Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Slik, .. met een gloenieuwe PX 150 onder de tram !!


brilk

Aanbevolen berichten

Dag iedereen

Ben gisteren met mijn gloednieuwe PX150 (550km) tegen de vlakte gegaan en onder de tram geschoven..

Mijn zoon van 18 vroeg of dat ik hem naar t stad kon brengen, achterop mijn nieuw speelgoed. Leuk rijden samen zo in het avondlijke zonnetje, maar op de turnhoutsebaan tov de Roma liep het goed mis.. Het ging allemaal snel maar waarschijnlijk ben ik mijn evenwicht verloren door in een regenputje te rijden en op de rand van de tramberm op te botsen en zo onder een tram te schuiven die er net aankwam! Nu, dit is allemaal gebeurd aan fietssnelheid en de tram was ook nog maar aan het vertrekken waardoor het allemaal erger klinkt dan het echt geworden is. Wij hadden helemaal niets, de tram een krasje maar de vespa die met zijn voorwiel onder de tram stak.. bangelijk zag dat er uit. Een hoop volk direct aan dat kruispunt, het verkeer in de knoop, toestanden dus. De flikken die het hadden zien gebeuren hebben geen proces verbaal gemaakt omdat er geen gewonden waren, en hebben het vriendelijk verder afgehandeld zonder echte vaststellingen te doen.

De tramchauffeur heeft zijn mobiele inspecteur zitten oproepen maar kreeg geen gehoor. Hij heeft samen met de politie mijn papiergegevens zitten noteren, heeft dan zich in achteruit gezet waardoor mijn vespa vrijkwam en zo zijn we uit elkaar gegaan. Zijn schade was ergens een miniem verf krasje onderaan. Mijn schade moet nog blijken want ik moet hem nog binnen doen.. Zichtbaar is de schade aan het spatbord vooraan, en sturen is stroef. Rijden kan ik er niet mee.

Nu vraag ik me af hoe dit gaat aflopen. Het enigste wat ik in handen heb is een ‘de Lijn identiteitsfiche opgemaakt te behoeve van tegenpartij’ met duidelijk onderaan ‘zonder enige erkenning van verantwoordelijkheid’

Er is geen aanrijdingformulier ingevuld geweest..

Zou ik mijn schade toch kunnen verhalen bij hen doordat ik op de rails terecht kwam en de tram niet op tijd kon stoppen ?

Wat denken jullie ?

Mijn les is intussen dat rijervaring met een vespa ook opgebouwd moet worden, dat vallen en opstaan blijkbaar daarbij hoort, een bijzitter achterop een ander weggedrag geeft, dat je best nederig blijft en zeker niet overmoedig wordt in je enthousiasme van je nieuw speelgoed..

Bedankt voor eventuele reacties & groetjes

Link naar reactie

Ik denk dat jouw dossier bij een vriend van mij terechtkomt. Van de informatie die ik in het verleden al heb gekregen is een tram zo goed als nooit in fout als het op de sporen gebeurt. Een tram heeft een lange remweg en heeft wat zand aan boord om die iets korter te maken. Als hij niet door rood reed en niet opzettelijk is doorgereden maak je volgens mij geen kans. Jij bent door jouw fout op de rails terechtgekomen. Ook al is het een stuurfout of gewoon een ongelukje.

Ik hoop dat je wespje snel en voor een prikkie terug in orde komt! Succes!

Groeten,

Peter.

Link naar reactie

iemand die ik ken was hetzelfde tegengekomen met een simpele brommer... kosten rond de 2000 Euro (in Gent welliswaar) voor het ophouden van de tram en de ongemakken voor de lijn en brommertje voor de schroot... let dus maar heel goed op...

Link naar reactie

@Brilk, er is geen sprake van een discutabele verkeershandeling waarbij de tram primair betrokken was. Je zegt zelf dat je onderuit bent gegaan ergens over het tramtraject, pas later kwam de tram in beeld. Ik denk daarom dat de schade die aan je PX is ontstaan voor eigen rekening zal zijn. Uiteindelijk is, hoe vervelend voor jou ook, de trambestuurder niet aan te rekenen dat hij niet op tijd kon remmen. Een trambestuurder kan immers niet anticiperen op een onverwachte schuiver van een medeweggebruiker.

In ieder geval wens ik je het beste toe.

Groeten,

Paul.

Link naar reactie

De Turnhoutsebaan is een rotbaan voor fietsers en bij uitbreiding alle tweewielers. Ik ken ze goed want woon achter de Roma.

Alhoewel ik het dagelijks doe mag je niet op de tramberm rijden want deze is afgebakende met een doorlopende witte lijn. Sorry Brilk, financieel ga je nergens steun vinden.

