Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Restauratie van een Gran Turismo (1966)


toots

Aanbevolen berichten

spiegelbeeld dus...

f_Fotos0017m_d75d4bd.jpg

misschien hier iemand die ooit een "originele" kabelboom van SIP heeft aangesloten? De kleuren zijn totaal verschillend van de oude waarvan het schema bij scooterhelp te vinden is. (mijn post in het techniek-forum, kabelboom-help)

Link naar reactie

ah ok die velgen even omdraaien, goed gezien Jan ik vond dat achterwiel er al zo moeilijk op gaan. scherp opgemerkt!!

Wat betreft die GSM, inderdaad!!! die pijltjes op de zijkant deden de truc! Bij Mediamarkt wouden ze 'm al weer 4 weken naar samsung sturen, bedankt Dries voor de tip.

Ondertussen al een plannetje gevonden hoe ik m'n sip-kabelboom moet aansluiten. Dat ga ik dus NU doen. Bedankt voor de reacties iedereen!

Link naar reactie

als je een twintig tal jaar lief en leed met je vespa deeld, valt zoiets meteen in het oog natuurlijk, je mag de velgen gewoon omdraaien, de michelin S83 banden hebben geen looprichting, prima bandjes trouwens, succes, jan

Link naar reactie

ok bij deze is dat ook weer gebeurd. Van de gelegenheid mee gebruik gemaakt om alle originele moeren te vervangen door inox (met dank aan de firma) die roesten nooit meer

f_Fotos0020m_7ceffbc.jpg

als je een wiel moet vervangen... een bierbak heeft de ideale maat!

let wel het moet er ene van cristal alken zijn ;-)

f_Fotos0021m_c36e1b9.jpg

Link naar reactie
ok bij deze is dat ook weer gebeurd. Van de gelegenheid mee gebruik gemaakt om alle originele moeren te vervangen door inox (met dank aan de firma) die roesten nooit meer

Een paar jaar geleden was er op het Amsterdamse forum een discussie over het gebruik van inox moeren om de velgen vast te zetten. Aanleiding was het afbreken van alle bouten van een achterremtrommel, natuurlijk net in de drukste tunnel van Amsterdam..

Wat ik mij kan herinneren ging de discussie over het feit dat een inoxmoer harder is dan de bout waar hij opgedraaid wordt. Dit zou dus spanningen opleveren met het breken van de bouten als resultaat.

Ik weet niet of dit werkelijk zo is. Iemand die hier misschien mee van af weet?

Link naar reactie

De huis-tuin-en keukenmoeren van inox die je in de schappen ziet liggen in de winkel zijn NIET sterker dan die van koolstofstaal. Inox is zelf iets broser dan koolstofstaal. Inox lijkt harder dan koolstofstaal wanneer je er een gat in boort, dit komt echter door het hogere chroomgehalte. Dit zegt niets over de treksterkte van een inox moer. Het is echter zo dat de wielmoeren niet echt zwaar worden belast. Het vervangen door inox zou dus moeten kunnen. Houdt er echter wel rekening mee dat de moeren die het wiel aan de remnaaf klemmen iets dikker zijn dan standaard. Dit betekend dat de moer meer schroefdraad en daardoor meer klemvermogen heeft. Als je inox verkiest kun je misschien het beste een dopmoer overwegen, die hebben standaard meer schroefdraad. Vergeet ook niet een goede snijring te gebruiken. Dan is een goede borging zeker gegarandeerd. Na het losdraaien van een moer met snijring wordt zelfs geadviseerd een nieuwe snijring te gebruiken bij opnieuw aandraaien. Een nieuwe snijring is scherper dan een gebruikte en borgt daardoor beter.

Link naar reactie
Een paar jaar geleden was er op het Amsterdamse forum een discussie over het gebruik van inox moeren om de velgen vast te zetten. Aanleiding was het afbreken van alle bouten van een achterremtrommel, natuurlijk net in de drukste tunnel van Amsterdam..

Wat ik mij kan herinneren ging de discussie over het feit dat een inoxmoer harder is dan de bout waar hij opgedraaid wordt. Dit zou dus spanningen opleveren met het breken van de bouten als resultaat.

