Ga naar inhoud
Vespaforum.be

tuning


Nostalgie

Aanbevolen berichten

Op deze pagina; http://vespa.startpagina.nl/ vind je deze link: http://www.vespamaintenance.com/ daar staat bij Fuel System hoe je een carb moet opbouwen. Eitje.

Ook vind je daar deze link: http://scooterhelp.com/serial/ves.frame.serial.numbers.html, beetje naar beneden scrollen en je kunt alle technische gegevens van scooters vergelijken, dus ook de vertanding en carbs op de verschillende PXen.

Bij de PX200 zijn de carters anders dan bij de PX125/150; je kunt dus geen 200 cilinders om 125/150 carters schroeven; oa de de spoelpoorten hebben een andere layout.

150 links, Pinasco 177 rechts (daar kun je beter de spoelpoorten op je carters voor aanpassen)

IMG_2395a.jpg

200 (1 klein lullig poortje op het blok - worden er meer in de cilinder zelf)

p2barrel.jpg

Als bonus; T5 (5 spoelpoorten)

IMG_2134a.jpg

Link naar reactie

more 2 takt oil = less petrol in your mixture

less petrol= more air in your mixture

more air in your mix= dead engine.

2% standard engine and sometimes 3% with a kit but you have to adjust the jetting to suit this.

when tuning ANYTHING always think "CHEAP. FAST. RELABLE." Which two of these do i want.

Link naar reactie

Bedankt alvast voor de reacties.

Dus bij het plaatsen van een 177cc best de sproeiers vervangen en 2% mengsel.

Nog andere aanpassingen of zou dat moeten voldoen?

Als ik op de vraag van Belfastjohn moet antwoorden ligt het antwoord vanzelfsprekend bij Fast end relable.

Joene ;-) bedankt voor handige tabel.

Link naar reactie
als je antwoord Fast end reliable is, denk ik dat je nog een hele boel meer mag aanpassen, buiten enkel de cilinder en wat sproeiertjes...

Ja wat dan. man man man. toch soms heel vage antwoorden hehe.

ten eerste ik neem nen 177cc, steek nieuwe sproeiers,...

Nu is mijn motor snel en ik kan er lange tijd mee doen.

Link naar reactie
zou je, gezien je nog nooit met een Vespa hebt gereden, niet eerst met een standaard blokje rijden?

Vespa staat nog bij verkoper. Normaal heb ik hem binnen 1 a 2 weken.

177cc cilinder staat er al op maar aan de uitleg van de verkoper is er niets anders aan veranderd.

Hij spreekt van een 2 - takt mengeling van 1l benzine en 35ml olie.

Omdat ik het dan toch beter en veiliger vind zou ik de motor er deze winter onderuit zwieren en een revisie geven.

Dan kan ik gerust zijn over de gehele staat van de motor.

De vespa haalt nu +- 110km/h, met originele uitlaat.

Is de bedoeling dat ik er af en toe mee op de autostrade kan .

Met standard 125cc motor gaat dat ook maar zou toch sneller willen zijn dan de vrachtwagens.

Link naar reactie
dan moet ge u iets anders kopen dan een Vespa 125cc. spijtig, maar het is zo...

Man man man, pfff wa een sorry voor men woordkeuze, zielige opmerking.

Der is genen ene motor of brommer hoe da ge het ook wil noemen kan tippen aan de nostalgie van een Vespa.

Het enigste dat hem moet doen is sneller gaan dan 90 km/h

Er staat een 177cc cilinder op (stond er op) en wil die motor reviseren om er nog hoop km me te kunnen doen en om te weten wat er versleten is en wa ni. Tis genen glazen blok he , kzal hem moeten open doen veur ik iet zal zien.

Het enigste dat ik vraag is raad aan mensen die er iets van kennen en de nostalgie met zich meedragen.

Wat ik moet vervangen om de motor optimaal te maken kwa snelheid en levensduur (gulden middenweg).

En al dien b*llsh*t en gezeik kan ik echt wel missen hoor.

