Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Restauratie van een Gran Turismo (1966)


toots

Aanbevolen berichten

Als je een inox moer op een ijzeren bout draait, en het ijzer begint te roesten... dan zie je aan die blinkende moer niet hoe de bout er binnenin aan toe is. Misschien dat die ijzeren boutjes aan het betreffende wiel wel gewoon opgeroest waren door de jaren.

Ik doe altijd speciaal grafietvet aan de schroefdraad (never seize) wat belet dat de bout begint te roesten. Heel vettig spul maar na 10 jaar in weer en wind gaat het van de eerste slag terug los.

Ja dat van die koperen buis aan zinken goten heb ik ooit gezien aan het salvator van hasselt. Die buis was 1 jaar oud en al gans groen uitgeslagen. Doch galvanische reactie heeft hier volgens mij niks mee te maken.

Reactie voor Gianluca:

Die sierlijst kan je zo kopen. Mooi er rond wringen en de schroefjes aandraaien (en de draad niet overdraaien). Mijne heb ik gekocht bij de scooterwinkel in Nieuwrode bij Aarschot. De meeste dealers zullen die ook wel in voorraad hebben. Ik was een tijd geleden in Maaseik naar een vespatreffen gaan kijken om wat ideeën op te doen voor mijn GT, en daar was een man die die lijstjes zelf gemaakt had en daarna had laten chromeren (= pé-per-duur). Dagen en dagen was ie daaraan bezig geweest. Respect, maar voor die paar euro's dat zo'n kant-en-klare lijst kost, begin ik daar zelf niet aan :-)

Link naar reactie

Ik heb dat hier al eens uitgelegd, de inox moeren zijn NIET sterker dan de stalen moeren, de gemiddlede stalen moeren hebben ene treksterkte van 8.8, en de 'high-tensile'-bouten tot 10.2, waar de gemiddelde inox-moer/bout 'maar' 7 heeft.

Inoxen moeren kunnen ook roesten, je ebt verschillende soorten inox, en er zit wel degeijk een verschil in ,je hebt bijvoorbeeld roestvrij en roestvast inox, het ene is wat het zegtn, roestvrij, maar op een roestende stalen bout, zal deze meeroesten. Roestvast zal die niet doen. tussen koolstofstaal en inox is er bij mijn weten geen (of een te verwaarlozen) galvanische reactie (elektrolyse) dus daar moet je niet mee inzitten. Wel opletten als je inox moeren aanspant, want als je die te hard aanspant zonder kopervet of loctite kan door de ontstane wrijvingswarmte een 'koudlas' ontstaan, dit wil zeggen de wrijving groot genoeg word dat de schroefdraad zichzelf als het ware vastlast aan de bout, en moeilijk te demonteren valt, en de schroefdraad op de bout kapot is.

Link naar reactie
  • 2 weken later...

et voila!!

Na een paar maanden sleutelen... eindelijk, is ie klaar!

Daarnet hebben we 'm eens op de straat gezet voor een testritje.

1x kicken en start! Alle lampen branden zoals het moet, elektrisch in orde dus. Ik raad iedereen aan, koop nooit een kant-en-klare kabelboom, maar maak 'm zelf!

daarna.. de testrit. Ik heb nooit op een motor gereden, en de stoere 1000cc motormannen hebben blijkbaar ook schrik om zo'n geel geval te testen. Maar net op het juiste moment komen daar 2 vespa's om de draai. Diebrecht is dadelijk kandidaat voor een testritje, en na een kort rondje door hasselt is alles goed bevonden!

Ervaren vesparijders zitten vol goeie tips en zo'n babbeltje op straat kan wel even duren! Dan zie je op zo'n zonnige zaterdagmiddag de ene vespa na de andere passeren, en goedkeurende blikken toewerpen :-)

Met dank aan volgende mensen:

- Mike, voor het verkopen van een stuk ijzer en een paar zakken schroeven voor een goeie vriendenprijs

- Tony Koslowski, voor het excelente carrosseriewerk en a hell of a paintjob

- Jan uit Nieuwrode, voor onderdelen en advies

- Sven van SDN voor onderdelen, advies, en de motorrevisie voor een eerlijke prijs

- Diebrecht, voor de testrit

- Alle mensen op dit forum die mij goeie raad gaven

- en vooral, mijn flatgenoten Arne, Diego en Frank... die maanden door een inkomhal naar binnen gingen bezaaid met sleutels, schroevendraaiers en stukken vespa! Vanavond geef ik ene om het geleden leed te verzachten :-)

f_vespa7m_fa3f1f0.jpg

f_vespa6m_2318f19.jpg

f_vespa4m_d00dc28.jpg

f_vespa3m_2b4ebdf.jpg

f_vespa2m_dd57728.jpg

f_vespa1m_1dd154f.jpg

Link naar reactie

Ge hebt dat schitterend gedaan Toots !! Proficiat !!

Nu even rustig aan het rijden onder de knie krijgen en dan ga je echt genieten van je Wesp. Vergeet ook niet je motor te roderen:

* Tijdens de eerste 1000 km mag men niet harder rijden dan 80% van de toegelaten maximumsnelheid.

* Vermijdt om de gashendel volledig te openen

* Vermijdt constante snelheid aanhouden

* Na duizend kilometer mag men de snelheid geleidelijk opvoeren tot men de maximumsnelheid bereikt heeft.

Tik bij de zoekfunctie maar eens het woord "roderen" in en je krijgt de nodige tips.

Succes nog en see ya on the road!

Cheers

Diebrecht

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...