cavalierslokeren Geplaatst: 23 oktober 2007 Delen Geplaatst: 23 oktober 2007 Ik scooter reeds meerdere jaren en heb zo in tussentijd een 80.000 km bij elkaar gereden, waarvan de laatste 10% met de Vespa. Deze 10% van de kilometers hebben mij wel reeds 90% van het genot bezorgd. Eenmaal sprake van gladheid bleef de tweewieler in de garage en werd het koekblik genomen. Voor deze winter echter zal het koekblik niet steeds ter beschikking zijn en zal er al eens met gladheid moeten gereden worden. * Wat zijn de ervaringen van de doorrijders ? * Waar dient men specifiek op te letten of rekening mee te houden, o.a. bij sneeuw ? Link naar reactie
Costes Geplaatst: 23 oktober 2007 Delen Geplaatst: 23 oktober 2007 bij sneeuw? Zeer veel lef denk ik, en vooral een goede verzekering! Link naar reactie
Gette Geplaatst: 23 oktober 2007 Delen Geplaatst: 23 oktober 2007 zijwieltjes kopen tegen het omvallen (te koop in elke betere fietsenzaak) Link naar reactie
cascadeur Geplaatst: 23 oktober 2007 Delen Geplaatst: 23 oktober 2007 Ombouwen naar sneeuwscooter,ik denk dat je bij sip nog latten kan bestellen. Na een uurtje zijn ze gemonteerd. Link naar reactie
krikke Geplaatst: 23 oktober 2007 Delen Geplaatst: 23 oktober 2007 * Defensief rijden, afstand houden en er rekening mee houden dat ze u nooit gezien hebben...* Zuinig zijn met uw remmen... * Gevoelige delen inspuiten met siliconespray tegen het zout. * Zout NOOIT afspoelen met WARM water, enkel met koud water. * Goede beschermende kledij (voor uzelf), valbaren (voor uw wesp) * Goede batterij * ne wortel, hoed, bezem en knoppen (voor als het sneeuwt; kunt ge gelijk een sneeuwpop maken...) LOL SJL Maar: waarom nooit met warm water afspoelen? Link naar reactie
w_boelen Geplaatst: 23 oktober 2007 Delen Geplaatst: 23 oktober 2007 Ik heb sinds vorig weekend m'n eerste vespa (LX) gekocht. Ook om door te rijden in de winter. Zoveel sneeuw zal er toch niet komen zeker. Het slechte weer is in de zomer al gepasseerd :-) Link naar reactie
K0EN Geplaatst: 23 oktober 2007 Delen Geplaatst: 23 oktober 2007 DAT is pas wishful thinking ... Link naar reactie
mjerome90 Geplaatst: 23 oktober 2007 Delen Geplaatst: 23 oktober 2007 Als het in de winter geregend heeft of gesneeuwd, zal ik sowieso niet rijden... De helft van de winter gaat dan ook al voorbij zijn wanneer ik mijn vespa heb =D Link naar reactie
w_boelen Geplaatst: 23 oktober 2007 Delen Geplaatst: 23 oktober 2007 Vandaag regenbroek over m'n jeans aangedaan en het was al veel beter met de kou om 7u00. Wat doen jullie aan als het -5 is? Link naar reactie
bolderik Geplaatst: 23 oktober 2007 Delen Geplaatst: 23 oktober 2007 Wat doen jullie aan als het -5 is? De auto. Link naar reactie
nero Geplaatst: 23 oktober 2007 Delen Geplaatst: 23 oktober 2007 Binnen blijven of kou afzien. Groetjes, nero. Link naar reactie
TheFox Geplaatst: 23 oktober 2007 Delen Geplaatst: 23 oktober 2007 Mannekes, mannekes, mannekes, wat zitten jullie nu allemaal te prullen met vespa's als het gesneeuwd heeft???? SKI'S is wat je nodig hebt!!!!! Vespa is voor > 25 graden en droog weer. Ge kunt toch nie van uwe voorrem afblijven!! Link naar reactie
Vesp Geplaatst: 24 oktober 2007 Delen Geplaatst: 24 oktober 2007 Als je er dan toch echt niet kan van afblijven... - Een hoog windscherm monteren. - Hotcover om je voeten en benen te verwarmen. - Verwarmde handvatten versus handschoenen. - Degelijke of evt verwarmde kledij. - Thermische onderkledij, bestaat zelfs opblaasbaar (BMW). - Integraalhelm (dubbel visier is beter tegen dampvorming) - Valbeugels om je Vespa te beschermen. - Met reflectoren wordt je beter gezien in't donker. - Flinke dosis gezond verstand en veel geluk. Doorrijden in de winter kan best, maar in sneeuw rijden is vragen naar problemen. Link naar reactie
mgent Geplaatst: 24 oktober 2007 Delen Geplaatst: 24 oktober 2007 * Gevoelige delen inspuiten met siliconespray tegen het zout. Zijn dat de delen van de vespa of van de berijder ? Link naar reactie
PX van de sluze Geplaatst: 24 oktober 2007 Delen Geplaatst: 24 oktober 2007 't is te zien hoe laag alles hangt Link naar reactie
hobbes410 Geplaatst: 24 oktober 2007 Delen Geplaatst: 24 oktober 2007 ik heb zo een hotcover aangeschaft en moet zeggen da doet wonderen, op handleiding staat niet sneller rijden dan 80, boven de 80 flappert dat een beetje maar valt best mee, zelf op autosnelweg aan +120, Link naar reactie
