Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Welke olie is het


kristoff

Aanbevolen berichten

Ik heb gisteren mij nummerplaat ontvangen van mij p125x. Nu dat ik eindelijk zekerheid heb dat al het papierwerk in orde is kan ik mij met de technische zaken bezig houden.

1) Op het forum lees ik dat je syntetische olie niet mag mengen met minerale (onzin of niet). Nu, ik weet niet welke olie er in het reservoir van mijn vespa zit. De olie heeft een heldere, rosige kleur en is niet al te dik. Heeft er iemand een idee?

2) Welke olie gebruiken jullie? Of om een lange discussie te vermijden, maakt het allemaal niet zo veel uit?

de groeten!

Link naar reactie

slaolie, frituurolie, alles kan niks moet, maar of het gaat werken is een andere zaak.

Zulke dingen staan perfect uitgelegd in uw onderhoudsboekje of hier in de FAQ op het forum. Of gebruik eens de zoekfunctie want er is al danig veel over geschreven.

Link naar reactie

Om een lange discussie te vermijden, synthetische olie is het beste voor het motortje van uw vespa. Iedereen die zegt dat dit niet waar is heeft aandelen in minerale olieen of een plaat voor de kop.

Zo...ik heb gezegd.

En nee, ik heb geen aandelen en al helemaal geen plaat voor de kop.

Link naar reactie

Ik heb nochtans geen aandelen maar volsyntetische olie schijnt alleen maar goed te zijn voor motoren die tienduizend toeren toeren doen. Normale vespamotoren doen zo'n 5 à 6000 toeren (gs 8000 toeren) en kunnen de volsyntetische olie niet "verwerken" met op termijn...kans op vastlopers ed. Beter is halfsyntetische olie gebruiken (de eigenschappen van minerale olie koppelen aan de betere volsyntetische olie).

Sla mij hier niet dood, ik heb die informatie van drie doorgaans betrouwbare bronnen onafhankelijk van elkaar. En voor alle misverstanden te vermijden spreek ik ook voor onze oldtimers. Als je zekerheid wil, telefoneer eens naar piaggio of een dealer, of zoek een gebruiksaanwijzing voor je model. Groetjes, nero

Link naar reactie

toen ik deze vraag lang geleden aan een bekend Antwerps vespadealer vroeg antworde hij me met de legendarische woorden : "als't maar smeert". Het is inderdaad zo dat volsynthetische olie helemaal niet nodig is voor standaard vespablokjes. Het klopt dat deze olie gemaakt is voor hoogtoerendraaiende machines, of het kwaad kan weet ik echter niet, k denk van niet. Wel heb je bij volynt. minder roetaanslag dan bij minerale. Ik rijd met al mijn scooters op volsynthetische en heb nog nooit iets kapot gereden (toch niet oliegerelateerd)

Link naar reactie

Bij mij zorgt dit juist wel voor meer kleverige aanslag. Na een tijdje gaat de bougie er zwart uit zien en krijg ik een kleverige aanslag in de cilinderkop. Toen ik met minerale olie reed kleurde de bougie mooi bruin. Men zei me ook dat de volsyntetische olie zich op den duur tussen de segmenten opstapelt en dat dit voor vastlopers kan zorgen. Het kan ook te maken hebben met de hoeveelheid: 6% olie. Groetjes, nero.

Link naar reactie

@nero, 6% lijkt mij wat aan de rijke kant. 3-4% volstaat bij gebruik van synth. olie. Juist door het schraler mengen wat mogelijk is door de hogere kwaliteit van de synth. olie blijven de vitale onderdelen langer schoon. Minder olie betekend namelijk minder roetvorming. 6% stamt uit de tijd toen alleen minerale olie te koop was. Er zijn genoeg artikelen op het web te vinden die de pro's van synth. olie onderstrepen.

Link naar reactie

@bolderik: na een "paar" vastlopers ben ik wel heel voorzichtig geworden met het minderen van het oliepercentage.

@kristoff: minerale olie ruikt veel meer (en beter) bij verbranding dan volsyntetische, hieraan kan je misschien herkennen welke olie er in je reservoir zit. Hoe halfsyntetishe olie ruikt zou ik niet weten. Groetjes, nero.

Link naar reactie

Het antwoord van Pieter (Nero) zette me aan het denken

In het carter van mijn auto moet vol-synthetische olie die om de 20.000 km vervangen wordt. Dus gaat langer mee, verliest minder snel zijn smerende eigenschappen.

Bij een tweetakt blijft de olie 1 honderdste van een seconde in de motor voor ze verbrandt. Waarom dan olie gebruiken die veel meer kost dan de minerale die de fabrikant voorschrijft?

René

Link naar reactie

Even een tussendoor vraagje:

Waarom mag synthetische niet gemengd worden met minerale?

Persoonlijk doe ik dit al lang en zonder merkbare problemen.

Ik heb vroeger proberen kijken naar de chemische samenstelling van beide olieën, maar de fabrikanten zijn nogal zuinig met informatie over hun recepten dus weet ik niet welke bindingen die olien onderling zouden vormen.

Link naar reactie
Het antwoord van Pieter (Nero) zette me aan het denken

In het carter van mijn auto moet vol-synthetische olie die om de 20.000 km vervangen wordt. Dus gaat langer mee, verliest minder snel zijn smerende eigenschappen.

Bij een tweetakt blijft de olie 1 honderdste van een seconde in de motor voor ze verbrandt. Waarom dan olie gebruiken die veel meer kost dan de minerale die de fabrikant voorschrijft?

René

Ik heb hierover alle hele verhalen geschreven in een vergelijkbaar topic. Dit ga ik nu niet weer doen. Aan ieder die werkelijk geinteresseerd is in het hoe en waarom van synthetische olie: het web ligt aan uw voeten. Met enkele muisklikken maakt u de wetenschap tot de uwe, piep piep.

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...