoper liep die in gang en reed er mee , dus als koppeling zo verkeerd zou staan , zou die toch niet goed verleggen , en blijft zeggen dat de kickstarter bij hem wel ging (geef maar info , twijfel niet aan de gegeven raad , maar wil zo compleet mogelijk het probleem duidelijk maken) Zouden nieuwe koppelingsplaten zijn ook gemonteerd Als ik aan vliegwiel draai , dan gaat piston mooi op en neer Ik probeer zoveel mogelijk dingen uit te sluiten , maar ben niet zo thuis in vespa (zoals je wel merkt :-) / :-( ) Link naar reactie
nero Geplaatst: 20 november 2007 Delen Geplaatst: 20 november 2007 Waarschijnlijk heb je aan de vitessenkabels (2)zitten draaien. De kabel van de koppeling ligt verder onder het motorblok en trekt een hendeltje naar voor als je aan het stuur de koppeling in trekt. Groetjes, nero. Link naar reactie
marcdax Geplaatst: 20 november 2007 Auteur Delen Geplaatst: 20 november 2007 Ah , dat kan ook En kon ik daar iets verkeerd mee doen ? ik ga morgen eens kyken Alvast bedankt En te zeggen dat ik met iets anders het allemaal zelf kan :-) edit : net eens gedaan wat je zei , die kabel eens van de arm gehaald Verschil is o,o , dat doet dus niks anders. Heb de kabel dan eens opgespannen , zo'n cm ofzo uitgedraait , maar dat doet ook niks Dat is dus niks, nog een idee ? Link naar reactie
nero Geplaatst: 20 november 2007 Delen Geplaatst: 20 november 2007 Ah , dat kan ook En kon ik daar iets verkeerd mee doen ? De vitessen ontregelen. Groetjes, nero. Link naar reactie
marcdax Geplaatst: 20 november 2007 Auteur Delen Geplaatst: 20 november 2007 maar dat staat weer zoals het was Maar een idee wat het nu kan zijn ? Net gemaild met de verkoper , maar die blijft beweren dat de kick bij hem wel werkte toen die er nog op zat Link naar reactie
sidvespa Geplaatst: 20 november 2007 Delen Geplaatst: 20 november 2007 als ik alles hier zo lees kan het vanalles zijn dat er scheelt aan uw vespa maar ja ne vespa is nog gene dax (aan uw naam te lezen) en maar goed zo ook zou ik zeggen volgens mij licht uw probleem bij uw koppeling en dit kan gaan van simpel op te lossen tot een versleten koppeling dus vervangen in deze volgorde 1 verkeerde olie in de motor dit moet dus SAE 30 zijn en niets anders 2 kabel te hard aangespannen 3 koppelingschijven versleten dus vervangen 4 maar moeilijker op te sporen problemen met uw koperen drukstift 5 benzine door een kapotte dichting in uw motor blok waardoor uw koppeling doorslipt grtz sidvespa Link naar reactie
marcdax Geplaatst: 20 november 2007 Auteur Delen Geplaatst: 20 november 2007 dat klopt wat je zegt zo'n blokje doe ik open en toe blindelings, maar ik wil altijd bijleren en ben niet van de onhandigste , maar ik vraag liever iets dan dat ik direct alles losmaak Er zouden nieuwe koppelingsplaten inzitten , dus dat zou ik al uitsluiten Kabel , als ik die losleg , is het hetzelfde Dichtingen zijn vernieuwd volgens e verkoper en zijn lijst Maar een vraagje kan het niet aan de kickas zelf ook liggen ? dat die bv afgebroken of uitgesleten is ? Alvast bedankt voor alle antwoorden en tips Link naar reactie
marcdax Geplaatst: 20 november 2007 Auteur Delen Geplaatst: 20 november 2007 dit is een lijst van wat vervangen zou zijn door iemand uit de buurt van waregem oliekeerringen krukas en achterwiel rollager krukas 2x lager pirmaire aandrijving naaldlager versnellingsas pakking carter pakking carbuhuis koperen drukpin koppeling kickstarter aanslagrubbers o-ring van koppelingsdeksel , koppelingshendel en kickas kroonmoer koppeling kroonmoer zekering koppeling koppelingsplaten cylinderkit carbu olie carter luchtfilter Dus normaal kan dit toch allemaal niet versleten zijn op iets dat van juli tot oktober heeft gereden ?! Link naar reactie
sidvespa Geplaatst: 20 november 2007 Delen Geplaatst: 20 november 2007 nogmaals hallo marc ik ga hier iemand anders zijn werk niet afbreken of er over oordelen maar het zou de eerste keer niet zijn dat iemand zonder het te weten een oliekeerring stuk duwt bij het monteren zelfs mensen die dit al meerdere keren gedaan hebben voor de rest ga eens stapsgewijs te werk en niet alles door elkaar begin eens eerst als dit niet helpt ga je naar de volgende stap 1 met de koppelingskabel helemaal los te maken 2 olie na te zien (of er benzine inzit zo ja is de oliekering stuk ) eventueel vervangen door SAE 30 dit is de enige goede olie 3 koperen drukpin of deze wel goed zit en ook mooi past (vraag maar eens aan stanman heeft er ook lang naar moeten zoeken ) grtz sidvespa Link naar reactie
