Ga naar inhoud
Vespaforum.be

kickstartprobleem


marcdax

Aanbevolen berichten

Even beroep doen op een hulpvaardige ziel hier op dit forum :

Vespa VNB 125cc uit 1959

Probleem :

Als ik kick , dan gaat de kick naar beneden en das ook alles.

Dus hij blijft beneden hangen en pakt het vliegwiel niet mee.

Cylinder ofzo zit zeker niet vast , als je aan vliegwiel draait , dan hoor je de zuiger mooi op en neer gaan.

Nu moet daar een half blok voor open vermoed ik , volgens ik gezien heb op de ploftekening er van ?!

Wat zou het zijn ?

Had al gedacht aan veer , maar dan zou die het vliegwiel toch in beweging moeten krijgen.

Volgende gedacht de as met het halve maantandwiel op ?

Of het tandwiel op de versnellingsbak

Kan er me iemand zeggen , ik weet het is moeilyk 'out of the blue' , maar wat het ongeveer zou kunnen zijn.

En of je er echt cylinder en dergelijke allemaal moet voor demonteren

Bedankt

edit , en soms iemand een gedacht van de prijs van de dichtingen en eventuele onderdelen , ik vind het niet op sip of dergelijke site

Link naar reactie

Draait de as mee? Of schuift de kick over de as.

Vermoedelijk is dan de karteling van de kick en of de kickstarteras beschadigt.

Gewoon is demonteren (als hem doorschuift) en kijken wat er kapot is.

Het zou kunnen dat je de kickstarthendel gewoon terug vast kunt zetten (als het boutje niet afgebroken is).

Dit ligt denk het meest voor de hand.

Link naar reactie

kick is splinternieuw en tandjes op de as zijn ook nog perfect

dus kick neemt de as mee , das geen probleem

Dus het moet ergens binnenin zijn , maar om dat eens simpel te demonteren

Lijkt me toch niet al te simpel (cylinder moet er ook af onder andere vermoed ik)

Link naar reactie

Dat zijn die moertjes onderaan het blok vermoed ik dan ?

Zit zo :

Vespa net gekocht met gereviseerd blokje

Verkoper had de kickstarter gebroken en zei me , gewoon kickstarter opsteken en is weer bruikbaar

Dus misschien dat dit meer info kan geven ?

Kan die koppeling te weinig staan ook , dat die daardoor doorslipt (ipv teveel) ?

edit 2 :

Als ik die in versnelling leg en dan kick is het net hetzelfde

Link naar reactie

zal wel zo zijn als nero zegt koppeling iets lossen en dan wal het wel gaan

Als je hem ook in vesnelling zet ,de koppeling blijft ingedrukt

Link naar reactie

zou het ook niet kunnen dat het veertje (eigenlijk een veerplaatje) dat tegen het tandwiel drukt dat de kickstartkrans aandrijft afgebroken is.

Maw, dat dat kleine losse tandwieltje niet tegen uw primaire as van de boite word gedrukt?

Spreek mij tegen als dit uitgesloten is!

mvg

stijn

Link naar reactie

Heb eens gekeken , beide kabels staan tot tegen het bakje

Heb ze dan eens uitgedraait , maar dat geeft ook geen verschil

Je kan het vergelijken zoals je een kick zou monteren op een as met geen groeven , dan sliert die daar ook zo over , zelfde gevoel

Verkoper liep die in gang en reed er mee , dus als koppeling zo verkeerd zou staan , zou die toch niet goed verleggen , en blijft zeggen dat de kickstarter bij hem wel ging

(geef maar info , twijfel niet aan de gegeven raad , maar wil zo compleet mogelijk het probleem duidelijk maken)

Zouden nieuwe koppelingsplaten zijn ook gemonteerd

Als ik aan vliegwiel draai , dan gaat piston mooi op en neer

Ik probeer zoveel mogelijk dingen uit te sluiten , maar ben niet zo thuis in vespa (zoals je wel merkt :-) / :-( )

Link naar reactie

Ah , dat kan ook

En kon ik daar iets verkeerd mee doen ?

ik ga morgen eens kyken

Alvast bedankt

En te zeggen dat ik met iets anders het allemaal zelf kan :-)

edit :

net eens gedaan wat je zei , die kabel eens van de arm gehaald

Verschil is o,o , dat doet dus niks anders.

Heb de kabel dan eens opgespannen , zo'n cm ofzo uitgedraait , maar dat doet ook niks

Dat is dus niks, nog een idee ?

Link naar reactie

als ik alles hier zo lees kan het vanalles zijn dat er scheelt aan uw vespa maar ja ne vespa is nog gene dax (aan uw naam te lezen)

en maar goed zo ook zou ik zeggen

volgens mij licht uw probleem bij uw koppeling en dit kan gaan van simpel op te lossen tot een versleten koppeling dus vervangen in deze volgorde

1 verkeerde olie in de motor dit moet dus SAE 30 zijn en niets anders

2 kabel te hard aangespannen

3 koppelingschijven versleten dus vervangen

4 maar moeilijker op te sporen problemen met uw koperen drukstift

5 benzine door een kapotte dichting in uw motor blok waardoor uw koppeling doorslipt

grtz sidvespa

Link naar reactie

dat klopt wat je zegt zo'n blokje doe ik open en toe blindelings, maar ik wil altijd bijleren en ben niet van de onhandigste , maar ik vraag liever iets dan dat ik direct alles losmaak

Er zouden nieuwe koppelingsplaten inzitten , dus dat zou ik al uitsluiten

Kabel , als ik die losleg , is het hetzelfde

Dichtingen zijn vernieuwd volgens e verkoper en zijn lijst

Maar een vraagje kan het niet aan de kickas zelf ook liggen ?

dat die bv afgebroken of uitgesleten is ?

