Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Vervoer Vespa


jef__vb

Aanbevolen berichten

Waarde forumgebruikers,

ik heb pas m'n eerste Vespa (PK50XL) gekocht. Deze week ga ik hem oppikken bij de verkoper. Aangezien ik in Heist-op-den-Berg woon en de verkoper in Genk (een afstand van een 70-tal kilometer), ga ik hem met de aanhangwagen halen (ik beschik helaas niet over een busje). Ik moet een 30 à 40 kilometer autostrade doen tussen Genk en Aarschot, en toevallig is dat een nogal "heuvelachtig" stuk.

Ik ben al te rade gegaan bij een aantal andere vespisten en ik heb de zoekfunctie van het forum gebruikt, maar ik stel m'n vragen hier toch ook omdat ik op zeker wil spelen:

- Op welke zaken moet ik zeker letten bij het vastmaken/vervoeren?

- Ik heb een stevige aanhangwagen, maar er zit geen geultje in waarin ik de wielen kan plaatsen. Ik vraag me vooral af op welke manier ik de Vespa heel stevig kan vastmaken, want ik ben bang dat ie omver zal vallen.

- Is het misschien verstandiger om de autostrade te vermijden?

Alvast bedankt!

Link naar reactie

Probeer de vespa zo dwars mogelijk in de aanhangwagen te plaatsen en bind hem vooraan vast. Zo kan hij niet van zijn pikkel wippen. Een lege bak bier zou hetzelfde effect hebben, maar dat heb ik nog niet uitgeprobeerd. Voor de rest voldoende dekens en touw meenemen, en te hobbelige wegen vermijden (misschien juist wel de autostrade nemen). Groetjes, nero.

Link naar reactie

Met voorwiel tegen de voorkant van de aanhangwagen zetten en dan d.m.v. spanriemen rond het stuur in zijn voorvering trekken.Achteraan ook naar de zijkant van de aanhangwagen vastmaken en dan zelfs over een crossparcours rijden :).

Anders kom maar eens af, dan zal ik er een tekeningske van maken:) (ik ben ook van Hést)

Grt,

Kurt

Link naar reactie

zoals nero het plaatst met een lege bak bier en twee spankabels en ge rijd zonder probleem de wereld rond met de vespa op de aanhanger

ge plaatst de lege bak bier onder de vespa op de plaats van de poot (deze gebruiken we voor beschadigingen aan de kader niet )

dan gewoon spanbanden er rond en stevig aanspannen

grtz sidvespa

Link naar reactie

Dus ik zet er een bierbak onder, en dan evenwijdig met de zijwand van de aanhangwagen (tégen die zijwand)? Het lijkt me het veiligste om hem tegen de "voorwand" te zetten (de wand die evenwijdig loopt met de deur van de koffer en dus het dichtste tegen de koffer staat), aangezien die iets hoger is dan de zijwanden, maar ik vrees dat de aanhangwagen daar te smal voor is. Beter eerst eventjes opmeten. 't Is maar dat de zijwanden niet erg hoog zijn, en als er een bakske onder de Vesp staat, zullen die nog lager uitvallen.

@nero: Bedoel je dat ik hem echt schuin in de aanhangwagen moet zetten, dus niet evenwijdig met -en tegen- een wand (dus níét zoals ik het hierboven zeg)?

Link naar reactie

krat onder voetplank, voorwiel tegen de voorkant, 2 spanriemen vooraan, rond stuur schuin naar de hoek trekken (voorveer helemaal in trekken), zodat de scooter niet om kan vallen. Achteraan hetzelfde, maar dan naar de achterhoeken trekken. Zo staat hij normaal gezien muurvast en kan hij niet onderuit vallen. Span voor de zekerheid nog een 5e riem over het zadel, zodat hij niet van het krat kan wippen.

Je zal de hoogte van de krat wat moeten uitzoeken.

Maar ieder heeft zo zijn eigen techniek hé.

Link naar reactie

'k Ben hem vandaag gaan halen en ben -na een bloedstollende reis- thuisgeraakt zonder problemen. Gewoon in neutraal gezet, zonder staander & zonder bak pilsner, vastgebonden als ware hij een klant van Hot Marijke en omhuld door een heleboel zachte dekens. Onderweg had ik de onweerstaanbare drang om zo'n tien keer per minuut het hoofd om te draaien om te zien of hij er nog op stond...eind goed al goed.

Nu is't nog een kwestie van het kicken & schakelen onder de knie te krijgen, en van de papieren in orde te brengen, en dan kan ik de baan op. Legaal dan toch.

Hartelijk bedankt voor de info! (met een eervolle vermelding voor the sarge, de behulpzame dorpsgenoot)

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...