Tip aan alle vespisti in een stad: rij als een auto, niet links noch rechts van de straat maar in het midden.

groeten

steven

Link naar reactie

De enige kans op vergoeding van zou kunnen zijn als je kan bewijzen (door middel van getuigen) dat de trambestuurder min of meer moedwillig geweigerd heeft van te remmen voor een "dood" voorwerp dat zich op zijn traject bevond. Zoiets als moest hij een op de rails geparkeerde wagen aanrijden. Daar de trambestuurder blijkbaar wel een rempoging heeft ondernomen denk ik niet dat dit hier van toepassing is.

Prijs je gelukkig dat je zoon en jezelf niets erg is overkomen. Materiële schade kan (meestal) hersteld worden. Eventueel kan je proberen(als je een heeeeel gewillige dealer hebt om een deel van de schade "in garantie" kan hersteld worden of een hij joviale overname geeft bij de aankoop van een nieuwe vespa. Sterkte, nero.

Link naar reactie

als je de manier van denken van de lijn kent zul je zoals Derek zegt ,moeten betalen voor het oponthoud van de tram .En dan mag je van geluk spreken dat die inspecteur er nog nie is bij geweest want die rekken dat dan nog bijna een half uur langer dan nodig is .

Link naar reactie

In zo'n geval is het handig om lid te zijn van MAG, dan kun je met dit soort vragen terecht bij hun advocaat en zij hebben zeker gelijkaardige situaties gehad. Misschien is dat putdeksel wel 'gevaarlijk diep' en is het reeds gemeld door de MAG en dan zou je in theorie de stad Antwerpen in gebreke kunnen stellen...

al geef ik je weinig kans.

Link naar reactie

Hoe je het draait of keert, de tram heeft daar altijd voorrang. Het enige dat je kan doen is het stadsbestuur aanschrijven om de gevaarlijke verkeerssituatie aan te kaarten/klagen.

Hetgeen heel eventueel ten goede kan komen aan de buurtbewoners (ikke!), zij het op waarschijnlijk zeer lange termijn.

Persoonlijk ben ik het niet eens met het verdraaien van de waarheid met oog op een financiële tegemoetkoming. Daar is altijd een andere (onschuldige) de duppe van. In casu de tramchauffeur die valselijk beschuldigd wordt van het "moedwillig niet stoppen voor een omvergevallen mens". Ga daar mee door het leven zeg!

Link naar reactie

ohhh... die laatste vind ik mooi

danku!

er loopt hier echt fijn volk rond

en neen, natuurlijk wil ik niet dat een onschuldige chauffeur hiervoor zou moeten optreden, het is idd 'mijn' slip geweest, maar ben wel verrast dat De Lijn hun eigen verzekeraar zijn en dat dit de deur openzet voor onfrisse praktijken, lijkt mij zo

en even dacht ik dat de aanval de beste verdediging was

ben benieuwd hoe dit financieel verder gaat aflopen, ik laat het jullie weten

morgenavond gaat mijn gedeukte PX terug naar Blommaert in Brasschaat en zullen we wel zien

Link naar reactie

Blommaert in Brasschaat? Succes met de herstelling zou ik dan zo zeggen...

Verdomd jammer van de schuiver. Ze zouden die tram op wielen moeten maken dan hebben wij geen last meer van die sporen en dan kan die tram tenminste uitwijken. Middelleeuwse praktijken zo'n tram, tijd dat ze daar eens iets nieuws voor uitvinden.

Ik ben ook wel benieuwd naar prijskaartje van de Lijn.

Link naar reactie
  • 3 weken later...

Gisteren terug op mijn wesp, en zelfs terug langs de plek van onheil gereden..

Toch wel straf dat mijn schrik die er toch wel in zat, zo vlug plaats maakt voor toch mijn verslind zijn op dat ding.

Maar het is een goede les geweest, dat wel.

Voorts viel de factuur van herstelling wel mee, die trouwens prima gedaan is !

Begrijp bovenstaande niet goed. Heb helemaal geen klagen van Blommaert.

Bij aankoop de nodige degelijke info én fikse korting, en nu bij dit ongevalletje prima service.

Ik vind die kale kop in de atelier en zijn madamme in de winkel best toffe mensen.

Op de Lijn is het nog wachten geblazen...

Daaag

Link naar reactie
ohhh... die laatste vind ik mooi

danku!

er loopt hier echt fijn volk rond

en neen, natuurlijk wil ik niet dat een onschuldige chauffeur hiervoor zou moeten optreden, het is idd 'mijn' slip geweest, maar ben wel verrast dat De Lijn hun eigen verzekeraar zijn en dat dit de deur openzet voor onfrisse praktijken, lijkt mij zo

en even dacht ik dat de aanval de beste verdediging was

ben benieuwd hoe dit financieel verder gaat aflopen, ik laat het jullie weten

morgenavond gaat mijn gedeukte PX terug naar Blommaert in Brasschaat en zullen we wel zien

de lijn wint altijd... .'t is spijtig te zeggen, maar een ongeval met een bus van de lijn waar die niet in zijn recht wordt bepaald, is helaas een zeldzaamheid...

ikzelf heb 't al meegemaakt en ge kunt dat gewoon niet winnen...

Link naar reactie
  • 1 maand later...

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...