Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Winterse dagen en doorrijden.


cavalierslokeren

Aanbevolen berichten

Ik scooter reeds meerdere jaren en heb zo in tussentijd een 80.000 km bij elkaar gereden, waarvan de laatste 10% met de Vespa. Deze 10% van de kilometers hebben mij wel reeds 90% van het genot bezorgd.

Eenmaal sprake van gladheid bleef de tweewieler in de garage en werd het koekblik genomen. Voor deze winter echter zal het koekblik niet steeds ter beschikking zijn en zal er al eens met gladheid moeten gereden worden.

* Wat zijn de ervaringen van de doorrijders ?

* Waar dient men specifiek op te letten of rekening mee te houden, o.a. bij sneeuw ?

Link naar reactie
* Defensief rijden, afstand houden en er rekening mee houden dat ze u nooit gezien hebben...

* Zuinig zijn met uw remmen...

* Gevoelige delen inspuiten met siliconespray tegen het zout.

* Zout NOOIT afspoelen met WARM water, enkel met koud water.

* Goede beschermende kledij (voor uzelf), valbaren (voor uw wesp)

* Goede batterij

* ne wortel, hoed, bezem en knoppen (voor als het sneeuwt; kunt ge gelijk een sneeuwpop maken...)

LOL SJL

Maar: waarom nooit met warm water afspoelen?

Link naar reactie

Als je er dan toch echt niet kan van afblijven...

- Een hoog windscherm monteren.

- Hotcover om je voeten en benen te verwarmen.

- Verwarmde handvatten versus handschoenen.

- Degelijke of evt verwarmde kledij.

- Thermische onderkledij, bestaat zelfs opblaasbaar (BMW).

- Integraalhelm (dubbel visier is beter tegen dampvorming)

- Valbeugels om je Vespa te beschermen.

- Met reflectoren wordt je beter gezien in't donker.

- Flinke dosis gezond verstand en veel geluk.

Doorrijden in de winter kan best, maar in sneeuw rijden is vragen naar problemen.

Link naar reactie

Ik rijd in de winter met een volledig motopak rond (broek + vest) met beschermende stukken aan knieën, armen, rug etc... Onder mijn helm draag ik een bivakmuts die een verlengstuk heeft aan de hals dat in windstopper-stof is uitgevoerd.

Dan nog winterhandschoenen van richa met extra binnenhandschoenen (kan volgens het boekje tot -30 verdragen). In deze combinatie heb ik de vorige winters nog geen enkele keer last gehad vban de koude, zelfs niet als het aan het vriezen was.

en als het regent dan heb ik in mijn bakje nog zo'n waterdichte overal liggen die ik dan over dat motopak kan aandoen. dit is niet enkel alleen goed tegen de regen maar ook bij hevige wind kan dit uitstekend dienen. Voor alles is er oplossing hoor!

En wat betreft rijden in de winter op de vespa, dat is perfect te doen, enkel je rijstijl aanpassen bij slecht weer (nat, vries, hagel, sneeuw, etc..) maar dat doe je toch ook met alle andere voertuigen (auto, fiets benenwagen). En voor de rest gewoon doen en lef hebben en misschien af en toe wat trager rijden en je twee benen als extra steunpunt gebruiken (vvoral bij sneeuw). Het is een fabeltje dat scooters enkel dienen om met goed weer buiten te komen. Dat zijn van die verhalen van de verzamelaars die niet willen dat hun scooter vuil wordt of van die watjes die met een aanhangwagen ergens naartoe rijden met hun vespa (hé foxke!).

Link naar reactie

Voor het goeie weer heb ik een Thruxton in m'n kelder staan. Die mag nu op winterslaap.

Daarom dat ik voor een LX gekozen heb ipv voor een PX, ik denk dat die beter bestendig is tegen nat weer. Dan zal ik toch m'n lederhozen moeten aandoen als ik dat zo lees.

En sneeuw, zoveel valt er hier niet ook he.

Link naar reactie

En waarom zou een LX beter bestand zijn tegen de regen dan een PX. Omdat er meer plastic in verwerkt is ofzo?

Het model van Vespa is er net op gemaakt om te kunnen rijden zonder natte voeten te krijgen (dat was net het revolutionaire aan het model). LX is gewoon een modernere versie van al zijn voorgangers maar of dit dan wil zeggen dat dit dan beter is... Ik snap de logica hier niet van hoor! LX is gewoon voor de gemakzuchtige mens, want je hoeft niet meer te schakelen. Dus verstand op nul en rijden maar terwijl je bij een PX en zeker bij oldtimers toch een beetje van die grijze massa moet gebruiken om verder te kunnen. ;-)

Link naar reactie

Ik had al bang voor reactie en zie...

Ik was op zoek naar een woonwerk-scooter en PX/LX zaten voor mij in de running.

Aangezien ik ging doorrijden in de winter en m'n vrouw hem in de zomer gebruikt, als ik met de motor rij, is m'n keuze gedaan naar de LX omdat:

1. Je niet moet schakelen (m'n vrouw kan niet/wil niet leren schakelen met een motor)

2. De kuip allemaal plastiek is dus niet onderhevig aan roest

3. Lager verbruik van een 4takt

4. Meer opbergruimte

Ik vond ook dat de PX er beter uit ziet, meer karakter. (maar dat is persoonlijke smaak vooralleer ik weer commentaar krijg van andere eigenaars)

Maar ik ken m'n eigen. Ik heb een ook een Triumph Thruxton (retro café racer) en die probeer ik zo goed mogelijk te onderhouden. Moest ik nu de PX gekocht hebben dan kreeg ik hartpijn als ik ermee in de regen moet gaan rijden en dat wou ik vermijden.

Nu kan ik zonder zorgen en met m'n verstand op nul naar het werk toeteren en terug. Meer moet dat niet zijn toch?

Link naar reactie

@Erix: yeah...yeah...yeah...

Kheb met da aanhangerke toch al wat mensen geholpen én m'n verlof volledig kunnen afmaken, in tegenstelling tot anderen... Hahaha!

En ook wij hebben geen schrik van regen en kou enz... en rijden ook dan met de Vespa, als dat zo uitkomt! Wij zijn zeilers en dus wel een beetje bestand tegen de grillen van moeder natuur! Als je -10 op een zeilboot op zee aankan, dan is een ritje met een Vespa in kou en regen een kinderwandeling! ;-)

Groeten,

Peter.

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...