Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Restauratie van een Gran Turismo (1966)


toots

Aanbevolen berichten

Hallo iedereen

Ik kocht een GT uit '66 in honderden losse onderdelen van een vriend die er de moed aan verloren had. Ikzelf ben mechanieker van beroep, en het leek me wel eens de moeite om eraan te beginnen. Op scooterhelp vond ik reeds een algemene service manual waarin ik het een en ander uit kon terugvinden, maar heeft iemand van U toevallig een specifieke service manual voor de gran turismo, met explosietekeningen? De motor is in revisie bij De Nies, en de carrosserie is sinds deze week terug, dus daar ben ik gelukkig al zeker van dat het goed gedaan is :-) De rest is nog puzzelwerk.

Dus heb je ergens nog een vergeeld pak papier liggen van uw gerestaureerde GT, graag een reactie, dan rij ik des noods van Hasselt naar de kust om eens een paar kopiekes te maken :-))

Ik zal een paar foto's proberen toe te voegen op deze thread... wees gerust deze vespa zal opvallen

Mvg Dirk Reyners, Hasselt

Link naar reactie

f_Fotos0003m_cdef536.jpg

dit was even een dirty jobke, maar het was nodig! de grote lager zit serieus vast. Geen slecht idee om alle rollementen te vervangen

marnix bedankt voor de reactie, idd ik ga er gene kerstboom van maken. Misschien wel zo'n baggagedrager. Het reservewiel weet ik nog niet. Is het nodig om een reservewiel bij te hebben op zondagsritjes?

Link naar reactie

f_onderdelennm_e0753d5.jpg

Het grootste deel van de benodigde onderdelen vond ik vandaag dankzij een goeie tip bij classicscooter in Nieuwrode. Ik kwam aan ongeveer dezelfde prijs uit die ik bij scootershop.de had uitgeteld. Helaas past de km-teller niet in het stuur met het bijgeleverd beugeltje. Dat wordt dus zelf een beugeltje maken. De dichting van het achterlicht was alleen in het grijs te krijgen. Die moet dus zwart worden gespoten.

Link naar reactie

f_nieuwelagerm_f19836e.jpg

Een set nieuwe lagers, nieuwe keerring, nieuw vet. Zie verschil tussen oude en nieuwe lagers! Nu loopt de as weer soepel. De keerring spant weer goed. De oude lagers knarsten van het zand.

Link naar reactie

hey cholest 'o roll, ondertussen ken ik zowat het geluid van een vespa, was net aant eten (na een paar uurkes sleutelen natuurlijk) toen ik er eentje hoorde aankomen in de straat. Ik doe m'n raam open, en daar zie ik nog net iets blauw glimmen met een pak spiegels opzij! Wie zou dat geweest zijn? :-) cheers

Link naar reactie

even een korte update: Stuurkolom staat nu volledig terug in elkaar, voorspatbord, remklauw vervangen, tandwieltje voor km-teller. Een nieuwe kabelboom getrokken, de gains getrokken (wat een rotklus!) achterspatborden gemonteerd. Begonnen met de strips te monteren van de treeplank.

Helaas heeft mijn gsm het laten afweten, dus voorlopig even geen foto's meer. Ik hoop dat mediamarkt een snelle service heeft :-)

een paar vraagjes voor mensen die hier ervaring mee hebben:

De strips en het rubber matje heb ik vastgezet met popnagels. Ik weet niet of dit sterk genoeg is. Hoe is dit origineel? De uiteindjes van de strips moeten blijkbaar worden vastgeklonken met bijgeleverde klinknagels. Die steken nu 2cm naar buiten uit het chassis. Moeten die nagels gewoon worden afgeknipt of hoe moet dat? Volgens mij is het niet erg sterk. De rubber gaat er tamelijk gemakkelijk in.

Link naar reactie

Hey Toots,

maak je geen zorgen. Die rivetten zijn zeker sterk genoeg. Ik zou willen aanraden om ook de eindstukjes met rivetten vast te maken i.p.v. met de (originele) klinknageltjes. Als je namelijk die klinknageltjes vastmaakt (door ze plat te tikken met een hamer terwijl je ze aan de bovenkant tegenhoudt), bestaat de kans dat je de lak beschadigd aan de onderzijde van de voetplaat. Ik zou in dit geval dus niet kiezen voor originaliteit, maar voor zekerheid. Zie in dit verband ook de mening van ancien en expert-restaurateur Stanman :)

zeer zeer mooi! maar ik zie op deze foto's toch een schoonheidsfoutje, wie ziet ze ook? janneman

Ik gok op de rivetten, voor de treeplank lijsten, ik kon het niet over mijn hart krijgen om de alu slagrivetten te gebruiken, ik heb er lang over nagedacht om het toch te doen, maar uit veiligheid voor de lak toch maar niet :)

maar als ik mis ben mag je het me gerust vertellen, mischien kan ik er nig wat aan doen

Cheers,

Kurt

Link naar reactie

ok Sarge ik moet je bericht bevestigen, ik klopte er zo'n nageltje door gisteren,en aan de voorkant kwam een beetje lak mee. Scheisse ja als ik er dan nog eens tegen moet gaan kloppen dan wordt het zeker een ramp! Morgen op het werk ga ik eens wat rondsnuffelen of ik geen verzonken schroeven vind die in die uiteindes passen, en dan zet ik ze aan de achterkant vast met een rondel+borgmoer. Die rivetten die er aan de voorkant uitsteken vind ik afschuwelijk. Aan de onderkant staan de latjes nu wel vast met poprivetten, daar ziet ge dat toch niet.

Cholest ja geen probleem ik ben meestal wel thuis na 17h in de week. Als ge van de blue olive naar café café rijdt, en daar dan den draai om. Daar staat mijne auto meestal (rooie berlingo of ford transit van faema) huisnr 58. Wat goeie tips kan ik altijd gebruiken!

Link naar reactie

ja ge gaat lachen maar ik had verschillende foto's van wespen afgeprint, en het geel vergeleken met kleurstalen bij de spuiter. 't is "lotus racing"-geel geworden. Van zodra mijn gsm gemaakt is zal ik nog eens een paar foto's nemen, nu de latjes en de mat erin zitten, en het voorspatbord, is de kleurschakering geel/zwart nog mooier, net zoals bij een echte wesp ;-) de remtrommels zijn ook geel. Ik had schrik dat het ging tegenvallen maar nu alles stilaan klaar geraakt valt het reuze mee.

Veel mensen maken hun vespa zo origineel mogelijk op. Natuurlijk stijgt dan de verkoopwaarde wel maar je hebt er zelf niets aan toegevoegd. Ik zie die pastelkleuren van de jaren 60 persoonlijk iets minder graag :-) daarom leken mij de kleuren van een echte "vespa" wel origineel.

Link naar reactie
  • 1 maand later...

hoi, even een update van m'n restauratieprojectje hier!

De motor staat er terug onder, tiptop gereviseerd, nieuwe demper/veer gemonteerd.

Nu de hele boel nog aansluiten. De 2 schakelkabels komen mooi uit, maar ik denk dat ik de gaskabel en de koppeling moeten verwisseld... elke volgende stap is weer proberen en uitzoeken want toen ik deze vespa kocht was het een grote doos onderdelen en een kaal chassis!

f_Fotos0013m_fa12f7e.jpg

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...