Aan de beheerders van Vespaforum. be

is het ni mogelijk om een kinderhoekje te voorzien op de site zodat de grote mensen deftig over hun hobby kunnen klappen en mekaar helpen.

Link naar reactie
En al dien b*llsh*t en gezeik kan ik echt wel missen hoor. Aan de beheerders van Vespaforum. be

is het ni mogelijk om een kinderhoekje te voorzien op de site zodat de grote mensen deftig over hun hobby kunnen klappen en mekaar helpen.

Dit toontje hoeven we niet en als je echt geholpen wil worden zou ik maar snel van tactiek veranderen.

Ik denk dat Fajes en Gette al met scooters/vespa bezig waren toen jij nog met een driewieler door het huis reed ?

Link naar reactie
is het ni mogelijk om een kinderhoekje te voorzien op de site zodat de grote mensen deftig over hun hobby kunnen klappen en mekaar helpen.

dude, je stelt hier de meest bizarre vragen (waar iedereen dan nog op antwoordt...), je weet niet wat 2% oliemix betekent, je hebt nog geen scooter maar je gaat hem al weer verkopen, je gaat je motor al tunen voor je eigenlijk weet hoe het is om met een scooter te rijden, je weet eigenlijk geen f*ck af van je scoot maar je wil met de grote mensen over je hobby 'klappen'??

we zouden beter aan jou vragen waar dat kinderhoekje is, je komt er volgens mij net uitgekropen...

Link naar reactie

Allez goe even nieve start

ten eerste heb nooit zelf 2-tact gemengd.

Heb nooit gezegd dat ik hem al direct terug ga verkopen.

Op de motor staat al een 177cc cilinder die ik NIET zelf heb geplaatst.

Ik zou de rest van de motor willen aanpassen om met die 177cc geen problemen te hebben.

Voor mij moet die ni verder getuned worden moet gewoon een duurzame 177cc worden.Zit nu volgens de ex-eigenaar op 35ml olie per liter benzine (door 177cc cilinder) en wil op zoals iedereen hier zegt 2% draaien

En heb al me scooters gereden maar ni me ne vespa.

Is dit bizar?

En het antwoord dat ik tot hier toe heb is.

de ene zegt ge gaat sproeiers moeten aanpassen

de andere ge moet meer aanpassen als sproeiers alleen... .. verder niks. Hier kom ik echter niet ver mee.

Kan zijn dat ik ni duidelijk ben he.

Link naar reactie

grappig topic!

Als je echte een snel en betrouwbaar blok wil kan je beest direct overstappen naar een standaard PX200. Met die getunede kitjes is het altijd een compromis tussen: betrouwbaarheid - snelheid - prijs (pick 2, not 3).

Wat die mengverhoudig betreft, denk ik dat (na de rodage) 2% genoeg zou moeten zijn. Ik volg die opmerking van John niet helemaal (dat het mengsel rijker zou worden, maar dat wordt off-topic).

In het begin uw bougie controleren of de sproeier rijk genoeg staat, en niet te zot mee rijden.

Maar een PX is eigenlijk niet gemaakt om 120 mee te rijden, zorg u dan een GTS.

Link naar reactie

Een motor tunen is altijd meer vragen dan waar de motor voor gebouwd werd, dus als je zeker weten geen problemen wilt hebben, zul je de scoot gewoon moeten laten als ie was. Is ook, over mogelijke problemen gesproken, een stuk legaler dan 177 op je 125cc schroeven.

Als je toch wil tunen, zul je als het nodig is, de spoelpoorten van je blok op de cilinder aan moeten passen, maar jij geeft iet aan wat voor 177cc je hebt, dus daar kunnen we niet zo veel mee. Ik denk dat als je van 125 naar 177 gaat, je ook iets aan je vertanding kunt doen.

Je wil volgas de snelweg kunnen pakken; daar zul je een stevigere krukas voor nodig hebben, om niet eventueel in de problemen te gaan komen. Als je van plan bet je scooter er flink van langs te geven op die manier, zul je ook best een stevigere koppeling monteren.