Ik weet niet of dit werkelijk zo is. Iemand die hier misschien mee van af weet?

Hier een interessant document over het gebruik van verschillende metaalsoorten in Ă©Ă©n constructie.

http://www.onkenhout.nl/media/documenta ... igheid.pdf

Wat ik er van heb onthouden is dat je zeker geen rvs- bouten of moeren mag gebruiken in combinatie met aluminium! Groetjes, nero.

Link naar reactie

Ik heb die remtrommel gezien en uit voorzorg nooit meer inoxmoeren gebruikt..

Het wiel vloog er niet helemaal vanaf vanwege de sidepanel.

Maar ik kan me bijna niet voorstellen dat dit inderdaad door de combinatie inox-staal is gebeurd want dan zou iedereen er wel van afweten lijkt me. Maar in ieder geval wel wat nuttige info erbij.

Link naar reactie

hey toots dat ding ziet er werkelijk geweldig uit! ik ben bezig met een soortgelijk project. Waar ik nieuwsgierig naar ben is hoe je die sierlijst op je vespa hebt gekregen. Heb je toevallig zo een apparaatje of heb je zelf er iets op bedacht?

Want om zo een apparaatje te kopen voor 1x vind ik een beetje overdreven.

Leuke kleuren en hoop je eens tegen te komen op je wesp hehe :).

Greets

Link naar reactie
Ik gebruik ook meestal inox moeren (bouten). Vraag me af ook na het lezen van wat er verkeerd aan is. Natuurlijk moet je niet zoals hierboven al iemand schreef niet met je voeten op je sleutel gaan staan om het vast te trekken.

Misschien wordt het met deze link duidelijker:

http://aluminium.matter.org.uk/content/ ... 2144416692

Iedere dakwerker weet dat je aan koperen dakgoten geen zinken aflopen mag gebruiken. De aflopen gaan binnen de kortste tijd volledig worden op gevreten door galvanische corrosie.

Elke loodgieter weet dat je op een galva- waterleiding geen stalen stukken mag aansluiten omdat je op een paar jaar roestvorming en lekken krijgt. EĂ©n galva-stuk ergens halverwege je stalen leidingen geplaatst, kan je hele leiding naar de knoppen helpen.

Wat de reactie van inoxmoer op een stalen bout is weet ik niet, maar ik denk wel dat het "mengen" van verschillende metaalsoorten risico's kan inhouden ivm met galvanische oxidatie. Groetjes, nero.

Link naar reactie

Hey nero,

Ik begrijp volledig wat je wil aantonen en geef je er ook meer dan 100% gelijk in.

Lees maar http://www.euro-inox.org/pdf/build/roof ... ech_NL.pdf (blz 15/36)

Maar eer we zo ver zitten dat deze vorm van corosie de bout doet snappen... Toch weer wat bijgeleerd. En in geval van bvb een wiel kan het niet slecht zijn omdat Ijzer en alu bijde -Volt zitten in de tabel en inox + (batterij-effect). Maar als je een inox boutje gaat gebruiken om een vliegwieldeksel of een nafttankje, zadel noem maar op vast te zetten denk ik niet dat er wat te vrezen valt.

Thx voor de info nero

Link naar reactie

Om over batterij-effect te praten moet je ook nog een zout- of zuuroplossing hebben. Op dat moment zal het minst edele metaal afbrokkelen, of roesten enz... In het geval van dakgoten kan ik me daar nog iets bij voorstellen met het langdurig stilstaan van mogelijks zuur regenwater. Dat is bvb ook de reden dat men bij boten onderaan de romp zinkanodes plaatst die electrisch verbonden zijn met de motor (schroefas) enz... Vermits zink helemaal onderaan in de tabel staat zal het de anode zijn die afbrokkeld en blijven de andere metalen aan boord gespaard.

Of dit nu het effect is waar je rekening moet mee houden op een Vespawiel durf ik te betwijfelen aangezien je een constante stroom moet hebben (zoals een boot die in zout water ligt). Ik denk dan eerder dat de theorie over hard en zacht en verschillende breekmomenten iets plausibeler is. Maar, ik kan me uiteraard vergissen.

Groeten,

Peter.

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...