Alvast bedankt voor alle antwoorden en tips

Link naar reactie

dit is een lijst van wat vervangen zou zijn door iemand uit de buurt van waregem

oliekeerringen krukas en achterwiel

rollager krukas 2x

lager pirmaire aandrijving

naaldlager versnellingsas

pakking carter

pakking carbuhuis

koperen drukpin koppeling

kickstarter aanslagrubbers

o-ring van koppelingsdeksel , koppelingshendel en kickas

kroonmoer koppeling

kroonmoer zekering koppeling

koppelingsplaten

cylinderkit

carbu

olie carter

luchtfilter

Dus normaal kan dit toch allemaal niet versleten zijn op iets dat van juli tot oktober heeft gereden ?!

Link naar reactie

nogmaals hallo marc

ik ga hier iemand anders zijn werk niet afbreken of er over oordelen maar het zou de eerste keer niet zijn dat iemand zonder het te weten een oliekeerring stuk duwt bij het monteren zelfs mensen die dit al meerdere keren gedaan hebben

voor de rest ga eens stapsgewijs te werk en niet alles door elkaar

begin eens eerst als dit niet helpt ga je naar de volgende stap

1 met de koppelingskabel helemaal los te maken

2 olie na te zien (of er benzine inzit zo ja is de oliekering stuk ) eventueel vervangen door SAE 30 dit is de enige goede olie

3 koperen drukpin of deze wel goed zit en ook mooi past (vraag maar eens aan stanman heeft er ook lang naar moeten zoeken )

grtz sidvespa

Link naar reactie

Als de verkoper er normaal mee gereden heeft, kan de koppeling niet stuk zijn, dan zou hij altijd doorslippen en geen snelheid kunnen maken. De kick komt niet terug naar boven en dat wijst m.i. op een gebroken veer, of een veer die uit de groef geschoten is.

Als het alleen maar het probleem was van het niet aandrijven van de krukas, dan zou ik ook eerst de koppeling nakijken, maar in dit geval vrees ik dat het blokje open moet. Ik denk eerder in de lijn die Staun reeds aangegeven heeft.

Kijk ook eens eerst of de kick zelf niet over de as beweegt, dat de tandjes dus niet afgesleten zijn. Ik weet het: heel voor de hand liggend, maar dikwijls worden de simpelste dingen over het hoofd gezien.

Grt en succes!

Kurt

Link naar reactie

Dat klopt , daarom dat ik het ook vroeg van de koppeling , zou me verbazen dat als er daar iets niet goed is , je er gewoon zou kunnen mee rijden.

De kick slipt niet over de tandjes (is een nieuw aangekochte ook , maar dat wil natuurlijk ook niet alles zeggen) , dat had ik ook als eerste nagekeken , omdat het dit gevoel gaf.

Ik ben nu al veel verder door de tips en raadgevingen , ga eens goed de ploftekening bekijken en er eens aan beginnen

btw , hoeveel olie moet er daarna terug in ?

Link naar reactie

Tot aan het vulgat (halverwege het blokje) volgieten en nadien het teveel er laten uitlopen voor dat je de bout terugplaatst. Deze olie dient alleen om het schakelmechanisme en een paar lagers te smeren, de piston en krukas worden gesmeerd door de tweetaktbrandstof. Groetjes, nero.

Link naar reactie
en wat zou dit kosten by een dealer ? incl dichtingen en werk ?

ongeveer zou me al tevreden stellen.

Buiten het vervangen van de defecte onderdelen waar ik geen prijs kan op plakken, heb je de kost van een pakkingset(20à30€)vermoed ik, en voor alle zekerheid ook nog de oliekeringen laten vervangen. Ik denk je mag rekenen op een goeie 100€ (afhankelijk van de defecte onderdelen)als je het blokje er zelf van onder haalt en binnen brengt. Daar ik de meeste herstellingen zelf (probeer) te doen, kan het zijn dat ik er een "beetje" naast zit. Groetjes en niet opgeven, nero.

Link naar reactie
en wat zou dit kosten by een dealer ? incl dichtingen en werk ?

ongeveer zou me al tevreden stellen.

Ik zou er zeker niet mee naar een vespa dealer gaan, die krijgen meestal het italiaans benout als ze het bouwjaar horen. Meestal maken ze geen modellen van voor het px model. (te oud)

Voor ouder modellen kan je beter naar scootermarket, scooterservice, of classic scooter gaan. Of een andere, maar de andere ken ik niet zo. En die kunnen meestal beter inschatten wat zij gaan kosten.

Maar ik denk dat de prijs van Nero goed in de buurt zit.

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...