coney T-town Geplaatst: 21 november 2007 Delen Geplaatst: 21 november 2007 Aangezien de kickstarter niet meer uit zichzelf terug naar boven komt, denk ik dat het iets anders is dan de koppeling. Link naar reactie
marcdax Geplaatst: 21 november 2007 Auteur Delen Geplaatst: 21 november 2007 Als die koperen drukpin niet goed zit , kan er dan normaal mee gereden worden ? Want dat kon wel. Link naar reactie
The Sarge Geplaatst: 21 november 2007 Delen Geplaatst: 21 november 2007 Als de verkoper er normaal mee gereden heeft, kan de koppeling niet stuk zijn, dan zou hij altijd doorslippen en geen snelheid kunnen maken. De kick komt niet terug naar boven en dat wijst m.i. op een gebroken veer, of een veer die uit de groef geschoten is. Als het alleen maar het probleem was van het niet aandrijven van de krukas, dan zou ik ook eerst de koppeling nakijken, maar in dit geval vrees ik dat het blokje open moet. Ik denk eerder in de lijn die Staun reeds aangegeven heeft. Kijk ook eens eerst of de kick zelf niet over de as beweegt, dat de tandjes dus niet afgesleten zijn. Ik weet het: heel voor de hand liggend, maar dikwijls worden de simpelste dingen over het hoofd gezien. Grt en succes! Kurt Link naar reactie
marcdax Geplaatst: 21 november 2007 Auteur Delen Geplaatst: 21 november 2007 Dat klopt , daarom dat ik het ook vroeg van de koppeling , zou me verbazen dat als er daar iets niet goed is , je er gewoon zou kunnen mee rijden. De kick slipt niet over de tandjes (is een nieuw aangekochte ook , maar dat wil natuurlijk ook niet alles zeggen) , dat had ik ook als eerste nagekeken , omdat het dit gevoel gaf. Ik ben nu al veel verder door de tips en raadgevingen , ga eens goed de ploftekening bekijken en er eens aan beginnen btw , hoeveel olie moet er daarna terug in ? Link naar reactie
nero Geplaatst: 21 november 2007 Delen Geplaatst: 21 november 2007 Tot aan het vulgat (halverwege het blokje) volgieten en nadien het teveel er laten uitlopen voor dat je de bout terugplaatst. Deze olie dient alleen om het schakelmechanisme en een paar lagers te smeren, de piston en krukas worden gesmeerd door de tweetaktbrandstof. Groetjes, nero. Link naar reactie
marcdax Geplaatst: 22 november 2007 Auteur Delen Geplaatst: 22 november 2007 en wat zou dit kosten by een dealer ? incl dichtingen en werk ? ongeveer zou me al tevreden stellen. Link naar reactie
nero Geplaatst: 22 november 2007 Delen Geplaatst: 22 november 2007 en wat zou dit kosten by een dealer ? incl dichtingen en werk ?ongeveer zou me al tevreden stellen. Buiten het vervangen van de defecte onderdelen waar ik geen prijs kan op plakken, heb je de kost van een pakkingset(20à30€)vermoed ik, en voor alle zekerheid ook nog de oliekeringen laten vervangen. Ik denk je mag rekenen op een goeie 100€ (afhankelijk van de defecte onderdelen)als je het blokje er zelf van onder haalt en binnen brengt. Daar ik de meeste herstellingen zelf (probeer) te doen, kan het zijn dat ik er een "beetje" naast zit. Groetjes en niet opgeven, nero. Link naar reactie
coney T-town Geplaatst: 24 november 2007 Delen Geplaatst: 24 november 2007 en wat zou dit kosten by een dealer ? incl dichtingen en werk ?ongeveer zou me al tevreden stellen. Ik zou er zeker niet mee naar een vespa dealer gaan, die krijgen meestal het italiaans benout als ze het bouwjaar horen. Meestal maken ze geen modellen van voor het px model. (te oud) Voor ouder modellen kan je beter naar scootermarket, scooterservice, of classic scooter gaan. Of een andere, maar de andere ken ik niet zo. En die kunnen meestal beter inschatten wat zij gaan kosten. Maar ik denk dat de prijs van Nero goed in de buurt zit. Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Gearchiveerd
Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.