EriX Geplaatst: 24 oktober 2007 Delen Geplaatst: 24 oktober 2007 Ik rijd in de winter met een volledig motopak rond (broek + vest) met beschermende stukken aan knieën, armen, rug etc... Onder mijn helm draag ik een bivakmuts die een verlengstuk heeft aan de hals dat in windstopper-stof is uitgevoerd. Dan nog winterhandschoenen van richa met extra binnenhandschoenen (kan volgens het boekje tot -30 verdragen). In deze combinatie heb ik de vorige winters nog geen enkele keer last gehad vban de koude, zelfs niet als het aan het vriezen was. en als het regent dan heb ik in mijn bakje nog zo'n waterdichte overal liggen die ik dan over dat motopak kan aandoen. dit is niet enkel alleen goed tegen de regen maar ook bij hevige wind kan dit uitstekend dienen. Voor alles is er oplossing hoor! En wat betreft rijden in de winter op de vespa, dat is perfect te doen, enkel je rijstijl aanpassen bij slecht weer (nat, vries, hagel, sneeuw, etc..) maar dat doe je toch ook met alle andere voertuigen (auto, fiets benenwagen). En voor de rest gewoon doen en lef hebben en misschien af en toe wat trager rijden en je twee benen als extra steunpunt gebruiken (vvoral bij sneeuw). Het is een fabeltje dat scooters enkel dienen om met goed weer buiten te komen. Dat zijn van die verhalen van de verzamelaars die niet willen dat hun scooter vuil wordt of van die watjes die met een aanhangwagen ergens naartoe rijden met hun vespa (hé foxke!). Link naar reactie
w_boelen Geplaatst: 24 oktober 2007 Delen Geplaatst: 24 oktober 2007 Voor het goeie weer heb ik een Thruxton in m'n kelder staan. Die mag nu op winterslaap. Daarom dat ik voor een LX gekozen heb ipv voor een PX, ik denk dat die beter bestendig is tegen nat weer. Dan zal ik toch m'n lederhozen moeten aandoen als ik dat zo lees. En sneeuw, zoveel valt er hier niet ook he. Link naar reactie
EriX Geplaatst: 24 oktober 2007 Delen Geplaatst: 24 oktober 2007 En waarom zou een LX beter bestand zijn tegen de regen dan een PX. Omdat er meer plastic in verwerkt is ofzo? Het model van Vespa is er net op gemaakt om te kunnen rijden zonder natte voeten te krijgen (dat was net het revolutionaire aan het model). LX is gewoon een modernere versie van al zijn voorgangers maar of dit dan wil zeggen dat dit dan beter is... Ik snap de logica hier niet van hoor! LX is gewoon voor de gemakzuchtige mens, want je hoeft niet meer te schakelen. Dus verstand op nul en rijden maar terwijl je bij een PX en zeker bij oldtimers toch een beetje van die grijze massa moet gebruiken om verder te kunnen. ;-) Link naar reactie
w_boelen Geplaatst: 24 oktober 2007 Delen Geplaatst: 24 oktober 2007 Ik had al bang voor reactie en zie... Ik was op zoek naar een woonwerk-scooter en PX/LX zaten voor mij in de running. Aangezien ik ging doorrijden in de winter en m'n vrouw hem in de zomer gebruikt, als ik met de motor rij, is m'n keuze gedaan naar de LX omdat: 1. Je niet moet schakelen (m'n vrouw kan niet/wil niet leren schakelen met een motor) 2. De kuip allemaal plastiek is dus niet onderhevig aan roest 3. Lager verbruik van een 4takt 4. Meer opbergruimte Ik vond ook dat de PX er beter uit ziet, meer karakter. (maar dat is persoonlijke smaak vooralleer ik weer commentaar krijg van andere eigenaars) Maar ik ken m'n eigen. Ik heb een ook een Triumph Thruxton (retro café racer) en die probeer ik zo goed mogelijk te onderhouden. Moest ik nu de PX gekocht hebben dan kreeg ik hartpijn als ik ermee in de regen moet gaan rijden en dat wou ik vermijden. Nu kan ik zonder zorgen en met m'n verstand op nul naar het werk toeteren en terug. Meer moet dat niet zijn toch? Link naar reactie
TheFox Geplaatst: 24 oktober 2007 Delen Geplaatst: 24 oktober 2007 @Erix: yeah...yeah...yeah... Kheb met da aanhangerke toch al wat mensen geholpen én m'n verlof volledig kunnen afmaken, in tegenstelling tot anderen... Hahaha! En ook wij hebben geen schrik van regen en kou enz... en rijden ook dan met de Vespa, als dat zo uitkomt! Wij zijn zeilers en dus wel een beetje bestand tegen de grillen van moeder natuur! Als je -10 op een zeilboot op zee aankan, dan is een ritje met een Vespa in kou en regen een kinderwandeling! ;-) Groeten, Peter. Link naar reactie
EriX Geplaatst: 24 oktober 2007 Delen Geplaatst: 24 oktober 2007 Alsof gij elke dag uwen boot gebruiokt om te gaan werken NOT! En ik heb mijn verlof ook kunnen afmaken hoor, ik had geen panne hé! Link naar reactie
bluevespa Geplaatst: 24 oktober 2007 Delen Geplaatst: 24 oktober 2007 Ik kan tenminste proper onderbroeken meenemen op verlof ^^ Link naar reactie
EriX Geplaatst: 24 oktober 2007 Delen Geplaatst: 24 oktober 2007 Ik kan tenminste proper onderbroeken meenemen op verlof ^^ ????? Ik ook hoor of gewoon een waske doen met zo'n WIPtube hé (je bent duidelijk geen kampeerder in the wildlife) Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Gearchiveerd
Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.