Dat je je sproeiers aan moet passen is logisch. Als je de motor in evenwicht wil houden zul je zelfs de carb naar een 24.24 om moeten bouwen en eigenlijk ook een andere uitlaat moeten scoren (ook dan je sproeiers weer aanpassen).

Je olie moet je niet aan te veel aan kloten; 2 a 3% mixen. En zoals al gemeld: neem kwaliteit olie. Antwoorden die gezien je bovenstaande reply je ene oor in en je andere oor uit zijn gegaan.

Het antwoord van Fajes is serieus; als je betrouwbaar en veilig regelmatig op de autostrade wilt rijden, moet je iets zwaarders scoren dan een 125cc. Daar hoef je niet zulke korte tenen voor te hebben. Er zijn ook 200cc Vespa's en zelfs daarmee is het niet altijd een pretje op de Autostrade. Chill man - we zijn er niet op uit om je af te zeiken ofzo. Als je vage antwoorden krijgt is het bijna altijd zo dat je vage vragen stelt.

Je heb het over nostalgie, maar ik denk dat je het verkeerd begrepen hebt; de Vespa is een cruise scooter, dat is de nostalgie.

Bullshit en gezeik kun je ook overheen lezen he. Dat is knapper dan er over de zeik van gaan. Vinden wij altijd wel leuk als iemand over de zeik gaat; nu we weten dat jij een knopje hebt, drukken wij dat graag nog een paar keer in. Soit. Leef er maar mee.

Overnieuw beginnen is een goeie; doe je best. Klopt; je bent niet zo duidelijk; je hebt meer info nodig over je scooter; wat voor cilinder, wat voor carb, etc., etc. En je haalt steeds dingen door elkaar: het ene moment rijdt je scooter nu 110, het andere moment wil je alleen dat ie harder gaat dan 90. Logisch dat wij er de ballen van snappen, toch?

En geen korte tenen meer he.

Link naar reactie

Hmm is voor mij al veel duidelijker. ;-)

MR160 gelijk heb je

Je zal altijd voor en tegenstander hebben van het tunen.

mensen die zeggen dat het je motor schaad en mensen die zeggen dat je motor er zelfs beter kan door draaien.

Ik heb de pech of het geluk, tis hoe je het bekijkt dat er een andere cilinder op staat.

Daarom zal ik het hier mee moeten doen.Laten zoals het was is dus niet meer mogelijk.

Het is mij bedoeling om op het gemak rustig te cruisen door berg en dal met het vrouwtje achterop, maar als het nodig is net dat beetje meer heeft,dat beetje pit. Het moet geen puffer zijn maar ook geen race machien maar iets er tussen in.

Misschien dat die 200 nog wel komt maar he moet ergens toch de vespa voeling mee krijgen.

De 177 rijdt 110 km/h snel genoeg.Hij moet dit ook ni constant rijden maar de motor zou toch nog langer moeten meegaan dan een week ;-)

Daarom dat ik hier raad kwam zoeken.

Link naar reactie

laat even weten als je de scooter echt hebt en je dus ook weet welke cilinder er op zit want bv. een DR is geen Pinasco en dan is er nog Polini, Malossi (166cc), Quattrini

je gaat nog wat meemaken met dat tunen en hopelijk voor jou is je geldbeugel groot genoeg ?

Link naar reactie
laat even weten als je de scooter echt hebt en je dus ook weet welke cilinder er op zit want bv. een DR is geen Pinasco en dan is er nog Polini, Malossi (166cc), Quattrini

je gaat nog wat meemaken met dat tunen en hopelijk voor jou is je geldbeugel groot genoeg ?

Tis een polini 177cc.

Pff tunen is een zwaar woord he.

Als aan mij lag deed ik niks aan de motor maar als de vorige eigenaar enkel een nieuwe cilinder en piston heeft gestoken ist misschien wel aan te raden om hem verder te ...hmmmm... reviseren zou ik het noemen.

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...